Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker jättemycket om Emporion! Det som är nackdelen för mig och som gör att jag letar efter en annan sadel är att jag inte riktigt kommer ner och den tippar fram mitt bäcken. Annars är det en supertrevlig sadel som verkligen låter en komma nära hästen. Älskar det smala sätet! Hade jag kunnat gjort en hybrid med Oracles sittpunkt och resten som Emporion hade det varit min drömsadel. Nu ska iaf Prestigen säljas och jag ska försöka hitta en Oracle att testa.

Vad roligt! För mig är det tvärtom, Oraclen som sätter mig i anksits och Emporion som sätter mig mer neutralt.

Enligt säljare av Emporion till en elev så gick den att värma om redan då den kom. Men tillverkades då bara i en bomvidd för att få ner priset.
 
Om en beställer en ny Emporio går den tydligen att få som vid nu och det verkar även gå att värma om dom på samma sätt som Prestiges bommar. Ska kolla upp just det här med omvärmning om jag ändå får behålla min Emporio ett tag. Red i den igår och hade jag kunnat få Helensätet och Emporions kåpor hade jag varit i drömsadeln :D!

Synd att båda sadlarna inte var equipe, för jag har noterat att det finns hybrider på marknaden med kombinationer av olika modeller av equipe! Jag ska göra slag i saken och prova en emporio, alt köpa begagnat på chansning och se (annars är det ju bara att sälja).
 
Hur jobbigt är det att vänta på sadel? 10 veckor var tydligen normal leveranstid på custom-sadlar och med tanke på jul och nyår lär jag väl få plussa på ett par veckor... Beställde 27/11 så den är ju några veckor kvar... ÅF skulle kolla om det var möjligt att få en lånesadel under tiden så håll tummarna för att jag snart har en sadel som ligger bra att rida i!
 
Hur jobbigt är det att vänta på sadel? 10 veckor var tydligen normal leveranstid på custom-sadlar och med tanke på jul och nyår lär jag väl få plussa på ett par veckor... Beställde 27/11 så den är ju några veckor kvar... ÅF skulle kolla om det var möjligt att få en lånesadel under tiden så håll tummarna för att jag snart har en sadel som ligger bra att rida i!

Vad är det för sadel du måttbeställt ?
 
C6E7BE94-F76C-4CCD-9C54-D82F538EE324.jpeg

Jag var och hämtade min nya sadel igår. Den ser väldigt anspråkslös ut, men det var den enda som gav en bra ridkänsla (för hästens del, jag ville ha en Amerigo) och det gjorde den på dagens ridtur också:love:

Det är en Karl Niedersuss Largo.
 
Så fin :love:
Hur upplever du sätet? Är det jättedjupt eller öppet?
Svårt att beskriva. Det är en 16,5, jag är iofs inte särskilt stor, men det gör ju att det blir lite trängre så att säga. Jag sitter rätt direkt, men jag sitter inte fast.
Öppet, men jag åker inte runt:)

Möjligt att jag omvärderar, jag har bara ridit i den två gånger. Men knäklossarna låser inte och det är ju inget stort bakvalv som låser bakom rumpan.
 
Svårt att beskriva. Det är en 16,5, jag är iofs inte särskilt stor, men det gör ju att det blir lite trängre så att säga. Jag sitter rätt direkt, men jag sitter inte fast.
Öppet, men jag åker inte runt:)

Möjligt att jag omvärderar, jag har bara ridit i den två gånger. Men knäklossarna låser inte och det är ju inget stort bakvalv som låser bakom rumpan.
Är den utprovad av DCH? Mitt problem är ju att jag har för stor bakdel och tjocka lår så höga bakvalv går bort då jag får känslan av att sitta fast. Men denna tyckte jag såg lite flatare ut.
 
Är den utprovad av DCH? Mitt problem är ju att jag har för stor bakdel och tjocka lår så höga bakvalv går bort då jag får känslan av att sitta fast. Men denna tyckte jag såg lite flatare ut.
Ja😊 har du testat modellen?

Jag tycker den är ganska öppen, viktigt för mig som rider ut 9 av 10 gånger och inte vill sitta fast. Samtidigt har min häst stora gångarter så jag behöver stöd, vilket jag tycker den ger.
 
Är det någon som vet om det är stor skillnad på Bates-sadlarna?

Köpte en gammal (10-15 år kanske) Bates dressyrsadel på vinst och förlust eftersom jag kom över den billigt. Den låg bra på hästen som behöver en rak sadel. Han ser lite svängde ut på stallgången men blir väldigt rak när han jobbar.

Nu funderar jag på att uppgradera mig till en nyare med utbytbara koppjärn, men funderar på om det är stor skillnad på en ny och en gammal?

Minns inte modellen på min sadel just nu men den är med CAIR/luftstoppning och hästen trivs väldigt bra med den.
Behöver ha en sadel med schysst stöd för ryttaren eftersom hästen kan vara lite trixig.
 
Är det någon som vet om det är stor skillnad på Bates-sadlarna?

Köpte en gammal (10-15 år kanske) Bates dressyrsadel på vinst och förlust eftersom jag kom över den billigt. Den låg bra på hästen som behöver en rak sadel. Han ser lite svängde ut på stallgången men blir väldigt rak när han jobbar.

Nu funderar jag på att uppgradera mig till en nyare med utbytbara koppjärn, men funderar på om det är stor skillnad på en ny och en gammal?

Minns inte modellen på min sadel just nu men den är med CAIR/luftstoppning och hästen trivs väldigt bra med den.
Behöver ha en sadel med schysst stöd för ryttaren eftersom hästen kan vara lite trixig.

Vilken modell är det du har nu? De flesta nyare är lite rakare i bommen än de gamla, och bossorna går inte lika långt ut åt sidorna sas :)
 
Kan det vara en Isabelle Werth? Får ut och kolla. Rakare gör mig inget alls så då vågar jag nog chansa om någon dykter upp till bra pris :bow:
 
Nej jag har inte provat den i och med att jag behöver en 18 tum. Hon brukar bara ha 17-17,5 hemma.
Jag gjorde en chansning. Provsadeln som passade hästen hatade jag, provsadeln som passade mig passade inte hästen så det var svårt att få känsla.
Får hoppas att det håller i det långa loppet:D
 
Har lite halvt begett mig ut i sadelletarträsket igen. Har en Globus Clic till min häst, men mina medryttare klagar på att den är obekväm och jag vill ändå ha en brun sadel. Är bara så svårt när man har en sjukt bred- och plattryggad häst, finns ju inte jättemycket options. Han har 36 i bomvidd i sin Globussadel, så det är ju rätt brett....
 
Vilken av Equipes tidigare modeller är mest lik deras Victoria? Har testat Glaumor, Victoria och Olympia och gillade Victorian bäst... Nu behöver jag bara hitta ett mer plånboksvänligt alternativ.
 
Vilken av Equipes tidigare modeller är mest lik deras Victoria? Har testat Glaumor, Victoria och Olympia och gillade Victorian bäst... Nu behöver jag bara hitta ett mer plånboksvänligt alternativ.
Det tråkiga svaret är ingen. Emporion är den jag tycker är mest lik i passform och sittpunkt. Men de går inte riktigt att jämföra ändå. Viktorian har en karbonbom som följer hästen på ett annat sätt och balansen för ryttaren är ganska olika.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 005
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp