Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.

Hur gör ni på sommaren med mineraler? Är det lämpligt att hitta en mineral utan vitaminer för att utesluta på att det blir överskott på vitaminer i och med gräset? Vad tar överskott av vitaminer vägen?

Jag har inte gett vanliga mineraler på ett år typ eftersom makro var i balans i båda mina grovfoder i vintras och jag ville inte ge ännu mera järn. I vintras kompletterade jag med selen, e-vitamin, Zn och Cu
efter mikroanalys).

Nu kompletterar jag med selen och lite mindre mängd Zn och Cu när hästen går på gräs.

Tror det är typ omöjligt för mig att ta ett representativ prov att analysera gräset i sommarhagen annars hade jag gjort det. De betar väldigt selektivt så jag hoppas att kvoterna på makro är okej. Mängden löser de garanterat själva :-P

Om man vill ge mineraler så känns det ju lämpligast att ge något med bra makro kvot och gärna utan e-vitamin främst.
 
Jag har alltid fodrat utan analys, främst för att jag tycker det blivit lite krångligt att frysa in hösilage och vänta tills jag fått ihop tillräckligt många balar. Så jag har fodrat lite på "säkerhet".

De har ätit fri tillgång till hösilage och sen har de fått lusern, soja, betfor och havre samt mineraler (krafft blå eller grön).
Om hösilaget haft mycket klöver så har jag dragit ner på sojan och när den varit grövre och med färre blad har jag ökat upp den. Har änsålänge inte haft någon häst som haft ont utav det koncentrerade proteinet som sojan ger. Men då har jag iofs främst haft unghästar eller häst som legat i rätt ordentlig träning.
 
vi fodrar också med oanalyserat foder. vi köper från en bonde som har gamla vallar, dessutom konstgödslas de inte. ekologiskt hösilage :). vi tycker att det känns mest naturligt och våra hästar får äta hur mycket de vill och är inte särskilt tjocka. vi ger 2 dl kall pressad linfrö pellets och 75 g vitafor mineraler och 3 dl betfor. linfrö och betfor är för att hjälpa dem hålla magen fin. de står på vete halm. när vi rider brukar de få morötter. de verkar må bra och de är blanka, pigga och glada

vad hindrar en att ta en analys som kostar 500 spänn som max, och ändå köpa ekologiskt?
just ekologiskt grovfoder, dvs foder som öht inte får gödslas osv, tenderar att vara väldigt näringsfattigt i sig, så jag hade definitivt velat ha en analys för hästarnas bästa förutsättningar ( har god erf. av just ekologisks grovfoder) till häst)
 
Jag har inte gett vanliga mineraler på ett år typ eftersom makro var i balans i båda mina grovfoder i vintras och jag ville inte ge ännu mera järn. I vintras kompletterade jag med selen, e-vitamin, Zn och Cu
efter mikroanalys).

Nu kompletterar jag med selen och lite mindre mängd Zn och Cu när hästen går på gräs.

Tror det är typ omöjligt för mig att ta ett representativ prov att analysera gräset i sommarhagen annars hade jag gjort det. De betar väldigt selektivt så jag hoppas att kvoterna på makro är okej. Mängden löser de garanterat själva :-P

Om man vill ge mineraler så känns det ju lämpligast att ge något med bra makro kvot och gärna utan e-vitamin främst.

fast förlåt du är helt manisk om du funderar på att analysera GRÄSET i hagen .... har nog nämt det förrut iof med vad exakt är du rädd för ska hända ? Likaså ditt fokus på macro/micro analyser av mineraler osv. Har du en bra grovfoder analys vinterhalvåret när hästarna inte kan äta naturligt och balanserar mineralbehovet utifrån en sån analys så är jag väldigt intresserad rent statistiskt, vad super Buke-skräcken i fråga om just att inte micro analysera mineraler i sig består av annat än rent teoretiskta rön, verkar som jag sagt tidigare vara 2014 års Buke-hysteri liksom ifråga om sanning....
 
Alla essentiella mineraler är viktiga (annars skulle de inte vara essentiella ;) ) och i Sverige har vi ofta ett överskott av järn vilket hindrar upptaget av andra mikromineraler så då är det gynnsamt för hästens hälsa att försöka balansera kvoten :)
 
jag har för mig att ekologiskt hö ar bättre värden för häst?! för att vallen växer långsamt så det blir bara 1 skörd. jag hade aldrig vågat ge Luzern när de går på bete. fång! fettma! tror jag:confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 081
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 227
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 517
Senast: caradan
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 001
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp