Vi som bär i sjal och sele 2

Oj, tack det var bra att veta. Då blir det inte en sådan.
Jag hade en "hybridtrikå" när dottern var liten. Trikp, knyts på samma sätt, men lite stadigare.
Från wrapsody.

Och tråden påminner mig om att jag har en (annan) sjal jag måste sälja. Bär extremt sällan numera.
 
Jag, som knappt får bära och har sisådär 20 bärdon redan, råkade köpa en till sjal. Men den här är den sista! Sjalen jag drömt om sen den kom ut 2016 men alltid varit för galet dyr eller bott i USA... Nu såg jag en inom EU, i rätt längd och jag kunde pruta lite. Så nu är den på väg, min silvriga sjal Oscha Andaluz Argentum... Bilder kommer när den är framme. Precis idag så hörde en av sig som vill köpa en av mina, tur det, spark i baken så jag säljer lite fler.
 
IMG_20210604_202028_edit_306091200110063.jpg

6,5 åringen får demonstrera. Knuten med enkelknut... 22 kg är plättlätt. Sjalen är fantastisk!
 
Har någon här burit nyfödd med ringsjal?

Lillasyster kommer om ~2 veckor och som tidiga alternativ har jag ergobaby adapt och ringsjal. Då bebis verkar bli lite liten är jag osäker på om adapten blir riktigt bra från start (den är väl från 3,2kg). Med sonen hade vi den från ca 7-8 veckor.

Jag är, tro det eller ej :p inte jättesugen på att köpa något nytt bärdon som trikå eller vävd utan vill helst utgå från vad jag har... Har iofs både sett filmer/turorials och läst om att använda ringsjal från start så jag vet ju ATT det går men tänkte ändå höra om någon har personlig erfarenhet av det här?
(Båda får följa med till BB tror jag, så kan jag bestämma mig efterhand)
 
Jag bar lillasyster i ringsjal tidigt, vet inte exakt hur tidigt men hon var inte många veckor. Urmysigt men tyvärr fick jag mjölkstockning flera gånger just när jag burit i ringsjal, den gav ett alltför stort tryck på bröstet. Korta stunder gick det dock fint!
 
Tredje barnet väntas till vintern här och det blir med största säkerhet sista barnet så jag vill passa på att testa de bärdon jag varit sugen på men inte tagit tag i tidigare 😆 Första barnet bars mest i vävd sjal och sele, andra i trikåsjal, ringsjal och sele och denna gång vill jag ha en ny trikå (sugen på coracor, hade sjala ulltrikå till tvåan men trivdes inte med den), min älskade bebisvänliga ringsjal och är nog lite nyfiken på en halfbuckle av något slag också. Har en Ergobaby adapt som funkat bra och kommer användas igen. Förvånande nog bars barn 2 inte alls lika mycket som ettan, får se hur det blir denna gång. Jag tror att med första barnet levde jag på så mycket som vanligt med stall och skogspromenader, vilket krävde bärdon men med tvåan var livet redan "barnanpassat" så då var behovet inte lika stort.
 
Jag bar lillasyster i ringsjal tidigt, vet inte exakt hur tidigt men hon var inte många veckor. Urmysigt men tyvärr fick jag mjölkstockning flera gånger just när jag burit i ringsjal, den gav ett alltför stort tryck på bröstet. Korta stunder gick det dock fint!
Tack för svar! Inget vidare med mjölkstockning förstås. Jag har inte riktigt bestämt om jag ska amma den här gången, men brösten sitter inte så högt :angel: så det kanske inte behöver bli ett problem... Men visst kan det vara en aspekt jag faktiskt inte tänker på nu, i början om brösten blir sprängfyllda...

Har läst mig till att många tyckte det känts osäkert att få till bra säte med nyfödd i ringsjal, hade du något bekymmer med det?
 
Har någon här burit nyfödd med ringsjal?

Lillasyster kommer om ~2 veckor och som tidiga alternativ har jag ergobaby adapt och ringsjal. Då bebis verkar bli lite liten är jag osäker på om adapten blir riktigt bra från start (den är väl från 3,2kg). Med sonen hade vi den från ca 7-8 veckor.

Jag är, tro det eller ej :p inte jättesugen på att köpa något nytt bärdon som trikå eller vävd utan vill helst utgå från vad jag har... Har iofs både sett filmer/turorials och läst om att använda ringsjal från start så jag vet ju ATT det går men tänkte ändå höra om någon har personlig erfarenhet av det här?
(Båda får följa med till BB tror jag, så kan jag bestämma mig efterhand)

Burit lillasyster massor i ringsjal sen start ☺️ Var den vi trivdes mest med! Tycker det funkade kanon just för att du inte behöver knyta om den varje gång, när man behövde ta ut ofta för att byta blöja osv
 
Har någon här burit nyfödd med ringsjal?

Lillasyster kommer om ~2 veckor och som tidiga alternativ har jag ergobaby adapt och ringsjal. Då bebis verkar bli lite liten är jag osäker på om adapten blir riktigt bra från start (den är väl från 3,2kg). Med sonen hade vi den från ca 7-8 veckor.

Jag är, tro det eller ej :p inte jättesugen på att köpa något nytt bärdon som trikå eller vävd utan vill helst utgå från vad jag har... Har iofs både sett filmer/turorials och läst om att använda ringsjal från start så jag vet ju ATT det går men tänkte ändå höra om någon har personlig erfarenhet av det här?
(Båda får följa med till BB tror jag, så kan jag bestämma mig efterhand)
Jag bar lite på BB vill jag minnas, men hade knappt använt den med första barnet så jag kände mig inte helt hundra med den. Men efter ett par veckor hemma använde jag ringsjal massor! Hade en supermjuk och tunn som var helt ljuvlig att bära en mini i.
 
Tredje barnet väntas till vintern här och det blir med största säkerhet sista barnet så jag vill passa på att testa de bärdon jag varit sugen på men inte tagit tag i tidigare 😆 Första barnet bars mest i vävd sjal och sele, andra i trikåsjal, ringsjal och sele och denna gång vill jag ha en ny trikå (sugen på coracor, hade sjala ulltrikå till tvåan men trivdes inte med den), min älskade bebisvänliga ringsjal och är nog lite nyfiken på en halfbuckle av något slag också. Har en Ergobaby adapt som funkat bra och kommer användas igen. Förvånande nog bars barn 2 inte alls lika mycket som ettan, får se hur det blir denna gång. Jag tror att med första barnet levde jag på så mycket som vanligt med stall och skogspromenader, vilket krävde bärdon men med tvåan var livet redan "barnanpassat" så då var behovet inte lika stort.
Det är helt klart en aspekt av att skaffa fler barn, att få testa fler bärdon alltså :p Jag var generellt sent ute med att köpa både ringsjal och onbuhimo till ettan så jag ser jättemycket fram emot att testa dom lite tidigare denna gång. Sen kan jag känna att det är lite trist att jag inte fastnat för andra typer av sjalar, men så är det väl, alla gillar inte samma saker :)
 
@Flixon @Cattaflajna
Åh vad kul att höra! Blir genast pepp att få testa! Jag har gillat att bära stora i ringsjal men han var ganska stor när jag köpte den, sjalen är dessutom inte jättelång så det blev snabbt besvärligt och lite väl tungt... Men den är mjuk och härlig att bära med så tror det kan bli bra. :)
 
@Flixon @Cattaflajna
Åh vad kul att höra! Blir genast pepp att få testa! Jag har gillat att bära stora i ringsjal men han var ganska stor när jag köpte den, sjalen är dessutom inte jättelång så det blev snabbt besvärligt och lite väl tungt... Men den är mjuk och härlig att bära med så tror det kan bli bra. :)
Tänker mig att den här tråden är bättre med bilder, det här är ringsjalen ifråga, första gången vi testade den:
sketch-1627849888937.png
En Artipoppe Argus :love: Även om den är köpt beg var den alldeles för dyr med tanke på hur lite jag använt den, så jag hoppas nästa verkligen vill bli buren :p
 
Tack för svar! Inget vidare med mjölkstockning förstås. Jag har inte riktigt bestämt om jag ska amma den här gången, men brösten sitter inte så högt :angel: så det kanske inte behöver bli ett problem... Men visst kan det vara en aspekt jag faktiskt inte tänker på nu, i början om brösten blir sprängfyllda...

Har läst mig till att många tyckte det känts osäkert att få till bra säte med nyfödd i ringsjal, hade du något bekymmer med det?
Nej, jag minns inte att det var problem att få till säte, min sjal är otroligt mjuk och tunn, kanske att det underlättade 🤔

Åh, vad jag längtar efter bebis 😍
 
Vad rekommenderar ni att kika på för bärsele om man vill ha nån som har mycket stöd (jag har lite problem med ländrygg och ena skuldran, så vill inte ha någon elastisk bärsjal), hyfsat enkel att använda, och funka så snart som möjligt från nyfödd?

Funderar på ergobaby 360 omni. Tycker den är lite dyr, men det är väl i de prisklasser bra bärselar ligger i antar jag.

Är helt nybörjare på detta och väntar barn nr två, tänker att det kan behövas. Har baby k'tan sen innan, vilket funkade okej med första förutom att jag fick ont i kroppen då. Hade även nån gammal babybjörn nån enstaka gång vilket gjorde lite mindre ont för mig, men är ju inte ergonomisk för bebisen.
 
Vad rekommenderar ni att kika på för bärsele om man vill ha nån som har mycket stöd (jag har lite problem med ländrygg och ena skuldran, så vill inte ha någon elastisk bärsjal), hyfsat enkel att använda, och funka så snart som möjligt från nyfödd?

Funderar på ergobaby 360 omni. Tycker den är lite dyr, men det är väl i de prisklasser bra bärselar ligger i antar jag.

Är helt nybörjare på detta och väntar barn nr två, tänker att det kan behövas. Har baby k'tan sen innan, vilket funkade okej med första förutom att jag fick ont i kroppen då. Hade även nån gammal babybjörn nån enstaka gång vilket gjorde lite mindre ont för mig, men är ju inte ergonomisk för bebisen.
Kolla köp och säljgruppen på FB, mycket begagnat :)

Jag hade bebis för fem år sen och då bar jag i Tula med spädbarnsinlägg. Hade jag haft bebis idag så hade jag valt sele av Tula-typ fast i sjaltyg :)
 
Vad rekommenderar ni att kika på för bärsele om man vill ha nån som har mycket stöd (jag har lite problem med ländrygg och ena skuldran, så vill inte ha någon elastisk bärsjal), hyfsat enkel att använda, och funka så snart som möjligt från nyfödd?

Funderar på ergobaby 360 omni. Tycker den är lite dyr, men det är väl i de prisklasser bra bärselar ligger i antar jag.

Är helt nybörjare på detta och väntar barn nr två, tänker att det kan behövas. Har baby k'tan sen innan, vilket funkade okej med första förutom att jag fick ont i kroppen då. Hade även nån gammal babybjörn nån enstaka gång vilket gjorde lite mindre ont för mig, men är ju inte ergonomisk för bebisen.
Vi har en ergobaby adapt, funkar från nyfödd och storbarnet satt riktigt bra i den upp till ca 2 år.

Tror den är lite billigare än 360 också, och personligen hade jag aldrig behov av att bära framåtvänt på magen, som ju är enda skillnaden såvitt jag vet :)
 
Vad rekommenderar ni att kika på för bärsele om man vill ha nån som har mycket stöd (jag har lite problem med ländrygg och ena skuldran, så vill inte ha någon elastisk bärsjal), hyfsat enkel att använda, och funka så snart som möjligt från nyfödd?

Funderar på ergobaby 360 omni. Tycker den är lite dyr, men det är väl i de prisklasser bra bärselar ligger i antar jag.

Är helt nybörjare på detta och väntar barn nr två, tänker att det kan behövas. Har baby k'tan sen innan, vilket funkade okej med första förutom att jag fick ont i kroppen då. Hade även nån gammal babybjörn nån enstaka gång vilket gjorde lite mindre ont för mig, men är ju inte ergonomisk för bebisen.

Vi hade en Tula Explore till sonen, och älskade den. Hoppas på att nästa skrutt också trivs i den selen. Funkar från nyfödd, passade både mig och sambon jättebra (han 185, jag 158 cm) och våran son uppskattade verkligen att få sitta framåtvänd på mage när han var stor nog. Så spännande att kika på världen :love:
 
Vad rekommenderar ni att kika på för bärsele om man vill ha nån som har mycket stöd (jag har lite problem med ländrygg och ena skuldran, så vill inte ha någon elastisk bärsjal), hyfsat enkel att använda, och funka så snart som möjligt från nyfödd?

Funderar på ergobaby 360 omni. Tycker den är lite dyr, men det är väl i de prisklasser bra bärselar ligger i antar jag.

Är helt nybörjare på detta och väntar barn nr två, tänker att det kan behövas. Har baby k'tan sen innan, vilket funkade okej med första förutom att jag fick ont i kroppen då. Hade även nån gammal babybjörn nån enstaka gång vilket gjorde lite mindre ont för mig, men är ju inte ergonomisk för bebisen.
Kolla tula ftg också!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 930
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte. Är trött egentligen men hjärnan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 895
Senast: kbtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp