Bukefalos 28 år!

Vi ska åka och titta på kattbebis!

cewe

Trådstartare
En svart hanne klar att hämta nästa vecka :love:
Undrar bara vad vår andra katt säger :crazy:
Lite tips på hur man introducerar en ny kattunge i familjen önskas.
Har aldrig gjort det förut, eftersom tidigare kattungar har varit hemfödda.
Vi var och tittade på en vit/svart hona i går, men bestämde oss för att vi ska inte ha en hona och dessutom ville vi ha en helsvart katt.
 
Sv: Vi ska åka och titta på kattbebis!

Så här gör jag:

Sätter buren med akttungen på ett bord med en stol utdragen bredvid...
Öppnar buren...
Meningen är att kattungen ska försiktigt gå ut själv och nosa runt och titta på dom andra katterna uppifrån, dom ser inte så läskiga ut uppifrån....
Och sen när kattungen känner sej mogen, själv hoppa ner till dom andra katerna...

I verkligenheten kommer mina katter farande och slänger sej in i buren, ut med dej din lilla "fuling"...resultatet blir att minst 3 stora katter försöker ligga samtidigt i liten kattungebur och kattungen står utanför med rest ragg och munnen på vid gavel och undrar vad som hände....

Sen tar vi upp dom gamla katterna i soffan och sen tittar vi på bebben som smyger runt i lägenheten och bekantar sej med omgivningen...

Visst brukar dom gamla fräsa och slå i luften mot nykomlingen, men det lägger sej efter några dagar.....
Övervakar bara så dom gamla inte slår för mycket eller för hårt, ser till att den nya får tillgång till mat och låda...
 
Sv: Vi ska åka och titta på kattbebis!

Jag har precis introducerat en liten kattbäbis (hona) för min andra 2-åriga kastrerade hankatt. Jag gjorde så att först av allt när jag kom hem tog jag in henne i badrummet för att se om hon behövde gå på toa. Efter det lät jag henne vara kvar i buren med stängd dörr och så ställde jag den i hallen så min andra katt kunde komma om nosa. När jag fick detta tips för min introduktion av kattbäbisen sa det att jag skulle öppna när de hade nosat klart på varandra och de kände sig något sånär bekanta med varandra. "problemet" med min katt och kattbäbisen var att de var väldigt uttråkade. De gick och la sig och sov istället och då hade de inte tittat så länge på varandra så jag öppnade dörren så hon kunde gå ut. Min katt var och är väldigt rädd för den lilla så han har inte fräst någonting. Nu en dag senare leker den nya på och den äldre svansar efter. Försöker säga till med en liten tass eller sätta sig gränsle över den lilla ibland men det är mest lugnt. Den lille bryr sig inte om den store vilket är skönt. Hon är så frigjord och tuff så hon strosar omkring själv. Försöker bli vän och gosa med den äldre men han vill inte helt riktigt. Då går han bara där ifrån.

Låt det bara ta en tid och glöm inte att gosa mycket med din äldre katt-er så han eller hon inte känner sig utanför.

Lycka till!
 
Sv: Vi ska åka och titta på kattbebis!

Jag öppnade buren och satt på golvet och väntade ut lillPip -stora katten var framme givetvis och skulle titta vad det var därinne.
Så fort han såg att det var en katt så burrade han upp sej och spatserade fram och tillbaka framför den lille "här kommer jag och jag är stor och farlig :crazy: ;)
Det gick ganska bra, liten var ganska bortkommen den första veckan :love: och Nisse var väl framme och lappade till honom ibland när han satt i mitt knä.
Men det går i 9 fall av 10 bra med kattungen, till skillnad från människan så är djur ganska hemma på det här att man slår inte den som är liten.
Den äldre kan visa sej muppig för att demonstrera vem det är som äger stället, och den yngre brukar kunna falla in i ledet ganska bra.
Men faktum är att Nisse, kvarterets konung (tycker han själv) som inte bangar att slå någon på käften som kommer och vill inta hanses revir, han låter Pipen putta bort honom från maten, knuffa iväg honom från mej när jag kommer hem...
Så det där med rang är inte benhårt, jag tror att Nisse har sista ordet men Pipen har väldigt mycket mer frihet än vad han eg. borde (snorungen ;) :love: ).

Jag har vart och tittat på kattungar på fyra veckor idag :) så om två månader tultar det runt ett nytt litet liv här hemma.
:) Nisse tror jag kommer att ha väldigt mycket överseende, tror inte han kommer reagera som när Pipen kom hem då han är väldigt härdad.. och dessutom numera vuxen mogen katt.
Pipen kommer bli asglad, en kompis :D :D
Min yngsta katt har ingen stake alls, han blir enbart ledsen om någon är dum med honom, han går fram till alla katter och vill vara kompis.
 
Sv: Vi ska åka och titta på kattbebis!

När vi hade hämtat kattungen så var inte den stora inne så kattungen kunde göra sej hemmastadd. När då super snälla o fega Laban kom in så tyckte ju kattungen att det var konstigt att det kom någon i inkräktade på HENNES revir, så hon reste ragg o spottade o fräste. Fege Laban blev ju livrädd o kutade iväg som ett skott...! Men dom vande sej vid varann till slut :)
 
Sv: Vi ska åka och titta på kattbebis!

Våran är också värsta fegisen, rädd för människor, hundar, tåget och vet inte vad.

Hämtar bebisen i eftermiddag, han är så söt :love: . I går var vi och handlade halsband, sele och mat.
Min sambo har döpt honom till Sirocco :p . Han, katten alltså, verkade väldigt trygg och nyfiken.
Jag tror inte min dotter har sovit så mycket i natt :D . Hon städade sitt rum i går eftersom Sirocco ska bo där till en början, tills han har vant sig vid oss och Zorro. Har väl aldrig hänt att hon gjort det frivilligt förut :angel:
 
Sv: Vi ska åka och titta på kattbebis!

Lite uppdatering om någon är intresserad :D
Hitills har allt gått bra. Storkatten är inte speciellt intresserad av den lille.
Igår somnade lillkatten i sambons knä, sen somnade den stora brevid sambon och sen somnade sambon :rofl:
Lillskrutt har sovit ätit och varit på lådan.
Vi tänkte ju att han skulle vara i dotterns rum så länge, så sambon satte upp en 80 cm hög skiva för dörrn, inte tillräckligt högt :D
Undrar om det blev fel och vi fått en minikänguru istället :bump:
 
Sv: Vi ska åka och titta på kattbebis!

Här brukar sambon somna först....sen kommer det katter drällande och lägger sej på eller bredvid... :angel:

Visste du inte att det bara är hundar och perser som man kan stänga inne/ute med mindre avspärrning än en heldörr ;)
 
Sv: Vi ska åka och titta på kattbebis!

Jo jag vet det, men tydligen inte sambon.(Vi har ju bara haft katt i 17 år tillsammans)
Jag börjar fundera på om det inte är en reinkarnation av min första katt (Gick bort här i mars). Han beter sig likadant, klättrar på allt springer runt och busar som en galen. Sammie hittade man oftas uppe på gardinstången, hatthyllan och liknande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: miumiu
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 230
Senast: Devinie
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 377
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 048
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp