Vi som bär i sjal och sele 2

Vår ergobaby 360 går inte från knäveck till knäveck på sonen längre. Är den för liten då?

Har han överskridit vikt/längdgränserna för modellen? Om han inte har det borde det ju vara lugnt så länge han verkar sitta bra? :)

Vad gäller bärdon har jag börjat kika lite på en Integra-sele. Känns sjukt smidig att både använda och ha med sig :up: Den har ju ett helt ovadderat midjebälte och bara lätt vadderade axelband som korsas i ryggen. Jag har börjat få till Ergobabyn bättre och den avlastar ju väldigt bra men jag är inte helt vän med den breda ryggplattan + tycker den är osmidig att ha med sig om man vill typ kunna vika ner den i väskan bara.
 
Hörni, har ni haft problem med läckande blöjor i sjal och sele? Igår hade vi två olyckor på samma dag (tyvärr inte kiss...) först i Manducan och sen i sjalen. Det läckte ordentligt vid ena benet och vi hade att göra med att tvätta hela dagen. Läckage är inget vi upplevt tidigare. Vår bebis är rätt liten och tunn om benen, så jag gissar att det är därför det läcker.

Så himla trist, nu vågar vi inte ge oss av hemifrån i bärdon längre och vagn funkar inte alls —> fast hemma:(
Kolla på EC-babypottning. Här gjordes inget sittandes i sjal eller sele. Kombinerade pottning med tygblöjor.
 
Vår ergobaby 360 går inte från knäveck till knäveck på sonen längre. Är den för liten då?
En dum fråga kanske, men har du justerat ut sätet maximalt (om det går)?
Vi har iofs en ergobaby adapt men sonen på dryga 80 cm sitter till knäveck i sin, och jag tror tom. sätet går att justera ut ännu mer.
Å andra sidan kanske 360 inte blir lika bred iom att den går att bära framåt i?

Jag hade iofs kört på om han känns nöjd och han sitter bra på det stora hela :)
 
En dum fråga kanske, men har du justerat ut sätet maximalt (om det går)?
Vi har iofs en ergobaby adapt men sonen på dryga 80 cm sitter till knäveck i sin, och jag tror tom. sätet går att justera ut ännu mer.
Å andra sidan kanske 360 inte blir lika bred iom att den går att bära framåt i?

Jag hade iofs kört på om han känns nöjd och han sitter bra på det stora hela :)
Jag tycker det, men jag får syna den igen och se om det går att justera sätet mer.
 
Nepp inga läckor och min bebis var liten (44cm/2418 när han trillade ut).
Testa en annan blöja?
Tips 1: Våga testa tygblöjor! Finns en tråd på forumet.
Tips 2 om du inte vill använda tygblöjor: Köp ett tygblöjeskal (eller pocketblöja utan inlägg) och använd utanpå engångsblöjan. Då fångar det upp ev läckage och du slipper tvätta alla kläder och sjal iaf.
Tips 3 om du inte är sugen på tips 2 heller: Testa annat blöjmärke! Det är verkligen olika från bebis till bebis.
Tips 4 om inget hjälper: Ha en frottehandduk mellan bebis sjalen/selen och sätt på bebisens fulaste kläder :p Då klarar sig ju bärdonet iaf :)
Kolla på EC-babypottning. Här gjordes inget sittandes i sjal eller sele. Kombinerade pottning med tygblöjor.
Vi har kört på med sjal och sele som förut och nu utan olyckor. De första dagarna i livet bajsade sparven som besatt, nu har det lugnat sig litegrann.

Jag hittade en begagnad gammal ergobaby original med det nya spädbarnsinlägget för en hundring på Facebook och efter att ha testkört den lite har vi nu beställt en Adapt i mesh, eftersom originalen redan är för varm. Hoppas så att den ska funka!
 
Nu behöver jag lite tips på trikåsjal :)

Till första barnet köpte jag en begagnad Aldoria bambu soft som vi använde mycket. Dessvärre är den utsliten numera efter att ha burit ett par barn så nu när vi ska få barn nummer två behöver vi en ny trikåsjal.

Det jag inte tyckte om med Aldoria var att den upplevdes smal och blev snabbt instabil med ökad vikt på barnet. Jag skulle därför vilja ha en lite stadigare trikåsjal denna gång.

Jag har länge suktat efter en sjala ulltrikå men är lite rädd för att den ska bli för varm i början (bf 3 aug) och eventuellt lite för stadig för nyfödd. Jag har även kikat lite på jpmbb:s trikåsjal som också ska vara lite åt det stadigare hållet. Någon som provat någon av dessa?

Tips på andra lite stadigare trikåsjalar, som inte är supervarma, tas också tacksamt emot!
 
Nu behöver jag lite tips på trikåsjal :)

Till första barnet köpte jag en begagnad Aldoria bambu soft som vi använde mycket. Dessvärre är den utsliten numera efter att ha burit ett par barn så nu när vi ska få barn nummer två behöver vi en ny trikåsjal.

Det jag inte tyckte om med Aldoria var att den upplevdes smal och blev snabbt instabil med ökad vikt på barnet. Jag skulle därför vilja ha en lite stadigare trikåsjal denna gång.

Jag har länge suktat efter en sjala ulltrikå men är lite rädd för att den ska bli för varm i början (bf 3 aug) och eventuellt lite för stadig för nyfödd. Jag har även kikat lite på jpmbb:s trikåsjal som också ska vara lite åt det stadigare hållet. Någon som provat någon av dessa?

Tips på andra lite stadigare trikåsjalar, som inte är supervarma, tas också tacksamt emot!
Didymos bomull/bambu skulle jag välja.
 
Nu behöver jag lite tips på trikåsjal :)

Till första barnet köpte jag en begagnad Aldoria bambu soft som vi använde mycket. Dessvärre är den utsliten numera efter att ha burit ett par barn så nu när vi ska få barn nummer två behöver vi en ny trikåsjal.

Det jag inte tyckte om med Aldoria var att den upplevdes smal och blev snabbt instabil med ökad vikt på barnet. Jag skulle därför vilja ha en lite stadigare trikåsjal denna gång.

Jag har länge suktat efter en sjala ulltrikå men är lite rädd för att den ska bli för varm i början (bf 3 aug) och eventuellt lite för stadig för nyfödd. Jag har även kikat lite på jpmbb:s trikåsjal som också ska vara lite åt det stadigare hållet. Någon som provat någon av dessa?

Tips på andra lite stadigare trikåsjalar, som inte är supervarma, tas också tacksamt emot!

Coracor verkar väldigt populära med, inte testat själv dock :)
 
Nu behöver jag lite tips på trikåsjal :)

Till första barnet köpte jag en begagnad Aldoria bambu soft som vi använde mycket. Dessvärre är den utsliten numera efter att ha burit ett par barn så nu när vi ska få barn nummer två behöver vi en ny trikåsjal.

Det jag inte tyckte om med Aldoria var att den upplevdes smal och blev snabbt instabil med ökad vikt på barnet. Jag skulle därför vilja ha en lite stadigare trikåsjal denna gång.

Jag har länge suktat efter en sjala ulltrikå men är lite rädd för att den ska bli för varm i början (bf 3 aug) och eventuellt lite för stadig för nyfödd. Jag har även kikat lite på jpmbb:s trikåsjal som också ska vara lite åt det stadigare hållet. Någon som provat någon av dessa?

Tips på andra lite stadigare trikåsjalar, som inte är supervarma, tas också tacksamt emot!
Jag har samma behov som du, en nyfödd nu som jag vill kunna bära i sommar. Min gamla begagnade trikåsjal känns utsliten... Jag köpte en Babylonia cool, tricot slen är väl märket. Än så länge är jag nöjd, den känns stadig men så är det ju bara en pytteliten en jag bär än så länge. Tyget är inte supermjukt men jag tycker absolut att den är sval, vi gick en rejäl promenad i väldigt kuperad terräng idag i 20-gradig värme utan att det blev svettigt.
 
Vi har fått hem vår Integra! :bump: Bara testat den lite här hemma men den känns jättebra, mjuk men stabil och tar väldigt lite plats att ta med! Och fin :love:
 

Bifogade filer

  • F066D601-5140-4896-9344-379A06AB6169.jpeg
    F066D601-5140-4896-9344-379A06AB6169.jpeg
    291,7 KB · Visningar: 29
En jättebra grej med att bära i sjal är att man kan lämna stora barnet på förskola med uppknäppt amningsbh och - linne, utan att det syns :up::o

Mycket bra grej helt klart :D

Jag ammar dock mycket lite i sjal/sele. Inte övat så mkt på det pga inte känt då stort behov. Kan dock tänka mig att behovet är ett helt annat om man har syskon man behöver ta hand om också!
 
Mycket bra grej helt klart :D

Jag ammar dock mycket lite i sjal/sele. Inte övat så mkt på det pga inte känt då stort behov. Kan dock tänka mig att behovet är ett helt annat om man har syskon man behöver ta hand om också!
Jag ammade inte ens, hade ammat i famnen innan jag tog på sjalen 🙈 så inte ens det kunde jag skylla på! Däremot lyckades jag faktiskt amma i sjalen i eftermiddags, när jag inte hade möjlighet att sätta mig ner i lugn och ro. Funkade, men jag vet inte vem av oss som blev mest blöt :p tur sjalen dolde även det!
 
Jag ammade inte ens, hade ammat i famnen innan jag tog på sjalen 🙈 så inte ens det kunde jag skylla på! Däremot lyckades jag faktiskt amma i sjalen i eftermiddags, när jag inte hade möjlighet att sätta mig ner i lugn och ro. Funkade, men jag vet inte vem av oss som blev mest blöt :p tur sjalen dolde även det!

Haha ok! :laugh:
Bra jobbat! Men ja kan bli riktigt bra tryck i mjölken alltså.. Min lille kille tycker just nu ofta det är en bra idé att suga igång ett riktigt bra flöde men sen ångra sig på det där med att äta precis när utdrivningen kommit igång ordentligt. Sådär kul :p

Okej nu har jag fått hem mitt sista bärdon inför sommaren, nu ska jag inte köpa mer på ett tag... :angel: Men en kort och sval rucksjal ville jag inte vara utan såatteh... Så nöjd med denna vi hämtade hem idag!! :love:
En Vanamo Kide Hattara strl 3, mix bommul/lin. Köpt begagnad så inbruten och fin!
 

Bifogade filer

  • CE3FC0EA-4825-497A-B710-BD481F449760.jpeg
    CE3FC0EA-4825-497A-B710-BD481F449760.jpeg
    295,5 KB · Visningar: 21
Behöver tips på sele till sommaren! Vi bär mycket, som i flera timmar varje dag. Mestadels i Ergobaby Original, som vi överlag är jättenöjda med. Skulle dock vilja ha ytterligare en sele att variera med, gärna sval och en som lägger så lite vikt som möjligt på axlarna. Barnet är sju månader nu, blir ett år i september med andra ord. Vi vuxna som bär är normallånga och smala båda två. Färgglatt ett stort plus!
 
Fick en son i lördags och hade snöat in på bärande under graviditeten så jag hade köpt på mig en ergobaby-sele, en tricotsjal, en ringsjal och en långsjal. Mina traderafynd selen och ringsjalen är favoriterna hittills! 😃 Min man bär i selen och jag har insett hur himla smidigt det är att amma i ringsjalen. Dessutom kan man ju ta svansen på ringsjalen och ha som lite insynsskydd över bebisens huvud när man ammar vilket gjorde att jag tyckte att det kändes helt ok att fika med släkten och amma samtidigt. Var lite orolig över att det skulle kännas obekvämt och "naket".

Undrar om jag kommer komma överens med de längre sjalarna också sedan eller om det är så att jag har lite för lite tålamod för det... Hur var det för er, kände ni direkt om långsjal var något för er eller har ni ändrat åsikt efter ett tag? :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 980
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 811
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 733
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp