Vi som förhoppningsvis väntar kull

Hoppar in i tråden. Är fodervärd till en Bengalhona som blivit dräktig. Dygn 45 i morgon :love:
Det värsta är att hon lyckades smita ut en vecka innan dejten med bengalhanen (var på vift 30-45 min) så jag hoppas verkligen inte att det ploppar ut bondkatter :crazy:
Har talat med uppfödaren och hon kände sig lugn ändå så jag får väl göra det jag med :D
Svårt med en katt som verkligen vill ut och så två tonårsgrabbar på det med kompisar som använder hemmet som fritidsgård :meh:
Det borde ha kommit eller inom kort komma bebisar hemma hos dig...

Här väntar vi ca nio dygn till.
 
Det borde ha kommit eller inom kort komma bebisar hemma hos dig...

Här väntar vi ca nio dygn till.
Dag 62 idag och inga tecken. Så vi väntar.
Vi har kommit överens om tempning så tar temp på kvällarna. Nu äter hon lite sämre, sover enormt mycket men ägnat förmiddagarna att sitta i fönstret och titta på fåglar.
Hon är vääääldigt rund om magen:love:
 
Hur har det gått?
Det har gått både bra ändå får jag säga! Krystvärkarna satte i gång efter 3 i natt och strax före fem kom första ut. Sen rullade det på, fyra blev det totalt men tyvärr klarade sig en inte pga fostervatten i lungorna :cry: Fick ut en del vatten men inte tillräckligt.

Sen sov mammakatt med sina bebisar ett par timmar och vaknade sen av sammandragningar och blev jätteupprörd och blev som rädd för bebisarna.:cautious:

Men efter några timmar och kämpande så löste det sig och vi har nu tre nöjda och fina ungar och en lugn mamma:love:

1571673417911.png
 
Det har gått både bra ändå får jag säga! Krystvärkarna satte i gång efter 3 i natt och strax före fem kom första ut. Sen rullade det på, fyra blev det totalt men tyvärr klarade sig en inte pga fostervatten i lungorna :cry: Fick ut en del vatten men inte tillräckligt.

Sen sov mammakatt med sina bebisar ett par timmar och vaknade sen av sammandragningar och blev jätteupprörd och blev som rädd för bebisarna.:cautious:

Men efter några timmar och kämpande så löste det sig och vi har nu tre nöjda och fina ungar och en lugn mamma:love:

Visa bifogad fil 38350

Så fina, grattis :love:
 
Igår föddes fyra små krabater här hemma.
Min sambo och son var hemma och hade fått strikta order att hålla koll på mamma katt. Såklart fintar hon dem och klämmer ut två ungar inom loppet av fem minuter (det var den tiden som gick emellan koll och pip i lådan).
Jag hastade hem och fick info om en moderkaka. Vägde, märkte och pysslade lite med de två (100 och 102g, en pojke och en flicka)och såg att mamma katt började med värkar igen.
Men det tog lång tid och var fruktansvärt jobbigt för henne. Hon satt och krystade så hon nästan for omkull (först kom en lös moderkaka). Blåsan syntes och försvann (samt slickades sönder)många gånger.
När den lille äntligen kom ut så var den blåaktig och rätt slö så det blev en snabb avnavling och sen lite slemsugande och massage så den piggnade på sig.
Jag kände på mamma katt och hon var tom så jag gick och gjorde i ordning återhämtningsfika. När jag kom tillbaka åt hon lite och la sig till rätta. En av ungarna härjade omkring vid svansen så jag skulle flytta den, då sitter den fast i en navelsträng! De måste ha legat så nära varandra, förmodligen tom krockat, därför det var så jobbigt, att de kom ut väldigt tätt efter varandra (84 och 72, återigen pojke och flicka).
Fötutom att mamma katt är rätt medtagen så mådde alla bra igår kväll och natt.
Jag hoppas att allt ser bra ut nu här på morgonkvisten.

Dålig bild men här är de. E-kullen! 😻
DSC_2063.JPG
 
Igår föddes fyra små krabater här hemma.
Min sambo och son var hemma och hade fått strikta order att hålla koll på mamma katt. Såklart fintar hon dem och klämmer ut två ungar inom loppet av fem minuter (det var den tiden som gick emellan koll och pip i lådan).
Jag hastade hem och fick info om en moderkaka. Vägde, märkte och pysslade lite med de två (100 och 102g, en pojke och en flicka)och såg att mamma katt började med värkar igen.
Men det tog lång tid och var fruktansvärt jobbigt för henne. Hon satt och krystade så hon nästan for omkull (först kom en lös moderkaka). Blåsan syntes och försvann (samt slickades sönder)många gånger.
När den lille äntligen kom ut så var den blåaktig och rätt slö så det blev en snabb avnavling och sen lite slemsugande och massage så den piggnade på sig.
Jag kände på mamma katt och hon var tom så jag gick och gjorde i ordning återhämtningsfika. När jag kom tillbaka åt hon lite och la sig till rätta. En av ungarna härjade omkring vid svansen så jag skulle flytta den, då sitter den fast i en navelsträng! De måste ha legat så nära varandra, förmodligen tom krockat, därför det var så jobbigt, att de kom ut väldigt tätt efter varandra (84 och 72, återigen pojke och flicka).
Fötutom att mamma katt är rätt medtagen så mådde alla bra igår kväll och natt.
Jag hoppas att allt ser bra ut nu här på morgonkvisten.

Dålig bild men här är de. E-kullen! 😻
Visa bifogad fil 38760
Stort grattis till de små :heart
 
Hur går det för er? 🙂

Här har kullen blivit en vecka. Ögonen börjar öppnas och det ser ut som att vi, precis som vid tidigare två kullar, måste behandla mot 'gegg i ögonen'. 🙄 Mamman är provtagen, miljön är kontrollerad och hygienen exemplarisk. Ändå får de 'ögoninflammation'. Nu är det enkelt att komma över men ändå drygt att behöva bråka med fyra små viljor tre gånger om dagen.

De är ena riktiga tjockisar och har från dag ett gått upp Minst tio gram var.
Mamma katt blir bara smalare och smalare och jag spenderar en förmögenhet på att hitta 'det gottaste' med mest näringtäthet. Tyvärr är hennes aptit inte så stor och jag tycker synd om henne (och skäms lite över hur smal hon börjar bli). 🙁 Tur det bara är några veckor kvar innan de kan få välling.
 
Hur går det för er?
Mina är tre veckor nu och två av sm utvecklas i rasande fart men den tredje stödmatar jag. Han är väldigt liten och jag borde börjat stödmata tidigare, men bristen på erfarenhet och alla tusen tips från alla olika människor gjorde att jag inte riktigt vågade ta tag i det istället.
Nåja, nu matar jag varannan timme på dagtid typ och ett par ggr på natten så det är lite att göra :heart
Jag pratade med en van uppfödare och denne sa att hon haft en ’Pelle-katt’ flera ggr och de hade liksom legat långt efter i utvecklingen men hade kommit i kapp på slutet iaf, så det är ju det jag hoppas på nu ❤️
1573548079029.png
 
Hur går det för er?
Mina är tre veckor nu och två av sm utvecklas i rasande fart men den tredje stödmatar jag. Han är väldigt liten och jag borde börjat stödmata tidigare, men bristen på erfarenhet och alla tusen tips från alla olika människor gjorde att jag inte riktigt vågade ta tag i det istället.
Nåja, nu matar jag varannan timme på dagtid typ och ett par ggr på natten så det är lite att göra :heart
Jag pratade med en van uppfödare och denne sa att hon haft en ’Pelle-katt’ flera ggr och de hade liksom legat långt efter i utvecklingen men hade kommit i kapp på slutet iaf, så det är ju det jag hoppas på nu ❤️
Visa bifogad fil 39537

Ja de brukar ta igen sig om man bara anstränger sig lite.
Men det känns lite extremt att mata Så ofta, han äter väl på mamma också? Eller har han gått ner i vikt??

Våra har mer än dubblerat vikten sedan födseln. De är två veckor idag.
I morse vägde tre (!)av dem 234 (trodde nästan det var fel på vågen)och den sista 356. Otroligt jämn kull.
DSC_2109.JPG
 
Ja de brukar ta igen sig om man bara anstränger sig lite.
Men det känns lite extremt att mata Så ofta, han äter väl på mamma också? Eller har han gått ner i vikt??

Våra har mer än dubblerat vikten sedan födseln. De är två veckor idag.
I morse vägde tre (!)av dem 234 (trodde nästan det var fel på vågen)och den sista 356. Otroligt jämn kull.
Visa bifogad fil 39551
Han slutade att dia helt för några dagar sen. Han har inte gått ner men han har gått upp otroligt sakta eller inget alls /dag sista 1 1/2 vecka.
Det var väldigt svårt att mata honom då han inte ville riktigt men det gav med sig efter ett tag. Han snuttar dock i sig ersättningen otroligt sakta trots större hål i nappen så otroligt tidskrävande. Jag undrar om det är det som är problemet, att han inte suger bra?
Nåväl i går låg jag med honom i soffan och han drack ut nappflaskan och spann bitvis.
helt plötsligt krampade han till och dog:cry:
Jag försökte få liv i honom men förstod snabbt att det var lönlöst. Förmodligen var det ngt fel. Han har varit oroligare och klagat mer än de andra, men många har sagt att vissa är värre än andra liksom och det är normalt.
Jag har dock haft en magkänsla hela tiden som jag borde vågat följa känner jag. Nu kanske det är så att inget hade kunnat göra skillnad, men jag får se det som en erfarenhet.
vila i frid kära lilla vän:cry::heart
1573648285014.jpeg

fotot är taget två minuter innan han somnade in. Sådan chock .
 
De andra två är starka och fina. Hanen väger 450g (de är 3 v) och honan 270 g. Honan känns mer normal och den andra som en jätte :D
Så fina och kavata. De har börjat röra sig utanför boet till mammans förskräckelse :D

1573648644216.jpeg
honan är blå marble och blå är ju ovanligt och inte speciellt önskvärt, dessutom har hon för mkt bottenfärg och knappt något mönster, en såkallad ’ful-marble’:angel:
Men hon är sååå söt och framåt och är tingad av en tidigare köpare som är jättebra
:heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 785
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 216
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 847
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp