Vi som förhoppningsvis väntar kull

Hur går det för er med bebisar? Mina är 5 1/2 vecka nu och fullt hus!
De vill dock inte äta ngn mat. De diar och dricker vatten men vägrar mat.
Kommer väl antar jag, någon som har tips?
1575027467795.png
1575027467795.png
 
Hur går det för er med bebisar? Mina är 5 1/2 vecka nu och fullt hus!
De vill dock inte äta ngn mat. De diar och dricker vatten men vägrar mat.
Kommer väl antar jag, någon som har tips? Visa bifogad fil 40595Visa bifogad fil 40595
Våra är ju en vecka yngre och de äter som små hästar!
Det gäller bara att 'mata igång' dem. Jag brukar ha en och en i knät och dutta mjölkersättning/smör/äggula lite försiktigt vid mun/nos. Då slickar de instinktivt i sig och får känna smaken. Sen brukar det inte vara några problem att få dem att äta. Men det är lite pyssel i början.
Och det gäller att gå varligt fram så de små magarna inte får en chock.
Nu blandar jag lite mousse i två av fyra mål mat och de har fått 'mat' i fem dagar. Jag ökar successivt...
 
Hur går det för er med bebisar? Mina är 5 1/2 vecka nu och fullt hus!
De vill dock inte äta ngn mat. De diar och dricker vatten men vägrar mat.
Kommer väl antar jag, någon som har tips? Visa bifogad fil 40595Visa bifogad fil 40595
Söta! Jag brukar blanda varm mjölkersättning och mousse. Sen ställer jag kattungen vid tallriken. Börjar med att dutta lite på nosen. Det funkar ibland. Ibland brukar jag få ta lite på fingret och lägga i munnen (brukar smeta av liten mängd i gommen). Då brukar de ganska snabbt tycka att det är gott :). Sen får man guida dem lite till tallriken om de inte fattar.

Jag hade en kull som var svår att få att äta. Då provade jag att ge dem kokad kyckling efter tips från en annan uppfödare. Jag bara kokade kyckling och drog isär i mindre bitar (tänk typ pulled pork) och serverade. Det var de helt galna i! När de väl börjat äta åt de även annan mat sen.
 
Söta! Jag brukar blanda varm mjölkersättning och mousse. Sen ställer jag kattungen vid tallriken. Börjar med att dutta lite på nosen. Det funkar ibland. Ibland brukar jag få ta lite på fingret och lägga i munnen (brukar smeta av liten mängd i gommen). Då brukar de ganska snabbt tycka att det är gott :). Sen får man guida dem lite till tallriken om de inte fattar.

Jag hade en kull som var svår att få att äta. Då provade jag att ge dem kokad kyckling efter tips från en annan uppfödare. Jag bara kokade kyckling och drog isär i mindre bitar (tänk typ pulled pork) och serverade. Det var de helt galna i! När de väl börjat äta åt de även annan mat sen.
Ja de kom i gång sen, men de var nära 6 veckor. Men de var ju bara två och mammakatt har nog grädde i tuttarna och mamman är i väldigt fin kondition så det gjorde ju inte så mkt 🙂 (antar att det kan vara önskvärt att de diar lite mindre om de är många och mamma blir lite sliten)
1576225090232.png

hanen o mammis ❤️
 
Herregud så söta @Corax !
När brukar era börja äta torrisar? Här är intresset lika med noll, 8 v i morgon. Viss blötmat går i, helst färskfoder, men ska prova med bozitas i morgon.
 
Herregud så söta @Corax !
När brukar era börja äta torrisar? Här är intresset lika med noll, 8 v i morgon. Viss blötmat går i, helst färskfoder, men ska prova med bozitas i morgon.
Mina fick fri tillgång vid fem veckor. Alla äter med god aptit nu, sju veckor på tisdag.
Men jag har blandat kulor i vällingen från början så de är vana vid smaken.
 
Ja de kom i gång sen, men de var nära 6 veckor. Men de var ju bara två och mammakatt har nog grädde i tuttarna och mamman är i väldigt fin kondition så det gjorde ju inte så mkt 🙂 (antar att det kan vara önskvärt att de diar lite mindre om de är många och mamma blir lite sliten)
Visa bifogad fil 41611
hanen o mammis ❤

Han har verkligen växt :love: Söt som socker, men antar att han rasar runt nu med sin syster? Kattungar är ljuvliga, men det är verkligen fullt ös medvetslös i den åldern.
 
Jag tycker att Räven är lite mer hankattig nu igen. Så vid tandkoll på tisdag ska jag be veterinären kolla om han är fertil igen, i så fall tar jag väck Kyras p-piller så blir det kanske kull här igen.
 
Det tog längre tid än väntat men nu är tre små somalikattungar här.
Två viltfärgade som jag tror är pojkar och en blå som jag tror är en flicka.
Stort grattis!

Här hemma verkar det som att första kullen på ett år ska anlända om knappt 2 veckor. Foppa har hunnit bli nästan två år och äntligen verkar han ha gjort sin första hona dräktig! Livia hoppas vi väntar sin första kull ❤️. Hon bor dock hos fodervärd och kullen kommer växa upp där. Jag vågar dock inte riktigt tro på det förrän kullen är född 😅. Den där hanen har fått mig gråhårig!
 
Stort grattis!

Här hemma verkar det som att första kullen på ett år ska anlända om knappt 2 veckor. Foppa har hunnit bli nästan två år och äntligen verkar han ha gjort sin första hona dräktig! Livia hoppas vi väntar sin första kull ❤. Hon bor dock hos fodervärd och kullen kommer växa upp där. Jag vågar dock inte riktigt tro på det förrän kullen är född 😅. Den där hanen har fått mig gråhårig!

Det tog lång tid från att Räven började verka hankattig tills att han blev fertil, sen tog det en evighet när jag tagit bort Kyras piller tills hon började löpa. Nu är Räven kastrat och jag väntar på att antingen min unga hane ska bli fertil eller en annan hane som är på chip ska bli fertil så vi kan para de honor som kom förra året.

Håller en tumma att dina är dräktiga.
Har du satt Foppa på chip eller är han fertil nu?
 
Det tog lång tid från att Räven började verka hankattig tills att han blev fertil, sen tog det en evighet när jag tagit bort Kyras piller tills hon började löpa. Nu är Räven kastrat och jag väntar på att antingen min unga hane ska bli fertil eller en annan hane som är på chip ska bli fertil så vi kan para de honor som kom förra året.

Håller en tumma att dina är dräktiga.
Har du satt Foppa på chip eller är han fertil nu?
Foppa har inte varit på chip. Han har bara fruktansvärt dålig teknik och dålig envishet, så han har inte lyckats. Han har fortfarande dålig teknik, men ev har han lyckats göra ytterligare en hona dräktig. Det är dock för tidigt för att tro på 😅. Han har fått prova med typ 7 olika honor om och om igen sedan förra våren. Vi har varit väldigt nära på att ge upp. Han har varit hanig och intresserad hela tiden, men ger upp när han inte lyckas. Så alla mina honor som egentligen skulle varit "klara och kastrerade" förra året är såklart kvar fertila. Jag har tyvärr inte hittat något vettigt att låna till dem heller. Kul att vara uppfödare... Ibland.
 
Foppa har inte varit på chip. Han har bara fruktansvärt dålig teknik och dålig envishet, så han har inte lyckats. Han har fortfarande dålig teknik, men ev har han lyckats göra ytterligare en hona dräktig. Det är dock för tidigt för att tro på 😅. Han har fått prova med typ 7 olika honor om och om igen sedan förra våren. Vi har varit väldigt nära på att ge upp. Han har varit hanig och intresserad hela tiden, men ger upp när han inte lyckas. Så alla mina honor som egentligen skulle varit "klara och kastrerade" förra året är såklart kvar fertila. Jag har tyvärr inte hittat något vettigt att låna till dem heller. Kul att vara uppfödare... Ibland.

Men åh stackars Foppa (och dig såklart)
Hoppas att han har fattat hur man ska göra så du får dina honor dräktiga nu.
 
Men åh stackars Foppa (och dig såklart)
Hoppas att han har fattat hur man ska göra så du får dina honor dräktiga nu.
Det håller vi verkligen tummarna för! Jag samäger honom också med en annan uppfödare, så vi är två som väntat på denna killen extremt länge. Sista halvåret har han också haft allt det negativa som en hankatt har, dvs fetsvans, strilande och skrikande. Jobbigt då när de inte ens parar. Jag hoppas på att han kan få några honor dräktiga i sommar så får han bli kastrat sen. :)
 
Revidering - det är två flickor och en pojke!
Jag som önskat spara en flicka från denna komb hoppas nu att någon av dem har rätt blod (risk finns för blodgrupp B)
Åh jag har inte läst något om att man tänker på blodgrupper i kattaveln, har du lust till att förklara varför? :)
 
Åh jag har inte läst något om att man tänker på blodgrupper i kattaveln, har du lust till att förklara varför? :)

En hona som har blodgrupp B kan enbart paras med hanar som har blodgrupp B. Om hon paras med en hane med en annan blodgrupp så får en annan blodgrupp (än B som är recessiv) och då råkar de ut för något som heter neonatal isoerytrolys vilket gör att när de diar så får de antikroppar mot sina egna röda blodkroppar. Antikropparna förstör kattungarnas röda blodkroppar vilket leder till gulsot och att kattungarna dör. Det är enbart just när honan har blodgrupp B som detta händer. Så min hona som har blodgrupp A/b och får en unge som har tex A/A eller b/b får inga problem
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 753
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 316
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp