Vi med hundar med rädslor

*knapplån*

Rädslor är ju tyvärr ofta rätt svåra att träna bort, till skillnad från många andra problembeteenden som bygger på nån form av agens eller vilja hos hunden att engagera sig i och mot det den reagerar på. Dessutom hänger större rädslor ofta (men inte alltid) ihop med andra brister i mentalitet, exempelvis bristande leklust, nyfikenhet, socialitet, kamplust etc, vilket gör att hunden inte har andra verktyg för att hantera det som skrämmer den.
Intressant läsning. Visste inte att rädslor kan hänga ihop med andra brister. Vår hund har stor leklust och kamplust, en riktig problemlösare. Snabb i tanken och lätt lärd? Vilket inte alltid är så lätt.😅 Jag upplever henne ganska så nyfiken. Upplever henne inte som en ängslig eller rädd hund överlag förutom mot människor.

Rädslan blev väl inte direkt bättre efter att vi var tvungna att dra ut lite mjölktänder.. tyvärr.
 
Jag är ledsen men jag tycker att under tonen i svaret jag fick från @WildWilma är lite provocerande. Jag hade redan svarat både henne och inlägget innan varför jag behöver gå med barnvagn vissa promenader. Dessutom hade jag även svarat varför det inte var aktuellt med sele just nu på promenader och ändå fortsätts det med en text som inte tillför speciellt mycket mer än att bara känna sig ifrågasatt.
”Det var bara en tanke. Mina barn har fått bäras som bebisar oavsett vad de tycker för jag vägrar att enbart promenera på vägar. Nu har de gillat att bäras för det mesta så det har inte varit några problem men hade vant dem vid det om de inte gillat det eftersom det är viktigt för mig att motionera hundarna och mig själv i varierande terräng.”

Vi älskar vår hund, hon är så mysig och gosig och Vi försöker verkligen hjälpa henne. Vi har gått både valpkurs, allmänlydnad och haft hundpsykolog här hemma allt för att få hjälp och att göra rätt. Vi har fått beröm för all träning vi lägger ner trots att vi har två barn under 5år, som Hundtränaren sa ”det finns dom som inte ens har småbarn som lägger så här mycket tid som ni gör.”
Och ja jag blir stött/ provocerad av inlägg där det känns som någon antagit att vi inte försökt bära bebis tillräckligt mycket, att vi bara går på vägar och att vi inte motionerar vår hund i varierad träng.
Det är väldigt känslosamt att ha en hund med dessa rädslor som dessutom är reaktiv. Det är verkligen en berg och dalbanan och då kanske det är lättare att ta åt sig.

Glad påsk! 🐣

Over and out!

Jag har levt över 5 år med en älskad hund med sociala rädslor (numera avliden sen snart 4 år) Tro mig att jag förstår att ni försökt allt och lite till för jag vet att man gör det. Men de 5 åren fick mig att inse att man ibland måste ändra mer än man kanske hade tänkt/trott i början av sitt hundägande. Sen kommer en gräns när man inte kan/vill ändra något då får man acceptera läget eller avsluta.

För mig som numera är instruktör är det faktiskt lite provocerande när folk vill ha förändring hos hunden i en viss situation utan att ändra något själv, det är inte ovanligt nämligen. Därav min upprepning av det tipset som exempel. Men det är alltid föraren som väljer hur och vad denne vill göra. Jag tvivlar som sagt inte på att ni försökt hantera detta på alla möjliga sätt och jag hoppas innerligt att ni lyckas få en bra tillvaro.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 433
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 677
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp