Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.

Deimion

Trådstartare
Såg att den gamla tråden passerat 2000 inlägg, så tog mig friheten att skapa en ny tråd. Vårt sadelletande står stilla över julen nu, men börjar inse att min gamla Childeric inte ligger så tokigt ändå, eller snarare att den inte passar mig storleksmässigt. Eller vad tycker ni? :)

10849225_10152907290649659_1501105139_o_zps122ca856.jpg
10883001_10152907290604659_208326062_o_zps366c2390.jpg
10883884_10152907267189659_1832990888_o_zps983288dd.jpg
 
Jag tycker det ser bra ut. Men hade varit intressant att se dig i sadeln iom att du upplever den stor?

Childeric är ju rätt stora, långa sadlar. Och iom de stora knästöden tycker jag att man ibland hamnar lite för långt bak.

Såg att den gamla tråden passerat 2000 inlägg, så tog mig friheten att skapa en ny tråd. Vårt sadelletande står stilla över julen nu, men börjar inse att min gamla Childeric inte ligger så tokigt ändå, eller snarare att den inte passar mig storleksmässigt. Eller vad tycker ni? :)

10849225_10152907290649659_1501105139_o_zps122ca856.jpg
10883001_10152907290604659_208326062_o_zps366c2390.jpg
10883884_10152907267189659_1832990888_o_zps983288dd.jpg
 
Min DFL är mkt längre än min DI. DI:n har jag utan problem kunnat ha på ponnysarna just för att den är ganska kort tack o lov. Men jag har haft flera DI:s och en jag haft var ännu kortare trots samma sitstorlek....även knästöden varierar ju. Haft olika stöd på samtliga childerics. (haft 5 stycken)

Min DFL ser inte likadan ut som denna ovan :)
 
Jag tycker det ser bra ut. Men hade varit intressant att se dig i sadeln iom att du upplever den stor?

Childeric är ju rätt stora, långa sadlar. Och iom de stora knästöden tycker jag att man ibland hamnar lite för långt bak.

Skönt att höra! :) Ja, men precis! Exakt det problemet har jag! ;) Sadeln är för stor i sätet, vilket gör att jag hamnar för långt bak och trots att jag har långa kåpor på sadeln hamnar benen gärna för långt fram i stolsits. Främst i galopparbetet får jag lägga lite väl mkt fokus på att behålla sitsen bra... :( Har dessvärre ingen bra bild med mig i sadeln, med tillräcklig skärpa (gått ner ganska mkt i vikt den senaste tiden i och med att jag jobbar så mkt i Paris...) men ska fixa det så fort som möjligt! :)

Ja, det är ju det som är den största nackdelen med Childeric. Såå svårt att få någon form av referens på vad man har för sadel, samt att man måste prova just det exemplaret man köper, alternativt måttbeställa..
 
Vad har du för sitstorlek på din DFL? Jag har 17½ på min och upplever den väldigt rymlig :)
 
Jag hade en DFL 17,5" på prov och den var väldigt stor, jag är 163cm lång och 54kg tung och hästen är 152cm. Vi drunknade i den båda två :D Men du är ju lång så det funkar säkert bättre för dig.

Jag rider i Equipe Ice Eva nu och är väldigt nöjd. Knästöden sitter med kardborre så det går att byta/flytta dem hur man vill samt att den är jättemjuk att rida i. Equipe Bocelli ska tydligen vara väldigt trevlig, också den med utbytbara knästöd (tänker på dina långa ben).

Ja, samma här. Min är också 17,5" :)
 
Jag är bara 158 och trivs bra i min DFL, men det är ju för att den rymmer min rumpa :-D
Min medryttare (lång) trivs bättre i DI:n än DFL:en....Men hon är smalare, så det är nog så att hon precis som Deimion tycker sätet blir stort i DFL:en.
 
DFL är jättestora jmf med andra modeller eftersom den är anpassad efter svenska stl. Din motsvarar 18.5 i DAC. Tycker du ska testa en DGP jag, hade en sån när jag var som smalast, en 17.5 2 kåpa och trots mina lååånga ben satt jag jättebra i den och den gav mycket mer stöd än min DAC eftersom den är djupare och man sitter inte riktigt så långt bak.
 
Skönt att höra! :) Ja, men precis! Exakt det problemet har jag! ;) Sadeln är för stor i sätet, vilket gör att jag hamnar för långt bak och trots att jag har långa kåpor på sadeln hamnar benen gärna för långt fram i stolsits. Främst i galopparbetet får jag lägga lite väl mkt fokus på att behålla sitsen bra... :( Har dessvärre ingen bra bild med mig i sadeln, med tillräcklig skärpa (gått ner ganska mkt i vikt den senaste tiden i och med att jag jobbar så mkt i Paris...) men ska fixa det så fort som möjligt! :)

Ja, det är ju det som är den största nackdelen med Childeric. Såå svårt att få någon form av referens på vad man har för sadel, samt att man måste prova just det exemplaret man köper, alternativt måttbeställa..
 
Jag har inte läst den andra tråden på över 2 000 inlägg...Jag tycker att du ska prova att stoppa upp sadeln lite . Utifrån fotona på första inlägget tycker jag att sadelns balanspunkt hamnar i bakvikt och genom din beskrivning på att du hamnar långt bak med benen fram i stolsits speciellt i galloppen så bekräftar det min tanke om att sadeln bhv stoppas upp ngt där dina sitsben är i sitsen samt lite i bak.

Om hästen eleverar bra i galloppen så hamnar du lätt i lite bakvikt och då är det av yttersta vikt att sadeln har lite xtra stoppning. Sen att sadeln kan ligga bra i stillastående är inte samma som att den ligger bra i rörelse.

Jag har själv en häst som eleverar sig mkt bra och som är mkt känslig. Det är millimeter stoppning för att allt ska stämma för mig som ryttare och för att hästen ska köpa det.
 
Jag tycker det ser bra ut. Men hade varit intressant att se dig i sadeln iom att du upplever den stor?

Childeric är ju rätt stora, långa sadlar. Och iom de stora knästöden tycker jag att man ibland hamnar lite för långt bak.
DSC02342_zps505b3587.jpg
Såhär ser jag ut i sadeln.. :)

Hamnar gärna i stolsits med knäna på knästöden... I Antaresen satt jag som gjutet, synd att den inte låg bättre på D... :(
DSC02712_zps4fa0d87d.jpg
 
Som sagt så ser sadeln ut att passa hästen rätt bra. Men du hamnar som du säger väldigt märkligt i den. Jag tycker att du ska kontakta Ellen och visa henne bilderna, hon är jätteduktig på att se om det går att fixa eller om sadeln bör bytas.

Jag har en kompis som precis som dig är smal med lååååånga ben, hon rider i Prestige D1 med lång kåpa och i den sitter hon toppenbra. D1 brukar ligga bra på många typer av hästar.



DSC02342_zps505b3587.jpg
Såhär ser jag ut i sadeln.. :)

Hamnar gärna i stolsits med knäna på knästöden... I Antaresen satt jag som gjutet, synd att den inte låg bättre på D... :(
DSC02712_zps4fa0d87d.jpg
 
Deimion - Ser ut som du behöver en mer framskuren kåpa till dina ben!? Hur är märket connector?
 
Ska göra det. Ska nog samla mod och måtta en ny Childeric (såå dyrt.. :/) men det är nog värt det. Sadeln passar mig inte (vilket jag vetat sen lång tid tillbaka, men har varit utmärkt att "unghästrida" Deimion i :)
 
Sitter och funderar lite på sadlar och undrar lite om Equipe.
Equipe Emporio dressyr, säljs i normal bomvidd, vad motsvarar detta?

Funderar även på tips på dressyrsadlar med ändringsbar bomvidd, antingen via koppjärn eller omvärmning.
Som är trevliga att rida i, ej halkiga. Antingen flat sits eller normal sits, inte extra djupa sitsar.
 
Jag rider i en Equipe Ice Eva, den är otroligt mjuk och skön. Du som gillar Childeric hade garanterat gillat den. Det går dessutom att flytta/byta knästöden hur man vill (kardborre). Bomvidden är ändringsbar!

Sitter och funderar lite på sadlar och undrar lite om Equipe.
Equipe Emporio dressyr, säljs i normal bomvidd, vad motsvarar detta?

Funderar även på tips på dressyrsadlar med ändringsbar bomvidd, antingen via koppjärn eller omvärmning.
Som är trevliga att rida i, ej halkiga. Antingen flat sits eller normal sits, inte extra djupa sitsar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 005
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp