Vi och våra hästar, presentationstråd

1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
I mer än fyrtio år har jag väl haft häst. Vet inte när den ena kommit och den andra gått.
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
1 Balder f 15.
2 Primus f 99
3. Vilken ras är din häst?
1 PRE/ardenner
2 Ardenner
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
1 Ska väl bli körhäst och kanske kan maken rida honom också.
2 Skrotar runt och fostrar Lillskiten, har fostrat hans far också.
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
Det ville sig inte idag.
Nu funkade det.
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Sen 1992. Då var jag tre år. Red på grannens shettisar i flera år, sen började jag rida på ridskola som åttaåring och fick min första ponny när jag var elva (år 2000). Två år senare kom ponny nummer två och sen har det bara rullat på. Mina nuvarande har jag haft sen december -11 respektive januari -17. Har i stort sett haft två stycken hela tiden frånsett de två första åren, ett par sommarmånader 2009 och åren mellan att min gammelponny gick bort hösten -13 tills den lille kom nu i vintras.

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
Vill inte skriva ut namnen på hästarna på nätet. Men stoet är född 2010 och valacken 2011.

3. Vilken ras är din häst?
New forest (stoet) och shetlandsponny (valacken).

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Med stoet tränar och tävlar jag dressyr. Mot stora hästar eftersom jag är överårig. Harvar runt på lätt C-lätt B-nivå än så länge, men drömmålet är att kunna kvala till medelsvår B med henne någon gång. (Jaja, dream big liksom :p) Jag har alltid hoppat innan, så vi var lika gröna på dressyr båda två. Men framför allt var jag intresserad av att ha en häst att ha roligt med.
Valacken är av förklarliga skäl lite för liten. Har en tjej som rider lite på honom, och tanken är att köra honom lite i framtiden.

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst

Har bara ett fåtal bilder på Facebook/instagram på privata profiler, så det finns inga direkta i datorn.
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
2. Vad heter din häst och hur gammal är den?
3. Vilken ras är din häst?
4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
I september är det 40 år sedan jag började rida på ridskola, innan dess hade jag pysslat häst litegrann på 4H-gården. Jag köpte min första egna häst 1983, hade ett kort uppehåll i hästägandet mellan 1989-91 och sedan sommaren 1992 har jag inte haft färre än 3 hästar i stallet nån gång...

I skrivande stund äger jag följande hästar
Hippotekets Rimini - shetlandsponny, sto, 2 veckor i morgon
Hippotekets Quinoa - shetlandsponny, sto, 1 år
Hippotekets Lovis - shetlandsponny, sto, 6 år (högdräktig)
Hippotekets Cassis - shetlandsponny, sto, 17 år
Hippotekets Noblesse - new forest, sto, 4 år
Bjärbys Pence - welsh B, sto, 10 år (utlånad till närbelägen ridskola)
Moonlight's Rasmus Boy - shetlandsponny, valack, 29 år
Esset Emm xx - engelskt fullblod, valack, 22 år (dotterns ridhäst)
Daim - swb, sto, 19 år (min promenadhäst)
Millimina - engelskt fullblod (dock reg. som korsning), sto, 8 år

Jag är ursprungligen hoppryttare som tävlat t.o.m 130-klasser, men sedan många år promenadrider jag bara, av flera skäl. Jag snöade in på avel för 25 år sedan och sen dess har ca 35 föl sett dagens ljus hos mig.
Våra ponnyer används till avel, ridning och körning - och utställningar. Här hämtar jag 3 av barnen från skolan efter förra vårens sista skoldag.
13445818_10153728737197404_5369114008605569925_n.jpg
 
Senast ändrad:
Ahh vad härligt! Är hela familjen hästintresserad?

Jag såg din fölis i Föl-tråden på avel och såg att du redan hade namn till den men jag tänkte direkt på Real Madrid, då du hade någon Juventus i stamtavlan med va? :D:love: Hursom, toksöta ponnys! Jag saknar min ponny (shetland/island) varje dag men jag är så glad att jag kan följa honom och hans nya människa på instagram
 
Ahh vad härligt! Är hela familjen hästintresserad?

Jag såg din fölis i Föl-tråden på avel och såg att du redan hade namn till den men jag tänkte direkt på Real Madrid, då du hade någon Juventus i stamtavlan med va? :D:love: Hursom, toksöta ponnys! Jag saknar min ponny (shetland/island) varje dag men jag är så glad att jag kan följa honom och hans nya människa på instagram
Mjäe... Ena dottern rider regelbundet, den andra "lite då och då". Äldsta sonen älskar gamle Rasmus, men är i övrigt inte ett dugg intresserad. Och yngsta sonen rider ibland. Maken gillar djur i allmänhet och att fixa på gården, så det passar ju bra att det finns lite djur att stängsla åt och så...
Jo, Riminis pappa heter Juventus och kopplingen mellan deras namn är "Italien".
 
1. Hur länge har du hållt på med hästar och hur länge har du ägt/haft din häst?
Började rida på ridskola 1995 (jag är född 1984). Fick första hästen 1999 (attack)
Hade medryttarhäst före jag fick min Attack så jag red på ridskola och privat. Slutade på ridskolan 2000 tror jag. Köpte min andra häst förra onsdagen (24/5)

2. Vad heter din häst och hur gammal är den?

Attack Rogue. Född 1992
Banaher boy "Benny". Född 2003

3. Vilken ras är din häst?
Attack är en varmblodig travare och Benny är irlänsk import.

4. Vad gör du med din häst? (någon speciell inriktning eller ett mål?)
Attack har jag använt till dressyr och Benny ska jag använda till lite allt möjligt men det är dressyren som jag tycker mest om. Men mysiga uteritter är också trevliga. Benny står just nu på klinik med skada så jag får bara hoppas att han håller till det jag vill sen men det borde gå bra.
Attack går inte lika mycket nu som förr, han är ju ändå 25 år men vi rider lite dressyr och försöker rida ut.

5. Visa gärna en bild på dig och eller din häst
18765621_10154321526676315_7438356186811423227_n.jpg

18010546_10154215360396315_1747065379426024479_n.jpg
18446880_10154289062706315_7299009558416570131_n.jpg

18301506_10212656425871171_4453217509885885701_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 841
Senast: exotic
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 780
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 750
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp