Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Din häst har ju liknande exteriör som många andra med hög och lång manke, stora bogblad , rätt rak rygg, kort anläggningsyta osv.

Vad är det för sadlar du letar efter ? 😄
Precis, jag tänker att det inte borde vara så svårt.

Ska jag vara riktigt ärlig vet jag inte vad jag letar efter, jag letar efter en känsla. Ingen sadel där man fastnar, jag rider mest i skogen och vill kunna korta lädren nåt hål och galoppera långa sträckor i fältsits. Mina höfter är ett bekymmer, så smal midja är ett måste (annars domnar vaderna). Samtidigt har hästen stor gång, så jag måste ha nån form av knästöd för att kunna sitta ner, men det har ju de flesta modeller.
 
Det här med sittpunkten i sadeln, när man googlat runt som en besatt på olika sadelsidor så tycker jag mig ha märkt att många skriver att ”sittpunkten i sadeln är längre fram” vilket har fått mig att fundera. När vi vattenlodade hästens rygg i butiken så visade den att han planar ut ganska långt bak på ryggen, antagligen ytterligare en orsak till att de flesta sadlar glider bak. Samtidigt är han väldigt känslig för om sadeln åkt bakåt och hamnar bakom 18:e revbenet, om än så med bara litegrann.

Ska jag titta efter sadelmodeller som har sittpunkt långt fram eller bak? Jag tänker inte prova ut själv men eftersom de sadelprovare jag har runtomkring har begränsade sortiment så tänker jag att jag i första hand väljer dem som har mest intressanta sadlar för mig hemma att prova.

Har också börjat titta på Anatomica och ErgoX2 - någon som har erfarenhet av de sadlarna? Tänker isf ny sadel som ”byggs” efter hästen (och mig). ErgoX2 har ju en bom2 som verkar vara gjord för stormankade hästar som min.
 
Jag har en ErgoX2, bom 1. Det som tog mig och min knepiga häst ur sadeldjungeln. Jag tycker verkligen om tanken bakom, de är väldigt generösa i vidderna och jag sitter fantastiskt i den. Dock var det en speciell känsla i början. Jag gissar man endera hatar eller älskar den.

Finishen osv är kanske rent krasst inte riktigt vad jag förväntat mig utifrån prisklass men det ”tar” jag gärna för att slippa leta sadel osv.
 
Det här med sittpunkten i sadeln, när man googlat runt som en besatt på olika sadelsidor så tycker jag mig ha märkt att många skriver att ”sittpunkten i sadeln är längre fram” vilket har fått mig att fundera. När vi vattenlodade hästens rygg i butiken så visade den att han planar ut ganska långt bak på ryggen, antagligen ytterligare en orsak till att de flesta sadlar glider bak. Samtidigt är han väldigt känslig för om sadeln åkt bakåt och hamnar bakom 18:e revbenet, om än så med bara litegrann.

Ska jag titta efter sadelmodeller som har sittpunkt långt fram eller bak? Jag tänker inte prova ut själv men eftersom de sadelprovare jag har runtomkring har begränsade sortiment så tänker jag att jag i första hand väljer dem som har mest intressanta sadlar för mig hemma att prova.

Har också börjat titta på Anatomica och ErgoX2 - någon som har erfarenhet av de sadlarna? Tänker isf ny sadel som ”byggs” efter hästen (och mig). ErgoX2 har ju en bom2 som verkar vara gjord för stormankade hästar som min.
Sittpunkten på min häst var också längre bak än vad jag hade gissat, och hans bogblad går dessutom långt bak. Det var bara ett sadelmärke som passade honom hos den utprovaren, KN, där fanns gott om plats för bogbladen och jag satt på rätt ställe. Kanske värt att testa om har chansen.
 
Det här med sittpunkten i sadeln, när man googlat runt som en besatt på olika sadelsidor så tycker jag mig ha märkt att många skriver att ”sittpunkten i sadeln är längre fram” vilket har fått mig att fundera. När vi vattenlodade hästens rygg i butiken så visade den att han planar ut ganska långt bak på ryggen, antagligen ytterligare en orsak till att de flesta sadlar glider bak. Samtidigt är han väldigt känslig för om sadeln åkt bakåt och hamnar bakom 18:e revbenet, om än så med bara litegrann.

Ska jag titta efter sadelmodeller som har sittpunkt långt fram eller bak? Jag tänker inte prova ut själv men eftersom de sadelprovare jag har runtomkring har begränsade sortiment så tänker jag att jag i första hand väljer dem som har mest intressanta sadlar för mig hemma att prova.

Har också börjat titta på Anatomica och ErgoX2 - någon som har erfarenhet av de sadlarna? Tänker isf ny sadel som ”byggs” efter hästen (och mig). ErgoX2 har ju en bom2 som verkar vara gjord för stormankade hästar som min.
Vi har provat båda, min häst har tyckt att de är ok, men inte bra. Jag tycker Anatomica är stora och tunga och jag kände mig låst. Men många gillar dem. Ergo hade bara en dressyrmodell då jag provade och jag tyckte den kändes bra, men hästen blev lite spänd. Han är väldigt känslig för min balans och sittpunkten och valde en Albion Fabrento till sist. Den funkar för oss båda.
 
Jag har en ErgoX2, bom 1. Det som tog mig och min knepiga häst ur sadeldjungeln. Jag tycker verkligen om tanken bakom, de är väldigt generösa i vidderna och jag sitter fantastiskt i den. Dock var det en speciell känsla i början. Jag gissar man endera hatar eller älskar den.

Finishen osv är kanske rent krasst inte riktigt vad jag förväntat mig utifrån prisklass men det ”tar” jag gärna för att slippa leta sadel osv.
Hade sadelutprovaren många olika varianter att testa eller utgår man från en och ”hoppas” att justeringarna som ev behöver göra ska fungera?
 
Sittpunkten på min häst var också längre bak än vad jag hade gissat, och hans bogblad går dessutom långt bak. Det var bara ett sadelmärke som passade honom hos den utprovaren, KN, där fanns gott om plats för bogbladen och jag satt på rätt ställe. Kanske värt att testa om har chansen.

Det verkar dessvärre inte vara ett märke som är jättelätt att hitta för att prova, men ska definitivt hålla ögonen öppna. Tack för tipset! 😊
 
Vi har provat båda, min häst har tyckt att de är ok, men inte bra. Jag tycker Anatomica är stora och tunga och jag kände mig låst. Men många gillar dem. Ergo hade bara en dressyrmodell då jag provade och jag tyckte den kändes bra, men hästen blev lite spänd. Han är väldigt känslig för min balans och sittpunkten och valde en Albion Fabrento till sist. Den funkar för oss båda.

Ja, det är ju det för att både häst och ryttare ska gilla samma sadel som gör sadelletandet så jobbigt. Har läst på annat håll om just Anatomica och att de känns tunga och då är de inte aktuella. Måste nog leta upp någon som har en begagnad så jag kan klämma och känna på typen innan jag ringer någon utprovare iaf.
 
Hade sadelutprovaren många olika varianter att testa eller utgår man från en och ”hoppas” att justeringarna som ev behöver göra ska fungera?

Jag provade ut själv. ÅF här har lånesadlar man får låna hem. Min fröken behövt ett par dagar för att säga vad hon tycker så det fungerade bäst. Jag hade tre olika sadlar hemma, två olika modeller och olika bomvidd/bossa.

Tillägg: Utifrån det gick att konstatera att matte ville ha Salmiak, hästen ville ha ”nya” bossorna (de var precis i övergången att byta då) och bomvidd XW blev bäst.

Har en på samma sätt tydlig och knepig häst. Hon visar vad hon tycker men små små vis. Och om en sadel inte är okej så sadlarna efter det får man missvisande ”svar” angående. Vi hade gjort ett antal försök med sadelprovning innan och kommit hem med sådant som skulle ligga finfint. Men min känsla var aldrig riktigt bra. Jag provade massor själv och lyckades bit för bit räkna ut saker hon ville ha genom trial and error. Och insåg att bästa för henne är prova hemma i lugn och ro. Så hade tur det gick att låna hem flera olika ErgoX2 och prova. Vi provade bara dressyr då det var vad jag ville ha. Och bara bom1 (tvåan hade inte kommit än, och min häst är inte en sån häst tvåan är tänkt för iaf)
 
Senast ändrad:
En fundering, det här är min nya sadel. Och stropparna till gjorden hamnar väldigt långt bak. Undrar om nån vet om det spelar nån roll? Har ridit i sadeln och hästen verkar inte bry sig.
DSC_0214.JPG
 
Har också börjat titta på Anatomica och ErgoX2 - någon som har erfarenhet av de sadlarna? Tänker isf ny sadel som ”byggs” efter hästen (och mig). ErgoX2 har ju en bom2 som verkar vara gjord för stormankade hästar som min.
Har precis beställt en ErgoX2 till min häst som jag skrivit om tidigare i den här tråden. För oss blev det en Salmiak (bom 1) och nu håller vi alla tummar och tår för att detta kommer att funka. Jag trivdes i alla fall väldigt bra i sadeln vid provridningen och min häst verkade också trivas bra, även om det var lite svårt att avgöra i och med att provningen skedde på bortaplan och han var rätt taggad på grund av det. ☺️ Har också beställt en större storlek än den vi provade så exakt hur det kommer funka vet vi ju inte... Upplevde i alla fall att vi fick bra hjälp med utprovningen. Utprovaren kändes seriös och mån om att det skulle bli rätt, både för mig och hästen.

Har hört flera i omgivningen som blivit alldeles frälsta av Anatomica. Vi har en utprovare ganska nära här men jag har själv inte haft möjlighet att känna på någon sådan sadel i verkligheten. Tycker den ser lite stor och klumpig ut på bild och har därför valt bort det märket till min häst som har kort, överbyggd rygg.
 
Har precis beställt en ErgoX2 till min häst som jag skrivit om tidigare i den här tråden. För oss blev det en Salmiak (bom 1) och nu håller vi alla tummar och tår för att detta kommer att funka. Jag trivdes i alla fall väldigt bra i sadeln vid provridningen och min häst verkade också trivas bra, även om det var lite svårt att avgöra i och med att provningen skedde på bortaplan och han var rätt taggad på grund av det. ☺️ Har också beställt en större storlek än den vi provade så exakt hur det kommer funka vet vi ju inte... Upplevde i alla fall att vi fick bra hjälp med utprovningen. Utprovaren kändes seriös och mån om att det skulle bli rätt, både för mig och hästen.

Har hört flera i omgivningen som blivit alldeles frälsta av Anatomica. Vi har en utprovare ganska nära här men jag har själv inte haft möjlighet att känna på någon sådan sadel i verkligheten. Tycker den ser lite stor och klumpig ut på bild och har därför valt bort det märket till min häst som har kort, överbyggd rygg.

Bara appropå anatomica..
Min ena medryttarhäst har en anatomica short roll hemma på prov nu, jag testade den i måndags. Sååå skön!
Stöden är ju stora men sitter högt placerade och är korta så det blir helt annorlunda än med stora vanliga stöd. Kändes inte det minsta klumpigt.
 
Någon som kikat på / provat dom nyare modellerna dressyr i Ergox2?
Jag hade ju Salmiaken till min häst jag sålde men tyvörr hade jag med min kassa sits väldigt svårt att sitta "i" sadeln..
Hamnade som uppepå.
Ska ev prova prestige d1an som finns beg hos butik.

Men jag gillar mycket tänket kring ergo och att dom är lätta/nätta/korta.
Har så himla ont om tid att leta bara.
Tänk om det fanns en sadel fe'..:D

Här är en bättre ryggbild på min lilla kamel..
 

Bifogade filer

  • 20181107_164239.jpg
    20181107_164239.jpg
    136,1 KB · Visningar: 25
Jag provade en ErgoX2 pro flap med singelkåpa med. Satt helt annorlunda i den jmf med Salmiaken. Älskade salmiaken och tyckte INTE om flapen. Trots samma bom i båda. Så åtminstone för mig var det skillnad mellan de modellerna (inte provat andra)
 
Någon som kikat på / provat dom nyare modellerna dressyr i Ergox2?
Jag hade ju Salmiaken till min häst jag sålde men tyvörr hade jag med min kassa sits väldigt svårt att sitta "i" sadeln..
Hamnade som uppepå.
Ska ev prova prestige d1an som finns beg hos butik.

Men jag gillar mycket tänket kring ergo och att dom är lätta/nätta/korta.
Har så himla ont om tid att leta bara.
Tänk om det fanns en sadel fe'..:D

Här är en bättre ryggbild på min lilla kamel..
Har inte provat några nyare modeller av Ergo X2 men hade Presige D1 förr och upplevde att jag hamnade 1 km ovanför hästen.

Passier, Amerigo och Albion gav mer Close Contact-känsla...
 
Nu ska det bli ny sadel här. Vill ha smal midja, ett säte där en verkligen kommer ner nära hästen och stöden högt upp. Budget runt 20'. Tycker att han har ganska okomplicerat sadelläge, manken spökar mindre än en kan tro för sittpunkten är ganska långt bak ändå. Ska testa Equipe Olympia och Erreplus Adelinde framöver. Han går nu med Equipe Emporio men jag har lite svårt att komma ner och komma nära honom i den. Tidigare gick han med Amerigo Cervia och den var som en katapultstol att sitta i på honom, det höga bakvalvet bara sköt iväg mig :D.
41794930_10215191902782807_5004857306207223808_n.jpg
 
@Fiorano Har du funderat på Anatomica? Kan vid första anblick se stora och klumpiga ut, men jag gillade känslan jag fick när jag satt i sadeln. Även om den är djup så funkade den jättebra på häst med gigantgalopp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 007
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp