Bukefalos 28 år!

Vi som inte (bara?) springer...

Zeli

Trådstartare
En liten spin off på vi som springer tråden....
Att det finns massor med folk här som springer är ju tydligt - men finns här även folk som styrketränar, kör cross fit eller liknande?

Hur ser er träning ut? Vad har ni för mål?
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag springer och styrketränar, ca 4 ggr/vecka när jag är frisk, men jag har småbarn så det händer inte så ofta. Men men om jag ska sluta gnälla på det, så är mina mål ett milllopp nästa sommar, dvs jag ska springa ett lopp på en mil, och nästa år ska jag springa en halvmara. Ingen maraton kommer jag springa pga skaderisken. Sen får jag se vilka mål jag sätter upp för löpningen. Styrketräningen är mer "allround" dvs jag tränar för att inte få skador för min löpning, och jag tränar i huvdsak sånt som löpningen försämrar, dvs svag glut.maximus, förebygga mina löparknän. Jag gillar båda delarna, och jag gillar kombinationen.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

En optimal vecka så tränar jag Body Combat (gruppträning) tre dagar i veckan och styrketränar en dag. Alt att jag kör 1 h powerwalk istället för eller kombinerat med styrkepasset.

Kör Body combat då det är det roligaste träningssättet jag provat på! Lätt att ge 100% när det är ngt man tycker är roligt, och faktiskt är rätt bra på :D

Målet är att gå ner ca 5 kg i vikt men främst att stärka kroppen och inte vara så fladdrig i hullet. Kan inte längre skylla på gravidmage, då det var snart 4 år sedan dottern kom ;)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Tidigare körde jag bodycombat några gånger per vecka (tyvärr har gymet jag går på slutat med det och jag har bundit mig tills i november :( ). Bodycombat är ett av de roligaste träningsätt som jag vet och tränade kondition, balans och styrka.

Just nu går jag på ett pass som påminner om box ett par ggr per vecka, spinning ibland och promenader. Under sommaren har jag även sprungit. Jag har inget egentligt mål med träningen utan tränar för att må bra psykiskt och fysiskt. Tränar jag inte blir jag orolig i kroppen, äter och sover mindre och blir på sämre humör. :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag styrketränar 3ggr/vecka (lägger även in några pulshöjande övningar) och kör spinning 1gång i veckan.
Jag har även lyxat till det och tränar för En PT minst varannan vecka. Värt varenda krona!
Utöver det går jag minst 1timme raskt tempo om dagen med hundarna. (+en massa korta pinkrundor som inte räknas)

Målet:
Bli så stark/frisk som möjligt för att kunna återgå till arbetslivet, börjar närma sej för i oktober ska jag börja jobba för första gången på över 1år:)
Bonus:
Slappa muskler börjar bli ett minne blott, jag sover bättre de dagar jag tränar och jag har mindre ont i ryggen.
3strl mindre i kläder sedan i juli och jag har äntligen motiverat mej till att sluta röka. Drygt 3veckor sedan nu!!:up:
(Fibron har det inte haft inverkan på hittills, varken positivt eller negativt, förhoppningsvis blir det bättre med tiden.)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag springer, styrketränar och simmar. Totalt blir det ung 5pass/vecka en bra vecka. Har även börjat minska ner på bilåkningen till jobbet till förmån för cykeln. Målet är att genomföra en Tjejklassiker - har gjort Vansbro simningen och ska springa Lidingöloppet nu i slutet på månaden.

Ett annat mål är att springa milen under 60min.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Kör styrka/pilates 3 ggr/vecka, utöver det så kör jag crosstrainer och springer 3ggr/vecka. Så jag har en vilodag/vecka = torsdag.

Varför? För att hålla mig i form sen hästen dog.
Utöver organiserad träning så cyklar jag 5 mil/ 5dgr/ vecka om vädret tillåter samt rider 2 dgr/vecka.

/B
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Kör styrka/pilates 3 ggr/vecka, utöver det så kör jag crosstrainer och springer 3ggr/vecka. Så jag har en vilodag/vecka = torsdag.

Varför/mål Att hålla mig i form sen hästen dog.
Utöver organiserad träning så cyklar jag 5 mil/ 5dgr/ vecka om vädret tillåter samt rider 2 dgr/vecka.

/B

tio tecken
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Springer (eller cyklar när knäet säger till), styrketränar och kompletterar med lite Yoga.
Kondis varannan dag, styrka de andra. Yogan kastar jag in lite när jag känner för det, men dock pa en kondis-dag.

Målet var/är att åtgärda förfallet som jag utsatt min kropp för medan jag bott utomlands. Vidare mål är att må bättre (orka mer i vardagen), och helt enkelt se bättre ut.

Jag verkar ha kommit ganska långt på de två första punkterna, och jobbar med sista genom att deffa till lite och jämna till musklerna, så det inte ser ut som om jag bara tränat vissa set med muskler.. Försöker desperat att inte bulka upp, vilket jag tyvärr har väldigt enkelt för att göra. Tycker bara jag ser "jag äter barn" elak ut när jag är uppbulkad..
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Tisdagar kör jag Cirkelfys på F&S, funktionell träning där man tränar hela kroppen. 10 stationer, 45s på varje och 3 varv. 1 minuts vila mellan varven. Jättekul!!

Onsdagar har jag en medryttarhäst som jag rider.
Torsdagar går jag på ett skivstångspass på 55min, också det jättekul!

Utöver det promenerar jag en del, gärna milen. Har löptränat en del i år och sprang midnattsloppet i Sthlm i augusti på 1.01. Nästa år sk jag under timmen!
Löpträningen har tyvärr inte gått så bra som den ska då jag haft en del problem med benhinnorna.

Målet är att gå på pass 2-3 dgr i veckan och köra kondtionsträning utöver det.
Tränar för att må bra i kropp och själ ! :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag crawlar 45min-1h 2-3 gånger i veckan. Utöver det har jag börjat med hantelträning hemma 1-2 gånger i veckan och i perioder springer jag 1-2 gånger i veckan 5-8km

Mitt mål förutom att hålla mig i form rent allmänt är att jag vill få en snyggare överkropp och armar. Det har blivit skillnad men jag vill ha lite större överarmar och se lite mindre tanig ut :p
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag styrketränar 2 dagar i veckan. Min grund för träningen är att jag inte ska gå sönder i jobbet, vilket jag kände var på gång. Jag mår så mycket bättre av träningen, jag LÄNGTAR till gymmet. Jag tränar så kallad negativ träning med positivt resultat. Det innebär att man faktiskt inte ska träna 5 dagar i veckan, tyvärr! Jag skulle gärna göra det annars. Jag använder core till uppvärmning. Då och då drar jag iväg på löp & flås-så-man-nästan-dör-springrundor men nä det r så förbannat tråkigt! Det är styrketräningen som är rolig, och som ger synbara resultat!
Jag ska shapa upp mig lite med maten så att midjemåttet minskar tänkte jag. Hittills har jag stått mest stilla i vikt, eller ökat dårå. Vilket ju är bra, då gör jag ju resultat, men som sagt, lite viktminskning och mer tonade muskler är ett (önske)mål.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Vad menar du med negativ träning?

Själv försöker jag äta mer för att kunna bygga mer muskler, men det är inte helt lätt...
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Det heter också excentrisk träning, fokus ligger på maximalt uttag då muskeln är utsträckt. Jag tränar på maskiner som ökar den negativa belastningen mekaniskt med 40%. Man tränar betydligt kortare tid med större effekt och med ett bättre resultat. Det är ett svenskt koncept, och jag tränar på så kallad x-force.
http://www.youtube.com/watch?v=UAcZW9wHa6I
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

*kl*

Mig hittar ni främst i yogaklassen på F&S. Kan också hitta mig springandes upp o ned i trappen utanför huset också. Folk på gatan glor lite..men det bjuder jag på. :p O så då ridlektion 1-2 ggr/i veckan samt så lite träning av sköthästen.

Mål? Går under hemligt än så länge, en del vet..andra inte.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Ah!! Är resultaten så mkt bättre än "vanliga" gym kan åstadkomma? Vi har ett x-force gym i grannkommunen och jag är lite sugen på att köra ett prova på pass där:)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Ja det är effektivare träning. Färre reps och bättre resultat.

Jag glömde säga att jag tränar även yoga, har inte haft tid i sommar men tänkte komma igång nu igen med gruppträning två gånger i veckan. Yogan kompletterar styrketräningen bra, och är satans så mycket jobbigare än styrketräningen. :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Då kanske det är värt ett studiebesök:)
Dendäringa Yogan som aldrig blir av.. På "mitt" gym är det 3pass/vecka än så länge men jag har inte lyckats få tummen ur ännu.. :o
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

För tillfället( så länge det inte är halkigt) kör jag mån, tis, tors och fre på gym. Kondition på crosstrainer och lite cykel. Övriga dagar joggar och går jag utomhus.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ett strump-problem... När jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna får jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
814
Senast: 95johsv
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
572
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
865
Senast: Nova123
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
906
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Linjeavel PRE
  • Åkerfräken
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp