Vi som bär i sjal och sele 2

En av trikåsjalarna som säga vara svalast är Aldoria bambu soft. Jag upplevde att även den blev lite varm men tror det är svårt att komma undan med sjal. En vävd sjal har man ju bara ett laget tyg runt bebisen när de är så små så en sådan kan kanske upplevas svalare.

Annars är nog en sele med meshtyg i ryggen på barnet något av det svalaste man kan bära i.

Tack för svar! Jag hade en trikåsjal till sonen som jag fick låna av en kompis, men den är tillbakalämnad nu. Vi har en sele med mesh men jag har aldrig gillat att bära sonen i sele. För mannen gick det bättre, men för mig kändes det mycket enklare och stabilare att bära i sjal (vilket mannen inte alls gillade, så man kan ju vara väldigt olika där) :)
 
Tack för svar! Jag hade en trikåsjal till sonen som jag fick låna av en kompis, men den är tillbakalämnad nu. Vi har en sele med mesh men jag har aldrig gillat att bära sonen i sele. För mannen gick det bättre, men för mig kändes det mycket enklare och stabilare att bära i sjal (vilket mannen inte alls gillade, så man kan ju vara väldigt olika där) :)

Det är nog svårt att få kropp mot kropp omvirat med flera lager tyg att bli särskilt svalt tänker jag. Men något av de svalare alternativen borde ju vara någon tunnare, ljus, vävd sjal med typ bomull/linne-blandning. Med vävd sjal räcker det ju med ett lager tyg istället för tre och man kan börja bära på rygg från tidigt i typ ruck som ska vara något av de svalaste knyten.

Jag har en Vanamo Kide Hattara som jag köpte som sval kortsjal inför sommaren, tänkt till ffa ruck :) Men sommaren är ju framför oss fortfarande så det återstår att se vad vi tycker :D
 
Det är nog svårt att få kropp mot kropp omvirat med flera lager tyg att bli särskilt svalt tänker jag. Men något av de svalare alternativen borde ju vara någon tunnare, ljus, vävd sjal med typ bomull/linne-blandning. Med vävd sjal räcker det ju med ett lager tyg istället för tre och man kan börja bära på rygg från tidigt i typ ruck som ska vara något av de svalaste knyten.

Jag har en Vanamo Kide Hattara som jag köpte som sval kortsjal inför sommaren, tänkt till ffa ruck :) Men sommaren är ju framför oss fortfarande så det återstår att se vad vi tycker :D

Tack för input! Med sonen bar jag bara i en knytning (den traditionella tror jag?), tänker att jag måste lära mig att knyta lillasyster på ryggen så fort det går så att jag kan ha händerna fria till sonen. Får hoppas att hon gillar att bli buren i sjal bara! 😇
 
Jag fick höra talas om emeibabyselen och blev så nyfiken eftersom det typ är en sjal och sele i ett. Sen kunde jag inte sluta tänka på den och lyckades dessutom hitta någon som ville köpa min Wompat så nu är den på väg till sin nya ägare och jag har beställt en ny emeibaby... Varför finns det så mycket man bara "måste" testa?!

Jag lade ut en annons på min sjal också. Jag använder ju aldrig den och det är mycket pengar för något som bara ligger. Sedan fick jag något erbjudande om byte och jag fick världens separationsångest! Så jag tog bort annonsen och ska göra lite mer försök att komma överens med sjalen...

Igår gjorde jag ett katastrofknyt men bebisen var för första gången nöjd och glad i sjalen. Alltid en början. Det är väl kanske dock inte superbra förutsättningar att ge sig på att lära sig knyta med en tjock bomullssjal när det är hundra grader varmt i luften. :grin:
 
Vad bortskämd jag blivit av att kunna bära dottern istället för att köra henne i vagn. Pga graviditeten klarar jag inte att bära längre och igår tog vi (jag och dottern) oss en tur till Ikea där vi passade på att äta på restaurangen. VILKET PROJEKT UTAN BÄRDON 😅

Manövrera runt en sulky och en brickvagn i labyrinten fram till matbeställningen var inte helt lätt. Sen skulle ju en barnstol tas med till bordet också... Jag har aldrig saknat att bära på rygg i sele så mycket som jag gjorde igår!
 
Vi hade missat pumpa däcken i vagnen så på dagens skogstur med hunden blev det vår LL onbuhimo som fick äran. Gud så mysigt, utom för mina axlar och nacke :p.
Sonen snackade, pekade och höll låda hela turen. Det gör vi om :).
 
31862


Vi fick hem Emeibabyselen och den blev godkänd av kiddot! :) Selen var väldigt skön tyckte jag också, och såklart mycket svalare än ergobaby med spädbarnsinlägg.

Hur är det tänkt med inlägget i ergo förresten. Han har vuxit ur inlägget då knäna går långt ut på sidan av kudden, men om man tar bort kudden så han sitter bara i selen så är det för brett? :confused: Jag tyckte mig ha läst att man kan ha i lägget till fem kilo och han väger över sex kilo nu. Pappan gillar ergo och tycker det är smidigt om vi har varsin sele som vi slipper ställa om i remmarna.
 
Visa bifogad fil 31862

Vi fick hem Emeibabyselen och den blev godkänd av kiddot! :) Selen var väldigt skön tyckte jag också, och såklart mycket svalare än ergobaby med spädbarnsinlägg.

Hur är det tänkt med inlägget i ergo förresten. Han har vuxit ur inlägget då knäna går långt ut på sidan av kudden, men om man tar bort kudden så han sitter bara i selen så är det för brett? :confused: Jag tyckte mig ha läst att man kan ha i lägget till fem kilo och han väger över sex kilo nu. Pappan gillar ergo och tycker det är smidigt om vi har varsin sele som vi slipper ställa om i remmarna.

Han kan sitta på bara kudden eller bara inlägget beroende på vad som fungerar bäst. Jag hade en ergo 360 och knäppte på innersta knapparna även mage mot mage en period. Och så ordentlig påse som hamnar utanför midjebältet hjälpte :)
 
Han kan sitta på bara kudden eller bara inlägget beroende på vad som fungerar bäst. Jag hade en ergo 360 och knäppte på innersta knapparna även mage mot mage en period. Och så ordentlig påse som hamnar utanför midjebältet hjälpte :)

Då får vi testa det lite längre fram! Läste sedan att de ska sitta i inlägg till minst fem kg eller minst fyra månader. Då har vi två månader kvar. :p Han tycker att det är toppen än i alla fall, brukar somna inom någon minut när pappan satt i honom i selen. :) Fast det blir ju mer så att benen hänger och han sitter som på en stol men så får det väl vara ett tag då.
 
Jag är ute efter en ny sele till lilleman. Jag är kort och rätt så nätt.

Mina önskemål:
- ska passa mig som är liten och nätt (160 cm lång). Upplever att den stokke sele vi har idag är för stor och klumpig.
- ergonomisk
- tunt material som inte gör att det blir för varmt.

Några förslag?
 
Jag är ute efter en ny sele till lilleman. Jag är kort och rätt så nätt.

Mina önskemål:
- ska passa mig som är liten och nätt (160 cm lång). Upplever att den stokke sele vi har idag är för stor och klumpig.
- ergonomisk
- tunt material som inte gör att det blir för varmt.

Några förslag?

Jag har en Integra som jag tycker är jättebra och den stämmer in på dina kriterier tycker jag. Stort plus att den tar väldigt lite plats nerpackad så enkel att ta med 👍👍
 
Jag har en emeibaby som sagt och tycker den passar in också. Den är väldigt ställbar åt alla håll och tunn och smidig. @KarinStarfighter

Det kanske finns något sjalotek i närheten så att du kan prova lite olika? Många av dem hyr väl ut och skickar också om jag förstått rätt, om det saknas där du bor. :)
 
32407


Jag lyckades få till en good-enough FWCC idag. Skam den som ger sig! Men svårt med sätet tycker jag, får inte till djupet. Jag har kollat på instruktionsvideon ett par gånger till nu så nästa gång kanske blir bättre. :p

Sjalen känns väldigt tjock fortfarande. Jag vet inte om det blir bättre om den används mer eller om den är så. Det är liksom svårt att knyta en knut som avslut för det är så tjockt och "mycket".
 
Dottern växer och vi börjar uppleva onbun som för liten. Letar begagnat efter en större, men inte det lättaste. Jag tappar fokus lätt dessutom, så det tar tid...

Nåja, duger än så länge.
Visa bifogad fil 32839
Åh vad mysigt!
Vi har burit väldigt lite på sistone eftersom vagnen börjat gillas mer och mer. Men under semestern har det blivit lite ryggbärande i ergobabyn där sonen verkar tycka det är ganska mysigt, så nu slog jag till på en begagnad onbuhimo som jag ser mycket fram emot att testa, så snart jag begriper mig på den :D
 
Dottern växer och vi börjar uppleva onbun som för liten. Letar begagnat efter en större, men inte det lättaste. Jag tappar fokus lätt dessutom, så det tar tid...

Nåja, duger än så länge.
Visa bifogad fil 32839

Vilken fin! Hoppas du hittar en bra begagnad snart då 😊 Min man har börjat bära på ryggen i Ergobabyn nu men kanske skulle varit en idé att köpa en Onbuhimo med som alternativ... Du får säga vad du tycker sen @FeatherCloud :up:
 
Hur stor/lång är din dotter förresten @malumbub ? Har för mig hon är ca året äldre än min, född jan 18. Min son är 84 cm/12kg och jag funderar lite på hur lång "hållbarhet" det blir på onbun... Sen är det förstås olika med olika modeller.
 
Vilken fin! Hoppas du hittar en bra begagnad snart då 😊 Min man har börjat bära på ryggen i Ergobabyn nu men kanske skulle varit en idé att köpa en Onbuhimo med som alternativ... Du får säga vad du tycker sen @FeatherCloud :up:
Åh vad mysigt!
Vi har burit väldigt lite på sistone eftersom vagnen börjat gillas mer och mer. Men under semestern har det blivit lite ryggbärande i ergobabyn där sonen verkar tycka det är ganska mysigt, så nu slog jag till på en begagnad onbuhimo som jag ser mycket fram emot att testa, så snart jag begriper mig på den :D

Jag kan inte ha midjebälte, så onbu är enda alternativet för mig. Funderat på mei tai, men onbun är ju lite snabbare. Med lite rutin skulle säkert en mei tai funka oxå. Sjal vore ju kul att orka med, men jag känner mig bortskämd med onbun.
Och ja, jag tycker att mönstret är jättefint. :D
 
Jag kan inte ha midjebälte, så onbu är enda alternativet för mig. Funderat på mei tai, men onbun är ju lite snabbare. Med lite rutin skulle säkert en mei tai funka oxå. Sjal vore ju kul att orka med, men jag känner mig bortskämd med onbun.
Och ja, jag tycker att mönstret är jättefint. :D

Jag kör mycket ruck med sjal och har blivit ganska snabb på att få till det. Mannen har dock ganska nedsatt rörlighet i framför allt en axel så det funkar inte alls för honom med sjal. Hur funkar Onbuhimo att få på plats, jag tänker att det är mer som en sele?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 961
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 804
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 471
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp