Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Det där har faktiskt hänt mig, jag hade vansinnigt mycket protein i grovfodret ett år och fri tillgång på det (inget kraftfoder). Ett par av de äldre hästarna föll ur på senvintern/tidiga våren. De har tidigare inte haft några problem med hullet, även på grovfoder med sämre värden. Så det kan nog ligga något i Leansmans påstående.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag är i lite samma sits som dig, det har varit en jäkla krånglig vinter fodermässigt...

Till slut fick jag nöja med mig med att jag först hittade ett oanalyserat men fräsch hösilage som jag fodrar med i 4-5 veckor och snart kommer gå över till oanalyserat småbalshö som de får äta i 3-4 veckor ungefär innan det är dags för bete.

Jag kanske är dumsnål, men jag skickar inte in analys för ett foder jag kommer ge i någon vecka bara.

De senaste åren har det utifrån analyserna jag tagit bara behövts extra mineraler och lite lusern. Så jag gör så nu också...och hoppas på att det inte blir helt tokiga värden.
Hösilaget får de fri tillgång på, kallblodet 1 dl mineraler och unghästen 1 dl mineraler plus lusern.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Det där har faktiskt hänt mig, jag hade vansinnigt mycket protein i grovfodret ett år och fri tillgång på det (inget kraftfoder). Ett par av de äldre hästarna föll ur på senvintern/tidiga våren. De har tidigare inte haft några problem med hullet, även på grovfoder med sämre värden. Så det kan nog ligga något i Leansmans påstående.

Jag har svårt att tro att de skulle gå ner i vikt pga. mycket protein och egna erfarenheter räcker tyvärr inte som källa för att jag ska köpa påståendet. Men visst låter det konstigt att de föll ur, jag har bara svårt att tro att det skulle bero på överutfodring av protein.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Det handlar inte om "bara" för mycket protein utan om förhållandet mellan energi och protein. Om man ger mycket protein och lite energi i fodret går energin åt till att bryta ner överskottet av protein (som kissas ut om det kommer ifrån grovfoder men inte om det kommer ifrån kraftfoder). Det är ju energin som ska ge "hullet" och proteinet som ska hjälpa hästen bygga muskler. Bägge delar behövs i foderstaten och de behöver vara anpassade efter individens behov, för att det ska bli bra.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Det vet jag.

Jag efterfrågar vetenskapligt stöd för påståendet att energi används för att bryta ner proteinet om man överutfodrar det eftersom jag aldrig hört det påståendet innan och tycker att det låter märkligt.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Det vet jag.

Jag efterfrågar vetenskapligt stöd för påståendet att energi används för att bryta ner proteinet om man överutfodrar det eftersom jag aldrig hört det påståendet innan och tycker att det låter märkligt.

det är otroligt väl etablerat att protein som kommer från kraftoder och inte grovfoder fungerar precis så. Du kan läsa det precis varsomhelst i mängder och fråga precis vem du vill insatt på foder för att få det bekräftat sen årtjugonden.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag är ledsen, men jag har försökt hitta en källa som bekräftar det och inte lyckats. Kan ha varit slarvig och trött men om det är så etablerat borde jag väl ha hittat något som stöder det?
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

det borde verkligen vara enkelt. bara att googla om inte annat på protein från kraftfoder jmf med protein från grovfoder. som sagt är det etablerat sen årtjugonden och finns att ta till sig överallt sen 20 år.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Här finns det nog nån analys eller prognos för fodret, men jag går inte på det.

De får tillräckligt med grovfoder, sådär lagom så att det tar slut var dag. De har en salt- och en mineral-sten.
Inget övrigt foder, förutom fri tillgång på halm.
Bytte till annat parti i vintras och eftersom de verkade må bättre av det hösilaget så fick det bli den sorten. Är ju fantastiskt när man har möjlighet att välja och prova sig fram.

De har marker att leta och gräva fram foder i vilket håller dem sysselsatta. De äter en hel del vissna löv och torrt gräs och så här på vårkanten har kvickrotsrötterna varit populära.
Det är Nordsvenskar och har hållt hullet bra.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Här finns det nog nån analys eller prognos för fodret, men jag går inte på det.

Det här förstår jag inte. Hur svårt är det att titta på analysen och se om det är någorlunda balans eller om det skevar nånstans? Är det nån sorts bakvänd stolthet? Mineralbalansen t.ex. syns ju inte utanpå hästen och tappad muskelmassa kan ta lång tid att återbygga.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Om hästen går ner så har du räknat på för låg energinivå, känslan och ögat måste du ju ha även om du räknar. Skillnaden är att med analysen så blir det ingen gissningsperiod varje år utan du vet var du behöver ligga för att hästen ska må bra från början.

hästen gick ner i vikt pga för mycket mat och protein. de analyser och foderstater jag har haft till honom har varit gjorda av duktiga och utbildade men tydligen går inte han in på kategorin "normal häst" så de foderstater som borde fungera till honom fungerar inte.

för första gången under hans 7 år är han äntligen fin i kroppen, detta utan analyserat hö och uträknad foderstat.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag har haft analys på hö/hösilage tidigare men då bönder ofta slår ifrån olika ställen kännns det som att det inte blir rättvist ändå. Så nu dom senaste 3 åren har jag kört utan analys. Jag har halvblod och har nu en 2åring, en 3åring och en 7åring.

2åringen får fri till gång till hösilage riktigt fint, grönt och korta "strån" detta kompliteras med, 2dl linfrö kaka för mage och päls. En halv liter avels foder och en halv liter cool. Aveln vänjer jag nu av och har tänkt att endast använda cool då hon har lite nerv.
3åringen får ca 16 kg hö om dagen oxå grönt och fint. Det kompliteras med ca 5dl avel om dagen + en skvätt B-vitamin för fällningen.
7åringen går på minimala mängder utav allt då hon är svår att hålla normal utan hon lägger på sig väldigt snabbt. Hon får ca 10kg hö och 2dl linfrö kaka + mineraler & B-vitamin.

Jag tycker man ser snabbt på hästarna om dom mår bra eller inte, hur mycket dom ska haberor det ju på ålder och hur mycket dom arbetas. Min 7 åring tex får inte så mycket då hon bara rids varannan dag än så länge då hon vart skadad och är under igång sättning men så fort hon kommer igång med träning och tävling får man höja upp grovfodret.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag är ledsen, men jag har försökt hitta en källa som bekräftar det och inte lyckats. Kan ha varit slarvig och trött men om det är så etablerat borde jag väl ha hittat något som stöder det?

Cecilia Müller som forskat om foder på SLU.

Det är inte alla hästar som är i farozonen. Men det finns vissa enskilda individer som kan tappa hull om dom blir överutfodrade med proteiner.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

hästen gick ner i vikt pga för mycket mat och protein. de analyser och foderstater jag har haft till honom har varit gjorda av duktiga och utbildade men tydligen går inte han in på kategorin "normal häst" så de foderstater som borde fungera till honom fungerar inte.

för första gången under hans 7 år är han äntligen fin i kroppen, detta utan analyserat hö och uträknad foderstat.

Du har haft tur och hittat en balans som fungerar för din häst. Synd att grovfodret inte är analyserat för då hade du inte behövt gissa och hoppas på turen att det fungerar nästa gång också.

Hade du haft värdena så hade du bara lagt dig på dom nivåerna framöver.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

hästen gick ner i vikt pga för mycket mat och protein. de analyser och foderstater jag har haft till honom har varit gjorda av duktiga och utbildade men tydligen går inte han in på kategorin "normal häst" så de foderstater som borde fungera till honom fungerar inte.

för första gången under hans 7 år är han äntligen fin i kroppen, detta utan analyserat hö och uträknad foderstat.

Nej, det är inte många som går in under "normal häst", därför måste man fortfarande använda öga och känsla även om man har en analys. Om du visste vad ditt hö innehåller nu så skulle du ju VETA direkt nästa säsong vad din häst behöver utan att böhöva chansa tills det syns om det är rätt eller fel.

Varför tror så många att det är analysens fel att hästen inte fungerar på det man ger? Analysen ger dig balansen och ett riktvärde så du lättare hamnar rätt.

Vem som räknar spelar roll också eftersom det ju behövs någon som kan SE och justera. Jag fick en uträknad foderstat av en mkt duktig foderkunnig person, problemet var bara att foderstaten hamnade på mer än 15% mer än vad den här hästen behöver och det samtidigt som den behövde få bort överhull som uppkommit av det oanalyserade grovfodret som vi gav direkt efter betet (överhullet kom SNABBT). Jag ignorerade den uträkningen och köpte dessutom annat grovfoder eftersom det inte fungerade att ge till min häst och hon samtidigt skulle må bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jag tycker man ser snabbt på hästarna om dom mår bra eller inte, hur mycket dom ska haberor det ju på ålder och hur mycket dom arbetas.

Fast har man en svårfödd häst så är det inte så kul att behöva "börja om", när man efter ett tag ser att grovfodret nog inte var så himla bra. Det tar så mycket längre tid att fodra upp igen än vad det tar dem att tappa. :(

Visst är det så att många bönder tar från olika vallar, men det är ju inte svårare än att man ber bonden märka upp de olika balarna med olika färg tex. Och så ber man honom att göra en notering för varje gäng balar, vad de innehåller ungefärligen. Vet han inte det - byt foderleverantör!
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Varför tror så många att det är analysens fel att hästen inte fungerar på det man ger? Analysen ger dig balansen och ett riktvärde så du lättare hamnar rätt.

Men precis!

Funderar också över varför folk skyller på analysen och sen vägrar analys helt.. .
Analys är ett bra utgångsläge när man ska bestämma foder till hästen , men den säger inte allt.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Men precis!

Funderar också över varför folk skyller på analysen och sen vägrar analys helt.. .
Analys är ett bra utgångsläge när man ska bestämma foder till hästen , men den säger inte allt.

Det är isåfall inte analysen som man ska skylla på, utan den som räknat ut foderstaten ;)
Jag kan min hästs behov "utantill", vad gäller siffror osv. Sen är det bara att titta på analysen och räkna + & - ... Skulle man se att hästen tunnar ur lite får man ge lite mer av något, går den upp så ger man lite mindre.. Men lättare att hamna rätt, ha koll på kvoter, mineralbehov osv.

Utan analys fodrar man ju helt i blindhet och får chansa vilt.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Men precis!

Funderar också över varför folk skyller på analysen och sen vägrar analys helt.. .
Analys är ett bra utgångsläge när man ska bestämma foder till hästen , men den säger inte allt.

Jag tror att det är så enkelt att de helt enkelt inte förstått vad en analys är och hur den skall användas.

Analysen är ett verktyg och blir inte bättre än den som använder det.

Den oskicklige smeden klandrar järnet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 396
Senast: caradan
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
1 989
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp