Vi som lär oss programmera

Santos

Trådstartare
Har upptäckte att det är fler än jag som försöker lära sig programmera. Så jag tänkte att vi kan ha en tråd för att tipsa varandra om bra webbsidor eller youtube-kanaler som förklarar hur man gör olika saker. Eller så kan vi hjälpa varandra när vi kör fast.
 
Försöker lära mig att programmera och har kört några kurser via appen "programming hub", har kört igenom några basic kurser för c++ och html.

Jag har läshuvud men extremt svårt att hålla fokus och memorera ren info, lär mig bäst genom att hitta fel och komma på lösningar. Om någon har tips på hemsidor, appar eller Youtube-klipp som mer fokuserar på problemlösning så tar jag tacksamt emot det 😁

Ni som pluggar programmering, vill ni jobba med detta och på vilket sätt i så fall? Eller har ni nytta av det i ert nuvarande jobb/fritidsintresse?
 
Försöker lära mig att programmera och har kört några kurser via appen "programming hub", har kört igenom några basic kurser för c++ och html.

Jag har läshuvud men extremt svårt att hålla fokus och memorera ren info, lär mig bäst genom att hitta fel och komma på lösningar. Om någon har tips på hemsidor, appar eller Youtube-klipp som mer fokuserar på problemlösning så tar jag tacksamt emot det 😁

Ni som pluggar programmering, vill ni jobba med detta och på vilket sätt i så fall? Eller har ni nytta av det i ert nuvarande jobb/fritidsintresse?

Jag pluggar Frontend Developer, YH på Nackademin :)
En termin avklarad nu. Fokus på JavaScript, HTML och CSS.

Planen är väl att det ska bli nya karriären! Har en kandidat i music business, men insåg att jag vill gå på konserter, inte styra upp dem :p Annars jobbat inom reception/konferens/admin.

Har en vecka utan föreläsningar nu och försöker fräscha upp minnet med en veckas gratis Pro på Codecademy.
De håller mig snällt i handen medan jag försöker komma ihåg något alls av javascript :o
 
Har upptäckte att det är fler än jag som försöker lära sig programmera. Så jag tänkte att vi kan ha en tråd för att tipsa varandra om bra webbsidor eller youtube-kanaler som förklarar hur man gör olika saker. Eller så kan vi hjälpa varandra när vi kör fast.

Jag försöker fortfarande lära mig programmera. Även om jag började 1982-ish, har läst massor av kurser, en civilingenjörsexamen och undervisat på universitetet i abstraktion och modellering för programmering för ingenjörer. Och arbetat dryga 20 år med det i industrin.

Fortfarande en läroprocess och nyfiken på mer och mer av det som kommer.

Välkommen till en värld av verktyg som är helt fantastiskt kapabel att lösa väldigt många problem, både i jobb, privat och i andra sammanhang!
 
Jag pluggar systemvetenskap numera, har ett år på Datavetenskap i bagaget :) Programmerat mest Java och Haskell sen tidigare, men fokuset just nu är på Python :)

Lär mig också bäst genom att koda och hitta/lösa problem, att lära sig programmering är en extremt självbelönande process :D

Har för det mesta använt läroböcker, föreläsningar och sen googlar jag på specifika aspekt :)
 
Jag gor sjalvstudier via codeacademy - har egentligen ingen fokuserad plan och en storre karriars'ndring ar lite skrammande da jag ar 31 med ett "riktigt" jobb, och att byta karriar skulle medfora lonesankning, samtidigt som jag garna vill kopa lagenhet.. men jag ar lockad av kodningen's logik och de påtagliga aspekterna av kodandet, och jag tycker ofta att mitt jobb innehaller alldeles for mycket relationsbyggande och hanterande av olika manniskor, sa kodandet har varit lockande lange

Ska forsoka bygga vanana att koda 30 min varje morgon innan jobbet - denna veckan har jag gjort 3 morgnar, sa gar i ratt riktning

Fokuserar pa Python och SQL i nulaget
 
Kul tråd!
Jag pluggar också till frontend utvecklare och hr just kommit tillbaka till studierna efter ett år av föräldraledighet. Går nu termin 2 av 4 och läser just nu javascript med ramverk. Har tidigare pluggat c# och lekt lite på fritiden med python!

Planen är att jobba med detta efter avslutade studier :)
 
Jag har kört fast totalt i Java, hur man läser in textfil till array med objekt. Läsa in utan att det ska hamna i array har jag fått att fungera tidigare.

Någon som har tips på hur man gör med array?

I textfilen är det i stil med
VaruID; ID1
Produktnamn; Lynx
Produkttyp; Ridhjälm
Produktmärke; Back On Track
Pris; 1795
Lagerstatus; 10

VaruID; ID2
Produktnamn; Contour II
Produkttyp; Ridstövlar
Produktmärke; Ariat
Pris; 3249
Lagerstatus; 2

Jag har använt String för allt utom pris och lagerstatus, så där tänker jag att använda parse när det behövs.

Varken kurslitteratur eller föreläsningar har tagit upp något om det. Har inte hittat någon youtube eller sida på nätet som förklarar det så jag förstår.
 
Jag har kört fast totalt i Java, hur man läser in textfil till array med objekt. Läsa in utan att det ska hamna i array har jag fått att fungera tidigare.

Någon som har tips på hur man gör med array?

I textfilen är det i stil med
VaruID; ID1
Produktnamn; Lynx
Produkttyp; Ridhjälm
Produktmärke; Back On Track
Pris; 1795
Lagerstatus; 10

VaruID; ID2
Produktnamn; Contour II
Produkttyp; Ridstövlar
Produktmärke; Ariat
Pris; 3249
Lagerstatus; 2

Jag har använt String för allt utom pris och lagerstatus, så där tänker jag att använda parse när det behövs.

Varken kurslitteratur eller föreläsningar har tagit upp något om det. Har inte hittat någon youtube eller sida på nätet som förklarar det så jag förstår.

Lite osäker på exakt var skon klämmer när man inte har koden (eller skrivit Java på flera år) men tänker:

1) Initialisera en tom array
2) Läs in textfilen
- Det är här det blir lite suddigt i minnet på hur Java läser in textfiler men tänker att
3) Du läser in 7 rader i taget, plockar ut objektets värden, skapar ett nytt objekt med dessa värden, lägger in detta objekt i arrayen du skapade tidigare därefter upprepa tills alla rader är slut, så tänker någon form av loop?
 
Har programmerad lite i Pascal, C och Cobol för PC samt Assembler och Basic för C64, Amiga och PC. Har dock aldrig hittad några riktigt bra läroböcker så tips mottages gärna.
 
Lite osäker på exakt var skon klämmer när man inte har koden (eller skrivit Java på flera år) men tänker:

1) Initialisera en tom array
2) Läs in textfilen
- Det är här det blir lite suddigt i minnet på hur Java läser in textfiler men tänker att
3) Du läser in 7 rader i taget, plockar ut objektets värden, skapar ett nytt objekt med dessa värden, lägger in detta objekt i arrayen du skapade tidigare därefter upprepa tills alla rader är slut, så tänker någon form av loop?

Så här har jag försökt men får det inte att fungera, så jag har tänkt något fel. Sen behöver jag också dela upp infon från respektive rad tror jag. Så att varuID; och ID1 splittas.
Visar lite av koden

// Dessa saker används senare i programmet också static int counter = 0; static RidsportKlass ridsportArray [] = new RidsportKlass[100]; static Scanner scIn = new Scanner(System.in); static String varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke; static int pris, lagerStatus; public static void main(String[] args) throws IOException { BufferedReader reader; try { reader = new BufferedReader(new FileReader("Ridprodukter.txt")); String line = reader.readLine(); while (line != null) { RidsportKlass ridArtikel; ridArtikl = new RidsportKlass(ridsportArray[0], ridsportArray[1], ridsportArray[2], ridsportArray[3], ridsportArray[4],Integer.parseInt(ridsportArray[5]), Integer.parseInt(ridsportArray[6])); ridsportArray[counter] = new RidsportKlass(varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke, pris, lagerStatus;); counter++; } }
 
Missade lite när jag skrev in det i forumet.

// Dessa saker används senare i programmet också static int counter = 0; static RidsportKlass ridsportArray [] = new RidsportKlass[100]; static Scanner scIn = new Scanner(System.in); static String varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke; static int pris, lagerStatus; public static void main(String[] args) throws IOException { BufferedReader reader; try { reader = new BufferedReader(new FileReader("Ridprodukter.txt")); String line = reader.readLine(); while (line != null) { // String[] ridsportArray = line.split(";"); Tror jag behöver ha med detta, samt göra något med det med resp. del i arrayen RidsportKlass ridArtikel; ridArtikel = new RidsportKlass(ridsportArray[0], ridsportArray[1], ridsportArray[2], ridsportArray[3], ridsportArray[4],Integer.parseInt(ridsportArray[5]), Integer.parseInt(ridsportArray[6])); ridsportArray[counter] = new RidsportKlass(varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke, pris, lagerStatus;); counter++; } }
 
Så här har jag försökt men får det inte att fungera, så jag har tänkt något fel. Sen behöver jag också dela upp infon från respektive rad tror jag. Så att varuID; och ID1 splittas.
Visar lite av koden

// Dessa saker används senare i programmet också static int counter = 0; static RidsportKlass ridsportArray [] = new RidsportKlass[100]; static Scanner scIn = new Scanner(System.in); static String varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke; static int pris, lagerStatus; public static void main(String[] args) throws IOException { BufferedReader reader; try { reader = new BufferedReader(new FileReader("Ridprodukter.txt")); String line = reader.readLine(); while (line != null) { RidsportKlass ridArtikel; ridArtikl = new RidsportKlass(ridsportArray[0], ridsportArray[1], ridsportArray[2], ridsportArray[3], ridsportArray[4],Integer.parseInt(ridsportArray[5]), Integer.parseInt(ridsportArray[6])); ridsportArray[counter] = new RidsportKlass(varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke, pris, lagerStatus;); counter++; } }
Hmm, jag är alldeles för dålig på Java och dess filhanteringsfunktioner, men funderar på om du kan läsa in hela textfilen i/som en sträng istället för att läsa in rad för rad. Sedan köra split med "\n\n" som för att få ut varje artikel i varsin sträng i en array, och från varje av dessa strängar splitta både en och två gånger till för att få ut varje rad uppdelad i två?

Kanske går att läsa in rad för rad och göra samma variant dock, men det som behövs då, är att du har en separat loop som så att säga börjar om när du kommer till slutet på en artikel. (Antagligen är det bättre att göra så, sett ur minnesanvändning).
 
Missade lite när jag skrev in det i forumet.

// Dessa saker används senare i programmet också static int counter = 0; static RidsportKlass ridsportArray [] = new RidsportKlass[100]; static Scanner scIn = new Scanner(System.in); static String varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke; static int pris, lagerStatus; public static void main(String[] args) throws IOException { BufferedReader reader; try { reader = new BufferedReader(new FileReader("Ridprodukter.txt")); String line = reader.readLine(); while (line != null) { // String[] ridsportArray = line.split(";"); Tror jag behöver ha med detta, samt göra något med det med resp. del i arrayen RidsportKlass ridArtikel; ridArtikel = new RidsportKlass(ridsportArray[0], ridsportArray[1], ridsportArray[2], ridsportArray[3], ridsportArray[4],Integer.parseInt(ridsportArray[5]), Integer.parseInt(ridsportArray[6])); ridsportArray[counter] = new RidsportKlass(varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke, pris, lagerStatus;); counter++; } }
Programmering handlar mycket om att kunna isolera problem, lösa dem som separata problem och sedan koppla ihop.

Så kan du lyckas skapa den struktur du vill utan att läsa in från fil? (hitta på en konstant dummystruktur bara). Sedan fogar du ihop din inläsning med denna. För läsbarhet/felsökning vore det bättre att läsa ut varje fält till en egen variabel på en egen rad.

(För mig ser det ut som att du skapar flera objekt dynamiskt som sedan skrivs över eller glöms i sitt lokala scope och att du får kodrader som är väldigt svårlästa. Ett gyllene trick är att tänka på att källkod ska kunna läsas och förstås av människor.)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 485
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
535
Senast: swemale
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 794
Senast: Habina
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
9
· Visningar
347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp