Vi som har hästar med attityd....

W

winytiny

Hej! Skulle bara vilja ha lite tips och råd från annat hästfolk som handskas med hästar som har lite attityd...eller ja kan ha ett satans humör.

Jag har nämligen ett sto, som är den bästa häst jag haft och jag uppskattar nästan allt med henne. Hon har respekt för mig och skulle aldrig kröka så mycket som ett hårstrå på mig. Att hon hugger hej vilt i luften och sig själv när jag tar av och på sadel och täcke är inget problem. Men att hon när andra hanterar henne så hugger hon istället efter dem och detta gör hon helt oprovocerat ibland (när de ska sätta på grimma, leda till och från hagen). Jag har sagt till dem att de får säga till henne på skarpen, då brukar hon mest bli förnärmad men slutar att hugga efter dem. Dock så är det samma visa om och om igen, dagen därpå har hon glömt allt om tillrättavisningen.

Hon tjurar och "morrar" med läpparna även om jag gör ljud som hon inte tycker om, om jag borstar henne (och ja detta gäller hela kroppen utom huvudet) jag har testat alla typer av borstar och hon ser alltid lika förbannad ut. Jag har försökt att säga till henne när hon står och hugger sig själv när jag borstar, men det känns liksom fel när hon inte riktar mot mig så har slutat med det. Hur ska jag få henne på bättre humör på stallgången och mot andra människor? Jag brukar mest skratta åt henne när hon håller med tjurandet eftersom att hon i nästa sekund kan stå med spetsade öron och bara vilja gosa. Finns det några fler där ute som har samma problem? Har ni några kloka råd och tips?

Eller ska man bara vara glad att man har en häst med lite sting i sig? Haha
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Du borde vara orolig istället för glad anser jag.

Hur länge har du haft henne? Har hon vart med om nåt hos tidigare ägare?

Jag tycker det låter som att hon vantrivs.

Du skriver att det är okej att hon hugger hej vilt i luften vid sadling mm ? Jag hade verkligen undrat vad det var med hästen om den gjorde så. Den uppvisar ju ett enormt missnöje:(

Om du inte är den enda ägaren så hade jag tagit reda på vad hon har för bakgrund och hur länge hon sysslat med detta.

En välmående häst ska inte göra så.

Hon kanske har ont någonstans? Där behöver du börja och reda ut problemet. Det är helt klart nummer ett!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Hon har haft två ägare innan mig och själv har jag haft henne i snart 3år. Detta beteende gör hon alltså bara på stallgången, skulle jag sadla henne ute så beter hon sig inte alls likadant. Jag har känt igenom henne, rygg osv och hon har aldrig visat att hon vore öm eller dylikt. Men ja, kanske vore något att kolla upp, kommer en massör hit i veckan får se om hon hittar nåt konstigt....har väldigt svårt att se att hon skulle vantrivas dock. Täcke och sadling brukar väl de flesta hästar tjurar lite när man sätter på, tror mest hon är lite kittlig kring magen (?), bara allt sitter på så är det inga sura miner längre....
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Hon har haft två ägare innan mig och själv har jag haft henne i snart 3år. Detta beteende gör hon alltså bara på stallgången, skulle jag sadla henne ute så beter hon sig inte alls likadant. Jag har känt igenom henne, rygg osv och hon har aldrig visat att hon vore öm eller dylikt. Men ja, kanske vore något att kolla upp, kommer en massör hit i veckan får se om hon hittar nåt konstigt....har väldigt svårt att se att hon skulle vantrivas dock. Täcke och sadling brukar väl de flesta hästar tjurar lite när man sätter på, tror mest hon är lite kittlig kring magen (?), bara allt sitter på så är det inga sura miner längre....

Jag skulle i det här fallet tro att hästen gör lite som hon själv vill och är irriterad för att ni inte fattar att det är hon som bestämmer. Efter första inlägget var jag också inne på att kolla upp hästen i första hand, men det du säger om att "alla hästar tjurar väl lite" får mig att snarare anta att du tycker det är ett (som du säger) ok beteende och helt enkelt inte gjort något åt det.

Jättesvårt utan att ha sett hästen, och det låter som om det finns en hel del att jobba med. För att spåna lite bara så skulle jag säga att hästen bland annat protesterar mot att vara uppbunden, och inte alls gillar att du kommer in i hennes "personal space" bara så där utan att fråga om lov.

Att hon hugger efter andra när de hanterar henne handlar ju helt enkelt om att hon sätter dem på plats och säger vad hon tycker. Slutar efter tillsägelse men gör likadant igen nästa gång tyder för mig på att hästen inte har lärt sig något alls utan bara just som du säger - slutar för den gången. Helt oprocoverat är det aldrig med hästar, hon har säkert sagt till flera gånger om vad hon anser innan de ens är framme vid hagen med grimman.

Ta allt jag säger med en stor nypa salt, på ett forum så här är det ju trots allt bara gissningar efter vad jag har fått för bild av din häst genom att läsa lite text.

Ingen av mina hästar (nuvarande eller tidigare) har tjurat vid sadling och täckning. Det är en vardagsgrej i hanteringen och hästen ska vara helt ok med det, samtidigt som människan ska kunna göra såna saker utan att behöva hålla koll på att hästen inte hugger.

Nu har du ju haft hästen ganska länge ändå, så hon håller sig kanske på den nivån, i alla fall med dig. Men jag skulle nog vara rädd att den hästen blir farlig en vacker dag, hon är ju redan på god väg ditåt med andra som hanterar henne. Jag skulle nog inte heller vara så snabb med att misstänka att hon har blivit illa behandlad, utan att hon är ett sto helt enkelt - med mycket egen vilja och integritet.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Det kan mycket väl vara som lewellyn säger men jag vet en häst som var sån som dom trodde hade det problemet som lewellyn beskriver, sen när hästen skulle säljas efter 4 år röntgades ryggen och hon hade en en förskjuten kota som troligen uppkom vid en transportolycka ett år innan hon köpte henne vilket hon inte fick reda på vid köpet. Vid ridning lossade smärtorna men annars hade hästen konstant ont:crazy:
hästen avlivades inom kort därefter:cry:

Blir mörkrädd :eek:ibland när jag läser såna här inlägg för det du beskriver är inte normalt och jag hoppas du har kollat igenom hela hästen innan du hänvisar till attityd.....:crazy:
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Det kan mycket väl vara som lewellyn säger men jag vet en häst som var sån som dom trodde hade det problemet som lewellyn beskriver, sen när hästen skulle säljas efter 4 år röntgades ryggen och hon hade en en förskjuten kota som troligen uppkom vid en transportolycka ett år innan hon köpte henne vilket hon inte fick reda på vid köpet. Vid ridning lossade smärtorna men annars hade hästen konstant ont:crazy:
hästen avlivades inom kort därefter:cry:

Blir mörkrädd :eek:ibland när jag läser såna här inlägg för det du beskriver är inte normalt och jag hoppas du har kollat igenom hela hästen innan du hänvisar till attityd.....:crazy:

Visst är det så att hästen kan ha ont! En genomgång av massör eller ET är ju aldrig fel oavsett om hästen visar symptom eller inte - men samtidigt blir jag inte förvånad över att en häst beter sig på det sättet när ägaren tycker att det inte är ett problem "värt" att komma till rätta med.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Självklart vore det skönt om hon inte surar när jag sadlar osv, men jag vet inte riktigt hur jag ska rätta till det. Eftersom att det är som ni säger en vardagsgrej så ska det ju göras varje dag och då tycker jag att hon lite grann får leva med det. Jag har valt att inte hetsa upp mig för mycket över det, jag har sagt till när det blivit för mycket...vilket hon rättar sig efter, men samtidigt vill jag inte bråka i onödan dvs för att hon lägger öronen bakåt och "morrar". Jag tycker mest att hon visar att det inte är det bästa i världen att bli sadlad men hon accepterar det. Jag har testat att vara mycket lugn, ge beröm när hon inte surar (lagt på sadlen myyyycket försiktigt och varsamt) och jag har testat att säga till på skarpen. Ingen direkt skillnad.

Hon är van att bli strechad, spolad, klippt osv...men hon gillar inte borsten (om hon inte blivit svettig och det kliar i pälsen, då går det bra), sadel och täcke speciellt nu när hon har vinterpäls. Så fort man gör något som gör att pälsen rör sig så reagerar hon. det är vad jag tolkat det som, kan även tillägga att detta hör lite ihop med när hon började brunsta. Tja, hon är lite stoig...Men som du "lewellyn" vill jag ju inte att hon ska göra någon annan illa och det är därför jag startar tråden. Så ja, gärna tips på tillrättavisningar/övningar som kan fungera.

Men herregud Emma va säger du?! Nu blir jag ju livrädd! Det är ju min ögonsten du pratar om.:crazy: Kan ju komma med rapport från massören som kommer till veckan.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Så fort man gör något som gör att pälsen rör sig så reagerar hon. det är vad jag tolkat det som, kan även tillägga att detta hör lite ihop med när hon började brunsta. Tja, hon är lite stoig..

Jag har också en häst (sto) som är känslig i pälsen. Alltså blir sur när man ska lägga rätt sadel och täcket. Jag använder i största mån en mjuk borste av stöv som inte ger stötar, för att göra det så behagligt som möjligt för henne. Jag tar det lugnt och harmoniskt när jag sadlar och täcker henne, hon lägger fortfarande öronen bakåt. Men naffsar inte i luften på samma sätt som hon kan göra om jag skulle ta i något mer. Du skriver att du redan testat att vara extremt försiktigt, men du kanske ska pröva det en längre period? Jag är också nyfiken på om fler har några bra råd!
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Jag vet en häst som beter sig som din och ett sånt beteende är inte okej, inte någonstans. Det är inte kul att hantera en sådan häst för andra, även om du tycker att det är okej att hantera. Nu är detta inte min häst, så jag har inte så mycket att säga till om, men i detta fall tror jag att hästen har ont eller någon spänning någonstans, för det är inte normalt. Jag har haft flera egna hästar och alla har haft sina egenheter, men alla har varit schyssta att hantera i stallgång och till och från hagen. Sånt har varit jätteviktigt för mig när man står inackorderad och det är andra som ska sköta hästen, men även för min egen skull... någon gång hugger hon inte i luften längre!
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Alltså, det är INTE normalt eller något "alla hästar gör" - tjurar vid sadling och täckning. Hästarna försöker visa att något är FEL, det är inte attityd för mig :confused:

Ditt sto verkar känslig i pälsen och det "enda" du kan göra är att borsta mindre och ev täcka mindre (klippa mindre?). Min häst är oxå lite kinkig med sin hud/päls och jag försöker låta bli att ha honom täckad i stallet tex, klipper inte så mycket att det behövs. På känsligare ställen borstar jag inte mer än nödvändigt och känner bara med handen så det inte är skit och något konstigt tex.

Täckning kan hästen tycka är jobbigt pga statisk elektricitet men i många fall trör jag det handlar om illasittande täcken. Du kan inte byta täcke eller variera mellan olika modeller?

Sadling är en grej som hästen inte ska visa något alls tycker jag, allt annat visar på obehag. Att din häst är snäll att sadla ute betyder inte alls att hon inte har obehag av sadeln, men hon kanske har annat att kika på och hon kanske har tendens till sadeltvång (oftast mycket värre inne). Oavsett så hade jag noga kollat upp hästen samt sadeln.

Sedan är jag lite inne på vad lewellyn skriver också, men FÖRST måste man utesluta att något stör hästen. Hästar med "attityd" tycker jag ofta bara uppvisar långt ifrån ett harmoniskt beteende och 2 stora bidragande orsaker till det brukar vara smärta och inkonsekvent/slapphänt ägare som gör hästen stressad av att den inte vet vad som önskas av den.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Förlåt om jag skräms:o men det var en rätt jobbig sits för alla i det stallet då vi alla hjälptes åt att "arbeta bort" hennes beteende....sen visade det sig att hon hade ont:crazy: Det var inte kul alls .....ägaren blev totalknäckt och jag tror det dröjde nåt år innan hon kom tillbaka till hästeriet igen....hemsk historia som lixopm fastnat sig kvar...

Hoppas verkligen att det inte är så med din häst! :pJag har två ston så jag vet att dom kan ha lite humör imellanåt;)
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

*KL

Eftersom hon bara gör det i stallgången och inte om man sadlar ute exempelvis så låter det ju inte som att hästen behöver ha ont. Det kan vara ett invant beteende som helt enkelt sitter i ordentligt - exempelvis att hon tidigare har haft ont/ömmat och/eller haft dålig sadel och då började med att hugga och sedan fortsatt med det av ren vana även efter att problemet försvunnit. Min favorit på ridskolan hugger alltid då man sadlar eller liknande, även om man bara lägger på ett schabrak utan sadel så hugger/biter hon i det som råkar finnas närmast - trots att hon inte visar någon ömhet eller reaktion om man känner igenom ryggen fem minuter tidigare.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Mig skrämmer du inte iaf, jag är övertygad om att jäkligt många hästar har ONT och att om ägarna bara hade ägnat några mer kronor till att hålla sig uppdaterade om sina hästars status istället för att köpa ny utrustning tex så hade man sett mindre "aggressiva", "dumma", "istadiga", "ovilliga", "stela", "stoiga" hästar med "attityd".

Om det inte var ett svar till mig så tipsar jag om att börja ditt inlägg med typ *kl* eftersom du då bara lånat min knapp. Vems svarsknapp du använt syns längst upp i det högra hörnet i ditt inlägg. Om du redan visste det så kan du bortse från detta stycket :D
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

*KL

Eftersom hon bara gör det i stallgången och inte om man sadlar ute exempelvis så låter det ju inte som att hästen behöver ha ont. Det kan vara ett invant beteende som helt enkelt sitter i ordentligt - exempelvis att hon tidigare har haft ont/ömmat och/eller haft dålig sadel och då började med att hugga och sedan fortsatt med det av ren vana även efter att problemet försvunnit. Min favorit på ridskolan hugger alltid då man sadlar eller liknande, även om man bara lägger på ett schabrak utan sadel så hugger/biter hon i det som råkar finnas närmast - trots att hon inte visar någon ömhet eller reaktion om man känner igenom ryggen fem minuter tidigare.

Två ytterst tråkiga, direkta osanningar enligt mig.

1. Hästar visar knappast att de har ont hela tiden eftersom det är HELT emot deras natur, den svaga blir lämnad utanför flocken. Hästar visar däremot obehag när det går över gränsen, men vi vill väl inte bara hålla oss under den gränsen eller hur?

2. Jag tror faktiskt få hästägare har den kompletta kunskapen för att kunna avgöra om hästen har ont av tex sadeln bara genom att känna igenom ryggen.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Två ytterst tråkiga, direkta osanningar enligt mig.

1. Hästar visar knappast att de har ont hela tiden eftersom det är HELT emot deras natur, den svaga blir lämnad utanför flocken. Hästar visar däremot obehag när det går över gränsen, men vi vill väl inte bara hålla oss under den gränsen eller hur?

2. Jag tror faktiskt få hästägare har den kompletta kunskapen för att kunna avgöra om hästen har ont av tex sadeln bara genom att känna igenom ryggen.

1. Det tänkte jag faktiskt inte alls på, man lär sig nya saker hela tiden.

2. Nej det är jag helt med på. Jag menade mest att om hästen inte reagerar när man borstar igenom och känner igenom ryggen, men hugger av att man lägger på ett schabrak (och grimaserar om man klappar på ryggen när man själv håller i schabraket) så känns det iaf enligt mig som något mentalt hos hästen och inte smärta. Hon har betett sig så åtminstone senaste 7 åren och är i allmänhet sur och uppskattar inte att man grejar med henne överlag.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Om vi nu utgår från att min häst inte har ont, så vill jag återgå till min egentliga fråga. Hur tar man bort ett sånt beteende mot andra människor? det fungerar som sagt att säga till henne men det återkommer dagen efter.

Obs! Jag utesluter inte att hon kan ha ont någon stans, men det är inget som ni via det här forumet kan avgöra i vilket fall. Men tack för att ni kanske faktiskt gjort mig mer uppmärksam på att det delvis kan vara något sånt. Visst har den tanken slagit mig, då hon under hösten i en växtperiod tappade framåt bjudningen, vilket visade sig vara just sadeln...Men den är utbytt till en väl utprovad sadel, som vi båda trivs bra med.

the_connemara: Det är jätte svår avvägning det där med klippningen. Dels anser jag att hästen säkert mår bra av att ha sin vinterpäls, men eftersom att jag tränar ganska mycket med min häst så blir det inte bra med tanke på att hon svettas.

Täckena jag använder på henne är inget som sitter dåligt, de ligger på sina plats utan att skava. Men att byta täcken är väl kanon att göra! Dock har jag inte så många för varje säsong tyvärr. Och jag är konsekvent med min häst, men kom gärna med tips om bra korrekering när hästen är bitig mot andra. Vad tror du fungerar?
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Man korrigerar inte ett sånt beteende (När den så tydligt säger att något är fel), man söker efter orsaken och sen gör man sitt bästa för att göra livet trevligare för hästen.
Tycker det är sorgligt att du påstår att hästen har attityd och att du dessutom skrattar åt din häst. När jag ser en häst som beter sig sådär så gör det ont i hjärtat.

Min förra häst var lite sådär pga ägare som liksom dig bara blundat för problemet, men det gick till 90% över ganska så snabbt eftersom hon fick utrustning som verkligen passade och som hon tyckte om.
Det är väldigt många hästar som går med illasittande täcken så när du säger att det är vanligt med hästar som visar obehag när man tar på täcket så har du inte helt fel.
Samma sak med sadlar (eller att folkslänger på sadeln och sliter igen gjorden..) fast på den punkten blir det ju bättre och bättre eftersom folk blir mer uppmärksamma.

Mitt råd är iaf att du tar hästen till klinik och röntgar ryggen. Förändringar i ryggraden är ganska vanligt och det är ingenting du eller en massör kan se genom att bara klämma lite på ryggen. Med tanke på hur hästen beter sig så är det ju inte helt otroligt.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

1. Det tänkte jag faktiskt inte alls på, man lär sig nya saker hela tiden.

2. Nej det är jag helt med på. Jag menade mest att om hästen inte reagerar när man borstar igenom och känner igenom ryggen, men hugger av att man lägger på ett schabrak (och grimaserar om man klappar på ryggen när man själv håller i schabraket) så känns det iaf enligt mig som något mentalt hos hästen och inte smärta. Hon har betett sig så åtminstone senaste 7 åren och är i allmänhet sur och uppskattar inte att man grejar med henne överlag.

1. Inte alls konstigt, det är tyvärr ett väldigt utbrett tankesätt hos hästfolk tyvärr.

2. Har man helt utesluttit att det inte är smärta så ja, då sitter det mentalt och kan mycket väl göra ett tag efteråt. Ridskolehästar tror jag är väldigt svåra för de är ofta så "less" att det inte räcker att man är trevlig, inte ens om de till slut slipper vara på ridskolan. Så det kanske kan vara så att man aldrig blir av med sådant beteende även om man flyttar hästen och sköter den efter konstens alla regler. Tråkigt men sant. Förhoppningsvis har hästen andra glädjeämnen på ridskolan dock, din verkar jättetrevlig när du rider iaf :bump:

Tyvärr leder dock ofta punkt 1 till att människor med det tankesättet anser att de åtgärdat problemet/det finns inget problem på punkt 2 även om det inte är tillräckligt grundligt undersökt/åtgärdat.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Nu låter det som om jag gör illa hästen och skrattar åt det. Hon surar när nåt rör henne kring magen/ljumsken och framme vid bringan. Vilket det gör när man sadlar, täcker borstar. Kittlig? När sakerna är på plats är allt frid och fröjd. Det jag tycker är komiskt är att hon är så tydlig med vad hon gillar/inte gillar. Kanske formulerat mig fel i första meddelandet.
 
Sv: Vi som har hästar med attityd....

Min erfarenhet är att en del hästar blir såna av att hanteras av ovana, och sen sitter beteendet i. Jag tror inte det behöver vara ett tecken på att hästen mår dåligt och/eller har ont, en del hästar är lite tjuriga, och andra älskar människor. Min tanke kring det är att det är ok att visa känslor och åsikter (jag vill inte bli borstad! Jag gillar inte sadelgjordar!), dvs lägga öronen bakåt och vifta med huvudet, men det är inte ok att bitas eller sparkas. Då skulle jag markera att det inte är ok. Sen är det förståss alltid lite krångligare att ha en sån häst, det blir liksom inte stallets älskling, och en del människor tolererar inte att hästar visar ilska på något sätt (jag gissar att de inte själva skulle köpa en sån lite "humörigare" häst) utan tycker det är hemskt med hästar som gör så. Men om du säger att hästen ändå lyssnar när folk säger åt den (även om det är samma visa nästa dag) så vet jag inte om det är så mycket mer du kan göra?

Det positiva med såna hästar tycker jag är att de ofta har lite go och vilja i ridningen också, de vill nånting, inte bara jamsa med, och man kan ha väldigt kul med en sån häst. En häst som aldrig säger nej! säger ju inte ja! heller, liksom.:D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej! Behöver lite råd angående min häst, 7åring som är snäll och trevlig att rida ut på utan sällskap och även med, i lägre hastigheter...
2
Svar
26
· Visningar
2 771
Senast: Kaching
·
Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp