"Vi ser hellre att sälja utan att behöva avsätta tid för att stå och visa"

Vi kan inte ha läst samma inlägg från @Alexandra_W ... Jag tolkade det inte alls som du verkar ha gjort.
Nej men jag tolkade det som det stod att man kan "skippa myten om att hästhandlare struntar i vart hästarna hamnar osv". Jag håller inte med, alltför många är för oseriösa och pengar går oftast först då dom ofta inte har råd att hålla hästarna.

Jag kommer aldrig tycka att en hästhandlare som lever på att sälja hästar bryr sig till max om vart hästarna hamnar och vem som köper dom.

Hästhandlare i mindre skala dock som inte tar in mer hästar än dom har råd att hålla är dock inget problem för mig.

Och som sagt igen, jag skrev bara att jag inte gillar konceptet med hästhandlare.
 
Först skulle ni titta på den på tisdagen och senare skriver du köpa den på tisdagen?
Skulle ni titta på den så finns ju inga garantier att ni hade köpt. Skulle ni köpa så fattar jag inte varför ni inte betalade innan ni hämtade den om det inte var att det var möjligt att hämta fören på lördagen, eller trodde ni att det var en bluff och ingen häst fanns fören ni sätt den irl?

Själv tycker jag det är bättre att köpa från handlare, någon med många hästar eller liknande, tycker säljaren kan ge en bättre bild om hur hästen är då än när det kommer till någon som ska sälja sin ögonsten.

Enda sättet att förvissa sig om att köparen är bra är ju att besöka köparen, ringa runt till tränare som köparen ridit för, hovslagare som används av tidigare köpare, mm och sedan kan köparen gå i personlig konkurs eller bli skadad och allt jobb är som bortblåst.

Känner en som köpt en hel del hästar på postorder och några som köpt någon enstaka. Gemensamt har varit att det varit ifrån större ställen som har kunnat ge en blid av vad hästen i fråga och det har stämt.
 
Det är konceptet jag inte gillar. Inte skrivit någonstans huruvida dom är obrydda om hästarna eller inte. Att det finns privatpersoner som missköter hästar och skiter i vart dom hamnar tycker jag inte rättfärdigar hästhandlare.

Tror väldigt få hästhandlare håller på hästarna pga att dom inte direkt älskar köparen. Det hade dom inte haft råd med att göra.

Sen spelar det ingen roll att någon tycker att konceptet med hästhandlare är bra, jag tycker inte om det sättet att handla med djur på. Jag har rätt till den åsikten.

Eh. Jag tror vi pratar om helt olika saker? Du verkar inte alls förstå vad jag menade?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Absolut, men Nu var ju Lördag första dag som de kunde visa hästen på - annars hade vi ju redan varit där. Först till kvarn förstår jag och är helt med på (det är ju en säkerhet för säljaren), men via telefon?
Kanske finns anlednig att man inte bryr sig om att visa hästen iof.

Det kan vara så att handlaren har sålt till denne köpare förut, jag tänker tex ridskola och då kan bägge parter känna varann så väl att affären kan funka
 
Nej men jag tolkade det som det stod att man kan "skippa myten om att hästhandlare struntar i vart hästarna hamnar osv". Jag håller inte med, alltför många är för oseriösa och pengar går oftast först då dom ofta inte har råd att hålla hästarna.

Jag kommer aldrig tycka att en hästhandlare som lever på att sälja hästar bryr sig till max om vart hästarna hamnar och vem som köper dom.

Hästhandlare i mindre skala dock som inte tar in mer hästar än dom har råd att hålla är dock inget problem för mig.

Och som sagt igen, jag skrev bara att jag inte gillar konceptet med hästhandlare.

Men du ?
”Hästhandlare” som begrepp betyder inte att man är nån krängare per se. TS version är att det är oseriöst osv, samtidigt som dennes bild av det hela är väldigt subjektiv.

Det är många seriösa (även elitprofiiler tex) som är ”hästhandlare”. De säljer hästar dagligen daga via enbart en film . Eller via stt nån annan i spekulantens krets sett hästen . Osv . Och de köper den på telefon utifrån det .
 
Rent generellt kan jag tycka att man som säljare bör vara mera tydlig i hur ens egna process går till. Alla företag jobbar på sitt sätt och det kan vara svårt för en oinvigd att förstå. Då tänker jag att det kan vara bra för säljaren att vara tydlig.
Jag hade lika ts gått och grubblat, vad sjutton var det som hände?
Jag hade blivit purken på ett svar såsom ts skriver att de fått.
Jag hade vänt mig till annan aktör, som tagit mitt köp mera allvarligt än att ge ett nekande svar på sms, utan möjlighet till frågor.
Jag är för stolt för att vara oviktig gällande köp i min hobby.
Till ts, hoppas du hittar annan, mera intresserad säljare, som har bra hästmaterial.
 
Rent generellt kan jag tycka att man som säljare bör vara mera tydlig i hur ens egna process går till. Alla företag jobbar på sitt sätt och det kan vara svårt för en oinvigd att förstå. Då tänker jag att det kan vara bra för säljaren att vara tydlig.
Jag hade lika ts gått och grubblat, vad sjutton var det som hände?
Jag hade blivit purken på ett svar såsom ts skriver att de fått.
Jag hade vänt mig till annan aktör, som tagit mitt köp mera allvarligt än att ge ett nekande svar på sms, utan möjlighet till frågor.
Jag är för stolt för att vara oviktig gällande köp i min hobby.
Till ts, hoppas du hittar annan, mera intresserad säljare, som har bra hästmaterial.

Men hur menar du att säljaren skulle vara mer tydlig än att som skett, meddela spekulanten att hästen är såld innan spekulanten tittat på hästen?
 
Rent generellt kan jag tycka att man som säljare bör vara mera tydlig i hur ens egna process går till. Alla företag jobbar på sitt sätt och det kan vara svårt för en oinvigd att förstå. Då tänker jag att det kan vara bra för säljaren att vara tydlig.
Jag hade lika ts gått och grubblat, vad sjutton var det som hände?
Jag hade blivit purken på ett svar såsom ts skriver att de fått.
Jag hade vänt mig till annan aktör, som tagit mitt köp mera allvarligt än att ge ett nekande svar på sms, utan möjlighet till frågor.
Jag är för stolt för att vara oviktig gällande köp i min hobby.
Till ts, hoppas du hittar annan, mera intresserad säljare, som har bra hästmaterial.
Eller så frågar köparen när den har bestämt sig. Har själv alltid frågat om säljaren vill ha handpenng eller betala hela nu (om besiktning är inblandad vad som händer om hästen inte går igenom), Har fått till svar att "nej nej behövs ingen handpenning, litar på dej" men även "hästen är till salu så länge ingen har betalat för den, jag håller inga hästar".
 
Jag vill bara förtydliga att jag med mitt tidigare inlägg INTE menade att hästhandlare rent generellt helt skiter i var hästarna hamnar. Det jag menade var att om köparna verkar vettiga och "good enough" så kommer de inte att lägga sin själ i att jämföra vilket hem som är bäst. Den som bestämmer sig först får köpa.
 
Det är konceptet jag inte gillar. Inte skrivit någonstans huruvida dom är obrydda om hästarna eller inte. Att det finns privatpersoner som missköter hästar och skiter i vart dom hamnar tycker jag inte rättfärdigar hästhandlare.

Tror väldigt få hästhandlare håller på hästarna pga att dom inte direkt älskar köparen. Det hade dom inte haft råd med att göra.

Sen spelar det ingen roll att någon tycker att konceptet med hästhandlare är bra, jag tycker inte om det sättet att handla med djur på. Jag har rätt till den åsikten.

Man måste inte heller gilla köparen, den kan vara en bra hästägare ändå. Som privatperson kan man ofta välja med hjärtat, det kan man inte när det är ett yrke. För- och nackdelar med det.
 
Även om man som säljare träffar köparna och det sker provridning så har man ju hur som helst ingen aning om hur hästen behandlas när den väl åkt från mig som säljare. Det kan verka toppen och sedan hör man det ena eller det andra som man inte tycker låter bra.
Personligen så har mina bästa hästköp skett när jag köpt via telefon. De tre hästar jag köpt med ordentlig provridning och hela baletten är de som slutat sämst. Hade jag provridit min svårklassvalack som jag köpte osedd från Danmark som läromästare hade jag aldrig köpt honom. Men efter några månader när vi hade ridit ihop oss och han fått hjälp med alla låsningar han kom med så lärde han mig allt han kunde och det är den roligaste häst jag någonsin haft. En riktig läromästare. Så att köpa eller sälja över telefon är i mina ögon särskilt konstigt.
 
Ta det lugnt alla, ni måste inte ogilla konceptet bara för att jag inte gillar det. Man får ha sin åsikt och oavsett om det är en "seriös" hästhandlare eller inte så gillar jag inte konceptet.

För mig handlar det om intentionen man har när man säljer hästar eller djur övht, sen huruvida köparen är seriös eller inte och att det kan bli fel hur man än gör har inte med saken att göra. Fel kan det bli oavsett.

Det finns bra koncept när det gäller att hitta hästar åt folk, känner en som folk anlitar för att hitta rätt tävlingshäst osv och sådana koncept är helt okej, att ta in och rida till och lägga tid på hästen så att den ska vara redo för ett nytt hem är helt okej enligt mig. Och inte tar in fler hästar än att dom har råd att säga nej till folk. Det är heller inte folk som vill bli rika.

Så ni behöver inte ta så illa vid er för att jag ogillar konceptet, det är liksom vad jag tycker. Alla har rätt till sina åsikter.

Det är ju fantastiskt för övrigt denna övertron på hästhandlare som verkar vara här, härligt när man hittat sitt sätt att köpa häst på.
 
Och jag tror ju även hästhandlare vill ha nöjda köpare, det är ju det de lever på.
Är det någonting som hästhandlare och bilhandlare osv är bra på så är det just att sälja, det är få som bryr sig om ifall en kund är mindre nöjd. Dom är bra på att prata för sig och därför kan vissa oseriösa hålla på och sälja hästar hur länge som helst trots alla rykten och dåliga omdömen.
 
Ta det lugnt alla, ni måste inte ogilla konceptet bara för att jag inte gillar det. Man får ha sin åsikt och oavsett om det är en "seriös" hästhandlare eller inte så gillar jag inte konceptet.

För mig handlar det om intentionen man har när man säljer hästar eller djur övht, sen huruvida köparen är seriös eller inte och att det kan bli fel hur man än gör har inte med saken att göra. Fel kan det bli oavsett.

Det finns bra koncept när det gäller att hitta hästar åt folk, känner en som folk anlitar för att hitta rätt tävlingshäst osv och sådana koncept är helt okej, att ta in och rida till och lägga tid på hästen så att den ska vara redo för ett nytt hem är helt okej enligt mig. Och inte tar in fler hästar än att dom har råd att säga nej till folk. Det är heller inte folk som vill bli rika.

Så ni behöver inte ta så illa vid er för att jag ogillar konceptet, det är liksom vad jag tycker. Alla har rätt till sina åsikter.

Det är ju fantastiskt för övrigt denna övertron på hästhandlare som verkar vara här, härligt när man hittat sitt sätt att köpa häst på.
Vilket koncept anser du vara bättre för de som inte säljer sin häst själv? Givetvis måste konceptet vara ekonomiskt hållbart, annars kommer det inte att funka.
 
Är det någonting som hästhandlare och bilhandlare osv är bra på så är det just att sälja, det är få som bryr sig om ifall en kund är mindre nöjd. Dom är bra på att prata för sig och därför kan vissa oseriösa hålla på och sälja hästar hur länge som helst trots alla rykten och dåliga omdömen.

Vet inte riktigt på vilket sätt detta är relevant i sammanhanget . TS fick som sagt besked av säljaren att hästen var såld innan den inbokade visningen av hästen .
 
En provridb
Är det någonting som hästhandlare och bilhandlare osv är bra på så är det just att sälja, det är få som bryr sig om ifall en kund är mindre nöjd. Dom är bra på att prata för sig och därför kan vissa oseriösa hålla på och sälja hästar hur länge som helst trots alla rykten och dåliga omdömen.

Har du egna negativa erfarenheter av hästhandlare eller varför så bitter mot konceptet att det finns folk som försörjer sig på att köpa och sälja hästar?

Oseriösa finns i alla branscher.
 
Jag vill bara förtydliga att jag med mitt tidigare inlägg INTE menade att hästhandlare rent generellt helt skiter i var hästarna hamnar. Det jag menade var att om köparna verkar vettiga och "good enough" så kommer de inte att lägga sin själ i att jämföra vilket hem som är bäst. Den som bestämmer sig först får köpa.
Som säljare är det inte heller lätt att veta vem det är som köper hästen. Det kan låta jättebra men vara helskumt.

Jag har köpt från hästhandlare. Haft bekanta som är hästhandlare - hästvärlden är ju liten. Har man hållit på några år så känner man väldigt många människor.

Generellt så tycker jag att det kan vara enklare att göra affär med hästhandlare än med privatpersoner. Det är rakare rör liksom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 342
Senast: Fille
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 215
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp