Vi som bär i sjal och sele 2

Jordgubblime

Trådstartare
Hoppas på en fortsättning här, även om tråden inte varit superaktiv på sistone :)




Jag drömmer just nu om en Fidella fly tai:love: Någon som har en sådan eller provat?
 
Jag har aldrig fastnat för "halvselar", kanske jag missat något?

Häromdan fick jag bära! Till och från stallet med 3,5 åringen som vägrar bäras. Men nu var kusinen med och blev buren i sele så då gick det bra.
 
Jag har problem med värk i axlarna och nacken så jag har inte vågat bära så mycket på ett par veckor. Ibland när dottern (4 mån gammal) blir lite gnällig och jag bara måste typ laga mat så får hon sitta i ringsjalen. Orkar max 10 min sen får jag alldeles för ont.

Den vävda sjalen fungerar hyfsat men jag tycker det är lite bökigt att få den välspänd med jämn fördelning och just nu poppar hon sätet direkt om jag bara har ett lager tyg och fler lager rekommenderas ju inte innan barnet kan sitta själv :( Jag skulle vilja lära mig att sjala på ryggen, men är lite feg för att prova än :angel:

Funderar på att skaffa sele men vet inte om det finns någon som avlastar bättre än en vävd sjal. Ni som provat båda vad tycker ni?
 
Jag har hittills haft en trikåsjal som jag har lånat av en kompis. Men börjar bli lite sugen på att skaffa en vävd nu. Men vad ska jag skaffa? :D Bebis är 3,5 månad snart och väger ca 7 kg. Superstark i nacken och tycker att allt utom att vara med uppe och kolla är supertrist...
 
Jag har problem med värk i axlarna och nacken så jag har inte vågat bära så mycket på ett par veckor. Ibland när dottern (4 mån gammal) blir lite gnällig och jag bara måste typ laga mat så får hon sitta i ringsjalen. Orkar max 10 min sen får jag alldeles för ont.

Den vävda sjalen fungerar hyfsat men jag tycker det är lite bökigt att få den välspänd med jämn fördelning och just nu poppar hon sätet direkt om jag bara har ett lager tyg och fler lager rekommenderas ju inte innan barnet kan sitta själv :( Jag skulle vilja lära mig att sjala på ryggen, men är lite feg för att prova än :angel:

Funderar på att skaffa sele men vet inte om det finns någon som avlastar bättre än en vävd sjal. Ni som provat båda vad tycker ni?

Jag tycker absolut du ska testa sele :) Jag får också ont i axlarna om jag inte lyckas spänna sjalarna jämnt. Med sele läggs tyngden på höfterna och axlarna belastas betydligt mindre. Jag gick 3 km på skogsstigar med mina barn i varsin sele i helgen, totalt 25 kg. Jag kände mig givetvis tyngre, men inte alls trött i axlarna.

Jag har verkligen kämpat för att sonen, nu 9 månader, skulle bli ett sjalbarn men har gett upp. Han hänger åt sidorna, bakåt och poppar sätet om vartannat. Vi beslöt att köpa hem en sele till honom förra veckan och det fungerar toppen! Jag ångrar verkligen att vi inte köpte den tidigare, för jag har velat bära honom men inte orkat med dåligt avlastande knyt.
 
Jag har problem med värk i axlarna och nacken så jag har inte vågat bära så mycket på ett par veckor. Ibland när dottern (4 mån gammal) blir lite gnällig och jag bara måste typ laga mat så får hon sitta i ringsjalen. Orkar max 10 min sen får jag alldeles för ont.

Den vävda sjalen fungerar hyfsat men jag tycker det är lite bökigt att få den välspänd med jämn fördelning och just nu poppar hon sätet direkt om jag bara har ett lager tyg och fler lager rekommenderas ju inte innan barnet kan sitta själv :( Jag skulle vilja lära mig att sjala på ryggen, men är lite feg för att prova än :angel:

Funderar på att skaffa sele men vet inte om det finns någon som avlastar bättre än en vävd sjal. Ni som provat båda vad tycker ni?

Får man till ett riktigt bra knyt är det nog oslagbart.

Men varken jag eller barn har tålamod till det. Varierar mellan ergobaby 360, Connecta och en Wompat. Wompaten mest på ryggen.
 
Vi fick hem en Lenny lamb colors of rain-sele häromdagen och jag :love: den. Har suktat efter colors of rain som sjal i flera år och nu är den äntligen här (men i annat format :D). Har läst att en del varit skeptiska till lenny lamb-selarna, men jag tycker nog den är strået vassare än vår tula. Tycker magbältet är bekvämare på den förstnämnda.
 
Vi fick hem en Lenny lamb colors of rain-sele häromdagen och jag :love: den. Har suktat efter colors of rain som sjal i flera år och nu är den äntligen här (men i annat format :D). Har läst att en del varit skeptiska till lenny lamb-selarna, men jag tycker nog den är strået vassare än vår tula. Tycker magbältet är bekvämare på den förstnämnda.
Åh det mönstret är så fint!:love:
 
Jag har problem med värk i axlarna och nacken så jag har inte vågat bära så mycket på ett par veckor. Ibland när dottern (4 mån gammal) blir lite gnällig och jag bara måste typ laga mat så får hon sitta i ringsjalen. Orkar max 10 min sen får jag alldeles för ont.

Den vävda sjalen fungerar hyfsat men jag tycker det är lite bökigt att få den välspänd med jämn fördelning och just nu poppar hon sätet direkt om jag bara har ett lager tyg och fler lager rekommenderas ju inte innan barnet kan sitta själv :( Jag skulle vilja lära mig att sjala på ryggen, men är lite feg för att prova än :angel:

Funderar på att skaffa sele men vet inte om det finns någon som avlastar bättre än en vävd sjal. Ni som provat båda vad tycker ni?
Det allra bästa är ju om du kan testa lite olika typer av sjal och sele med någon som kan visa och titta. Det finns ingen bärträff i närheten av dig? Eller sjalotek eller affär? :)
 
Kul att tråden lever vidare. Jag bär numera 2,5-åringen väldigt lite, men när det blir så har vi Tula Toddler och en ringsjal. Blir det en bebis någon gång så vill jag ha en Tula FTG och en sjala ulltrikå :bow:
 
Det allra bästa är ju om du kan testa lite olika typer av sjal och sele med någon som kan visa och titta. Det finns ingen bärträff i närheten av dig? Eller sjalotek eller affär? :)

Vet inte... Bor i Värmland och vet att det finns selar i en butik i Karlstad men är osäker på om man får prova dem och hur många olika märken de har. Är rätt sugen på att åka till en butik i Göteborg efter tips i fb-gruppen, men det är en bit att åka :down:
 
Kul att tråden lever vidare. Jag bär numera 2,5-åringen väldigt lite, men när det blir så har vi Tula Toddler och en ringsjal. Blir det en bebis någon gång så vill jag ha en Tula FTG och en sjala ulltrikå :bow:

Jag vill också ha en Sjala ulltrikå om det blir en bebis till och ekonomin tillåter. Började med en Aldoria när bebis föddes men den kändes svajig och för smal redan när bebis var 2,5 månad och då är det ingen stor tjej jag har :cautious: Just nu har jag tyvärr inte råd med en ulltrikå :down:
 
Jag har problem med värk i axlarna och nacken så jag har inte vågat bära så mycket på ett par veckor. Ibland när dottern (4 mån gammal) blir lite gnällig och jag bara måste typ laga mat så får hon sitta i ringsjalen. Orkar max 10 min sen får jag alldeles för ont.

Den vävda sjalen fungerar hyfsat men jag tycker det är lite bökigt att få den välspänd med jämn fördelning och just nu poppar hon sätet direkt om jag bara har ett lager tyg och fler lager rekommenderas ju inte innan barnet kan sitta själv :( Jag skulle vilja lära mig att sjala på ryggen, men är lite feg för att prova än :angel:

Funderar på att skaffa sele men vet inte om det finns någon som avlastar bättre än en vävd sjal. Ni som provat båda vad tycker ni?
När barnet kan sitta så finns suveräna knyt där vikten tas upp över bröst och rygg, ingenting på axlarna. Double Hammock och Back Wrap Cross Carry exempelvis. De enda knyt jag använder, om det inte är kort-stund-akut-upp, då kör jag Ruck.
 
Får man till ett riktigt bra knyt är det nog oslagbart.

Men varken jag eller barn har tålamod till det. Varierar mellan ergobaby 360, Connecta och en Wompat. Wompaten mest på ryggen.

Är de olika selarna olika bra beroende på position eller har du någon favorit bland dem som fungerar bra både fram och bak?
 
När barnet kan sitta så finns suveräna knyt där vikten tas upp över bröst och rygg, ingenting på axlarna. Double Hammock och Back Wrap Cross Carry exempelvis. De enda knyt jag använder, om det inte är kort-stund-akut-upp, då kör jag Ruck.

Det får jag testa när hon kan sitta :up:
 
Jag har fått låna både sjal och bärsele att testa på vårt barn när det kommer. Har lite problem med axlarna så lutar åt sele men vissa säger att kroppskontakten med sjal gör barnet mycket lugnare om det är gnälligt t.ex. Är det något ni vet något om?
 
Jag har fått låna både sjal och bärsele att testa på vårt barn när det kommer. Har lite problem med axlarna så lutar åt sele men vissa säger att kroppskontakten med sjal gör barnet mycket lugnare om det är gnälligt t.ex. Är det något ni vet något om?

Tycker inte det har varit någon skillnad.

Har inget tyg emellan med sele heller.
 
Är de olika selarna olika bra beroende på position eller har du någon favorit bland dem som fungerar bra både fram och bak?

Connectan har jag i bilen, den tar ingen plats och är lätt att sätta på plats men jag tycker den är lite knepigare att få till perfekt.

Ergon gör sig bäst på magen tycker jag.

Wompaten är lätt att få till på rygg, fungerar bra på mage också, är nog den jag skulle välja om jag bara hade en sele.
 
Jag har fått låna både sjal och bärsele att testa på vårt barn när det kommer. Har lite problem med axlarna så lutar åt sele men vissa säger att kroppskontakten med sjal gör barnet mycket lugnare om det är gnälligt t.ex. Är det något ni vet något om?
Det är ju samma kroppskontakt med en (bra) sele.
 
I morgon får jag hem min nya Tula toddler! Om UPS sköter sig :) Jag är tyvärr ingen sjalmänniska utan gillar selarna bättre. Har testat Tula standard, Lenny lamb, och wompat. Hade en bei dai när barnet var mindre som var helt fantastisk :) Min favvo är Tula, får till den så bra på rygg och mage. Lennyn är najs med, så mjuk, men kom aldrig överens med spännena. Wompat är solklar två. Och jag har två stycken. Så frågan är vad jag ska testa vidare.. är sugen på testa connecta. Ska snart på bärsjalsträff så jag hoppas nån har med sig en sådan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 926
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte. Är trött egentligen men hjärnan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 895
Senast: kbtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp