Vi som bär i sjal och sele 2

Åhh! Varför, varför, varför gick jag in på Tulas hemsida?!?! Speciellt på utförsäljningssidan?!? Finns så mycket jag behöver nu:angel: Och det var ju typ riktigt billigt, men tror ju inte min föräldrarpengsplånbok håller med:p
 
Åhh! Varför, varför, varför gick jag in på Tulas hemsida?!?! Speciellt på utförsäljningssidan?!? Finns så mycket jag behöver nu:angel: Och det var ju typ riktigt billigt, men tror ju inte min föräldrarpengsplånbok håller med:p

Har Tula en egen sida? Har jag aldrig hittat :confused:
 
Hej ni bärkunniga! Vi väntar vårt första barn i mars och jag tänker att vi ska skaffa en sjal eller sele att bära i. Men jag har lite frågor som jag tänker att ni nog kan hjälpa mig att svara på.
Hur litet kan barnet vara när man börjar bära i sjal eller sele?
Vad ska man satsa på för sjal eller sele? BabyBjörn syns ju överallt men finns i olika modeller. Vilka rekommenderar ni? Jag har inte tänkt att köpa en massa olika och prova runt utan vill gärna få tips om något "säkert kort". :)
 
Hej ni bärkunniga! Vi väntar vårt första barn i mars och jag tänker att vi ska skaffa en sjal eller sele att bära i. Men jag har lite frågor som jag tänker att ni nog kan hjälpa mig att svara på.
Hur litet kan barnet vara när man börjar bära i sjal eller sele?
Vad ska man satsa på för sjal eller sele? BabyBjörn syns ju överallt men finns i olika modeller. Vilka rekommenderar ni? Jag har inte tänkt att köpa en massa olika och prova runt utan vill gärna få tips om något "säkert kort". :)

Trikåsjal! Går att bära med från dag 1 och är grymt smidigt (och mysigt :) ) Köp en svalare modell då det lätt blir väldigt varmt om man bär på sommaren/inomhus annars.
 
Är trikå bättre än bomull?

Det finns både vävda och trikåsjalar i bomull. Trikåsjalar är elastiska och man kan sätta i och ta ut bebisen lätt utan att behöva knyta upp sjalen.
Jag har en bomullstrikå från Lenny Lamb som jag köpte begagnat av en bekant men blir det fler barn kommer jag köpa en typ Aldoria bambu soft, kändes mjukare och svalare när jag fick prova.
 
Hej ni bärkunniga! Vi väntar vårt första barn i mars och jag tänker att vi ska skaffa en sjal eller sele att bära i. Men jag har lite frågor som jag tänker att ni nog kan hjälpa mig att svara på.
Hur litet kan barnet vara när man börjar bära i sjal eller sele?
Vad ska man satsa på för sjal eller sele? BabyBjörn syns ju överallt men finns i olika modeller. Vilka rekommenderar ni? Jag har inte tänkt att köpa en massa olika och prova runt utan vill gärna få tips om något "säkert kort". :)
Du kan börja direkt, supermysigt! Det är svårt att veta vad du trivs med innan du testat men en trikåsjal är en bra början. De är ofta lite villigare dessutom. Sedan när du har ditt barn på utsidan kan du prova lite olika varianter för att hitta er favorit, rekommenderar de bärträffar som ordnas:).
Babybjörn räknas inte som ergonomisk, även om de själva tycker det. Googla ”bärandets ergonomi” så kommer du till en sida som kan förklara mer:up:
Jag har en Manducasele som jag gillar, går att använda från födsel (inbyggt spädbarnsinlägg), annars har bland annat Tula en modell som kan användas från start. Även Ergobaby och Emeibaby har selar som kan användas utan spädbarnsinlägg.
 
Hoppas på en fortsättning här, även om tråden inte varit superaktiv på sistone :)




Jag drömmer just nu om en Fidella fly tai:love: Någon som har en sådan eller provat?

Jag har burit i fly tai varje dag i snart 5 månader. Älskade den men nu har den flyttat. Barnet växte ur babysizen och jag ville prova nytt. Blev en wrap tai mini från lenny lamb.

Tycker alla borde få ha en fidella fly tai!
 
Jag har fått låna både sjal och bärsele att testa på vårt barn när det kommer. Har lite problem med axlarna så lutar åt sele men vissa säger att kroppskontakten med sjal gör barnet mycket lugnare om det är gnälligt t.ex. Är det något ni vet något om?
Nu har jag inte haft sjal men kroppskontakten är ju densamma i både sjal och manduca som jag har.
 
Hej ni bärkunniga! Vi väntar vårt första barn i mars och jag tänker att vi ska skaffa en sjal eller sele att bära i. Men jag har lite frågor som jag tänker att ni nog kan hjälpa mig att svara på.
Hur litet kan barnet vara när man börjar bära i sjal eller sele?
Vad ska man satsa på för sjal eller sele? BabyBjörn syns ju överallt men finns i olika modeller. Vilka rekommenderar ni? Jag har inte tänkt att köpa en massa olika och prova runt utan vill gärna få tips om något "säkert kort". :)

Jag rekommenderar också att börja med trikåsjal. Då slipper du knyta om varje gång du tar i och ur bebisen. Brukar finnas begagnade till en liten peng, om du inte vill köpa en ny.

Själv körde jag först vävd bomullssjal, det funkade också, hon satt bra i den! När hon fått upp vikten lite körde vi Ergobaby original med spädbarnsinlägg, den går att använda från 3,2 kg (dottern var liten och vägde knappt 2,8 kg vid födseln så vi fick vänta ett tag med selen).

Senare har jag kört en hel del ringsjal, när hon var stadigare och vi bara skulle korta bitar. Himla smidigt om man t ex ska in på affären en kort sväng och inte pallar ta ur vagn/babyskydd.
 
Ser ni bilden? :) Nya tulan!
27355745_10157128194759358_2710221249301191818_o.jpg
 
Hoppar in i tråden och undrar om tips på trikåsjalar? :)

Vi köpte en begagnad K'tan innan bebislivet föddes som han nu har provat och trivdes utmärkt i! Den är dock lite stor för oss så vi funderar på att komplettera med en vanlig trikåsjal, vilka favoriter har ni?

Har tittat på Aldoria och tänker att det kan vara bra med bambumaterialet, men ser också att en del menar den blir lite sladdrig i känslan snabbt när bebisen blir tyngre. Det är kanske något generellt för trikåsjalar, eller har ni tips på stadigare varianter?
 
Hoppar in i tråden och undrar om tips på trikåsjalar? :)

Vi köpte en begagnad K'tan innan bebislivet föddes som han nu har provat och trivdes utmärkt i! Den är dock lite stor för oss så vi funderar på att komplettera med en vanlig trikåsjal, vilka favoriter har ni?

Har tittat på Aldoria och tänker att det kan vara bra med bambumaterialet, men ser också att en del menar den blir lite sladdrig i känslan snabbt när bebisen blir tyngre. Det är kanske något generellt för trikåsjalar, eller har ni tips på stadigare varianter?

Sjalas Ulltrikå.
 
Hoppar in i tråden och undrar om tips på trikåsjalar? :)

Vi köpte en begagnad K'tan innan bebislivet föddes som han nu har provat och trivdes utmärkt i! Den är dock lite stor för oss så vi funderar på att komplettera med en vanlig trikåsjal, vilka favoriter har ni?

Har tittat på Aldoria och tänker att det kan vara bra med bambumaterialet, men ser också att en del menar den blir lite sladdrig i känslan snabbt när bebisen blir tyngre. Det är kanske något generellt för trikåsjalar, eller har ni tips på stadigare varianter?
Hur gammal är bebis nu då? Trikå tycker jag blir för ostadigt redan vid 7 kg.
 
Hur gammal är bebis nu då? Trikå tycker jag blir för ostadigt redan vid 7 kg.
5 dagar, så det finns ju lite marginal.

Min fundering är nog ifall tex aldoria är ostadigare än andra trikåsjalar generellt eller om man får byta oavsett runt 7 kg. För det ju helt ok isf såklart :)

Finns också en uppsjö Babylonia Tricot slen på tradera, någon som testat den?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 964
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 804
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 475
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp