Vi med STORA ...Hästar..

N

Napolion

:) Hur gör ni, och vart hittar ni alla, saker/utrustning till era stora (välväxta hästar)..

Har en halvblodsvalack, som är stor på både längden bredden och höjden..174mkh.Väldigt Grov..

155 täcken går , men sitter på yttersta hålen. (endel går ej alls. då storlekarna varierar väldigt)

Likadant med grimmor. Varför kan inte flera ställen sälja x-fulla grimmor..

Har varit inne i en affär allas vårat H'**ks. innehar bara fåtalet grimmor och täcken i STORA storlekar.

Även B**jes har en del.

Men har ni några tips på flera ställen. Där man kan få tag på "hyfsat billiga " täcken" Då de busar hej vilt i hagarna så vill jag ej köpa några exklusiva täcken till dem då revor mm förekommer..

Kom gärna på tips..;)
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Vanliga ridtyglar för utomhus/åretruntbruk, finns det längre än vanligt standard någonstans? Inte släta läder alltså, blir alldeles för halkigt...

Förresten, varför ligger tråden på hästhantering?
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Jag köpte ett täcke häromdan på Tradera stl 165, som var billigt. Man får väl
hålla ögonen öppna och köpa när man hittar.
Just nu skulle jag behöva ridtäcken i 165, men har inte hittat några. Jag får ha
mina 155 eller full, men dom är lite för små. Men jag håller med. Inte lätt.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

hej. Jag undrar om någon vet vart man kan köpa benskydd i extra stora storlekar. Jag har en nordis och har inte hittat några skydd som passar. Några tips? :)
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Jag har 4 skydd i strl XL att sälja :angel: (sprillans nya i förpackning)

Jag har fått dem så vet inte vart man köper.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Min häst är "bara" 172 cm och ganska normal för den storleken, så vi klarar oss med full och 155 på täcken. Har köpt en hel del i Ullared på G**ås och de har ofta upp till 165 i stl. Kanske har ni inte nära dit men kan göra nån semestertur på sommaren eller be någon ni känner köpa? De har även stora grimmor.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

hej. Jag undrar om någon vet vart man kan köpa benskydd i extra stora storlekar. Jag har en nordis och har inte hittat några skydd som passar. Några tips? :)

Har nordiskorsning. Problemet om de passar runt om är ju att de blir för höga. Men senskydd med mjuk kant funkar kanon! Annars så lindar jag!

Jag har Hampa Pro till min. Och billiga vanliga damasker.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

hööks märke ch, är JÄTTESTORA i str. min pålle har xfull, och jag fick göra nya hål i en del av de tränsen :P sen har ju börjes stora och bra täcken och billiga.

annars kommer det mesta av min utrustning från avantia, då förra ägaren jobbade där. typ cheval, schockemöhle, globus går ju att få i xfull :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

jag har hittat både grimmor och träns i storlek X-full på grann*ården och på 3 H*star
täcken är skitsvårt det vet jag.
men som sagt håll ögonen öppna på blocket och tradera.
Ö*B ska ha stora täcken har jag för mig.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Jag har också ett sto modell större. Hon är fyra år och 174 hög, jag tror inte hon växer mer på höjden nu. Men bredare kommer hon att bli, särskilt om magen eftersom hon är dräktig.

Just nu spänner jag täckersgjordarna på utetäcket rätt under istället för att kryssa dem, annars räcker de inte! Måste köpa ett större täcke snart. Men jag upplever inte att det är svårt att få tag i, de flesta har väl 165 täcken? Mitt sto drar full i grimma och träns, visserligen yttersta hålen men då passar det bra. Senskydd kan hon ha full också. Fast sadelgjord fick jag köpa den längsta de hade hemma, tror det var 155 cm ... Och det var innan hon var dräktig :p Nu rider jag bara i dressyrsadeln och den gjorden passar bra.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Jag har en ganska kraftig halvblodsvalack på ca 175 cm i manken :) Han är ganska "kompakt", kort i kroppen så täcken är inga problem att hitta, han kan ha storlek 155. Grimmor och träns varierar beroende på märke, vissa kan han ha i full och andra måste vara i X-full. Benskydd är lite knepigt däremot. Damasker går i Full. Senskydd i storlek full är däremot i minsta laget men har beställt en uppsättning av Veredus som är stora i storleken så det kommer bli perfekt :D
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

min häst är 178 men har bara full i träns/grimmor (kan ha xfull men då alltid på innersta hålen el får göra extra hål) och 155 i täcken. går att få in honom i 145 tom men då är dom lite korta. bara stl 65 på sadelgjord. på benskydd måste han dock alltid ha xl på bakbenen annars är dom alldeles för korta.

men jag tycker det finns stora stl överallt, finns massa träns o grimmor i xfull och dom flesta bättre märken har täcken i 165! så du får nog leta bättre helt enkelt. har aldrig haft problem med att hitta stora grejer, en vanlig ridhäst i dag är ju oftast över 170. :)
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Min ena är 180 cm hög, han drar 155 i täcke, Shires har väldigt bra täcken och dom är rymliga, i träns så drar han full men i grimmor x-full men är nästan på innersta hålet. Har L eller XL i benskydd men han är mest lindad.

Allas vår G*k*s har stora storlekar, var där i fredags och det fanns massor:D
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Jag har en Ardenner som är 165 hög MEN mycket bred. stl 165 är för litet..:o Var hittar man större?? Har ett täcke i 175, men vet inte var det är köpt... Tips?????
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

hööks märke ch, är JÄTTESTORA i str. min pålle har xfull, och jag fick göra nya hål i en del av de tränsen :P sen har ju börjes stora och bra täcken och billiga.

annars kommer det mesta av min utrustning från avantia, då förra ägaren jobbade där. typ cheval, schockemöhle, globus går ju att få i xfull :)
Inget trä'ns i X-full passar min. Nosgrimmans sidostycken hamnar vid ögonen. får ränna till skomakaren. Har då ett vackert o proportionerligt huvud.

Får även förlänga tyglarna.

Har måttbeställt skrittäcke- för att det inte ska ligga som ett lock ovanpå rumpan:grin:
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Jag har också ett sto modell större. Hon är fyra år och 174 hög, jag tror inte hon växer mer på höjden nu. Men bredare kommer hon att bli, särskilt om magen eftersom hon är dräktig.

Just nu spänner jag täckersgjordarna på utetäcket rätt under istället för att kryssa dem, annars räcker de inte! Måste köpa ett större täcke snart. Men jag upplever inte att det är svårt att få tag i, de flesta har väl 165 täcken? Mitt sto drar full i grimma och träns, visserligen yttersta hålen men då passar det bra. Senskydd kan hon ha full också. Fast sadelgjord fick jag köpa den längsta de hade hemma, tror det var 155 cm ... Och det var innan hon var dräktig :p Nu rider jag bara i dressyrsadeln och den gjorden passar bra.
Alla gjordar på HW är för korta för min ej dräktiga märr:angel: så jag syr på en bra bit med resår. Då kan man även ha det över sadeln vid transport en kort bit.

BTW såg jag att HW nu har 175 täcken med större bredd.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Vad kostar det att förlänga nosgrimma? Jag tycker det är jättesvårt att hitta XFull-träns som är snygga och har bra läder. Har fått köpa flera i full och satt dit en extrarem till nosgrimman, men det är inte vidare snyggt.

Min häst är 4 år, 174 cm hög och lång. Han kan ha 155 i täcke men vissa är för korta och 165 är perfekt. Dock fyller han inte ut dem riktigt än på bredden.

Jag upplever att träns är det absolut svåraste att hitta till en så stor häst. Och hästtranport som tar hans längd. Men det gör mitt UME-släp iallafall. Även om idelaet varit en B-kortsbil. Hur fraktar ni era jättar? :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Utrustning Jag har hittat ett 0 gr regntäcke med hals, "Horseware Mio All-In-One" som verkar rätt trevligt vid första anblick sådär. Är det bra i...
Svar
18
· Visningar
2 208
Senast: spinxx
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 139
Senast: Dressyren
·
Utrustning Jag undrar om det är någon av er som har erfarenhet från Shires och HW täcken? Jag har sen tidigare täcken från HW i deras Amigo 1200D...
Svar
17
· Visningar
2 138
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp