Vi som inte möblerar med sprillans nytt

Jag har en blandning av gammalt och nytt i lägenheten. Soffa och säng föredrar jag att köpa nytt när det är möjligt men i övrigt köper jag helst begagnat.

Jag köpte en sommarstuga i somras och planen var att bara köpa möbler på loppis eller auktion men eftersom jag fick rätt ont om pengar har jag mest möbler som är lånade eller sjänkta från familj och vänner.

Mitt köksbord fick jag för ca 10 år sen i samband med att lägenheten där jag bott i andra hand skulle tömmas. Jag har haft det i min lägenhet en period, det har stått hos min ena syrra ett tag och däremellan har det förvarats hos mamma och pappa som har mycket plats. Jag är inte så förtjust i den bruna färgen, speciellt eftersom jag för tillfället har gröna stolar som jag fått av en kollega, men jag köpte en grå duk som täcker hela skivan och nu trivs jag med bordet.


2A78092A-0185-4E24-ACE3-A0176D21784F.jpeg

Bilden är från ”inflyttningen” så det är täckt med diverse prylar 😊
 
Vilken smart idé! Och påhittig kompis 😊

Räcker bokhyllorna ända upp till taket?
Ja visst är han! Tyckte det var en god idé! Han tyckte vi kunde fästa regler i bokhyllorna samt på ett enkelt sätt i taket samt tvinga fast den mot golvet samt en liggande regel på golvet som skruvas fast i reglarna som sitter i bokhyllorna, så flyttar det inte på sig heller. Blir ingen stor tung dörr dock. Ska fråga hyresvärden om det är ok, är ju lättast att fixa igen ett hål i taket än i golvet så att säga. Får jag (kompisen gör det) inte det så blir det en skjutdörr av något slag alternativt ingen dörr.

Nej, de gör inte det, skiljer nog 40-50 cm till taket, men där tänkte jag att skivan på baksidan ju ska gå upp till taket. Ovanpå hyllorna blir det ändå typ förvaring, har pussel och sånt där i dag. Så man tänker inte så mycket på det. Är ju en budgetlösning men som egentligen inte alls blir så tokig. Isolerar lite ljud också pga böckerna och hyllorna. Tapeten på andra sidan kommer göra den mer vägglik. En annan anledning till skivan på baksidan är ju för att det ska vara lättare att sätta på tapet, baksidan av bokhyllorna är ju inte rak.
 
Jag skulle vilja hitta den här typen av stolar begagnade till ett okej pris, vill gärna ha ljusa möbler eftersom stugan är lite mörk, men hittills har jag bara sett någon enstaka eller på auktionssajter som inte transporterar till Skellefteå där jag bor.

255F19A8-2ACE-44E9-ADB3-8DFC69AE37DE.png
 
Jag skulle vilja hitta den här typen av stolar begagnade till ett okej pris, vill gärna ha ljusa möbler eftersom stugan är lite mörk, men hittills har jag bara sett någon enstaka eller på auktionssajter som inte transporterar till Skellefteå där jag bor.

Visa bifogad fil 83693
De är rätt okända för att gå sönder vilket nog förklarar varför de inte kommer ut på andra hands marknaden. :)
 
Har inga visningsbara bilder i dagsläget men det är väldigt få möbler som är köpta nya i vårt hem. Typ madrasserna till sängarna, jo maken och jag köpte sängstommarna nya för nu 20 år sedan. Annars är det nog några lampor, några adventsljusstakar och någon byrå som vi har köpt genom åren. :)
 
Sonen hämtade en nederdel till en 80-talsbokhylla från vinden, en kub med 3 lådor som han ska ha som hallmöbel. Sen säger han att han ska köpa en skål att lägga nycklar o sådant i. Jag skickade ett kort till honom med fyra olika korgar som jag samlade ihop i huset. Så slipper han det inköpet. Lite tavlor behövde han också. En tur upp på vinden. Hittade 10 mindre tavlor och den här.
 

Bifogade filer

  • 16416802692224654861431934115779.jpg
    16416802692224654861431934115779.jpg
    343,7 KB · Visningar: 66
Den enda möbel vi köpt ny är en teverumssoffa då vi ville ha en STOR soffa men ändå hade ett maxmått.

Den här fina köpmandisken stod ute i garaget när vi köpte huset, förra ägarna var brydd om de kunde få lämna lite saker mot att vi fick med gårdens åkgräsklippare på köpet!?
20220109_005430.jpg


Den var gul/grön från början och väldigt ofräsch, så att behålla originalfärgen gick inte då jag ville ha in den i huset. Handtagen var inte likadana och inte i original och jag vet inte riktigt vilken sort jag vill ha ännu, därför saknas handtag.

Hyllan som står ovanför har jag fått av min mamma, jag lekte massor med den då jag var barn, tycker mig minnas att den ofta fick vara slott till mina Barbies bla.
 
Passar på att visa mitt nya blomstöd. Kommer från min farmors gamla sommarstuga som hade lite mark. Orgeln är från sambons mormorsrutor och jordgloben är också från min farmor
Och kopparkitteln som används för cex
 
Jag har under den senaste månaden fått hit 6 bokhyllor+ en cdhylla (som blev en dvdhylla här, 4 av dem Billy och 2 liknande. Min plan är ju att göra vägg i vardagsrummet så att jag har sovrummet på ena sidan och vardagsrummet på andra, helt utan åverkan på lägenheten. Tanken är att använda bokhyllor med hylldelen in mot sovrummet, sätta träskiva på baksidan som går mellan golv och tak, tapet på träskivan och så är det alltså en vägg, mycket enkelt byggt.

Nu har alltså jag lyckats få hit bokhyllor, en till dottern och resten till mig att få på plats så småningom. Dotterns kostade 50 kr plus dieseln och de andra kostade totalt 100 kr + diesel och släp. Totalt allt som allt 550 kr för alla alt inräknat. Jag har ställt dem på provisoriska men bra ställen och fyller dem, nästa steg är att leta skiva till baksidan nu. Målet är att leta efter begagnat för allting faktiskt, har en kompis som pratar om att man faktiskt kan sätta fast dörrkarm och dörr också och det går också att hitta begagnat, så blir det verkligen som ett litet rum, så det ska vi också leta efter.

Var sak har sin tid och jag har inte bråttom. :) Är nu mer sugen på att fundera på tapet! Skulle vilja ha en fototapet men den är ju så dyr och så kom jag tanken att man kanske skulle kunna få provbitar eller vad det heter från affärerna, blir som ett kollage, undrar hur det kan se ut? Eller så blir det någon rulle någon har över och säljer billigt ;) Behöver nog typ tre bara.

Svär fortfarande åt att en släkting som skulle förvara lite saker åt mig gjorde av med flera boklådor (jullådor och saker som barnen gjort på dagis tex också, hemska människa), älskar böcker och har några hyllor att fylla :P
Var i skåne bor du? För visst bor du i skåne?
 
Börjar fundera på om jag var full när jag skrev inlägget?

Ok gör om gör rätt.
I somras fick jag en blomma av min far som växt sig rejält stor. Häromdagen var jag ute i deras loge och hittade gamla redskap en försökte jag sätta upp som blomstöd. Är inte riktigt nöjd ska klura lite mer..

Redskapen kommer från början från min farmors gamla lantställe.
Jordgloben är också från farmor samt den stora kopparkitteln som vi använder till veden.
Orgeln kommer från min sambos mormor och följt med länge. Inget av detta har något direkt värde mer än nostalgi.
2 äldre psalmböcker i läder finns på orgeln osäker på vart vi fått tag i dem :)

271444328_726727352065014_3385056256995246015_n.jpg
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
864
Senast: Tonto
·
Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
596
Senast: Piaff
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
467
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp