Vi med STORA ...Hästar..

Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Jag har förlängt nosgrimmans nackstycke på mitt kandar- vid nacken= syns ej.

Märk med penna var du vill att biten ska sitta o lämna till skomakaren. Brukar inte kosta mkt.

Ja det blev dyrt med megastor häst- nya sadlar, trailer mm mm:grin:

den kunde inte ha den förra storas saker- mkt bredare OCH längre.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Min herre är 173 cm i mkh drar oftast 165 i täcken, ibland blir dom lite långa, men 155 går knappt att spänna istället. Beror lite på märken också såklart.

Grimma har han xfull på, men han har såna stora ganascher så dom går knappt att knäppa. Träns har han också xfull på, men nosgrimman sitter åt h*lvete varenda gång, remmarna sitter vid ögonen på flera stycken jag provat. Har ett stübben träns som jag tror att det bara är full på som faktiskt sitter riktigt bra.

Benskydd har jag bara i full, ett par sitter väl hyfsat, men dom andra kan jag knappt knäppa.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Jag har en sexåring som växte från 168 cm till 174 cm och jag tror inte att han är färdig än. Jag har fått byta ut sadel, träns, transport och så klart alla täcken. Han har 155 men de är oftast för små vid bogen. Jag har hittat ett holländskt märke som ska passa breda hästar. Har även hittat en hemsida med HW som har extra stora storlekar.
Köpte ett par svindyra transportskydd stl full, det fanns inte större och dem kunde jag inte ens få runt benen på honom...
Transporten fylldes ut av honom efter ett år så det var bara att byta... Köpte en Döbertnosgrimma x full so´m det fattades 10 cm för att få runt?!
Fint med stora hästar men som sagt dyyyyyyrt.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

*KL*

Täcken i 165 går väl att hitta lite här och var, men attans vad det skiljer i storlek mellan olika! Har man en häst som ligger på gränsen kan de ibland vara för små.

Grimmor och benskydd tycker jag är svårast, iallafall om man vill handla billigt. Köpte nyss fyra benskydd i strl. L som var lagom runt om men var så mycket för korta att det såg urlöjligt ut! Höll på att skratta ihjäl mig:D!

När det gäller grimmor så undrar jag om storlekarna har blivit mindre och mindre med åren eller? Nuvarande häst är stor, men han har inte såå jättestort huvud och han kan ha flera fullstorleksgrimmor som föregående häst hade, men köper jag nya grimmor idag måste jag köpa xfull eftersom nyproducerade i strl full nästan alltid är för små.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

Jag tycker också grimmorna bara blir mindre! Jag hittade hur mycket grimmor som helst hemma, vissa i strl full satt jättebra, andra xfull kunde jag inte ens knäppa?

Det där med benskydden känner jag igen, provade ett par som min kompis hade som var full, kunde inte sluta skratta när jag satt på dom. Dom passade hyfsat runt, men sen när man ser hur det ser ut förövrigt! :D Fattades flera cm åt alla håll och kanter kändes det som.
 
Sv: Vi med STORA ...Hästar..

*kl*

Täcken köper jag på Gekås i Ullared. Det är de enda som har tillräckligt långa bukgjordar som går runt mina tjockisar. SÅ täcken strl 165 och 155 därifrån passar mina ardenner. Grimmor strl Xfull och XXfull brukar finnas i affärerna. Tränsen strl Xfull från Hööks passar, dom är stora i storleken. Sadelgjordar strl 140,150 och 160 har jag fått tag på utförsäljningar på bla Granngården. Nu behöver jag dock en sadelgjord som är minst 170.. Och då börjar det bli knivigt..
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Utrustning Jag har hittat ett 0 gr regntäcke med hals, "Horseware Mio All-In-One" som verkar rätt trevligt vid första anblick sådär. Är det bra i...
Svar
18
· Visningar
2 208
Senast: spinxx
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 138
Senast: Dressyren
·
Utrustning Jag undrar om det är någon av er som har erfarenhet från Shires och HW täcken? Jag har sen tidigare täcken från HW i deras Amigo 1200D...
Svar
17
· Visningar
2 138
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp