Vi som drömmer om att skaffa häst

Jag hade en (fantastisk❤) ponny i nästan 15 år fram tills han fick vandra vidare för 5 år sedan. Var därefter hästlös i 4 år innan jag blev medryttare, vilket jag varit nu senaste året. Men! Nu på fredag ska jag hämta min nya häst. Det ska bli så roligt att bli hästägare igen. Längtat och drömt att detta ska bli möjligt och nu ÄNTLIGEN. ☺
 
Hänger på här med:banana:..Har varit hästlös i 2 månader. Sålde min ponnyfröken pga att det inte fanns tid och ork. Har barn med diagnos så behövs mkt tid och ork hemma. Jag pluggar (snart färdig dock) så pengar till häst på fullservice( som kunnat funka), fanns inte. Sen var ponnyfröken egentligen lite för piggelin och känslig för mig. Det är skönt och slippa ha måstet av att åka till stallet, köpa hö, intag , uttag osv...men nu börjar det där hålet göra sig påmint:o ..Jag hade för många år sen en fantastisk valack, ridtravare, och det är honom jag saknar nu..Vi stämde så gott som 100 % i allt , och jag hoppas kunna hitta en sån igen. En lugn valack att rida /träna lite smått som älskar att bli borstad och kliad! Dock kommer det ta några år till nästa häst, vi vill flytta (köpa hus)och så länge jag inte har råd med fullservice så får det vänta. Jag gillar ridtravare och islandshästar så det blir väl något sådant i framtiden, vilket får tiden utvisa. Kommer troligtvis få söka medishäst eller gå o ta lektioner under tiden för det känns redan som jag inte står ut utan hästar..fan. jag som trodde jag skulle klara det bättre denna gången ;) Så ja, drömmer om att bli med häst igen finns, men under bättre förutsättningar än jag haft. Dock har jag redan fått jobb och ska arbeta parallellt med sista tidens studier så det blir svårt tidmässigt fram till januari med att ha fasta dagar i stall, men vi får se hur man löser abstinensen, har några snälla vänner med hästar jag kan få lukta på :)
 
Letade fram "drömtråden" igen. Hur har det gått för er andra drömmare? För mig har drömmen slagit in. Sedan en vecka är jag världens lyckligaste ägare till en brun madam 🐎. Så nära perfekt man kan komma.
All ledig tid går åt till hästen, attans vad mycket grejer man måste köpa. Jag åker skytteltrafik mellan stall och hästbutiker :D.
Jag blir alldeles pirrig i hela kroppen bara jag tänker på att jag faktiskt nu är hästägare, det är nästan ofattbart att drömmen äntligen har blivit sann :love:.
 
Letade fram "drömtråden" igen. Hur har det gått för er andra drömmare? För mig har drömmen slagit in. Sedan en vecka är jag världens lyckligaste ägare till en brun madam 🐎. Så nära perfekt man kan komma.
All ledig tid går åt till hästen, attans vad mycket grejer man måste köpa. Jag åker skytteltrafik mellan stall och hästbutiker :D.
Jag blir alldeles pirrig i hela kroppen bara jag tänker på att jag faktiskt nu är hästägare, det är nästan ofattbart att drömmen äntligen har blivit sann :love:.
Nä jag letar inte häst utan väntar tills jag är lite mer klar med universitetet. Men jag funderar på att börja rida på ridskolan i vår så att jag får lite ridmuskler igen!
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Letade fram "drömtråden" igen. Hur har det gått för er andra drömmare? För mig har drömmen slagit in. Sedan en vecka är jag världens lyckligaste ägare till en brun madam 🐎. Så nära perfekt man kan komma.
All ledig tid går åt till hästen, attans vad mycket grejer man måste köpa. Jag åker skytteltrafik mellan stall och hästbutiker :D.
Jag blir alldeles pirrig i hela kroppen bara jag tänker på att jag faktiskt nu är hästägare, det är nästan ofattbart att drömmen äntligen har blivit sann :love:.
Samma här, lycklig ägare till en brun madam sedan en månad lite drygt!! Hög igenkänning på att pengarna och tiden rullar snabbare än nånsin😝 men det är det banne mig värt! För jag (och barnen då, är ju mest till dom hehe men jaja detalj..) är så lyckliga! Jag har äntligen fått min barndomsdröm-ponny🐴🥰
 
Var tvungen att sälja min häst efter 8 år ihop pga ekonomin inte höll. Målet är att börja lägga undan pengar from nästa år, ca den månadskostnad som förväntas gå åt, hoppas på att kunna spara denna summan i två år och sen är tanken att jag och en mycket nära vän ska skaffa foderhäst ihop och se hur det fungerar. Tidsmässigt vill vi ha häst 3-4 dgr/vecka, med delad kostnad kan vi stalla upp var vi vill samt slipper skaffa medryttare. Fantiserar om en nordsvensk, för dressyr och allroundridning, alltid velat ha ett välutbildat kallblod :love:
 
Letade fram "drömtråden" igen. Hur har det gått för er andra drömmare? För mig har drömmen slagit in. Sedan en vecka är jag världens lyckligaste ägare till en brun madam 🐎. Så nära perfekt man kan komma.
All ledig tid går åt till hästen, attans vad mycket grejer man måste köpa. Jag åker skytteltrafik mellan stall och hästbutiker :D.
Jag blir alldeles pirrig i hela kroppen bara jag tänker på att jag faktiskt nu är hästägare, det är nästan ofattbart att drömmen äntligen har blivit sann :love:.
Gud vad roligt och vilken härlig känsla! Stort grattis och lycka till framåt! :D

(Jag ville verkligen bara in och gratulera, för själv skulle jag nog kunna starta tråden "vi som drömmer om att inte vara hästägare", men det är en annan femma och ett tråkigt perspektiv att komma dragande med här :D)
 
Var tvungen att sälja min häst efter 8 år ihop pga ekonomin inte höll. Målet är att börja lägga undan pengar from nästa år, ca den månadskostnad som förväntas gå åt, hoppas på att kunna spara denna summan i två år och sen är tanken att jag och en mycket nära vän ska skaffa foderhäst ihop och se hur det fungerar. Tidsmässigt vill vi ha häst 3-4 dgr/vecka, med delad kostnad kan vi stalla upp var vi vill samt slipper skaffa medryttare. Fantiserar om en nordsvensk, för dressyr och allroundridning, alltid velat ha ett välutbildat kallblod :love:

Det låter som ett perfekt upplägg! Både att ha koll på att du har råd /jobba upp buffert och att dela på ansvaret när det väl är dags :).

Mina drömmar ligger också (minst) ett par år bort. Lite jobbigt eftersom det just nu står en jättefin häst till försäljning i stallet jag rider...
 
Åh, berätta mer @Pyrran och @JeppeOlivia!! :bump:Foton? Hur gick det till när ni köpte? Osv. Ni får dela med er lite till oss som bara får drömma än så länge :D.
Haha, hinner ju inte skriva här. All tid går åt till hästen. Alla foton ligger i makens mobil för jag hinner ju aldrig få fram telefonen :D.
Jag vill bara säga att plötsligt bestämde jag mig, åkte och provred några hästar (3 st) och gillade den första bäst. Provred igen och vips så var hon min! Helt feltajmat i livet, men så är det ju alltid. Finns inga bra lägen. Jag har iofs ekonomin vilket nog är väldigt viktigt. Men inte tillräcklig kunskap, eller tid. Har hästen uppstallad hos trevliga människor som hjälper mig där kunskapen brister och bra kontakt med tidigare ägaren. Tiden tar jag från allt annat. Kände att det var nu eller aldrig. Ångrar mig inte ett dugg :love: 🐎.
 
Haha, hinner ju inte skriva här. All tid går åt till hästen. Alla foton ligger i makens mobil för jag hinner ju aldrig få fram telefonen :D.
Jag vill bara säga att plötsligt bestämde jag mig, åkte och provred några hästar (3 st) och gillade den första bäst. Provred igen och vips så var hon min! Helt feltajmat i livet, men så är det ju alltid. Finns inga bra lägen. Jag har iofs ekonomin vilket nog är väldigt viktigt. Men inte tillräcklig kunskap, eller tid. Har hästen uppstallad hos trevliga människor som hjälper mig där kunskapen brister och bra kontakt med tidigare ägaren. Tiden tar jag från allt annat. Kände att det var nu eller aldrig. Ångrar mig inte ett dugg :love: 🐎.

Wow, grattis!! Förstår att det finns mindre tid till att t.ex. hänga här :laugh:. Blir inte direkt mindre sugen på häst nu när du beskriver din situation, som du skriver får en vänta länge om de perfekta förutsättningarna ska finnas...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 042
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 476
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 507
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 515
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp