Vi som drömmer om att skaffa häst

Jag är en tjej på 17 år som drömmer om en egen häst.

Är för tillfället medryttare på en mycket mysig ridtravare och har varit det i nästan 1 år nu men jag känner att jag vill ha mer. Så nu måste jag passera gymnasiet och högskola innan jag kan ens börja tänka det. Min plan är att bli en sjuksköterska så jag räknar med minst 4 år kvar med studier. Sen får man ju alltid tänka på att först få en stabil ekonomi och att man har tiden för en till levande varelse.

Min absoluta dröm är att köpa en Fjording och jag kan inte sluta leta bland annonser på hästnet.se!
Skulle då användas främst som en skogsmulle eller någon man kan lära lite trix med.

Kul tråd att läsa och skriva i.

Jättebra att du har ett tydligt mål och framför allt tänker på ekonomin. Även om det känns långt fram så vet du ju vad du vill, då kan du se till att lära dig och utvecklas så mycket som möjligt under tiden :up:.
 
Jag hade sista lektionen på ridskolan för den här terminen och börjar känna mer och mer att det nog är dags för egen häst nu :D Dessutom kommer jag göra sista momentet på min utbildning nästa måndag och jag lovade faktiskt mig själv en häst i examenspresent :p

Ååh, berätta mer! Hur långt har du kommit med planerna?
 
Ååh, berätta mer! Hur långt har du kommit med planerna?

Inte speciellt mycket längre än så :p Jag ska flytta i augusti, lite drygt 40 mil från där jag bor just nu så just nu har jag för mycket med den flytten för att börja leta häst. Men jag kikar på annonser och det kliar i fingrarna:D Ser så många fina hästar som jag skulle vilja köpa!
 
Jag är en tjej på 17 år som drömmer om en egen häst.

Är för tillfället medryttare på en mycket mysig ridtravare och har varit det i nästan 1 år nu men jag känner att jag vill ha mer. Så nu måste jag passera gymnasiet och högskola innan jag kan ens börja tänka det. Min plan är att bli en sjuksköterska så jag räknar med minst 4 år kvar med studier. Sen får man ju alltid tänka på att först få en stabil ekonomi och att man har tiden för en till levande varelse.

Min absoluta dröm är att köpa en Fjording och jag kan inte sluta leta bland annonser på hästnet.se!
Skulle då användas främst som en skogsmulle eller någon man kan lära lite trix med.

Kul tråd att läsa och skriva i.

Jag som var i din sits tidigare kan intyga att tiden går superfort :p Jag pluggade till och med en femårig utbildning men tyckte ändå det gick orimligt fort att bli klar. Ta vara på din medryttarhäst och lär dig så mycket du kan tills du är klar med din utbildning.
 
Pluggar just nu för fullt men har tankar på att skaffa egen pålle så fort jag tagit examen, fått jobb och slagit mig ner någonstans.

Vill ha något som är likt min gamla foderhäst. Liten häst, gärna med någon rolig och annorlunda färg. Måste vara ett sto med mycket framåtanda, men som ändå är känslig och väldigt lyhörd. Gärna med mycket kvar att lära så att vi kan utvecklas tillsammans. Ska tycka lika mycket om en hoppträning som en långtur med plask i vattenpölar och hopp över stockar. En sån dam som gör lite allt möjligt alltså.
Enklast hade varit att ha henne på lösdrift då det hade underlättat i mitt framtida yrke som brukar innebära konstiga arbetstider. Nä, nu får tiden ta och gå fortare!
 
Hoppar in här i tråden också.

Sålde min älskade häst för ungefär ett år sedan nu, och hade planer på att vara hästlös åtminstone ett par år framöver. Då jag har ett litet barn (som visserligen också är mycket hästintresserad) var tanken att vi skulle skaffa en ponny ihop när han blivit lite större och man ser att intresset håller i sig. Har en helt underbar medryttarhäst som både jag och sonen rider på, förvisso typ 10 storlekar för stor för min son men väldens snällaste. Så det har känts rätt bra ändå, trots att jag numera är hästlös.

Men. Så blev det så att min medryttarhäst behövde en beteskompis i sommar. Och jag fick den finurliga idéen att låna hem en ponny från mitt gamla jobb. Och nu vill jag aldrig lämna tillbaka henne 😝 Alltså jäklar vad jag kärat ner mig i denna lilla häst! Så himla underbar på alla sätt och vis. För liten för mig att rida men hon och sonen klickar väldigt bra och jag börjar fundera på om det möjligtvis skulle gå att köra in henne... Jamen ni hör ju. Tyvärr är hon ju inte min och tyvärr kommer vi högst troligt behöva lämna tillbaka henne, senast till våren. Det var sagt att vi bara skulle ha henne över sommaren men ska försöka tjata mig till ett förlängt kontrakt då dom ändå inte behöver hästarna där på vintern.

Försöker leva i nuet och uppskatta den tiden vi får tillsammans oavsett, med denna lilla pärla till häst. Chanserna att dom skulle släppa henne ser jag tyvärr som väldigt smala då väldigt mycket jobb har lagts ner på just denna häst för att få henne att fungera i deras verksamhet. Det fungerar kanske inte 100% nu heller men troligtvis fungerar hon "tillräckligt bra" för att dom inte ska vilja sälja henne iaf 😛
 
Postar även i denna tråd..
behöver era råd.
Har blivit tillfrågad att köpa loss en ridskoleponny till dottern. Ponnyn har jag sett ett halvår ca då vi varit där på lite privatlektioner och hoppträning och dottern ridit henne. De är ett väldigt fint ekipage och vi älskade henne från första stund. Har det vi letar efter helt enkelt. Enkel, okomplicerad, trygg men känslig för hjälperna och med egen motor.
Det som jag tvekar på nu är ffa priset i relation till åldern. Hon är 20 år. Skadefri de 7 år hon varit på ridskolan. Jag har inget problem med åldern i sig förutom om det är direkt ett överpris och jag kunde hitta motsvarande fast billigare??? 35000kr utan utrustning.
Hur många ”bra” år kan man räkna med? Självfallet omöjligt men det är en pigg fräsch c-ponny i god kondition. Renrasig. Duktig i hoppning/dressyr på lägre nivåer, välutbildad men ingen elitponny. Dottern ska lära sig av ponnyn inte tvärtom.
Men många jag hört med nu reagerar på priset. Någon med klok input?
 
Postar även i denna tråd..
behöver era råd.
Har blivit tillfrågad att köpa loss en ridskoleponny till dottern. Ponnyn har jag sett ett halvår ca då vi varit där på lite privatlektioner och hoppträning och dottern ridit henne. De är ett väldigt fint ekipage och vi älskade henne från första stund. Har det vi letar efter helt enkelt. Enkel, okomplicerad, trygg men känslig för hjälperna och med egen motor.
Det som jag tvekar på nu är ffa priset i relation till åldern. Hon är 20 år. Skadefri de 7 år hon varit på ridskolan. Jag har inget problem med åldern i sig förutom om det är direkt ett överpris och jag kunde hitta motsvarande fast billigare??? 35000kr utan utrustning.
Hur många ”bra” år kan man räkna med? Självfallet omöjligt men det är en pigg fräsch c-ponny i god kondition. Renrasig. Duktig i hoppning/dressyr på lägre nivåer, välutbildad men ingen elitponny. Dottern ska lära sig av ponnyn inte tvärtom.
Men många jag hört med nu reagerar på priset. Någon med klok input?

Tycker faktiskt inte priset var farligt alls.

Har en vän som säljer sin c-ponny som är 8 år varit riden i 2 år och kan ingenting. 35 med flera spekulanter.

En 2 åring kan ha många år kvar och verkar ju fungera som en riktigt läromästare.
 
Hoppar in här i tråden också.

Sålde min älskade häst för ungefär ett år sedan nu, och hade planer på att vara hästlös åtminstone ett par år framöver. Då jag har ett litet barn (som visserligen också är mycket hästintresserad) var tanken att vi skulle skaffa en ponny ihop när han blivit lite större och man ser att intresset håller i sig. Har en helt underbar medryttarhäst som både jag och sonen rider på, förvisso typ 10 storlekar för stor för min son men väldens snällaste. Så det har känts rätt bra ändå, trots att jag numera är hästlös.

Men. Så blev det så att min medryttarhäst behövde en beteskompis i sommar. Och jag fick den finurliga idéen att låna hem en ponny från mitt gamla jobb. Och nu vill jag aldrig lämna tillbaka henne 😝 Alltså jäklar vad jag kärat ner mig i denna lilla häst! Så himla underbar på alla sätt och vis. För liten för mig att rida men hon och sonen klickar väldigt bra och jag börjar fundera på om det möjligtvis skulle gå att köra in henne... Jamen ni hör ju. Tyvärr är hon ju inte min och tyvärr kommer vi högst troligt behöva lämna tillbaka henne, senast till våren. Det var sagt att vi bara skulle ha henne över sommaren men ska försöka tjata mig till ett förlängt kontrakt då dom ändå inte behöver hästarna där på vintern.

Försöker leva i nuet och uppskatta den tiden vi får tillsammans oavsett, med denna lilla pärla till häst. Chanserna att dom skulle släppa henne ser jag tyvärr som väldigt smala då väldigt mycket jobb har lagts ner på just denna häst för att få henne att fungera i deras verksamhet. Det fungerar kanske inte 100% nu heller men troligtvis fungerar hon "tillräckligt bra" för att dom inte ska vilja sälja henne iaf 😛
Håller tummarna för er!
 
Tycker faktiskt inte priset var farligt alls.

Har en vän som säljer sin c-ponny som är 8 år varit riden i 2 år och kan ingenting. 35 med flera spekulanter.

En 2 åring kan ha många år kvar och verkar ju fungera som en riktigt läromästare.
Tack för din kommentar! Jag behöver all input både de som är för/emot. Antar att du menade en 20åring som kan ha många år kvar..😆
 
Gå in på hästnet och sök på vad du får för 35000 kr så ser du själv. Du kanske kan pruta till dig lite utrustning så att du får en sadel som ni vet funkar?
Jag blev lite nyfiken och kollade själv. Lade in c-d-ponny, max 50000 i sökningen och det var inte så mycket runt eller under 35000 som kom upp. Mest Islandshästar, hästar till enbart avel eller promenad, några D-ponnies som krävde rutinerad ryttare pga nervighet. Ingen uppenbar lämplig läromästare i den prisklassen, så ja, det är nog ett bra pris för den ponnyn.
 
Jag blev lite nyfiken och kollade själv. Lade in c-d-ponny, max 50000 i sökningen och det var inte så mycket runt eller under 35000 som kom upp. Mest Islandshästar, hästar till enbart avel eller promenad, några D-ponnies som krävde rutinerad ryttare pga nervighet. Ingen uppenbar lämplig läromästare i den prisklassen, så ja, det är nog ett bra pris för den ponnyn.
Bra tips och jag har kollat där precis som du och inte heller hittat något passande! Men jag undrade då flera reagerat just på priset, dels i en annan tråd och flera som jag pratat med nu som har egna ponnys. Tycker att vi borde satsa på något yngre osv, men jag är ganska säker att det ändå är en äldre läromästare som skulle passa oss bäst.
 
Postar även i denna tråd..
behöver era råd.
Har blivit tillfrågad att köpa loss en ridskoleponny till dottern. Ponnyn har jag sett ett halvår ca då vi varit där på lite privatlektioner och hoppträning och dottern ridit henne. De är ett väldigt fint ekipage och vi älskade henne från första stund. Har det vi letar efter helt enkelt. Enkel, okomplicerad, trygg men känslig för hjälperna och med egen motor.
Det som jag tvekar på nu är ffa priset i relation till åldern. Hon är 20 år. Skadefri de 7 år hon varit på ridskolan. Jag har inget problem med åldern i sig förutom om det är direkt ett överpris och jag kunde hitta motsvarande fast billigare??? 35000kr utan utrustning.
Hur många ”bra” år kan man räkna med? Självfallet omöjligt men det är en pigg fräsch c-ponny i god kondition. Renrasig. Duktig i hoppning/dressyr på lägre nivåer, välutbildad men ingen elitponny. Dottern ska lära sig av ponnyn inte tvärtom.
Men många jag hört med nu reagerar på priset. Någon med klok input?

En häst är ju alltid värd vad någon är beredd att betala för den 😜 Antagligen är många ridskolehästar mer eller mindre överprisade sett till sitt faktiska marknadsvärde om dom är trevliga och välfungerande individer, eftersom det säkert finns någon elev som är villig att betala mer. Men ni kan ju testa att pruta lite på priset med hänvisning till ponnyns ålder, alt säga att ni vill att utrustning ingår. Nu letar ni ju inte ponny aktivt som jag förstod det utan det är ridskolan som vill få sålt henne och då har ni ju lite förhandlingsläge.
 
Postar även i denna tråd..
behöver era råd.
Har blivit tillfrågad att köpa loss en ridskoleponny till dottern. Ponnyn har jag sett ett halvår ca då vi varit där på lite privatlektioner och hoppträning och dottern ridit henne. De är ett väldigt fint ekipage och vi älskade henne från första stund. Har det vi letar efter helt enkelt. Enkel, okomplicerad, trygg men känslig för hjälperna och med egen motor.
Det som jag tvekar på nu är ffa priset i relation till åldern. Hon är 20 år. Skadefri de 7 år hon varit på ridskolan. Jag har inget problem med åldern i sig förutom om det är direkt ett överpris och jag kunde hitta motsvarande fast billigare??? 35000kr utan utrustning.
Hur många ”bra” år kan man räkna med? Självfallet omöjligt men det är en pigg fräsch c-ponny i god kondition. Renrasig. Duktig i hoppning/dressyr på lägre nivåer, välutbildad men ingen elitponny. Dottern ska lära sig av ponnyn inte tvärtom.
Men många jag hört med nu reagerar på priset. Någon med klok input?

Jag tycker inte priset är farligt alls, en snäll men någorlunda utbildad ponny kostar. Att ha förmånen att köpa en ponny man känner, tycker om och vet att man fungerar väl med är värt betydligt mer än 35' 😉

En cponny som är 20 år och gått lektion i sju år utan skador hade jag räknat med att kunna nyttja i minst 5 år till som privathäst förutsatt att man förvaltar den väl, sen kan oväntade saker alltid hända, men det kan det göra även med en 5åring.
 
Hoppar in i den här tråden :heart
Jag hade en egen häst i tonåren (13-15 år gammal), en underbar travardam :love: hon och jag klickade så bra med varandra och var bästa vänner. Men pga ekonomin så var vi tvungna att sälja när jag var 15 år. Sen dess har jag varit medryttare på en häst och inte en dag går utan att jag drömmer mig bort om att en dag skaffa en egen häst igen, tittar på annonser varje dag och bara drömmer mig bort :heart.
Just nu är planen att skaffa häst efter studenten, när jag har försäkrat mig om att både tid och ekonomi räcker till. Så nu är det förhoppningsvis knappt 1 år kvar tills drömmer slår in:love:.
Jag har inga krav på en välutbildad ridhäst utan bara en pigg bästa vän att ha kul på långa skogsturer med, ras osv spelar ingen roll sålänge vi trivs ihop, men en travare är väll det jag främst tänker på:love:. Men det är inget jag vet, vad för häst jag kommer att hitta, kanske blir det en travare, kanske en stor ardenner eller en liten islandshäst, det viktigaste för mig är att vi trivs ihop som sagt! :bump:
 
Jag har haft häst sen jag var liten, haft 4 olika egna hästar genom åren. Nu är det 8 år sen jag ägde häst senast och ekonomin finns inte där öht just nu. Drömmen är en egen liten gård med 2-3 hästar för hobbyridning och körning. Oklart om det någonsin blir verklighet men livet är förhoppningsvis långt ännu. Oavsett vad så är steg 1 iaf att typ fördubbla min lön näst intill. Bara det är ett jäkla projekt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp