"Vi ser hellre att sälja utan att behöva avsätta tid för att stå och visa"

Vet inte riktigt på vilket sätt detta är relevant i sammanhanget . TS fick som sagt besked av säljaren att hästen var såld innan den inbokade visningen av hästen .
Skapligt många som bokar in sig för att titta på häst kommer inte. Tyvärr. Så hade jag en spekulant som vill ha häsen så sålde jag. Nästa spekulant kanse inte dyker upp trots täta telefonkontakter ända till kvällen innan...

Så nä, det är inte e det minsta aoeriöst att sälja en hast till första person som man gillar och som vill köpa.
 
Som säljare är det inte heller lätt att veta vem det är som köper hästen. Det kan låta jättebra men vara helskumt.

Jag har köpt från hästhandlare. Haft bekanta som är hästhandlare - hästvärlden är ju liten. Har man hållit på några år så käner man väldigt många människor.

Generellt så tycker jag att det kan vara enklare att göra affär med hästhandlare än med privatpersoner. Det är rakare rör liksom.

Och som sagt ”hästhandlare” är ju väldigt många. Brink är hästhandlare. Eva G är hästhandlare . Tex. Osv osv
 
Jag och dottern skulle tittat på en häst i Tisdags...
... eftersom vi skulle köpt den redan i Tisdags om dom inte skjutit upp det hela.

Hur var det nu? Om ni skulle köpt den på tisdagen, varför gjorde ni inte det, det hade ni väl kunnat göra på samma sätt som den som verkligen köpte hästen - d v s osedd.

SJÄLVKLART väljer en säljare en köpare framför en spekulant. Allt annat är väl oseriöst?
 
Ta det lugnt alla, ni måste inte ogilla konceptet bara för att jag inte gillar det. Man får ha sin åsikt och oavsett om det är en "seriös" hästhandlare eller inte så gillar jag inte konceptet.

För mig handlar det om intentionen man har när man säljer hästar eller djur övht, sen huruvida köparen är seriös eller inte och att det kan bli fel hur man än gör har inte med saken att göra. Fel kan det bli oavsett.

Det finns bra koncept när det gäller att hitta hästar åt folk, känner en som folk anlitar för att hitta rätt tävlingshäst osv och sådana koncept är helt okej, att ta in och rida till och lägga tid på hästen så att den ska vara redo för ett nytt hem är helt okej enligt mig. Och inte tar in fler hästar än att dom har råd att säga nej till folk. Det är heller inte folk som vill bli rika.

Så ni behöver inte ta så illa vid er för att jag ogillar konceptet, det är liksom vad jag tycker. Alla har rätt till sina åsikter.

Det är ju fantastiskt för övrigt denna övertron på hästhandlare som verkar vara här, härligt när man hittat sitt sätt att köpa häst på.

Övertro är väl att ta i.
Jag köpte min från en elitryttare inom min gren som även säljer hästar.
Väldigt nöjd, sa vad jag önskade, kön, storlek, temperament och utbildning och fick precis det jag önskade.
 
Övertro är väl att ta i.
Jag köpte min från en elitryttare inom min gren som även säljer hästar.
Väldigt nöjd, sa vad jag önskade, kön, storlek, temperament och utbildning och fick precis det jag önskade.

Jag tror att en del tror att hästhandlare är ekvivalent med kvackare utifrån att deras referensram om vad en hästhandlare är basereras på vad de läser på sociala media /rättsfall i media .

Det är väldigt beklagligt när man tror att det är ekvivalent med att vara ”hästhandlare”. Och man utifrån det dömer på sociala media som här 👍
 
Rent generellt kan jag tycka att man som säljare bör vara mera tydlig i hur ens egna process går till. Alla företag jobbar på sitt sätt och det kan vara svårt för en oinvigd att förstå. Då tänker jag att det kan vara bra för säljaren att vara tydlig.
Jag hade lika ts gått och grubblat, vad sjutton var det som hände?
Jag hade blivit purken på ett svar såsom ts skriver att de fått.
Jag hade vänt mig till annan aktör, som tagit mitt köp mera allvarligt än att ge ett nekande svar på sms, utan möjlighet till frågor.
Jag är för stolt för att vara oviktig gällande köp i min hobby.
Till ts, hoppas du hittar annan, mera intresserad säljare, som har bra hästmaterial.
Ska man sälja en häst till en lite mer orutinerad kund vill man helst inte stressa kunden med att "du måste vara snabb" eller liknande för blir det sedan problem med hästen så kommer det heta att man stressade kunden osv. Har jag dock en häst jag vet kommer säljas snabbt så informerar jag gärna om det, men vill inte stressa lite osäkra kunder i onödan. Nu är jag ingen hästhandlare, men vill man stanna kvar i branschen så vill man ha nöjda kunder och att hästarna hamnar rätt.
 
"Min" ridskola söker nya skolhästar med ljus och lykta och vi är ganska beroende av att köpa från hästhandlare då få privatpersoner vill sälja till ridskola. Men det är jättesvårt, då ingen avlar med målet att få fram bra skolhästar. När vi har hittat en lovande häst säljs den ofta innan vi ens hunnit boka tid för visning. Nu har vi äntligen hittat en, men den fick vi köpa efter att bara ha sett den på video + att den blev dubbelt så dyr som vi tänkt oss. Ganska outbildad men rätt psyke får man vara nöjd med.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 334
Senast: Fille
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 180
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp