Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Såg det!

Nä här luras ingen.

Menade bara att jag för närvarande inte använder analysen.

Ptr
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jo visst skulle jag kunna titta på den, och se att det stämmer troligen hyfsat.

Leverantören vet vad jag har för hästar och har föreslagit foder utefter det.

Sen går de inte på max där max utfört arbete bestäms av hur bra och hur mycket de äter.

Vidare så går det inte heller att veta hur de väljer att fördela maten just denna dagen.

Helt enkelt inte så lätt att räkna på osäkra faktorer helt enkelt. Eller jo, man kan räkna sig tokig, och det är nog så intressant, men just nu gör det mindre nytta.

Var nån här som nämnde att det är ett verktyg med analys, att räkna foderstat är med ett verktyg. De är bra verktyg men frågan är om och när de är det bästa verktyget vid givet tillfälle.

Jag vet att dessa verktyg fungerar, bara att jag väljer att inte använda dem just nu.
När det inte fungerar har jag inget emot att tänka om och anpassa mig till omständigheterna.

Ptr
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Men det jag menar är att om du vet att fodret saknar protein i förhållande till energi så kan du stävja minskad muskelmassa genom att komplettera höt. Det är faktiskt ett av de få verktygen vi har, varför bortse ifrån det? Så länge fodret håller vettig balans är det ju inga problem att ge hästen "med ögat". Problemet uppstår när det är obalans, ögat är ofta för långsamt och dessutom kan det aldrig se mineralobalans. Hur mycket eller lite hästen äter på en dag har ju faktiskt väldigt lite med saken att göra så länge fodret är i balans.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Jo visst skulle jag kunna titta på den, och se att det stämmer troligen hyfsat.

Leverantören vet vad jag har för hästar och har föreslagit foder utefter det.

Sen går de inte på max där max utfört arbete bestäms av hur bra och hur mycket de äter.

Vidare så går det inte heller att veta hur de väljer att fördela maten just denna dagen.

Helt enkelt inte så lätt att räkna på osäkra faktorer helt enkelt. Eller jo, man kan räkna sig tokig, och det är nog så intressant, men just nu gör det mindre nytta.

Var nån här som nämnde att det är ett verktyg med analys, att räkna foderstat är med ett verktyg. De är bra verktyg men frågan är om och när de är det bästa verktyget vid givet tillfälle.

Jag vet att dessa verktyg fungerar, bara att jag väljer att inte använda dem just nu.
När det inte fungerar har jag inget emot att tänka om och anpassa mig till omständigheterna.

Ptr

märkligt resonemang i sammanhanget.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Skulle jag hamna i det att där blir minskad muskelmassa eller att det i övrigt verkar vara nåt som inte stämmer så får man väl sätta sig ner och räkna lite.

Eller räkna och räkna, med en sorts foder skulle det snarare vara att jämföra alternativ.

Ser inte det som nån motsats till att se vad som händer, bara komplement. Ett bra sådant.

Ptr
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Men nu har vi snott tråden!

Tråden handlade just om att fodra utan analys och beräkningar.
Där är många som inte har meningsfull möjlighet att ha analyserat foder. Några exempel tas upp av olika personer ovan.

Från olika fält i samma parti är ju ett, olika delar på samma fält en annan. Kan variera mycket. Är inte alla som kan ta skörd från stora homogena fält i slättbygd med tio- eller hundra-tals ton med liknande förutsättningar.

Ska man komma åt det är det nog analys på var ensilagebal och det är inte heller rimligt.

Ptr
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Väljer att lyfta frågan igen då jag känner att tråden svävat iväg en aning.

Av vad jag får läsa här så känns det inte som att jag behöver ge mer muskel. Istället nöja mig att ge lusernpelletsen som proteintillskott.

Jag bara funderar på hur mycket lusern jag kan ge? Är det alltså inte farligt om det skulle bli proteinöverskott av lusern?

Rent spontat så skulle jag då vilka fortsätta att ge fölet 2 kg lusern. Men dom andra hästarna får i dagsläget 1 kg lusern. Kan jag höja upp den givan till 2 kg också?

En annan fundering jag har är ju att lusern innehåller en del socker. Hur skadligt blir det om man tänker på mängden som jag vill ge? I vilka mängden kan man börja prata om att det blir farligt just för sockrets skull?

(Att ge melassfritt är ingen idé för det äter dom inte)
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Ang mineralerna så ger vi ju då granngårdens orginalmineral, jag har lagt in den i foderstatsprogrammet nutrina bara för att se vad den ger och den ger ju övervägande delen kalcium till skillnad från fosfor och det lär väll vara bra i detta fallet? För på så vis så hämmas inte kalciuminhalten? Visst så kommer det ju troligen bli överskott på kalcium i foderstaten med tanke på att det lär finnas kalcium i hösilaget men då är det väll inget farligt överkott eftersom det då kommer från en naturlig källa?

Kollar man på kalciumstapeln i programmet så ligger det totala intaget som lusern och mineralerna tillsammans ger på 18,9 g. Det är alltså alldeles för lite och för att komma upp på det gröna området av stapeln så krävs ca 42 g. Och med tanke på att hästarna äta stor det hösilage så känns det som om det gott och väl kommer att täcka upp resten av kalciumbehovet? Ev bli överskott.

Fosforintaget ligger på 6,15 g och behovet är 25 g och de känns också som om grovfodret balanserar upp resten?

Magnesiumet är i stort sett redan uppfyllt om man ska förlita sig på staplarna och så där kan man ju se redan nu att det kommer att bli ett överskott när man sedan lägger till hösilaget, men det kissas väll ut med urinen? Selen behovet är täckt med dessa mineraler.
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Lusern kan man ge fri tillgång på om nu hästen skulle behöva det. Det är som hö eller ensilage och t ex gamla hästar med dålig tandstatus kan leva sina sista på enbart uppblött lusern som kraftfoder.
Socker i lusern är antingen naturliga sockerarter för växten lusern eller tillsatt som bindmedel i form av melass. Om man är orolig för socker intaget väljer men ett fabrikat som inte har tillsatt melass.

När det gäller mineralerna så det just det som är svåra när man inte har analys på grovfodret. För du kan se vad de färdiga fodren innehåller (lusern och mineraler) men du har ingen aning om vad hästen egentligt får i sig när du inte vet vad ditt grovfoder innehåller. Det är ju den största delen av hästens foder och det kan bli helt fel om man bara räknar på de färdiga fodren.

En sak är i alla fall säker att om du bor i Sverige och ditt grovfoder kommer ifrån Sverige så behöver du tillsätta selen.
 
Senast ändrad:
Jag har fått ge oanalyserat i år då jag först stod i ett stall där jag inte hade kontroll över var balarna kom ifrån, och nu när jag står i kallstall och vi själva köper inköpet så har det varit extremt svårt att få tag på bra kvalitét som dessutom är analyserat så här på vårkanten. Slutsålt, mögliga balar, köra med släp borti tjotahejti.... Vi har faktiskt skickat in en analys på 2 balar, bara för att få något att gå utefter, från en leverantör 4 mil bort som verkar hyfsat vettig.

Jag gjorde som så att jag har tagit reda på så många analyser som möjligt från närtrakterna i år, för att få en uppfattning om hur det har sett ut för folk. Med ganska dystra resultat, rätt dåligt hö-år vad gäller proteinet. Jag har hållt ett noga öga på hull/muskler/buk och det är rätt tydligt att det växlar från bal till bal, så jag kan säga att jag är hyfsat less på att fodra oanalyserat. Det går ju inte att gissningsvis lägga till 1kg lusern ena veckan och sen gissningsvis inte ha det. Jag har nöjt mig med skrammel och mineraler (låg dos av "färdiga" mineraler samt enligt anvisningarna för selen).

Jag for faktiskt 15 mil, enkel väg, för att hämta ett parti med analyserat torrhö från ett annat län. Med vettig kvot (över 1:6) och superb hygenisk kvalitét. Lätt värt det.
 
Angående kvoten på kalcium och fosfor har jag läst att SLU har gjort studier som visar att hästar inte påverkas negativt även om man fodrar upp till sex gånger så mycket kalcium än fosfor. Jag har också läst att fosforhalten brukar ligga på runt 2 gram per kilo foder. Det kan faktiskt stämma rätt bra. Jag har kollat på analyser från tidigare år och då har fosforhalten legat på drygt 2 gram per kilo foder och det är analyser från olika leverantörer. Om man inte har möjlighet att ha analyserat foder så känns det ändå som lite riktmärken för hur man kan fodra ett mineralfoder även om det inte blir exakt?
 
vi fodrar också med oanalyserat foder. vi köper från en bonde som har gamla vallar, dessutom konstgödslas de inte. ekologiskt hösilage :). vi tycker att det känns mest naturligt och våra hästar får äta hur mycket de vill och är inte särskilt tjocka. vi ger 2 dl kall pressad linfrö pellets och 75 g vitafor mineraler och 3 dl betfor. linfrö och betfor är för att hjälpa dem hålla magen fin. de står på vete halm. när vi rider brukar de få morötter. de verkar må bra och de är blanka, pigga och glada
 
Hur gör ni på sommaren med mineraler? Är det lämpligt att hitta en mineral utan vitaminer för att utesluta på att det blir överskott på vitaminer i och med gräset? Vad tar överskott av vitaminer vägen?
 
En del vitaminer är vattenlösliga och sköljs ut med urinen vid överskott. Andra är fettlösliga och lagras i kroppen. Äter hästen bara gräs på sommaren så hade jag bara gett selen om inte hästen är IR eller man vet hyfsat bra mineralstatusen på gräset.
 
@sommarvind

Mineralhalterna kanske skiljer mycket geografiskt för i mitt närområde är det alltid stort överskott av kalcium och underskott av fosfor och magnesium.
Det där med mineralhalter är väldigt svårförutsägbart, skulle jag vilja påstå.
För ett antal år sedan köpte jag hö från en bonde på öland. Kanonfint, välbärgat hö med analys på energi och protein. Jag fick ett riktigt bra "stuterihö" till rätt pris.
Problemet var bara att mineralerna inte var analyserade. Först tänkte jag att "på öland, med sin kalkstensgrund, borde det ju vara massor med kalk i höet". Men sen bestämde jag mig för att ändå göra en kompletterande analys - och tur var väl det, för det visade sig nämligen att det var mer fosfor än kalk i höet....
 
Det där med mineralhalter är väldigt svårförutsägbart, skulle jag vilja påstå.
För ett antal år sedan köpte jag hö från en bonde på öland. Kanonfint, välbärgat hö med analys på energi och protein. Jag fick ett riktigt bra "stuterihö" till rätt pris.
Problemet var bara att mineralerna inte var analyserade. Först tänkte jag att "på öland, med sin kalkstensgrund, borde det ju vara massor med kalk i höet". Men sen bestämde jag mig för att ändå göra en kompletterande analys - och tur var väl det, för det visade sig nämligen att det var mer fosfor än kalk i höet....

Oj, otippat!
Jag har genom åren aldrig haft ett grovfoder med mer fosfor, får i princip alltid tillsätta P/balansera ner kvoten.
Man har verkligen ingen koll utan analys...
 
Sv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Väljer att lyfta frågan igen då jag känner att tråden svävat iväg en aning.

Av vad jag får läsa här så känns det inte som att jag behöver ge mer muskel. Istället nöja mig att ge lusernpelletsen som proteintillskott.

Jag bara funderar på hur mycket lusern jag kan ge? Är det alltså inte farligt om det skulle bli proteinöverskott av lusern?

Rent spontat så skulle jag då vilka fortsätta att ge fölet 2 kg lusern. Men dom andra hästarna får i dagsläget 1 kg lusern. Kan jag höja upp den givan till 2 kg också?

En annan fundering jag har är ju att lusern innehåller en del socker. Hur skadligt blir det om man tänker på mängden som jag vill ge? I vilka mängden kan man börja prata om att det blir farligt just för sockrets skull?

(Att ge melassfritt är ingen idé för det äter dom inte)
Varför inte köpa ett hö med klöver o sluta med den dyra icke miljövänliga lucernen? Åringen kan nog behöva både det ena o det andra

De storproducenter som jag talat med menar att analysen inte är tillförlitlig för var bal, men hästägarna TROR det.

jag som fodrar efter dagsform o uträttat arbete samt väder har sällan eller aldrig koll på hur mkt de får dagligen, vill bara ha ett hum om vad det är som jag ger.

Jag tycker att det blir väldigt dubbelt då folk har hästarna på bete upp till halva året o inte har en susning om vad hästarna får i sig eller ens bryr sig. Duger ögat då?
Folk som har tunna unghästar som hoppas att bete ska göra susen. Då har man inte lyckats övriga året. Illa!
Dessa behöver mer energi i första hand o sen protein.
En tunn häst har noll fett i musklerna o ser "omusklad" ut. Snarare "deffad". På sikt kan det ge konsekvénser då ev. ansträngda muskler inte kan "repareras"/ byggas upp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 081
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 227
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 512
Senast: caradan
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 001
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp