Vi med hundar med rädslor

Du har fått bra svar av @Wingates och jag är också nyfiken på vad det är för hundtyp. Och som nämnt - munkorg!

Jag har fått jobba för att styra upp min nuvarande hund. Började med en liten osäkerhet mot främmande hundar på promenaden när hon var valp och hennes instinktiva reaktion var att bli defensiv. Och det räckte liksom med det + att jag inte visste exakt hur jag skulle hantera henne när hon reagerade så och går det snabbt till att bli ett inlärt beteende. Hon är nyfiken och artig mot hundar, inte rädd eller arg, men hon lärde sig att i koppel så är hon defensiv och eftersom hon tyckte att jag inte gjorde något åt det försvann hennes förtroende för mig i de lägena. Krasst, men sant 😬 Nog fasen har det känts hopplöst många gånger, många timmars jobb för att ställa till rätta det som tog typ 3-4 tillfällen att befästas. Och hon drar sig inte för att rikta om i frustration heller.

Min hundtyp är verkligen ett bra exempel på det @Wingates skrev om att ägarna blir stressade -> hunden blir ännu värre.
När jag började vara lugn och opersonlig i mina korrigeringar, vara väldigt tydlig med vad hon får och inte får göra, lärde henne att inte dra i kopplet och allmänt applicerade mer lugn och svart/vitt i hennes liv - då hände det grejer! Idag gick vi en tur i stan och mötte massor med folk och hundar och det gick skitbra, kändes så jäkla gött. Det går att vända och din hund är så ung så det är inte hopplöst! Lite annorlunda approach när det handlar om rädsla, men det är inte hopplöst. :heart
Vad kul att träningen har gett resultat. Jag hoppas vi också ska komma dit en dag. 😁

Jag vet inte riktigt hur jag ska vara mer tydlig än vad jag är idag. Eller vad jag ska göra annorlunda. Idag så kör jag omvänt lockande vid varje möte, ibland går det bra och ibland (ganska så ofta) så blir det katastrof. (Behöver bättre godis) Försöker hålla avstånd, går jag med barnvagnen så har jag alltid vagnen mellan hund och den vi möter.
 
Hur yttrar sig hans rädslor? Jobbar ni något med rädslorna?
När det gäller ljudrädslorna går han undan. Diskar jag i köket smiter han in till vardagsrummet. Jag struntar i att använda halvstryp med kedjor fast han tycker visserligen vanliga halsband är lite jobbigt också. Såna saker.

När det gäller människor, barn och hundarna gör han utfall och försöker bita. De jobbar vi såklart massor på, att han ska kunna känna sig trygg.
 
Vad kul att träningen har gett resultat. Jag hoppas vi också ska komma dit en dag. 😁

Jag vet inte riktigt hur jag ska vara mer tydlig än vad jag är idag. Eller vad jag ska göra annorlunda. Idag så kör jag omvänt lockande vid varje möte, ibland går det bra och ibland (ganska så ofta) så blir det katastrof. (Behöver bättre godis) Försöker hålla avstånd, går jag med barnvagnen så har jag alltid vagnen mellan hund och den vi möter.

Alltså jag har ingen reaktiv eller rädd hund, däremot en kaxig liten dam som ibland känner för att göra sin röst hörd :banghead: . Hon är dock bolltokig och jag har nästan alltid en boll i fickan och märket jag att hon börjar spänna upp så droppar jag ner den, hon har väldigt svårt att hålla låda med en boll i munnen och den tar fokus bort från den andra hunden.
Tänker om det finns mån favvoleksak dom skulle kunna distrahera/avleda bättre än godis?
 
Vad kul att träningen har gett resultat. Jag hoppas vi också ska komma dit en dag. 😁

Jag vet inte riktigt hur jag ska vara mer tydlig än vad jag är idag. Eller vad jag ska göra annorlunda. Idag så kör jag omvänt lockande vid varje möte, ibland går det bra och ibland (ganska så ofta) så blir det katastrof. (Behöver bättre godis) Försöker hålla avstånd, går jag med barnvagnen så har jag alltid vagnen mellan hund och den vi möter.

Är du införstådd med tanken bakom motbetingning och vad som krävs för att lyckas med det?
Att ändra en hunds känsloregister tar tid och planering (och ibland går det inte alls). Om hunden gör utfall trots omvänt lockande, så signalerar det att situationen blir för svår. När hunden har uppmärksammat "problemet" (dvs riktat uppmärksamheten mot mötet men inte ännu gjort utfall) sker belöningen, sen måste ni byta riktning så att ni kommer bort från mötet. Inte fortsätta mot mötet. Jag hade om möjligt lämnat barnvagnen hemma, så att det blir enklare för dig att fokusera på träningen av hunden.
 
Idag var det en tuff promenad. Trots jag bor i en liten byhåla så åker det stundtals otroligt mycket bilar och idag var en sån dag. Redan typ 5 min in i promenaden lyckades vi hamna vid den enda korsningen vi har i byn, där sikten dessutom är dold samtidigt som det kom en släpvagn (räknar inte in folks infarter eller mindre grusvägar som ansluter till vägen). Lagom till hundarna och framförallt Tilda sansat sig lite och vi precis korsat vägen så kommer det en till släpvagn från samma håll så det blev ju såklart ännu större påslag, och 2 minuter senare kom en grävmaskin med släp 🙃 på vägen hem (vi går ca 2,5 km sen vänder vi och går tillbaka samma väg pga is och blött i skogen) så möter vi en person som springer, vilket triggar Tilda lite, kommer ikapp en barnvagn (det gick dock bra! Tilda kan annars tycka såna här läskiga) och så kommer det en till släpvagn när vi är tillbaka vid samma jävla korsning som innan 🤦🏼‍♀️ och så möter vi grävmaskinen med släp igen, men detta möte blev det bara ett utfall och ett par skall 🙃
Så dagens blev 3 släpvagnar, 2 grävmaskiner med släp och en springande person på en timme/5 km... Det är extra svårt att förebygga och träna när vi är ute med alla 3 hundarna, plus när släpvagnarna dyker upp plötsligt, så idag kändes det jobbigt att gå.
 
Idag var det en tuff promenad. Trots jag bor i en liten byhåla så åker det stundtals otroligt mycket bilar och idag var en sån dag. Redan typ 5 min in i promenaden lyckades vi hamna vid den enda korsningen vi har i byn, där sikten dessutom är dold samtidigt som det kom en släpvagn (räknar inte in folks infarter eller mindre grusvägar som ansluter till vägen). Lagom till hundarna och framförallt Tilda sansat sig lite och vi precis korsat vägen så kommer det en till släpvagn från samma håll så det blev ju såklart ännu större påslag, och 2 minuter senare kom en grävmaskin med släp 🙃 på vägen hem (vi går ca 2,5 km sen vänder vi och går tillbaka samma väg pga is och blött i skogen) så möter vi en person som springer, vilket triggar Tilda lite, kommer ikapp en barnvagn (det gick dock bra! Tilda kan annars tycka såna här läskiga) och så kommer det en till släpvagn när vi är tillbaka vid samma jävla korsning som innan 🤦🏼‍♀️ och så möter vi grävmaskinen med släp igen, men detta möte blev det bara ett utfall och ett par skall 🙃
Så dagens blev 3 släpvagnar, 2 grävmaskiner med släp och en springande person på en timme/5 km... Det är extra svårt att förebygga och träna när vi är ute med alla 3 hundarna, plus när släpvagnarna dyker upp plötsligt, så idag kändes det jobbigt att gå.
Låter som en tuff promenad och väldigt mycket otur att ni just då skulle möta så mycket läskigt.
 
Här har det gått ganska bra. Hade drygt en vecka utan ett endaste utfall. Visst hon var inte helt tyst men inga aggressiva utfall.

Vi har också börjat med att gå fint/ fot förbi det som är läskigt. Förut när vi fick möte så stannade jag och gick åt sidan och körde omvänt lockande men nu kör vi oftast fotgående och det går bra.

Idag ringde jag veterinärkliniken för att boka vaccination, hon i receptionen skulle återkomma imorgon efter hon pratat med veterinären om lugnande. Men lät inte som att det skulle vara något större problem att kunna få det.

Jag börjar bli lite stressad hur vi ska lösa med hundvakt när jag börjar jobba igen. Vi har börjat prata om att bygga hundgård på tomten, någon som har erfarenhet av det?
 
Är du införstådd med tanken bakom motbetingning och vad som krävs för att lyckas med det?
Att ändra en hunds känsloregister tar tid och planering (och ibland går det inte alls). Om hunden gör utfall trots omvänt lockande, så signalerar det att situationen blir för svår. När hunden har uppmärksammat "problemet" (dvs riktat uppmärksamheten mot mötet men inte ännu gjort utfall) sker belöningen, sen måste ni byta riktning så att ni kommer bort från mötet. Inte fortsätta mot mötet. Jag hade om möjligt lämnat barnvagnen hemma, så att det blir enklare för dig att fokusera på träningen av hunden.
Tack för tipsen.
Jag kan tyvärr inte lämna vagnen hemma då jag är föräldraledig med en bebis och kan inte lämna bebis själv hemma. Och hunden måste få komma ut under de 9 timmar om dagen sambon är på jobbet. Men så fort vi är två hemma så går vi själva med henne.
 
Här har det gått ganska bra. Hade drygt en vecka utan ett endaste utfall. Visst hon var inte helt tyst men inga aggressiva utfall.

Vi har också börjat med att gå fint/ fot förbi det som är läskigt. Förut när vi fick möte så stannade jag och gick åt sidan och körde omvänt lockande men nu kör vi oftast fotgående och det går bra.

Idag ringde jag veterinärkliniken för att boka vaccination, hon i receptionen skulle återkomma imorgon efter hon pratat med veterinären om lugnande. Men lät inte som att det skulle vara något större problem att kunna få det.

Jag börjar bli lite stressad hur vi ska lösa med hundvakt när jag börjar jobba igen. Vi har börjat prata om att bygga hundgård på tomten, någon som har erfarenhet av det?

Varför inte bara en munkorg hos veterinären? Min rädda hund (numera avliden) hade det hos veterinären men vid vaccinering så höll jag bara hans huvud under armen när de stack. Är hunden väldig stressad kan den snedtända på lugnande vilket hände min rädda hund en gång. Har man en rädd hund med skärpa så är en välsittande munkorg en bra investering.

Angående hundgård på tomten så är vi nog många som har det. Vi byggde vår som nödlösning om det kör ihop sig och vi inte kan rasta mitt på dagen. Jag hade dock inte lämnat mina hundar där hela dagar varje dag men för din hund är det kanske mer skonsamt än hundvakt.

Tack för tipsen.
Jag kan tyvärr inte lämna vagnen hemma då jag är föräldraledig med en bebis och kan inte lämna bebis själv hemma. Och hunden måste få komma ut under de 9 timmar om dagen sambon är på jobbet. Men så fort vi är två hemma så går vi själva med henne.

Bärsele till bebis? Då har du händerna mer fria för att kunna avleda/belöna.
 
Varför inte bara en munkorg hos veterinären? Min rädda hund (numera avliden) hade det hos veterinären men vid vaccinering så höll jag bara hans huvud under armen när de stack. Är hunden väldig stressad kan den snedtända på lugnande vilket hände min rädda hund en gång. Har man en rädd hund med skärpa så är en välsittande munkorg en bra investering.

Angående hundgård på tomten så är vi nog många som har det. Vi byggde vår som nödlösning om det kör ihop sig och vi inte kan rasta mitt på dagen. Jag hade dock inte lämnat mina hundar där hela dagar varje dag men för din hund är det kanske mer skonsamt än hundvakt.



Bärsele till bebis? Då har du händerna mer fria för att kunna avleda/belöna.
Ska diskutera munkorg med veterinären och se. Dock kommer det inte minska stressen och dessutom så är hon så liten så det är inte så lätt att hålla fast henne hur som helst. Tror det blir svårt att hålla hennes huvud under armen.

Samma där med sjal/ sele på magen är att jag behöver snabbt kunna böja mig ner och belöna. Hunden är ca 27 cm i manken så hon är ganska långt ner. Dessutom gillar inte sonen att bli buren i bärdon. Har ringsjal, vanlig sjal och sele. Det går bra på ryggen men vågar inte riktigt än ta upp han på ryggen utan hjälp. Men snart så förhoppningsvis.

Här skulle det ungefär handla om 8 dagar på fyra veckor som hon isåfall skulle behöva vara i rastgården mellan ca 7.30-17.
 
Ska diskutera munkorg med veterinären och se. Dock kommer det inte minska stressen och dessutom så är hon så liten så det är inte så lätt att hålla fast henne hur som helst. Tror det blir svårt att hålla hennes huvud under armen.

Nej det tar inte bort rädslan med munkorg men underlättar för ägare och djurskötare/veterinär. En så rädd hund kommer aldrig bli "orädd". Mitt måtto med min rädda hund var att göra rädslan så kortvarig som möjligt så der var munkorg på och hålla fast på lämpligt sätt så det som skulle göras gick snabbt. Tyvärr klarade han inte att vara inlagd och fick avlivas pga. att han inte kunde få veterinärvård efter ett huggormsbett. Så han var väldigt väldigt rädd. Nu har jag inte haft någon väldigt liten hund men är de svårare att hålla i än en motsträvig katt? Kanske finns någon som kan visa dig hur du kan göra? Gissar att djurskötare på djursjukhus är duktiga på olika "grepp" för att hantera djur av olika storlekar på ett säkert sätt.

Samma där med sjal/ sele på magen är att jag behöver snabbt kunna böja mig ner och belöna. Hunden är ca 27 cm i manken så hon är ganska långt ner. Dessutom gillar inte sonen att bli buren i bärdon. Har ringsjal, vanlig sjal och sele. Det går bra på ryggen men vågar inte riktigt än ta upp han på ryggen utan hjälp. Men snart så förhoppningsvis.
Det var bara en tanke. Mina barn har fått bäras som bebisar oavsett vad de tycker för jag vägrar att enbart promenera på vägar. Nu har de gillat att bäras för det mesta så det har inte varit några problem men hade vant dem vid det om de inte gillat det eftersom det är viktigt för mig att motionera hundarna och mig själv i varierande terräng.

Här skulle det ungefär handla om 8 dagar på fyra veckor som hon isåfall skulle behöva vara i rastgården mellan ca 7.30-17.
Det är ju säkert ingen katastrof men fundera hur det skulle kännas att ha det som enda alternativ när det är -20 grader ute. Alla mina hundar har tyckt hundgården är helt ok några timmar men de är oftast där vid fint väder.
 
Nej det tar inte bort rädslan med munkorg men underlättar för ägare och djurskötare/veterinär. En så rädd hund kommer aldrig bli "orädd". Mitt måtto med min rädda hund var att göra rädslan så kortvarig som möjligt så der var munkorg på och hålla fast på lämpligt sätt så det som skulle göras gick snabbt. Tyvärr klarade han inte att vara inlagd och fick avlivas pga. att han inte kunde få veterinärvård efter ett huggormsbett. Så han var väldigt väldigt rädd. Nu har jag inte haft någon väldigt liten hund men är de svårare att hålla i än en motsträvig katt? Kanske finns någon som kan visa dig hur du kan göra? Gissar att djurskötare på djursjukhus är duktiga på olika "grepp" för att hantera djur av olika storlekar på ett säkert sätt.


Det var bara en tanke. Mina barn har fått bäras som bebisar oavsett vad de tycker för jag vägrar att enbart promenera på vägar. Nu har de gillat att bäras för det mesta så det har inte varit några problem men hade vant dem vid det om de inte gillat det eftersom det är viktigt för mig att motionera hundarna och mig själv i varierande terräng.


Det är ju säkert ingen katastrof men fundera hur det skulle kännas att ha det som enda alternativ när det är -20 grader ute. Alla mina hundar har tyckt hundgården är helt ok några timmar men de är oftast där vid fint väder.
Nu är inte jag den typen av mamma som tycker om att se mina barn gråta/ protestera mot något som för dom inte känns bra. Så viktigt är det inte för mig att bära mitt barn på magen till den grad att jag skulle tvinga honom. Vi alla är olika.

Nu låter det på dig som att jag inte motionerar min hund i skogen för att hon vissa promenader får gå bredvid vagnen? Jag har ca 150m till skogen, hon går i snitt minst en promenad i skogen om dagen. Det är nog mer än vad genomsnitts hunden får.
 
Tanken med denna tråd var att hitta stöttning av andra som också lever med hundar med rädslor. Att dela med sig av tips och att bara få ventilera sig när allt känns tufft..
 
Tanken med denna tråd var att hitta stöttning av andra som också lever med hundar med rädslor. Att dela med sig av tips och att bara få ventilera sig när allt känns tufft..
Fast jag tycker nog att de som har haft hundar med rädsla ger bra tips?
Sen finns det tillfällen då man vill ventilera, men då får du nog vara lite tydligare med att du inte önskar tips just då. :)
 
Nu är inte jag den typen av mamma som tycker om att se mina barn gråta/ protestera mot något som för dom inte känns bra. Så viktigt är det inte för mig att bära mitt barn på magen till den grad att jag skulle tvinga honom. Vi alla är olika.

Nu låter det på dig som att jag inte motionerar min hund i skogen för att hon vissa promenader får gå bredvid vagnen? Jag har ca 150m till skogen, hon går i snitt minst en promenad i skogen om dagen. Det är nog mer än vad genomsnitts hunden får.

Nej lika lite som ditt svar ovan får det att låta som att jag gillar att höra mina barn gråta.

Jag tog bara ett exempel till varför jag prioriterat bärsele eftersom jag under vintern har jag sällan haft möjlighet att rasta mina hundar i skogen om jag inte haft bebis i bärsele. Har andra möjlighet att rasta hunden i skogen ändå eller inte prioriterar att göra det rör inte mig ryggen.

Hade mina hundar gjort utfall när jag gått med dem och barnvagnen hade jag personligen velat slippa barnvagnen när jag tränat och försökt lösa det. Tycker det är bökigt nog med hundar som inte gör utfall och barnvagn men jag har kanske lite dålig koppelhanteringsförmåga.
 
Fast jag tycker nog att de som har haft hundar med rädsla ger bra tips?
Sen finns det tillfällen då man vill ventilera, men då får du nog vara lite tydligare med att du inte önskar tips just då. :)
Visst hade det vart trevligt om man just bara lämnade tips och inte drog sina egna slutsatser med mer eller mindre påhopp.;)
 
Visst hade det vart trevligt om man just bara lämnade tips och inte drog sina egna slutsatser med mer eller mindre påhopp.;)
Buke har normalt en frispråkig men vänlig ton. Dessutom skickligt modererat. Blir det påhopp så modereras det direkt. Det är därför rapportera-funktionen finns. Om du hittar påhopp så rapportera.

Tycker du ska försöka läsa inläggen med lite vänligare tonfall än det du tror.

Jag har ytterligt svårt att tro att nån velat hoppa på dig. Men text är svårt, och lätt att missförstå.
 
Visst hade det vart trevligt om man just bara lämnade tips och inte drog sina egna slutsatser med mer eller mindre påhopp.;)
Jag kan inte se att du blivit påhoppad alls, däremot har du fått flera goda råd bland annat av @WildWilma. Råden behöver ju inte vara dåliga bara för att de inte passar dig/din hund/du redan provat det sättet.

*knapplån*

Rädslor är ju tyvärr ofta rätt svåra att träna bort, till skillnad från många andra problembeteenden som bygger på nån form av agens eller vilja hos hunden att engagera sig i och mot det den reagerar på. Dessutom hänger större rädslor ofta (men inte alltid) ihop med andra brister i mentalitet, exempelvis bristande leklust, nyfikenhet, socialitet, kamplust etc, vilket gör att hunden inte har andra verktyg för att hantera det som skrämmer den.
 
Jag är ledsen men jag tycker att under tonen i svaret jag fick från @WildWilma är lite provocerande. Jag hade redan svarat både henne och inlägget innan varför jag behöver gå med barnvagn vissa promenader. Dessutom hade jag även svarat varför det inte var aktuellt med sele just nu på promenader och ändå fortsätts det med en text som inte tillför speciellt mycket mer än att bara känna sig ifrågasatt.
”Det var bara en tanke. Mina barn har fått bäras som bebisar oavsett vad de tycker för jag vägrar att enbart promenera på vägar. Nu har de gillat att bäras för det mesta så det har inte varit några problem men hade vant dem vid det om de inte gillat det eftersom det är viktigt för mig att motionera hundarna och mig själv i varierande terräng.”

Vi älskar vår hund, hon är så mysig och gosig och Vi försöker verkligen hjälpa henne. Vi har gått både valpkurs, allmänlydnad och haft hundpsykolog här hemma allt för att få hjälp och att göra rätt. Vi har fått beröm för all träning vi lägger ner trots att vi har två barn under 5år, som Hundtränaren sa ”det finns dom som inte ens har småbarn som lägger så här mycket tid som ni gör.”
Och ja jag blir stött/ provocerad av inlägg där det känns som någon antagit att vi inte försökt bära bebis tillräckligt mycket, att vi bara går på vägar och att vi inte motionerar vår hund i varierad träng.
Det är väldigt känslosamt att ha en hund med dessa rädslor som dessutom är reaktiv. Det är verkligen en berg och dalbanan och då kanske det är lättare att ta åt sig.

Glad påsk! 🐣

Over and out!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 588
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 886
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp