Vi som bär i sjal och sele 2

Vi har provat bära på rygg i vår ergobaby 360. Tycker det är skitsvårt få till en c-kurva på rygg, men det kanske inte är lika viktigt när de är nästan ett år?
Barnet har varit nöjd i alla fall, fast han vill nog upp lite högre för att kunna se. Sist pappan bar fick han vrida sig så barnet kunde se mig medan jag mockade :D.

Sjalen har jag inte burit i på evigheter. Funderar på att sälja den. Eller om jag ska prova bära på rygg i den. Vill dock ha en kortare i så fall, så man inte släpar i med ändarna när man är iväg och ska knyta. Det är en 6a, min bas.

Jag läste att när de är lite äldre behöver man inte kolla efter c-kurvan förrns de somnar, när de är vakna och sitter mer upprätt är det helt ok med rakare rygg. Det är när de somnar o lägger ner huvudet mot bröstet som de ska få den rundade ryggen :)

Jag är så sugen på att prova ryggknyt nu, tänkte testa med min 6a först men sen får jag till det o vi gillar det ska jag köpa en 4a tänkte jag!
 
Ryggbärande med sjal har jag inte lyckats få till överhuvudtaget. Det känns som att jag är alldeles för stel i axlarna för att kunna få till sätet på ryggen. Provade några gånger men inte ens med hjälp av maken hann vi få få till något vettigt innan dottern tröttnade och poppade sätet :meh:
 
Ryggbärande med sjal har jag inte lyckats få till överhuvudtaget. Det känns som att jag är alldeles för stel i axlarna för att kunna få till sätet på ryggen. Provade några gånger men inte ens med hjälp av maken hann vi få få till något vettigt innan dottern tröttnade och poppade sätet :meh:

Ett tips jag tyckte gjorde stor skillnad för sätet var att våga stå ordentligt rak när man ska få till det. Man behöver hjälp av tyngdkraften!
Nu är jag alltså verkligen inget proffs på ryggknyt, har misslyckats fler gånger än jag lyckats :angel: Men jag kämpar på :D
 
IMG_20190402_092912.jpg

Nu börjar vi bli riktigt bra kompisar, jag och ringsjalen! Amningen har vi inte riktigt fått till än, men det kommer nog.
 
Visa bifogad fil 27741
Nu börjar vi bli riktigt bra kompisar, jag och ringsjalen! Amningen har vi inte riktigt fått till än, men det kommer nog.

Ringsjal är så smidigt! :up: Jag använder det en del om det bara är en kortare stund in till affären, babysimmet eller kortare bärstunder hemma men får ont i ryggen av snedbelastningen ganska snabbt tyvärr!

Jag fortsätter öva på ruck, har tom vågat mig ut med ungen på ryggen nu :D
 

Bifogade filer

  • DSC_2184.JPG
    DSC_2184.JPG
    259,8 KB · Visningar: 10
Ringsjal är så smidigt! :up: Jag använder det en del om det bara är en kortare stund in till affären, babysimmet eller kortare bärstunder hemma men får ont i ryggen av snedbelastningen ganska snabbt tyvärr!

Jag fortsätter öva på ruck, har tom vågat mig ut med ungen på ryggen nu :D
Eller hur, jag använder den jämt till och från bilen, och när storasyster ska lämnas på förskola. Men jag hade inte haft den som när vi var på skogspromenad i helgen tex, då är det betydligt mer bekvämt med trikåsjalen.

Jag är så imponerad av er som klarar vävd sjal, jag hade verkligen inte tålamod till det insåg jag när förra barnet var litet :D
 
Eller hur, jag använder den jämt till och från bilen, och när storasyster ska lämnas på förskola. Men jag hade inte haft den som när vi var på skogspromenad i helgen tex, då är det betydligt mer bekvämt med trikåsjalen.

Jag är så imponerad av er som klarar vävd sjal, jag hade verkligen inte tålamod till det insåg jag när förra barnet var litet :D

Jag vet inte om jag tycker vävd sjal är så mycket krångligare än trikåsjalen? :p
Men lååång är den ju i basstorlek, men har tänkt köpa en kortare också för att göra det enklare 😅
 
Jag vet inte om jag tycker vävd sjal är så mycket krångligare än trikåsjalen? :p
Men lååång är den ju i basstorlek, men har tänkt köpa en kortare också för att göra det enklare 😅
Det är nog det att den måste knytas på nytt varje gång som jag inte gillar, trikåsjalen kan ju liksom knytas hemma innan utflykten eller vad som, och så är den redo för att stoppa ner en bebis i :D
 
I förrgår förändrades mitt liv - jag testade att stoppa Sparven i sjal för första gången. Han somnade direkt och jag fick händerna fria, halleluja! Vi kunde äta frukost och promenera utan pip!

Kör på trikåsjal oh har testat två olika knytningar, som båda placerar sparvungen bra, men som ger mig ont över revbenen efter en stund (och bestående sen efteråt). Knyter jag lösare sitter bebisen inte bra. Som barn och tonåring var jag rätt känslig över revbenen och kunde tex inte ligga på mage utan att få ont och känna mig ihoptryckt och det här känns likadant. Kanske har det med relaxinet att göra? Oavsett blir följden att sjalen får vila lite mer än jag egentligen velat, men idag ska jag testköra Manducan på kvällspromenaden och hoppas att den ska fungera.

Bärdon är ju fantastiskt bra!
 
Provade onbuhimon idag, men fick inte till nån bra höjd. Antar att det krävs lite övning, har bara dåligt med tålamod för sånt :p.
 
Det är nog det att den måste knytas på nytt varje gång som jag inte gillar, trikåsjalen kan ju liksom knytas hemma innan utflykten eller vad som, och så är den redo för att stoppa ner en bebis i :D
Det gjorde jag när jag bar (på mage visserligen bara) i vävd sjal också 😊 bara att knyta löst och när man stoppar i bebis så knyter man upp det som är snurrat runt midjan, spänna åt och knyta om :)
 
Det gjorde jag när jag bar (på mage visserligen bara) i vävd sjal också 😊 bara att knyta löst och när man stoppar i bebis så knyter man upp det som är snurrat runt midjan, spänna åt och knyta om :)
Smart! Nu är jag rätt nöjd med trikå/ringsjal/sele men det var ju en bra lösning :)
 
I förrgår förändrades mitt liv - jag testade att stoppa Sparven i sjal för första gången. Han somnade direkt och jag fick händerna fria, halleluja! Vi kunde äta frukost och promenera utan pip!

Kör på trikåsjal oh har testat två olika knytningar, som båda placerar sparvungen bra, men som ger mig ont över revbenen efter en stund (och bestående sen efteråt). Knyter jag lösare sitter bebisen inte bra. Som barn och tonåring var jag rätt känslig över revbenen och kunde tex inte ligga på mage utan att få ont och känna mig ihoptryckt och det här känns likadant. Kanske har det med relaxinet att göra? Oavsett blir följden att sjalen får vila lite mer än jag egentligen velat, men idag ska jag testköra Manducan på kvällspromenaden och hoppas att den ska fungera.

Bärdon är ju fantastiskt bra!

Wow vad härligt att det funkade så bra! :love: Dumt med ont i revbenen hoppas det ger med sig efterhand. De kanske vänjer sig? :p

Idag lyckades jag med en ganska bra ruck och bebis verkade hålla med för han somnade efter en stunds fixande här hemma, dammsugning verkar sövande haha. Han somnade dock med en ganska konstig vinkel i nacken och svårt att rätta till på ryggen.. Men lyckades lägga ner honom i sängen utan att han vaknade, nybörjartur!?
 
Hörni, har ni haft problem med läckande blöjor i sjal och sele? Igår hade vi två olyckor på samma dag (tyvärr inte kiss...) först i Manducan och sen i sjalen. Det läckte ordentligt vid ena benet och vi hade att göra med att tvätta hela dagen. Läckage är inget vi upplevt tidigare. Vår bebis är rätt liten och tunn om benen, så jag gissar att det är därför det läcker.

Så himla trist, nu vågar vi inte ge oss av hemifrån i bärdon längre och vagn funkar inte alls —> fast hemma:(
 
Hörni, har ni haft problem med läckande blöjor i sjal och sele? Igår hade vi två olyckor på samma dag (tyvärr inte kiss...) först i Manducan och sen i sjalen. Det läckte ordentligt vid ena benet och vi hade att göra med att tvätta hela dagen. Läckage är inget vi upplevt tidigare. Vår bebis är rätt liten och tunn om benen, så jag gissar att det är därför det läcker.

Så himla trist, nu vågar vi inte ge oss av hemifrån i bärdon längre och vagn funkar inte alls —> fast hemma:(

Nepp inga läckor och min bebis var liten (44cm/2418 när han trillade ut).
Testa en annan blöja?
 
Hörni, har ni haft problem med läckande blöjor i sjal och sele? Igår hade vi två olyckor på samma dag (tyvärr inte kiss...) först i Manducan och sen i sjalen. Det läckte ordentligt vid ena benet och vi hade att göra med att tvätta hela dagen. Läckage är inget vi upplevt tidigare. Vår bebis är rätt liten och tunn om benen, så jag gissar att det är därför det läcker.

Så himla trist, nu vågar vi inte ge oss av hemifrån i bärdon längre och vagn funkar inte alls —> fast hemma:(

Tips 1: Våga testa tygblöjor! Finns en tråd på forumet.
Tips 2 om du inte vill använda tygblöjor: Köp ett tygblöjeskal (eller pocketblöja utan inlägg) och använd utanpå engångsblöjan. Då fångar det upp ev läckage och du slipper tvätta alla kläder och sjal iaf.
Tips 3 om du inte är sugen på tips 2 heller: Testa annat blöjmärke! Det är verkligen olika från bebis till bebis.
Tips 4 om inget hjälper: Ha en frottehandduk mellan bebis sjalen/selen och sätt på bebisens fulaste kläder :p Då klarar sig ju bärdonet iaf :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 967
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 944
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 596
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp