Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag tror det :) jag har precis sålt min ena Childeric. Vill ha något som känns mjukt att sitta i.
Tror jag vill ha en sits som är ett mellanting av "flat" och "djup" och har fått för mig att Emporio är ett mellanting. Eva är väl mer flat.
 
Jag rider min kompis häst och han behöver en sadel med kort anläggningsyta. Amerigo har det på flera av sina modeller, men vad har ni annars att tipsa om? Han har en liten manke, är något svängd i vila men blir nog rakare i arbete och behöver en vid sadel.

Det gör inget om det är lite stöd...
 
Jag är också ute och letar i sadeldjugeln just nu. Just nu har jag en Santa Cruz Arthur de Lux som jag trivs otroligt bra i men den börjar bli för trång för min pojk :( Är det någon av er där ute som har några tips om vad jag kan kolla efter eller liknande sadlar? :D
 
Jag rider min kompis häst och han behöver en sadel med kort anläggningsyta. Amerigo har det på flera av sina modeller, men vad har ni annars att tipsa om? Han har en liten manke, är något svängd i vila men blir nog rakare i arbete och behöver en vid sadel.

Det gör inget om det är lite stöd...

Hottie hade väldigt kort sadelläge och på henne funkade Amerigo, Butet och JES. Dyra jäklar allihop men bland dessa hittade jag sadlar som var tillräckligt korta.
 
Nya bilderna så tycker jag den ligger bra på hästen men till dig är den ju katastrof.

En hel stl mindre och så 3 kåpa som är extra framvinklad. Och en djup modell.
 
Jag har insett att min dressyrsadel inte passar mig och funderar på vad jag ska hitta på. Just nu rider jag i en Lippo Vanessa och den ligger bra på hästen, men mina underskänklar trycks bakåt i den. Min egen teori är att det är mina långa överskänklar som inte får plats och att det skulle bli bättre med en sadel som har lite framskurna kåpor. Men vilka sadlar har det? Någon som passar en rakryggad häst. Min budget är inte stor alls, så jag vill komma undan så billigt som möjligt. Tacksam för tips! :bow:
 
Jag är också ute och letar i sadeldjugeln just nu. Just nu har jag en Santa Cruz Arthur de Lux som jag trivs otroligt bra i men den börjar bli för trång för min pojk :( Är det någon av er där ute som har några tips om vad jag kan kolla efter eller liknande sadlar? :D

Har du redan bredaste bomvidden eller kan du kanske byta sadel till en bredare?
 
I Antaresen satt jag som gjutet, synd att den inte låg bättre på D... :(
Passier Antares? (eller finns det någon mer som har en modell som heter så?)
Du vet väl om att man kan "bygga om" passiersadlarna så att de passar hästen? Det kostar inte ens en förmögenhet, utan man har faktiskt råd med det...
 
Fan fan fan!!!
Tyckte att jag var noga med att kolla så att sadel låg ok när jag äntligen fick tillbaka den. Förra veckan blev jag lite häpen att den ligger ju knappt an vid bossorna. Ok om gjorden inte är spänd, men när den är spänd får jag in hela handen under bossorna. Den släpper för tok för tidigt. Har provat att rida med fårskinnspadd, men det hjälper liksom inte. Och bad en i stallet kolla när jag red lätt, och den glappar.
Hästen har börjat gå emot när jag rider (tom vid uteridning) och igår kände jag på ryggen, och åter igen är han öm. Va fan! Hur svårt ska det vara att få en måttbeställd sadel att passa hästen????
Måste ta bilder på den ikväll så ni klan få se. Behöver lite tankar från er!
 
Ja jag tror det :) jag har precis sålt min ena Childeric. Vill ha något som känns mjukt att sitta i.
Tror jag vill ha en sits som är ett mellanting av "flat" och "djup" och har fått för mig att Emporio är ett mellanting. Eva är väl mer flat.

Jag har en Equipe Oracle och har köpt den av en elev som nu har en Equipe Emporio efter hästbyte. Jag har ridit en del på hennes häst i den sadeln.
På något vis tycker jag den känns som "mer sadel" liksom. Både runt mig och mellan mig och häst. Den är dock större i sitsen. Så det där runt om beror kanske på det.
Men den känns som mer mellan häst och mig iaf.
Dock helt klart en skön sadel och ingen sån där extrem "uppepå-känsla". Och eg är den nog bättre för min kropp än vad min egen är, placerar mig bättre per automatik.
Jag upplever den som "halvdjup". Inte lika flat som en cc. Men inte extremdjup.
Så upplever jag också min Oracle, som jag är mkt förtjust i.
Båda är mjuka och sköna.
 
Passier Antares? (eller finns det någon mer som har en modell som heter så?)
Du vet väl om att man kan "bygga om" passiersadlarna så att de passar hästen? Det kostar inte ens en förmögenhet, utan man har faktiskt råd med det...

Finns ett märke som heter Antarés också. Det är lite småpoppis nu. Så jag tror det kan vara en sån hon menar. :)
 
Jag rider min kompis häst och han behöver en sadel med kort anläggningsyta. Amerigo har det på flera av sina modeller, men vad har ni annars att tipsa om? Han har en liten manke, är något svängd i vila men blir nog rakare i arbete och behöver en vid sadel.

Det gör inget om det är lite stöd...

Min med sin korta rygg har haft Amerigo och Equipe.
Nu har vi en Equipe Oracle som låg bra även då han var med väldigt lite manke. Han har dock ganska rak rygg. Den är lika vid som vår +3 Amerigo CC. Tror den går att få vidare också.
Men kort anläggningsyta har den iaf. De kanske kan ha fler modeller.
 
vad tycker ni?

film på hur sadeln ligger:
http://vid40.photobucket.com/albums/e205/mmartina/MOV_0670_zpshczo3ya5.mp4
DSC_0653_zpsbtgwfleo.jpg

DSC_0657_zpsusneijlf.jpg

DSC_0660_zps8sqcwhta.jpg

DSC_0662_zpsjrpaynki.jpg

DSC_0661_zpsnxlf2sy8.jpg
 
Har du inte sadlat lite väl långt fram? Svårt att säga hur väl/inte den passar när den ligger så tycker jag. Vet inte om det skulle räcka att sadla om eller om det fortf är galet..

Nja, det ser kanske så ut. Han står lite framåtlutad på bilderna bara. Men sadeln kan inte ligga längre bak. Den ligger bakom bogbladen.
 
Nja, det ser kanske så ut. Han står lite framåtlutad på bilderna bara. Men sadeln kan inte ligga längre bak. Den ligger bakom bogbladen.

Jag brukar ju vilja klämma och känna och se hästen i rörelse och gärna se hur det ser ut med ryttare i sadeln utöver att jag inte är just sadelproffs och utbildad på det.

Men av film och bilder så känns det ju inte super direkt.
Hur är stropparna fästa?

Jag tycker inte sadelgjordsläget ser så bra ut utöver att jag upplever den se ut att ligga lite långt fram även över ryggen sas. Men jag vet ju inte hur hästen ser ut i ryggen utan sadel.
Däremot vill jag ju ha gjorden längre bak, utöver att jag gärna har hela sadeln ngt längre bak.
Svårt om det blir ont om plats bakom sas. Men jag som alltid haft kortryggade hästar vill iaf sadla längre bak än din sadel ser ut att ligga. För både gjord(rörelse av framben utan att nypas/klämmas) och bogar och balans i sadeln..
 
Jag har en Equipe Oracle och har köpt den av en elev som nu har en Equipe Emporio efter hästbyte. Jag har ridit en del på hennes häst i den sadeln.
På något vis tycker jag den känns som "mer sadel" liksom. Både runt mig och mellan mig och häst. Den är dock större i sitsen. Så det där runt om beror kanske på det.
Men den känns som mer mellan häst och mig iaf.
Dock helt klart en skön sadel och ingen sån där extrem "uppepå-känsla". Och eg är den nog bättre för min kropp än vad min egen är, placerar mig bättre per automatik.
Jag upplever den som "halvdjup". Inte lika flat som en cc. Men inte extremdjup.
Så upplever jag också min Oracle, som jag är mkt förtjust i.
Båda är mjuka och sköna.

Jag var på G att ta hem en Emporio men pratade med en återförsäljare som sa att dom nyaste var lite smala av sig så jag vågade ej ta hem någon. Är fortfarande nyfiken på sadeln dock. Är Oraclen rakare än Emporion?

Just nu råkade jag köpa en annan Childeric (en annan modell än den jag sålde) som jag får se om jag kan behålla.
 
Jag var på G att ta hem en Emporio men pratade med en återförsäljare som sa att dom nyaste var lite smala av sig så jag vågade ej ta hem någon. Är fortfarande nyfiken på sadeln dock. Är Oraclen rakare än Emporion?

Just nu råkade jag köpa en annan Childeric (en annan modell än den jag sålde) som jag får se om jag kan behålla.

Jag tror Oraclen är rakare. Jag har dock inte kollat det och jämfört. Så jag är inte säker. Men min häst är väldigt rak. Han har också eller kanske framför allt hade mindre manke än deras.
Kan försöka kolla om jag minns någon dag.

Min har kort och ganska rak rygg.
Min Oracle är ju lika bred som min Amerigo +3.
Deras Emporio tror jag kan vara ngt smalare. Men är inte helt säker.
Det är inte så mkt isf tror jag.

Den hästen gick förut m både en Röösli och en Amerigo Cervia om jag inte minns fel Amerigo-modell. Den bodde hos mina tränare då jag jobbade där. De sadlarna låg bra på den.

Deras förra häst som hade Oraclen hade mindre manke och front öht än nuvarande. Den gick även med min Amerigo Cc(de lånade) innan Oraclen. Båda utprovade.
Samma utprovare provade ut Emporion.
Emporion finns väl bara i en vidd som jag fattat. Vet inte om de går att värma om.

Vi provade både min Cc:a och Oraclen. Men de var inte bra till den. Minns inte riktigt vad problemet var dock.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 081
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp