Vi som inte möblerar med sprillans nytt

Sonic76

Trådstartare
En liten tråd för oss som inte har råd att köpa nya möbler.
Eller inte vill köpa nytt..
Jag är båda kategorierna då jag mycket för hållbarhet.
Den enda möbel som är köpt ny är sängen och en bokhylla som jag köpte då med när jag ändå skulle betala frakt.
Men jag har det så mysigt ändå
 
Dåliga bilder nu men
 

Bifogade filer

  • 20211219_175618.jpg
    20211219_175618.jpg
    225,3 KB · Visningar: 288
En liten tråd för oss som inte har råd att köpa nya möbler.
Eller inte vill köpa nytt..
Jag är båda kategorierna då jag mycket för hållbarhet.
Den enda möbel som är köpt ny är sängen och en bokhylla som jag köpte då med när jag ändå skulle betala frakt.
Men jag har det så mysigt ändå
Jag ÄLSKAR gamla saker :) ! Den här underbara jugendlampan till exempel kostade bara 300 kr på loppis.
20211219_181436.jpg
 
Utöver soffa och säng så är alla våra möbler antika/second hand. En från min farmor, en från karlns farmor osv. När vi köpte gården fick vi även en del gamla saker på köpet, bl a ett bord som vi nu har som matbord och en blomhylla.

Boningshuset är från 1850-talet så här kommer inga möbler från Ikea in genom dörren, det gäller även ur ett hållbarhetsperspektiv. Finns ju otroliga mängder vackra gamla, billiga möbler där ute som hållt i hundra år och kommer att hålla i hundra år till.
 
Utöver soffa och säng så är alla våra möbler antika/second hand. En från min farmor, en från karlns farmor osv. När vi köpte gården fick vi även en del gamla saker på köpet, bl a ett bord som vi nu har som matbord och en blomhylla.

Boningshuset är från 1850-talet så här kommer inga möbler från Ikea in genom dörren, det gäller även ur ett hållbarhetsperspektiv. Finns ju otroliga mängder vackra gamla, billiga möbler där ute som hållt i hundra år och kommer att hålla i hundra år till.
Finns så mycket fint som inte heller kostar en förmögenhet.
Jag har ju startar från scratch 3 gånger så är van.
Nu har jag lärt mig läxan och ingen karl kommer innanför mina dörrar igen.
Älskar friden jag har hemma
 
Den absoluta majoriteten av mina möbler är inte nya. Det är nog bara sängen som jag köpt ny. Jag tycker om känslan av att en gammal farbror har karvat och slipat ett bord som nu är flera hundra år gammalt. Så många gånger jag tänkt 'Om möblerna kunde prata, berätta i vilka hem de stått i, vilka människor som bodde där'.

Det jag saknar är takhöjd. Har så många fina gamla lampor som jag inte kan använda längre. Men jag sparar dem, för när jag blir riktigt gammal och inte orkar bo kvar på gården så kanske jag hittar en gammal fin jugendlägenhet igen.
 
Här är verkligen en salig blandning av ärvda möbler, loppade/second hand-saker (fast inte så mycket möbler, mest speglar, tavlor, lampor och mindre prylar), möbler som följde med huset, och en del nytt också. När vi flyttade hit behövde vi t.ex. klädförvarning akut, så det fick bli en garderob och en byrå från IKEA till sovrummet.
 
Tja, jag är ju dotter till en auktionist och bor i ett gammalt hus (1800-tal) så det mesta är gammalt. Dock har jag en massa bokhyllor från IKEA som jag kommer att byta ut om jag får råd (jag ids inte byta ut dem mot något annat än platsbyggt och det blir DYYRT).

Dock hade jag inga problem med att slänga ut (dvs sälja) arvegods som jag inte gillade när jag tog över. Det är mitt hem, inte ett museum.
 
Utöver soffa och säng så är alla våra möbler antika/second hand. En från min farmor, en från karlns farmor osv. När vi köpte gården fick vi även en del gamla saker på köpet, bl a ett bord som vi nu har som matbord och en blomhylla.

Boningshuset är från 1850-talet så här kommer inga möbler från Ikea in genom dörren, det gäller även ur ett hållbarhetsperspektiv. Finns ju otroliga mängder vackra gamla, billiga möbler där ute som hållt i hundra år och kommer att hålla i hundra år till.
Kvalitén hos gamla möbler är imponerande.

vännen tapetseraren får ibland in möbler där man ser att de blivit omklädde flera gånger tidigare. De är ofta i utmärkt skick och helt underbara när de fått ny klädsel och kanske omsnörda fjädrar och lite fräsch stoppning.
 
Jag har mycket som är skänkt mig, köpt begagnat, haft i många år, men även några saker som köpta nya billigt.
Mitt köksbord köpte jag nytt för en herrans massa år sedan nu, älskar det! Men TVn har jag fått, bänken den står på köpte jag på second hand, billy bokhyllorna har jag köpte begagnade, två av dem hade jag sedan tidigare och fick av en släkting när jag var tonåring, soffbordet har jag fått, soffan köptes begagnad, byråar likaså, lampor har jag köpt någon ny och flera begagnade. Skrivbordet, en älskad pryl köpte jag för en hundring begagnat. Det var då min bror sa "med lite färg så blir det fint" och jag hyschade, eftersom vi inte kommit ut ur de förra ägarnas hus ännu och de hade precis målat det sådär modeeeernt slarvigt kantstött vitt..... :angel: Har även en urgammal kista, tror den är handgjort, från 1811 som jag bytte till mig en gång, som jag älskar djupt också.

Ska leta efter fler billy bokyllor eftersom jag behöver göra ett sovrum i mitt vardagsrum och förstås behöver fler bokhyllor också, en skiva från golv till tak på baksidan av bokhyllorna och en tapet på skivan så blir det en enkel vägg, ja... eller snarare två väggar :)
 
Jag som verkligen inte uppskattar ”ljust och fräscht ” älskar att blanda gamla murriga möbler med mera färgglada. Mest tycker jag om möbler som jag fått av släktingar.
Min lila Miosoffa står framför två ärvda hyllor. Den vänstra hade mina morföräldrar hemma, minns att de hade alla band av Nordisk familjebok i den. Skeppet ovanpå har min morfarsfar gjort.
Den högra hade min äldsta moster i sitt flickrum. Hon skulle ha fyllt 90 i år om hon hade fått vara kvar hos oss.

I hallen har jag en Stringhylla som min pappa köpte när han flyttade hemifrån-53. Har också haft en byrå som han köpte samtidigt som höll fram till något år sen.

Mitt köksbord med perstorpsplatta kostade en hundring på Myrorna för många år sen. Mitt sängbord är ett soprumsfynd.

52056584-17B5-4E1E-8A6E-B77B9EC31A39.jpeg
 
Så många gånger jag tänkt 'Om möblerna kunde prata, berätta i vilka hem de stått i, vilka människor som bodde där'.
Åh, det har jag också tänkt många gånger :) ! Det tilltalar mitt släktforskarintresse! Vi har en mysig gammal byrå som följde med huset. Har haft kontakt med en person vars mor/farföräldrar bodde här en gång i tiden, och hon kände inte igen den. Den har alltså förmodligen köpts in av senare ägare. Men den är förmodligen sent 1800-tal. Ingen dyrbar finmöbel, utan en härlig rejäl gammal "vardagsbyrå" helt enkelt. Den doftar inuti på ett underbart sätt, och alla lakan som läggs i den tar till sig av den lukten. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad den doftar, och det måste ju vara något som har "satt sig i träet", för det försvinner inte trots att inget nytt tillsätts.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
772
Senast: Tonto
·
Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
565
Senast: Piaff
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
444
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 202
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp