Vi som drömmer om att skaffa häst

Cam

Trådstartare
Vi måste ju vara ett gäng här inne som drömmer om att skaffa häst :). Kanske när vi pluggat klart och har lite bättre ekonomi, när vi har lärt oss mer eller när våra barn blivit större. Som surfar hästannonser och favoritmarkerar dem. Oavsett om det är en plan som är på väg att förverkligas eller en dröm som ligger långt fram i tiden vore det kul att få veta vad ni tänker. Vilken typ av häst vill ni ha? Ska det vara en hobbyhäst eller har ni tävlingsambitioner? Hur ska ni stalla upp/hålla den?

Ping t.ex. @TheRedLightning och @Islandshästryttare, mina "medskribenter" i ridskoletråden.
 
Jag har redan ägt en häst, hon hette Markiza (mer känd som Tanten) av rasen wielkopolski runt 174 i manken. En snällare häst får man leta efter, vi var så lika varandra och kompletterade varandra jättebra. Hon var bombsäker, ganska bokstavligt talat också. Då vi red in ett nyår på tolvslaget när alla raketer smällde och levde rövare. Hon brydde sig inte.

26910359_1905545399476297_6371347135658450223_o.jpg


Vi fick 4 år ihop innan hon vandrade vidare på de evigt gröna ängarna pga skada som inte ville läka. Hon lärde mig jättemycket och var den perfekta läromästaren när det gällde sårvård då hon inte rörde en fena även om det troligen gjorde ont.

Sista tiden när jag inte längre bodde nära stallet hade jag henne uppstallad på helinackordering med tillgång till paddock och ridhus, mest för jag jobbar långa dagar och är rätt trött efter jobbet, så det kändes skönt att inte behöva lägga så mycket tid på mockning osv. Visst kostade lite mer i månaden, men va värt varenda krona att kunna fokusera på ridningen.

Då hon gillade att hoppa hade jag planer på att komma ut på lite P&J, vi hann med en klubbhoppning och en maskeradhoppnig, klubbhoppningen 50cm och maskeradhoppningen (när jag var utklädd till lastbilschaufför) 80cm.

13412147_1325903257440517_2364423377448905889_o.jpg


Hon var en klippa i hoppningen, minsta jag tvekade och hon stannade. Min ena ridlärare (som jag fortfarande rider för på torsdagarna) sa då att jag skulle slänga fegistanten i hörnet och bara rida. Det håller jag fortfarande fast vid, tänk inte bara rid det går så mycket bättre då.

Det vi ofta gjorde var att stå och blåsa på varandra, jag i hennes näsborrar och hon på mig. Vi hade sån underbar connection och hon blev riktigt trygg med mig, lyckades övervinna hennes rädsla för vattenpölar med massa jobb.
20161006_132449.jpg


Trafiksäker till tusen en sån häst vill jag ha igen, minns fortfarande när vi kom i galopp och ser skotaren. Tanten tyckte att vi kunde gå förbi ändå, jag var mer tveksam då föraren inte såg oss. Slutade med att vi vände.

19554358_1706700562694116_3449501585670974564_n.jpg


Miljötränade även rätt ofta då jag hade möjlighet att ta med lastbilen till stallet, tyckte det var perfekt att upprätthålla trafiksäkerheten och att visa, lastbilar är inte farliga.

26239972_1892788717418632_6442395604370112500_o.jpg


Här är en av de första filmerna jag har på henne när vi galopperar uppför en jättelång uppförsbacke. Älskar den filmen, får mig alltid att le av att se hur hon tar i. :heart

Vi hoppade även terräng (samma terrängbana som jag hoppade nu när jag var på hopplägret) hon tyckte det var jättekul.

Blev en liten bildbomb här, men jag kommer troligen skaffa häst igen, dröjer nog några år till och planen är att försöka hitta en liknande häst som Tanten var. :heart
 
Under hela 80- och 90-talet läste jag alla hästannonser i Ridsport och ringade in annonser på hästar jag ville ha.

Jag köpte häst 2003, inte via annons utan en jag kände. När jag hade haft henne i några år bläddrade jag igenom en gammal Ridsport. Där fanns annonsen på hästen jag sedan köpte, och jag hade ringat in henne!

Så fortsätt dröm om hästar på annons, en vacker dag kan drömmen bli sann!
 
Jag har redan ägt en häst, hon hette Markiza (mer känd som Tanten) av rasen wielkopolski runt 174 i manken. En snällare häst får man leta efter, vi var så lika varandra och kompletterade varandra jättebra. Hon var bombsäker, ganska bokstavligt talat också. Då vi red in ett nyår på tolvslaget när alla raketer smällde och levde rövare. Hon brydde sig inte.

26910359_1905545399476297_6371347135658450223_o.jpg


Vi fick 4 år ihop innan hon vandrade vidare på de evigt gröna ängarna pga skada som inte ville läka. Hon lärde mig jättemycket och var den perfekta läromästaren när det gällde sårvård då hon inte rörde en fena även om det troligen gjorde ont.

Sista tiden när jag inte längre bodde nära stallet hade jag henne uppstallad på helinackordering med tillgång till paddock och ridhus, mest för jag jobbar långa dagar och är rätt trött efter jobbet, så det kändes skönt att inte behöva lägga så mycket tid på mockning osv. Visst kostade lite mer i månaden, men va värt varenda krona att kunna fokusera på ridningen.

Då hon gillade att hoppa hade jag planer på att komma ut på lite P&J, vi hann med en klubbhoppning och en maskeradhoppnig, klubbhoppningen 50cm och maskeradhoppningen (när jag var utklädd till lastbilschaufför) 80cm.

13412147_1325903257440517_2364423377448905889_o.jpg


Hon var en klippa i hoppningen, minsta jag tvekade och hon stannade. Min ena ridlärare (som jag fortfarande rider för på torsdagarna) sa då att jag skulle slänga fegistanten i hörnet och bara rida. Det håller jag fortfarande fast vid, tänk inte bara rid det går så mycket bättre då.

Det vi ofta gjorde var att stå och blåsa på varandra, jag i hennes näsborrar och hon på mig. Vi hade sån underbar connection och hon blev riktigt trygg med mig, lyckades övervinna hennes rädsla för vattenpölar med massa jobb.
Visa bifogad fil 51550

Trafiksäker till tusen en sån häst vill jag ha igen, minns fortfarande när vi kom i galopp och ser skotaren. Tanten tyckte att vi kunde gå förbi ändå, jag var mer tveksam då föraren inte såg oss. Slutade med att vi vände.

19554358_1706700562694116_3449501585670974564_n.jpg


Miljötränade även rätt ofta då jag hade möjlighet att ta med lastbilen till stallet, tyckte det var perfekt att upprätthålla trafiksäkerheten och att visa, lastbilar är inte farliga.

26239972_1892788717418632_6442395604370112500_o.jpg


Här är en av de första filmerna jag har på henne när vi galopperar uppför en jättelång uppförsbacke. Älskar den filmen, får mig alltid att le av att se hur hon tar i. :heart

Vi hoppade även terräng (samma terrängbana som jag hoppade nu när jag var på hopplägret) hon tyckte det var jättekul.

Blev en liten bildbomb här, men jag kommer troligen skaffa häst igen, dröjer nog några år till och planen är att försöka hitta en liknande häst som Tanten var. :heart
Vilka härliga filmer!
 
Jag drömmer helt klart om att skaffa häst igen. Jag har haft ett helt gäng innan, hingst, ston, föl och unghästar. Jag har stått inackorderad och även haft eget stall.

Förrförra året sålde jag hingsten till en underbar kvinna i Danmark och där utbildas han i dressyr och ska göra några föl.

Förra året så dog båda mina hästar som jag hade kvar så då blev jag ofrivilligt hästlös. Men eftersom jag studerar så kändes det som att det kanske var bäst att vara hästlös ändå.

Men oj vad jag saknar att ha egen häst, och oj vad jag planerar!!!
Jag vet precis vad jag ska ha för häst nästa gång. Ett sto, hon ska vara ganska ädel, men ha bredd över ryggen och mellan frambenen, bra kropp och helt ok rörelser. Hon ska vara lätt att sitta på och därmed inte ha alldeles för bra rörelser eller vara för studsig. Det är viktigt att hon är väldigt känslig och pigg, det gör inget om hon är explosiv, så länge hon har hjärnan med sig. Det är bra om hon är orädd och ganska okomplicerad vid uteritter, det gör dock inget om hon är het, så länge hon är kontrollerbar.

Hon är inte skimmel och hon är mellan 3-15 år gammal och redan inriden. Hon är givetvis ett arabiskt fullblod, med en trevlig stam, gärna utan linjer till Gazal al Shaqab och Magnum Psyche.
Det är viktigt att hon tycker att det är kul att arbeta, och hon ska ha egna tydliga åsikter om saker och ting. Lite humör är bara positivt, men hon ska uttrycka dem på rätt sätt. Bockningar och stegringar vill jag inte att hon tar till.

För mig är det viktigt att vi har KUL ihop och att vi har gemensam respekt för varandra och att hon är social! Att hon kliar tillbaks när man kliar är viktigt för mig.

Så gissningsvis kommer hästen jag sedan väl hittar vara en skimmelvalack på 18 år som bara gör som man säger till honom och aldrig säger ett ord med. :rofl::rofl:
 
Den här tråden kommer jag följa. Jag har vid snart 53 års ålder bestämt mig för att jag är redo att köpa min första häst. Ett sto, det är inte förhandlingsbart :). Sedan är det önskvärt att hon är 15 år, brun och en mankhöjd på 165 cm, men där är jag mer flexibel :D.

Jag har ridit på ridskola till och från hela livet och de senaste åren varit medryttare. Men nu vill jag ha en häst som är bara min.
Jag har kollat otaliga annonser, skrivit på några men inte ännu hittat någon för att komma så långt som till provridning pga livets problem kommit emellan. Men nu j--lar. Det kommer inte att bli något lämpligt tillfälle om jag inte bestämmer mig för att nu kör jag.
 
Jag är också 50+ och drömmer om egen häst igen. Köpte en 3-årig fjordvalack under studietiden (hade inte råd med något dyrare) som endast var sadelvan och sutten på någon gång. Jag kämpade med inridning så gott som ensam. Första gångerna promenerade vi bort från stallet och red hemåt. Fick en ofrivillig skentur i galopp någon av de första gångerna men det var väl enda gången det kändes otäckt och otryggt. Red mycket ut i skog och mark första året, ofta tillsammans med stallets andra inackorderade häst (fd travare). Det fanns ingen riktig ridbana, bara en liten inhägnad gräsplätt där vi löshoppade lite grann, så någon dressyr blev det inte riktigt. Flyttade sedan till ett stall med ridhus och ridbana, så andra året blev han lite mer "skolad". Var sedan tyvärr tvungen att sälja pga arbetslöshet efter studierna. Då hade vi hunnit gå en träningstävling i LC dressyr och en LD Clear round i hoppning. Saknar min Fabian ibland trots att det var 30 år sedan. Förresten såldes han till Taffsnäs fjordhästridläger och han fanns fortfarande där när min äldsta dotter var på ridläger där när hon var ca 10 år (typ 12 år efter att jag sålde honom). Hon fick provrida honom men fick en annan häst som lägerhäst eftersom han gick i den lite mer avancerade gruppen.

Jag har ju nyss börjat rida igen efter 17 års uppehåll och behöver bli lite mer van innan jag kan skaffa häst igen. Behöver också spara lite pengar och drömmen är att kunna köpa en liten gård med plats för två egna hästar inom ett par år. Vill gärna ha en fjording igen, men kan tänka mig ett välutbildat halvblod som den andra hästen. Eller en yngre som behöver utbildas lite mer, eller en fjording till, eller en nordsvensk, eller en PRE, eller ... det jag hittar till rätt pris vid rätt tillfälle. Jag vill kunna rida ut i skogen och kanske åka på någon mindre dressyr och hopptävling. Kanske börja med WE? Och köra med fjordingen.
 
Det här var en passande tråd för mig :D jag har drömt om en häst sen jag var typ sju, men mina föräldrar hade aldrig råd. Efter studenten så reste jag utomlands samtidigt som jag sparade massa pengar för att kunna köpa en egen häst. Men sen när jag kom hem började jag plugga och hade varken tid eller råd. Nu är jag äntligen klar med mina studier och har fått ett bra jobb, så nu har jag äntligen råd iaf:bump:.

Jag började på ridskola igen för två år sedan efter att min medryttarhäst inte gick att rida länge. Första året på ridskola var kul men nu börjar jag känna mig less. Saknar att få bestämma själv vad jag vill göra och framförallt är jag less på att rida på ridbana hela tiden. Samtidigt känns det läskigt att köpa häst och tvivlar på om jag är tillräckligt bra.
 
Jag har redan ägt en häst, hon hette Markiza (mer känd som Tanten) av rasen wielkopolski runt 174 i manken. En snällare häst får man leta efter, vi var så lika varandra och kompletterade varandra jättebra. Hon var bombsäker, ganska bokstavligt talat också. Då vi red in ett nyår på tolvslaget när alla raketer smällde och levde rövare. Hon brydde sig inte.

26910359_1905545399476297_6371347135658450223_o.jpg


Vi fick 4 år ihop innan hon vandrade vidare på de evigt gröna ängarna pga skada som inte ville läka. Hon lärde mig jättemycket och var den perfekta läromästaren när det gällde sårvård då hon inte rörde en fena även om det troligen gjorde ont.

Sista tiden när jag inte längre bodde nära stallet hade jag henne uppstallad på helinackordering med tillgång till paddock och ridhus, mest för jag jobbar långa dagar och är rätt trött efter jobbet, så det kändes skönt att inte behöva lägga så mycket tid på mockning osv. Visst kostade lite mer i månaden, men va värt varenda krona att kunna fokusera på ridningen.

Då hon gillade att hoppa hade jag planer på att komma ut på lite P&J, vi hann med en klubbhoppning och en maskeradhoppnig, klubbhoppningen 50cm och maskeradhoppningen (när jag var utklädd till lastbilschaufför) 80cm.

13412147_1325903257440517_2364423377448905889_o.jpg


Hon var en klippa i hoppningen, minsta jag tvekade och hon stannade. Min ena ridlärare (som jag fortfarande rider för på torsdagarna) sa då att jag skulle slänga fegistanten i hörnet och bara rida. Det håller jag fortfarande fast vid, tänk inte bara rid det går så mycket bättre då.

Det vi ofta gjorde var att stå och blåsa på varandra, jag i hennes näsborrar och hon på mig. Vi hade sån underbar connection och hon blev riktigt trygg med mig, lyckades övervinna hennes rädsla för vattenpölar med massa jobb.
Visa bifogad fil 51550

Trafiksäker till tusen en sån häst vill jag ha igen, minns fortfarande när vi kom i galopp och ser skotaren. Tanten tyckte att vi kunde gå förbi ändå, jag var mer tveksam då föraren inte såg oss. Slutade med att vi vände.

19554358_1706700562694116_3449501585670974564_n.jpg


Miljötränade även rätt ofta då jag hade möjlighet att ta med lastbilen till stallet, tyckte det var perfekt att upprätthålla trafiksäkerheten och att visa, lastbilar är inte farliga.

26239972_1892788717418632_6442395604370112500_o.jpg


Här är en av de första filmerna jag har på henne när vi galopperar uppför en jättelång uppförsbacke. Älskar den filmen, får mig alltid att le av att se hur hon tar i. :heart

Vi hoppade även terräng (samma terrängbana som jag hoppade nu när jag var på hopplägret) hon tyckte det var jättekul.

Blev en liten bildbomb här, men jag kommer troligen skaffa häst igen, dröjer nog några år till och planen är att försöka hitta en liknande häst som Tanten var. :heart

Ååh, vad kul att få se foton och filmer och höra om er fina relation! :love: Förstår att du skulle vilja ha en liknande häst igen. Vad fint att hon fick ha dig som sista ägare :heart.
 
Under hela 80- och 90-talet läste jag alla hästannonser i Ridsport och ringade in annonser på hästar jag ville ha.

Jag köpte häst 2003, inte via annons utan en jag kände. När jag hade haft henne i några år bläddrade jag igenom en gammal Ridsport. Där fanns annonsen på hästen jag sedan köpte, och jag hade ringat in henne!

Så fortsätt dröm om hästar på annons, en vacker dag kan drömmen bli sann!

Det där är en sådan underbar historia :heart. Och så härligt att höra att det kan finnas en verklighet efter allt suktande på annonssidorna

Jag hittade "min" häst i höstas. Till salu och allt. När jag satt på henne tänkte jag "Jaha, det är så här det ska kännas!". Tyvärr var det inte alls läge då, och hon kommer nog att vara lite väl gammal (och mest troligen inte till salu igen) när det väl blir dags.
 
Jag drömmer helt klart om att skaffa häst igen. Jag har haft ett helt gäng innan, hingst, ston, föl och unghästar. Jag har stått inackorderad och även haft eget stall.

Förrförra året sålde jag hingsten till en underbar kvinna i Danmark och där utbildas han i dressyr och ska göra några föl.

Förra året så dog båda mina hästar som jag hade kvar så då blev jag ofrivilligt hästlös. Men eftersom jag studerar så kändes det som att det kanske var bäst att vara hästlös ändå.

Men oj vad jag saknar att ha egen häst, och oj vad jag planerar!!!
Jag vet precis vad jag ska ha för häst nästa gång. Ett sto, hon ska vara ganska ädel, men ha bredd över ryggen och mellan frambenen, bra kropp och helt ok rörelser. Hon ska vara lätt att sitta på och därmed inte ha alldeles för bra rörelser eller vara för studsig. Det är viktigt att hon är väldigt känslig och pigg, det gör inget om hon är explosiv, så länge hon har hjärnan med sig. Det är bra om hon är orädd och ganska okomplicerad vid uteritter, det gör dock inget om hon är het, så länge hon är kontrollerbar.

Hon är inte skimmel och hon är mellan 3-15 år gammal och redan inriden. Hon är givetvis ett arabiskt fullblod, med en trevlig stam, gärna utan linjer till Gazal al Shaqab och Magnum Psyche.
Det är viktigt att hon tycker att det är kul att arbeta, och hon ska ha egna tydliga åsikter om saker och ting. Lite humör är bara positivt, men hon ska uttrycka dem på rätt sätt. Bockningar och stegringar vill jag inte att hon tar till.

För mig är det viktigt att vi har KUL ihop och att vi har gemensam respekt för varandra och att hon är social! Att hon kliar tillbaks när man kliar är viktigt för mig.

Så gissningsvis kommer hästen jag sedan väl hittar vara en skimmelvalack på 18 år som bara gör som man säger till honom och aldrig säger ett ord med. :rofl::rofl:

Älskar att du har en så tydlig bild av vad du är ute efter! När en är så konkret tycker jag att det liksom inte alls känns så långt bort som en "vanlig" längtan, jag kan ju se hästen du beskriver! :D

Men, som du skriver så kan ju vad som helst hända... Träffat ett par stycken som råkat skaffa häst med "fel" ålder, kön och inriktning :laugh:.
 
Den här tråden kommer jag följa. Jag har vid snart 53 års ålder bestämt mig för att jag är redo att köpa min första häst. Ett sto, det är inte förhandlingsbart :). Sedan är det önskvärt att hon är 15 år, brun och en mankhöjd på 165 cm, men där är jag mer flexibel :D.

Jag har ridit på ridskola till och från hela livet och de senaste åren varit medryttare. Men nu vill jag ha en häst som är bara min.
Jag har kollat otaliga annonser, skrivit på några men inte ännu hittat någon för att komma så långt som till provridning pga livets problem kommit emellan. Men nu j--lar. Det kommer inte att bli något lämpligt tillfälle om jag inte bestämmer mig för att nu kör jag.

Åh, vad spännande!! :bump: Låter som att du verkligen är nära att förverkliga din dröm :). Håll oss uppdaterade!
 
Det här var en passande tråd för mig :D jag har drömt om en häst sen jag var typ sju, men mina föräldrar hade aldrig råd. Efter studenten så reste jag utomlands samtidigt som jag sparade massa pengar för att kunna köpa en egen häst. Men sen när jag kom hem började jag plugga och hade varken tid eller råd. Nu är jag äntligen klar med mina studier och har fått ett bra jobb, så nu har jag äntligen råd iaf:bump:.

Jag började på ridskola igen för två år sedan efter att min medryttarhäst inte gick att rida länge. Första året på ridskola var kul men nu börjar jag känna mig less. Saknar att få bestämma själv vad jag vill göra och framförallt är jag less på att rida på ridbana hela tiden. Samtidigt känns det läskigt att köpa häst och tvivlar på om jag är tillräckligt bra.

Härligt att känna att ekonomin är på plats, det är ju en inte oviktig pusselbit. Vad är det du tvivlar på hos dig själv? Ridningen, kunskapen att ta hand om hästen, båda?
 
Ååh, vad kul att få se foton och filmer och höra om er fina relation! :love: Förstår att du skulle vilja ha en liknande häst igen. Vad fint att hon fick ha dig som sista ägare :heart.
Ja, hon var speciell. Var så kul när jag kom till hagen ropade jag "Tanten" och så kom hon, speciellt mot slutet. Okomplicerad i hanteringen, det var lastningen hon inte tyckte om, men vi lyckades jobba med den såpass att jag kunde leda på henne och hon gick på direkt och någon fick stänga bakom.

När vi bytte stall var hon alltid nervös innan hon landat och sista gången vi bytte stall, då blev hon inte lika nervös, för hon hade mig som en trygg punkt att vila sig mot och det värmde lite i mattehjärtat.

Jag var med när hon avlivades och det kändes bra att hon fick avsluta livet på "hemmaplan" i det stallet hon stod i då och hon var så snäll när han satte upp bulten i pannan på henne. Jag har fortfarande kvar hennes sista skor, tanken är att jag ska tag i det och göra något fint minne av det, bara inte kommit så långt, samt lite tagel från man och svans.

Får se vad jag kommer på. :heart

Den här bilden tog jag på hennes mule en vinterdag och den bilden hänger över min säng som en canvas tavla.

IMG_1507.JPG
 
Jag har varit hästlös i ett par år och nu börjar längtan smyga sig på igen...

Jag skaffade min första egna häst våren 2014. Skulle egentligen inte köpa häst just då men fick en annons på den absoluta drömhästen skickad till mig... Vi fick några fina månader ihop innan han gick omkull och skadade sig allvarligt. Följde 3,5 år med förtvivlan, hopp och tårar. Det blev många mil kors och tvärs i landet till equiterapeuter, rehabanläggningar, olika kliniker och veterinärer. Periodvis var han smärtfri men vi fick ständiga bakslag och när även pålagringar på halskotpelaren lades till på listan över hans skador så fick han somna in.

22860494_1587591871299127_6450901257795141632_n.jpg

Värdens finaste häst. Så jäkla glad och framåt, älskade att umgås med människor och var trygg i precis alla miljöer. Det tog himla hårt på mig att ta bort honom så hjärtat har verkligen behövt läka, tog två år innan jag ens klappade en häst igen. Har hjälpt till lite i andra stall senaste året men är verkligen inte intresserad av att engagera mig så mycket i andras hästar (var mysigt att stå och mocka, men att rida andras halvgalna hästar - nej tack) så just nu har jag hästuppehåll helt och hållet. Har dock verkligen börjat längta efter egen häst igen och lovat mig själv en häst i examenspresent. Vill helst ha häst på egen gård, trivs inte alls som uppstallad, och det är inte aktuellt förrän jag har pluggat klart. Så även om jag tar examen nästa vår så ligger nog hästplanerna lite längre fram i tiden. Hoppas på att vara hästägare igen inom 2-5 år iaf.

Jag är lite sugen på att köpa en islandshäst igen, en med fin stam och bra gångarter med ambitionen att tävla. Samtidigt längtar jag tillbaka till de iberiska hästarna jag höll på med tidigare. Kan även tänka mig en kallblodstravare eller kanske en welsh cob. Vill mest ta långturer i skogen, träna dressyr och testa på WE. Kanske tävla lite på skoj. Har lite tid på mig att fundera iaf, så lär hänga här i tråden ett tag :angel:
 
Vi måste ju vara ett gäng här inne som drömmer om att skaffa häst :). Kanske när vi pluggat klart och har lite bättre ekonomi, när vi har lärt oss mer eller när våra barn blivit större. Som surfar hästannonser och favoritmarkerar dem. Oavsett om det är en plan som är på väg att förverkligas eller en dröm som ligger långt fram i tiden vore det kul att få veta vad ni tänker. Vilken typ av häst vill ni ha? Ska det vara en hobbyhäst eller har ni tävlingsambitioner? Hur ska ni stalla upp/hålla den?

Ping t.ex. @TheRedLightning och @Islandshästryttare, mina "medskribenter" i ridskoletråden.

Jag vill ha en islandshäst på lösdrift om jag får välja fritt. Det får bli en lyxig hobbyhäst eftersom jag aldrig kommer att kunna köra bil på grund av sjukdom så inser jag svårigheterna med att tävla. Tycker hästar har det bäst på lösdrift iallafall om det är bra flock, stora och väldränerade hagar. Jag vill också rida långa uteritter och stanna för att fika halvvägs, tölta långa sträckor på mjuk skogsväg och ha möjlighet att träna med min häst på ovalbana för där får man bäst gångartsträning. Jag vill också gå kurser och kanske rida i grupp med den för att träna den kontinuerligt då dressyr är lika viktigt för islandshästar som någon annan ras för att få en hållbar häst, dessutom älskar jag att träna dressyr och har alltid gjort.

I sommar ska jag ha häst i två veckor, där jag rider kan man hyra hästarna två veckor på sommaren. Har hyrt den hästen jag alltid brukar rida nästan, då ska jag verkligen försöka förverkliga lång uteritt med vänner och fika på vägen.:) Jag är inte supersmidig i att sitta upp utan pall eller liknande bl.a.på grund av en krånglande höft efter ridolycka, men mina vänner har lovat att baxa på om det skulle behövas :D Lämplig sten får finnas i närheten, ibland har jag ridit ut med gruppen och vi har behövt ta en avsittning och då har jag faktiskt kommit upp igen med hjälp av en hög sten.
 
Jag har redan ägt en häst, hon hette Markiza (mer känd som Tanten) av rasen wielkopolski runt 174 i manken. En snällare häst får man leta efter, vi var så lika varandra och kompletterade varandra jättebra. Hon var bombsäker, ganska bokstavligt talat också. Då vi red in ett nyår på tolvslaget när alla raketer smällde och levde rövare. Hon brydde sig inte.

26910359_1905545399476297_6371347135658450223_o.jpg


Vi fick 4 år ihop innan hon vandrade vidare på de evigt gröna ängarna pga skada som inte ville läka. Hon lärde mig jättemycket och var den perfekta läromästaren när det gällde sårvård då hon inte rörde en fena även om det troligen gjorde ont.

Sista tiden när jag inte längre bodde nära stallet hade jag henne uppstallad på helinackordering med tillgång till paddock och ridhus, mest för jag jobbar långa dagar och är rätt trött efter jobbet, så det kändes skönt att inte behöva lägga så mycket tid på mockning osv. Visst kostade lite mer i månaden, men va värt varenda krona att kunna fokusera på ridningen.

Då hon gillade att hoppa hade jag planer på att komma ut på lite P&J, vi hann med en klubbhoppning och en maskeradhoppnig, klubbhoppningen 50cm och maskeradhoppningen (när jag var utklädd till lastbilschaufför) 80cm.

13412147_1325903257440517_2364423377448905889_o.jpg


Hon var en klippa i hoppningen, minsta jag tvekade och hon stannade. Min ena ridlärare (som jag fortfarande rider för på torsdagarna) sa då att jag skulle slänga fegistanten i hörnet och bara rida. Det håller jag fortfarande fast vid, tänk inte bara rid det går så mycket bättre då.

Det vi ofta gjorde var att stå och blåsa på varandra, jag i hennes näsborrar och hon på mig. Vi hade sån underbar connection och hon blev riktigt trygg med mig, lyckades övervinna hennes rädsla för vattenpölar med massa jobb.
Visa bifogad fil 51550

Trafiksäker till tusen en sån häst vill jag ha igen, minns fortfarande när vi kom i galopp och ser skotaren. Tanten tyckte att vi kunde gå förbi ändå, jag var mer tveksam då föraren inte såg oss. Slutade med att vi vände.

19554358_1706700562694116_3449501585670974564_n.jpg


Miljötränade även rätt ofta då jag hade möjlighet att ta med lastbilen till stallet, tyckte det var perfekt att upprätthålla trafiksäkerheten och att visa, lastbilar är inte farliga.

26239972_1892788717418632_6442395604370112500_o.jpg


Här är en av de första filmerna jag har på henne när vi galopperar uppför en jättelång uppförsbacke. Älskar den filmen, får mig alltid att le av att se hur hon tar i. :heart

Vi hoppade även terräng (samma terrängbana som jag hoppade nu när jag var på hopplägret) hon tyckte det var jättekul.

Blev en liten bildbomb här, men jag kommer troligen skaffa häst igen, dröjer nog några år till och planen är att försöka hitta en liknande häst som Tanten var. :heart


Vilka härliga filmer, när ni galopperar och hoppar! Gillade dina låtval också, man blir glad av att se dem!
 
Härligt att känna att ekonomin är på plats, det är ju en inte oviktig pusselbit. Vad är det du tvivlar på hos dig själv? Ridningen, kunskapen att ta hand om hästen, båda?

Ridningen. Jag fick ta stort ansvar om min gamla medryttarhäst de dagarna jag red och när ägaren var borta, så just att ta hand om hästen känner jag att jag har koll på. Men innan jag började på ridskola hade jag paus från hästar i två år så jag tappade tyvärr lite av ridningen. Nu har jag ridit på ridskola i två år och har kommit tillbaka hyfsat men jag är fortfarande inte på någon speciellt hög nivå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp