Vi som förhoppningsvis väntar kull

Igår under dagen var Soda lite orolig och ville helst inte bli lämnad. Hon låg lite i bolådan men mer än så hände inte. Klockan sex i morse väcktes jag av att det lät som hon låg och tvättade sig. Då visade det sig att bebis nummer 1 precis kommit ut och Soda var i full gång med att tvätta den. Resten av ungarna kom ganska snabbt och strax innan åtta föddes bebis nummer 5. Därefter var Soda nöjd! Allt har gått enligt skolboken vilket var väldigt skönt efter dels en katastofförlossning senast (med 3/7 överlevande ungar och 10000 kr hos veterinären), samt en förlorad fölunge för ca 1 månad sedan :(. Nu kan jag njuta!

En spännande grej vad att unge 2 och 3 delade moderkaka. Enäggstvillingar tro? :)
 

Bifogade filer

  • 0D74D079-E5A8-42CD-A585-94E8D77A1A90.jpeg
    0D74D079-E5A8-42CD-A585-94E8D77A1A90.jpeg
    212,3 KB · Visningar: 80
Igår under dagen var Soda lite orolig och ville helst inte bli lämnad. Hon låg lite i bolådan men mer än så hände inte. Klockan sex i morse väcktes jag av att det lät som hon låg och tvättade sig. Då visade det sig att bebis nummer 1 precis kommit ut och Soda var i full gång med att tvätta den. Resten av ungarna kom ganska snabbt och strax innan åtta föddes bebis nummer 5. Därefter var Soda nöjd! Allt har gått enligt skolboken vilket var väldigt skönt efter dels en katastofförlossning senast (med 3/7 överlevande ungar och 10000 kr hos veterinären), samt en förlorad fölunge för ca 1 månad sedan :(. Nu kan jag njuta!

En spännande grej vad att unge 2 och 3 delade moderkaka. Enäggstvillingar tro? :)

Grattis! Det är dig så väl unt!

I den kullen som Kyra föddes i så var det två som delade moderkaka, uppfödaren kallade dom för tvillingarna.
 
Spezzi fixade det på egen tass, om en månad så borde det vara dags. Det var två år sedan sist så det ska bli riktigt roligt. Ungarna ska chippas, vaccineras och avmaskas innan dom får nya hem. Om ni vill så skapa en diskussionstråd för och emot huskattsavel....
 
Vad hände där? Kattungarna är redan 6 veckor. Det är 2 tjejer och tre killar. Alla har samma färg, så även om de har lite olika teckning så har de varit ganska lika fram tills nu. Alla har fått namn utifrån låtnamn med ordet "blue" i, eftersom alla kattungarna är blåa :)

Caribbean Blue - hona
Bibbi.jpg


Blue Da Ba Dee - hona
Diddi.jpg


Blue Hawaii - hane
Hawaii.jpg


Blue Jeans - hane
Jeans.jpg


Mr Blue Sky - hane
Sky.jpg
 
Nu har de två första flyttat. Daisy (Dacia) och Vivi (Divine) har flyttat till min meduppfödare i Linköping. Det är nummer 3 och nummer 6 på bilden som är tagen när de var 11 veckor.

Jag är så oerhört nöjd med dessa kullar - känns som om jag aldrig kommer få så fina katter igen.


66327636_10156758892968323_1284079798552887296_n.jpg
 
Senast ändrad:
Nu har alla utom lill-killen flyttat, han flyttar på torsdag. Det kommer bli förfärligt tyst och lugnt
 
Senast ändrad:
Hoppar in i tråden. Är fodervärd till en Bengalhona som blivit dräktig. Dygn 45 i morgon :love:
Det värsta är att hon lyckades smita ut en vecka innan dejten med bengalhanen (var på vift 30-45 min) så jag hoppas verkligen inte att det ploppar ut bondkatter :crazy:
Har talat med uppfödaren och hon kände sig lugn ändå så jag får väl göra det jag med :D
Svårt med en katt som verkligen vill ut och så två tonårsgrabbar på det med kompisar som använder hemmet som fritidsgård :meh:
 
Hoppar in i tråden. Är fodervärd till en Bengalhona som blivit dräktig. Dygn 45 i morgon :love:
Det värsta är att hon lyckades smita ut en vecka innan dejten med bengalhanen (var på vift 30-45 min) så jag hoppas verkligen inte att det ploppar ut bondkatter :crazy:
Har talat med uppfödaren och hon kände sig lugn ändå så jag får väl göra det jag med :D
Svårt med en katt som verkligen vill ut och så två tonårsgrabbar på det med kompisar som använder hemmet som fritidsgård :meh:
Jag hänger väl på.
Min katta (birma)är på dygn 35-ish. Tredje kullen för henne. Hon äter som en liten ponny och går upp i lite brantare kurva än tidigare. Eller så äter hon mer för att hon nu olyckligtvis är ensamkatt, det återstår att se.

Så jag ser fram emot en kull med 10 möjliga färgutfall... Där alla föds vita. Hurra... 🤪
 
Nu är vi på dag 50! Hon sover väldigt mkt men är nöjd och glad. Hon har gått upp 1 kg hittills.
Jag kan nu känna fosterrörelser också :love: Så spännande!
Ni andra som haft kull, har ni tempat era katter inför förlossning? Eller blir det stressande för honan? Hade ju varit najs att se sänkningen som kommer 12-24 h innan förlossning.
 
Nu är vi på dag 50! Hon sover väldigt mkt men är nöjd och glad. Hon har gått upp 1 kg hittills.
Jag kan nu känna fosterrörelser också :love: Så spännande!
Ni andra som haft kull, har ni tempat era katter inför förlossning? Eller blir det stressande för honan? Hade ju varit najs att se sänkningen som kommer 12-24 h innan förlossning.

Nej jag har inte tempat - det är för impopulärt
 
Nu är vi på dag 50! Hon sover väldigt mkt men är nöjd och glad. Hon har gått upp 1 kg hittills.
Jag kan nu känna fosterrörelser också :love: Så spännande!
Ni andra som haft kull, har ni tempat era katter inför förlossning? Eller blir det stressande för honan? Hade ju varit najs att se sänkningen som kommer 12-24 h innan förlossning.
Jag tempar inte. På vissa märks det tydligt när det är på G och på andra märks det inget förrän de lägger sig i bolådan. Bara att hålla koll :)
 
Nu är vi på dag 50! Hon sover väldigt mkt men är nöjd och glad. Hon har gått upp 1 kg hittills.
Jag kan nu känna fosterrörelser också :love: Så spännande!
Ni andra som haft kull, har ni tempat era katter inför förlossning? Eller blir det stressande för honan? Hade ju varit najs att se sänkningen som kommer 12-24 h innan förlossning.
Jag tempar inte heller för husfridens skull. Den här honan skulle jag Kunna tempa men det blir ändå ett onödigt moment där katten inte är helt nöjd.
 
Jag får nog ge upp den idén då. Känner mig så osäker bara då det är min första kull, men ska nog gå bra!
 
Dag 57 i dag :nailbiting:
Kommer jobba kväll i morgon men då är resten av familjen hemma, sen kommer jag vara ledig :)
Är nervös! Katten, Daphne är oförskämt pigg och glad, men sover väldigt mkt mellan buset. Äter bra, ngt mindre än tidigare nu men fullt godkänt tycker jag. Jag känner tydligt rörelser i magen. Hon har gått upp ca 1 kg.
Får se om bilden kommer med, hon roar sig en del med ’fågel-tv’
1571144160749.png
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 788
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 865
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 324
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp