"Vi ser hellre att sälja utan att behöva avsätta tid för att stå och visa"

Ther20

Trådstartare
Hej!
Jag och dottern skulle tittat på en häst i Tisdags, men företaget som säljer hästen, meddelade att de var tvungna att skjuta upp visningen tills Lördag.
Så idag, Fredag, kom SMS "Hästen är tyvärr såld över telefon precis".

Jag berättade att det låter dåligt eftersom vi skulle köpt den redan i Tisdags om dom inte skjutit upp det hela.

Svaret som kom (på sms, säljaren returnerade inga samtal) var helt galna i mina ögon
"Vi ser hellre att sälja utan att behöva avsätta tid för att stå och visa"

Är detta vanligt hos hästhandlare? För mig osar det oseriöst, oprofessionellt och bara riktigt riktigt fult.
Vem säljer en häst som man inte vet ett dugg om var den hamnar?
-Någon som inte bryr sig om vart den hamnar!
 
Senast ändrad:
Det är inte vanligt att inte vilja visa. Men det är vanligt köpa till första lämpliga som vill ha hästen. Dvs om man har bokat tid med handlaren på lördag för visning kan hästen säljas på torsdagen när den visats för någon som kunde komma fortare.

Och ni kan ju inte garantera ni skulle köpt hästen på tisdagen - inte utan att sett den. Det är tråkigt men inte mkt ni kan göra något åt.
 
En hästhandlare lever på att sälja hästar. Det är inte hans egna hjärtevänner han säljer, utan hästar som bara är där just för att säljas. Att tro att han skulle bry sig jättemycket om var hästen hamnar är nog tyvärr naivt.
 
Absolut, men Nu var ju Lördag första dag som de kunde visa hästen på - annars hade vi ju redan varit där. Först till kvarn förstår jag och är helt med på (det är ju en säkerhet för säljaren), men via telefon?
Kanske finns anlednig att man inte bryr sig om att visa hästen iof.
 
Hej!
Jag och dottern skulle tittat på en häst i Tisdags, men företaget som säljer hästen, meddelade att de var tvungna att skjuta upp visningen tills Lördag.
Så idag, Fredag, kom SMS "Hästen är tyvärr såld över telefon precis".

Jag berättade att det låter dåligt eftersom vi skulle köpt den redan i Tisdags om dom inte skjutit upp det hela.

Svaret som kom (på sms, säljaren returnerade inga samtal) var helt galna i mina ögon
"Vi ser hellre att sälja utan att behöva avsätta tid för att stå och visa"

Är detta vanligt hos hästhandlare? För mig osar det oseriöst, oprofessionellt och bara riktigt riktigt fult.
Vem säljer en häst som man inte vet ett dugg om var den hamnar?
-Någon som inte bryr sig om vart den hamnar!
Det är varken fult, oseriöst eller oprofessionellt utan handlar om ren affärsverksamhet. Hade du varit villig att köpa den osedd på tisdagen hade du säkert fått den.

Seriösa hästhandlare försöker säkert styra intresset till för köparen lämpliga hästar och låter bli att sälja om det ser ut att inte fungera alls om inte annat så för att slippa få tillbaks hästen.
 
Du får tänka att det är en vara hästhandlaren som näringsidkare säljer. Det är inte en vän sedan många år eller en individ hen har något känslomässigt band med utan en vara som hen lever på att köpa och sälja. Om du vill sälja din bil är det förmånligare för dig att någon köper den över telefon än att du behöver lägga x-antal timmar på att visa bilen och ha provkörningar i den. För en näringsidkare handlar det om pengar. Att visa en häst ett antal gånger gör att förtjänsten på hästen minskar. Jag ringde på en häst en gång som stod hos en hästhandlare jag hade köpt häst hos ett antal år tidigare. Hon kom ihåg mig och gav mig erbjudande om att köra hem hästen till mig dagen efter med samma villkor som vid tidgare köp (på prov i två veckor, veterinärbesiktning och betalning när hästen gått igenom, Handpenningen förbrukad om jag inte skulle trivas med hästen men handpenningen åter om hästen inte gått igenom besiktningen ua). Nu nappade jag inte på det erbjudandet eftersom jag ville se hästen med egna ögon först men kanske var det en liknande situation i det här fallet? Någon hästhandlaren hade gjort smidiga affärer med tidigare hörde av sig och de gjorde upp köpet på telefon och näringsidkaren slapp lägga mer tid på att få hästen såld. Jag förstår såklart besvikelsen och frustrationen men innan handpenningen är lagd finns det ingen säkerhet eller ens något löfte om att få köpa.
 
En stor anledning till att jag inte gillar hästhandlare, hästarnas väl kommer sällan först och det är mest pengar dom vill ha. Man bör inte skaffa försäljningshästar om det inte finns tid eller lust att försöka ge dom ett bra hem.
 
En stor anledning till att jag inte gillar hästhandlare, hästarnas väl kommer sällan först och det är mest pengar dom vill ha. Man bör inte skaffa försäljningshästar om det inte finns tid eller lust att försöka ge dom ett bra hem.

Det finns massvis med privathästar som hamnar fel. Trots alla försök att välja rätt hem. Dessutom kan det till synes perfekta hemmet sälja hästen nästa dag.

Och någon som inte verkar ha alla tomtar på loftet, låter vettig och har realistiska förväntningar på hästen, har stallplats ordnad mm är oftast ett helt godkänt hem för en genomsnittlig obrydd häst. Får en vettigt foder, kompis, rörelse och hovvård och en ryttare som rider hyfsat så är den rätt nöjd. Majoriteten av hästköpare är good enough hästägare. Dessutom så de där man absolut inte vill sälja till är oftast så manipulativa att du inte fattar att du inte ville sälja till den förrän det var försent. Rena dårpippin kan en hästhandlare märka redan på telefon.

Så kan vi avfärda den här myten om att hästhandlare skiter I var hästarna hamnar osv?
 
Tänkte skriva samma som @TinyWiny var inne på, det kan ju ha varit en bekant eller tidigare kund av hästhandlaren som ringde, så de kände varandra från innan och båda utifrån det litade på att häst och ryttare skulle matcha.

Eller kanske även en tidigare ägare till hästen som ville köpa tillbaks den?

Tråkigt för er så klart, men behöver inte alls vara oseriöst.
 
När jag skulle köpa min förra häst var det jätte svårt att hitta trevliga hästar inom min budget.

Annonsen på min häst kom ut på fredagen, jag ringde på lördagen och då var det en som redan var på väg ner från Stockholm för att provrida.

Säljaren/förmedlaren sa att jag kunde ringa på söndagen för att höra om den andra köparen var intresserad. När jag sedan ringde på söndagen så hade den andra köparen varit jätte intresserad men var tvungen att kolla något med budgeten.. Så dom sa att hon fick till måndag kväll på sig och hade hon inte hört av sig innan dess så var hästen min om jag la handpenning. Ringde igen på måndag kväll och då hade dom inte hört något från den andra köparen, så då sa jag att jag köper honom med reservation att han är som dom beskriver. Precis inriden treåring så dom formar man ju ändå och han var ju snygg på bild och rörde sig helt ok.
Pratade även med säljaren som var mycket trevlig och som faktiskt har blivit en vän efter det även om hästen tyvärr senare visade sig ha medfödda fel som ingen kunde ana.

Hur som så la jag iaf handpenning och åkte sedan och provred samt besiktade hästen på fredagen och åkte hem på lördagen. Hästen var precis som beskriven, jätte trevlig!

Fick sedan höra att den andra köparen hade hört av sig på tisdagen och ville köpa hästen som då alltså redan var såld till mig..
Så ibland går det fort!
 
Hej!
Jag och dottern skulle tittat på en häst i Tisdags, men företaget som säljer hästen, meddelade att de var tvungna att skjuta upp visningen tills Lördag.
Så idag, Fredag, kom SMS "Hästen är tyvärr såld över telefon precis".

Jag berättade att det låter dåligt eftersom vi skulle köpt den redan i Tisdags om dom inte skjutit upp det hela.

Svaret som kom (på sms, säljaren returnerade inga samtal) var helt galna i mina ögon
"Vi ser hellre att sälja utan att behöva avsätta tid för att stå och visa"

Är detta vanligt hos hästhandlare? För mig osar det oseriöst, oprofessionellt och bara riktigt riktigt fult.
Vem säljer en häst som man inte vet ett dugg om var den hamnar?
-Någon som inte bryr sig om vart den hamnar!

Jag tycker din vinkel är felaktig.

Det står säljaren rätt att sälja till vem de vill när de vill. Du vet ju inget om hur/vem hästen sålts till .

Dessutom fick du ett trevligt sms i god tid innan som meddelade att hästen var såld.
Ni skulle TITTA på hästen följande tisdag. Dvs inte ekvivalent med att ni hade köpt den.

Du valde att på sms ifrågasätta meddelandet du fick via sms att hästen var såld och då fick du det korta svaret. Jag tror ingen säljare vill lägga så mycket tid/motiveringar utifrån det att hästen var såld . Så att du fick svar ändå tycker jag var rätt professionellt åven om läget, och svaret inte var något du gillade.

Förstår inte vad du tycker är konstigt/dåligt osv .
 
Jag tycker det är ett rimligt beteende av någon som lever på att sälja hästar.
Hade de hållt hästen och ni sen sagt nej hade de stått med en osåld häst, klart de tar chansen att sälja till den som betalar först. Vad är det som säger att den köparen är sämre än ni?
Köpa osett är inte helt ovanligt.
 
Jag tycker det är ett rimligt beteende av någon som lever på att sälja hästar.
Hade de hållt hästen och ni sen sagt nej hade de stått med en osåld häst, klart de tar chansen att sälja till den som betalar först. Vad är det som säger att den köparen är sämre än ni?
Köpa osett är inte helt ovanligt.

Jag tycker utöver det att meddelandet spekulanten fick att hästen är redan såld räcker. Att säljaren nu skrev ”hästen är såld över telefon” är ju helt irrelevant för TS att bli upprörd över eller läsa in saker som ”oansvarig säljare som säljer till vem som helst” osv.

Jag tycker det blir SÅ konstigt att alls utifrån TS inlägg ens anta ditten och datten om säljaren och sättet hästen såldes på .
 
Jag sålde min connemara via messenger.
Till en ridskola så jag vet att det blir bra och de fick filmer. Hon besiktigades förstås.

Jag köpte henne per Mail. Visserligen nr två från samma uppfödare men den första köpte jag per telefon. Senaste shettisen per Mail.

Inget oseriöst från varken mig eller säljare/köpare.
 
Det finns massvis med privathästar som hamnar fel. Trots alla försök att välja rätt hem. Dessutom kan det till synes perfekta hemmet sälja hästen nästa dag.

Och någon som inte verkar ha alla tomtar på loftet, låter vettig och har realistiska förväntningar på hästen, har stallplats ordnad mm är oftast ett helt godkänt hem för en genomsnittlig obrydd häst. Får en vettigt foder, kompis, rörelse och hovvård och en ryttare som rider hyfsat så är den rätt nöjd. Majoriteten av hästköpare är good enough hästägare. Dessutom så de där man absolut inte vill sälja till är oftast så manipulativa att du inte fattar att du inte ville sälja till den förrän det var försent. Rena dårpippin kan en hästhandlare märka redan på telefon.

Så kan vi avfärda den här myten om att hästhandlare skiter I var hästarna hamnar osv?
Det är konceptet jag inte gillar. Inte skrivit någonstans huruvida dom är obrydda om hästarna eller inte. Att det finns privatpersoner som missköter hästar och skiter i vart dom hamnar tycker jag inte rättfärdigar hästhandlare.

Tror väldigt få hästhandlare håller på hästarna pga att dom inte direkt älskar köparen. Det hade dom inte haft råd med att göra.

Sen spelar det ingen roll att någon tycker att konceptet med hästhandlare är bra, jag tycker inte om det sättet att handla med djur på. Jag har rätt till den åsikten.
 
Senast ändrad:
Det är konceptet jag inte gillar. Inte skrivit någonstans huruvida dom är obrydda om hästarna eller inte. Att det finns privatpersoner som missköter hästar och skiter i vart dom hamnar tycker jag inte rättfärdigar hästhandlare.

Tror väldigt få hästhandlare håller på hästarna pga att dom inte direkt älskar köparen. Det hade dom inte haft råd med att göra.

Sen spelar det ingen roll att någon tycker att konceptet med hästhandlare är bra, jag tycker inte om det sättet att handla med djur på. Jag har rätt till den åsikten.
Så du vill förbjuda hästhandlare?
 
Det är konceptet jag inte gillar. Inte skrivit någonstans huruvida dom är obrydda om hästarna eller inte. Att det finns privatpersoner som missköter hästar och skiter i vart dom hamnar tycker jag inte rättfärdigar hästhandlare.

Tror väldigt få hästhandlare håller på hästarna pga att dom inte direkt älskar köparen. Det hade dom inte haft råd med att göra.

Sen spelar det ingen roll att någon tycker att konceptet med hästhandlare är bra, jag tycker inte om det sättet att handla med djur på. Jag har rätt till den åsikten.
Vi kan inte ha läst samma inlägg från @Alexandra_W ... Jag tolkade det inte alls som du verkar ha gjort.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 322
Senast: Fille
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
35 832
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp