Vi som bär i sjal och sele 2

Tack för input! Hur "bekvämt" är det med sele och större barn? Jag tycker ergobabyn vi hade när sonen var liten var toppen, bekväm och inte speciellt tungt tills vi slutade bära frekvent runt 12kg, så jag hoppas ju det ska gå att bära längre stunder än man orkar i onbun...
Funkar utmärkt så länge selen är stor nog. Fast jag provade min nya Toddler sele med 6 åringen som är 1.20 och det funkade!
 
Väntar på en ringsjal just nu 😁

Bara burit barnen i trikåsjal och sele hittills, men nu med min minsta (2mån) så blir det att testa mer! Ville redan med första men blev inte så. Nu ska vi flytta norrut och kommer använda vagn mindre så då blir det mer sjalande tänkte jag. Hinner öva lite innan vi flyttar om 1,5 månad, då blir det att sjala hela resan så tills dess borde jag ju lärt mig hur jag får till ringsjalen 😅
 
En begagnad sjal är att föredra, nya är ofta svårare att hantera. "Mycket tyg" beror ju på vad man vill knyta. Min kortaste är 3, 2m och det är bara ett par knyt jag kan göra med den och bara enlagers vilket kan bli för lite med en 10 kg. Längsta och just nu favoriten är 5,7m! Mycket tyg men ger suveränt knyt på ryggen som jag vill ha det. Även 5,2 funkar med tunnare sjal då jag kan knyta i änden precis. På flera ställen i landet finns Sjalotek där du både kan hyra/låna och prova olika bärdon. Var bor du?

Undviker alla affärer osv nu pga familjemedlem i riskgrupp, så det går tyvärr bort. Såg att någon annan nämnt ringsjal, googlade lite snabbt och tycker det såg smidigt ut! Är den "enklare" för en nybörjare?
 
Undviker alla affärer osv nu pga familjemedlem i riskgrupp, så det går tyvärr bort. Såg att någon annan nämnt ringsjal, googlade lite snabbt och tycker det såg smidigt ut! Är den "enklare" för en nybörjare?
Jag provade ringsjal med 1a barnet, fick inte alls till det. Blev sur och hängde undan den :cautious: testade med 2a barnet sen, hade lite mer tålamod och fick till det riktigt bra till slut. Sen använde jag knappt något annat på flera månader! Annat än vid längre promenader, för att få jämnare fördelning på axlarna.
 
IMG_20210112_190158_736.jpg
Måste bara visa att vi äntligen kan använda korta sjalar igen. Lite skillnad att använda en 4a mot en 8a...
 
I februari ska jag köpa en Tula preschool. Sista selen :) synd bara att det inte går att få tag på alla de prints som finns på amerikanska sidan, i sverige. Så det blir ju lite mindre prints att välja på tyvärr.
 
Är det någon som testat baby k'tan? Såg att den fått lovord i en fb-grupp och verkar smidig!
Om man hittar rätt storlek så är den helt ok, men samma storlek passade inte både mig och sambon.
Föredrar trikåsjal i början, att knyta själv. Det är rätt lätt när man provat några gånger.
 
Undviker alla affärer osv nu pga familjemedlem i riskgrupp, så det går tyvärr bort. Såg att någon annan nämnt ringsjal, googlade lite snabbt och tycker det såg smidigt ut! Är den "enklare" för en nybörjare?

Jag tycker det är svårt att få till ringsjalen. Har provat vid flera tillfällen men slutar med selen i alla fall. Men skulle vilja ha något smidigare att ha med sig ut än selen - så önskar ringsjal vore vår grej.
 
Wow 😍 fick hem ringsjalen idag. Jag är redan frälst! Bara hunnit testa ett knyt, men minstingen stortrivdes och jag tror den kommer uppfylla precis det jag ville ha den till 😁 nu ska jag bara öva, öva, öva!

Har ni tips (allmänna) om ringsjal och kanske tips på vilka knyt jag bör kolla på? Min minsta är 2 månader
 
Tack för input! Hur "bekvämt" är det med sele och större barn? Jag tycker ergobabyn vi hade när sonen var liten var toppen, bekväm och inte speciellt tungt tills vi slutade bära frekvent runt 12kg, så jag hoppas ju det ska gå att bära längre stunder än man orkar i onbun...
Jag har en Tula Toddler och tycker vår 3-åring på 102 cm sitter väldigt bra i den. Vi har en dyr häftig bärstol också men den är bara skit jämfört med Tulan. Jag bär även 6-åringen ibland (det brukar bli konkurrens om vem som ska få åka selen) och det funkar helt okej men det känns att hon är lite för lång. Hon är 115 cm.
 
Jag har en Tula Toddler och tycker vår 3-åring på 102 cm sitter väldigt bra i den. Vi har en dyr häftig bärstol också men den är bara skit jämfört med Tulan. Jag bär även 6-åringen ibland (det brukar bli konkurrens om vem som ska få åka selen) och det funkar helt okej men det känns att hon är lite för lång. Hon är 115 cm.
Tack för ditt svar! Och vad intressant jämförelse med bärstol, för jag har undrar lite hur det är att bära med sån. Har ganska många bekanta som aldrig hamnat i ergonomiskt bärande - träsket som verkar gilla sina (dyra) stolar, men då behöver jag inte tänka mer åt det hållet :D
 
Tack för ditt svar! Och vad intressant jämförelse med bärstol, för jag har undrar lite hur det är att bära med sån. Har ganska många bekanta som aldrig hamnat i ergonomiskt bärande - träsket som verkar gilla sina (dyra) stolar, men då behöver jag inte tänka mer åt det hållet :D
Nu har vi bara erfarenhet av en enda bärstol men det skulle vara top of the line i segmentet (Ospreys dyraste). Den är dels obekväm och dels blir det en konstig viktfördelning när man bär pga att barnet sitter längre ut från ryggen och högre upp. Barnet upplevs helt enkelt som mycket tyngre när man bär med bärstol jämfört med sele. Och det är mycket svårare och tyngre att få upp barnet på ryggen dessutom. Nä tacka vet jag bärsele! Lite svettigare men bättre på alla andra punkter 😊

Här är förresten en bild från i somras när vi var i fjällen och barnen tappade orken i backen. Appropå svettigt 😅

47F046FC-B2B5-432E-BAC2-FF9DFB3EEF48.jpeg
 
Nu har vi bara erfarenhet av en enda bärstol men det skulle vara top of the line i segmentet (Ospreys dyraste). Den är dels obekväm och dels blir det en konstig viktfördelning när man bär pga att barnet sitter längre ut från ryggen och högre upp. Barnet upplevs helt enkelt som mycket tyngre när man bär med bärstol jämfört med sele. Och det är mycket svårare och tyngre att få upp barnet på ryggen dessutom. Nä tacka vet jag bärsele! Lite svettigare men bättre på alla andra punkter 😊

Här är förresten en bild från i somras när vi var i fjällen och barnen tappade orken i backen. Appropå svettigt 😅

Visa bifogad fil 63365
Jag har samma erfarenhet av bärsele (har också Osprey). De hamnar så långt upp och ut att det blir jobbigt fort! Använde den en del med äldsta barnet, har inte ens plockat fram den till yngsta... Fördelar är väl att där finns ett förvaringsfack under, solskyddet samt att den går att ställa ner på marken med barnet i. Men jag föredrar helt klart sele!
 
Nu är en Tula toddler påväg hem till oss! Ska bli väldigt spännande att testa. Jag hittade båda intressanta beco och Tula på begagnatmarknaden och velade lite, men bestämde mig för att testa tulan ändå... Får se hur vi gillar den :)
Vad blev det för tjusigt mönster då?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 967
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 598
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp