Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ska det bli ny sadel här. Vill ha smal midja, ett säte där en verkligen kommer ner nära hästen och stöden högt upp. Budget runt 20'. Tycker att han har ganska okomplicerat sadelläge, manken spökar mindre än en kan tro för sittpunkten är ganska långt bak ändå. Ska testa Equipe Olympia och Erreplus Adelinde framöver. Han går nu med Equipe Emporio men jag har lite svårt att komma ner och komma nära honom i den. Tidigare gick han med Amerigo Cervia och den var som en katapultstol att sitta i på honom, det höga bakvalvet bara sköt iväg mig :D.
41794930_10215191902782807_5004857306207223808_n.jpg

Är det ponnyns sadel du haft? Förutom att du inte kommer ner i den , hur passar den förövrigt?
 
Är det ponnyns sadel du haft? Förutom att du inte kommer ner i den , hur passar den förövrigt?
Jepp har haft samma på båda. Den ligger helt ok på honom. Följer fint, ligger still (nu när han lagt på sig behöver jag inte bröstan heller längre) men han börjar bredda ur den.
 

Bifogade filer

  • 20181031_223539.jpg
    20181031_223539.jpg
    224,7 KB · Visningar: 140
Sadelletandet ger mig gråa hår. Ergo-ÅF i trakterna är föräldraledig och Anatomica verkar bli för lång på min.

De sadlar av de alla tusen (nåja, överdriver liiite i min frustration) vi provat som lagt sig bra är Custom Icon Flight och Childeric DSG. Childericen har jag dock inte haft möjlighet att prova under ridning.

Ni som kan, vad särskiljer DSG från övriga modeller?

Eftersom Custom Icon Flight (eller custom-sadlar öht) verkar vara nästintill omöjligt att få tag på i Sverige har jag fått tips om Equipe Victoria som ska vara väldigt lik Icon Flight - någon som har erfarenhet? Nypriset är ju dock inte särskilt attraktivt men det dyker ju upp begagnade lite då och då (och jag börjar bli lätt desperat 😉).
 
Sadelletandet ger mig gråa hår. Ergo-ÅF i trakterna är föräldraledig och Anatomica verkar bli för lång på min.

De sadlar av de alla tusen (nåja, överdriver liiite i min frustration) vi provat som lagt sig bra är Custom Icon Flight och Childeric DSG. Childericen har jag dock inte haft möjlighet att prova under ridning.

Ni som kan, vad särskiljer DSG från övriga modeller?

Eftersom Custom Icon Flight (eller custom-sadlar öht) verkar vara nästintill omöjligt att få tag på i Sverige har jag fått tips om Equipe Victoria som ska vara väldigt lik Icon Flight - någon som har erfarenhet? Nypriset är ju dock inte särskilt attraktivt men det dyker ju upp begagnade lite då och då (och jag börjar bli lätt desperat 😉).

Lycklig för att jag imorgon får besök av ÅF för Custom-sadlar för att prova olika modeller! Hoppas, hoppas att jag hittar något nu!
Har även lite förhoppning på Equipe Victoria, testat en Olympia och den var ok, men skulle behöva vara lite mer öppen fram och det är Victorian vad jag förstått. När en svag förhoppning att jag ska ta mig ur det här sadelletandet snart (om än med ett stort hål i plånboken... 😬).
 
Ja, jag tycker också den ligger bäst och det är ju också den sadeln hästen verkade trivas bäst i. Egentligen tror jag inte att det är just stöden som gjorde att det blev rätt utan snarare att den, kanske för att den lägger sig i bäst balans, gjorde det lätt att sitta ”rakt upp och ner” när jag red. Men skulle jag råka på en exakt likadan skulle jag nog slå till 😉. Nu verkar de vara svåra att få tag på i Sverige så jag får nog fortsätta leta och prova sadlar. Men kanske är det så att det är vidare bomvidd som krävs för att sadeln ska lägga sig bra?
Ja, tror att du tänker helt rätt. Smal manke men när ni väl hamnar nånstans i ryggnivå kan hästen ha en mycket bredare vinkel på rygg, mankbas och även skulderblad - är sadeln för smal kan rörliga skulderblad inte rotera bakåt utan att slå i ortspetsarna samt att den kniper om mankbasen - detta är två tydliga tecken på att du har tryck på Trapeziusmuskeln. De blir trippiga och vill inte gå framåt, kommer inte upp med ryggen avslappnat.

Tycker också att alla sadlar på bildhamnar långt fram och ovanför. Förutom Icon.

Vad gäller sadelgjord så kan t ex ELT hjälpa till att hålla gjorden på plats. Finns även svängda gjordar för de som har läget för långt bak.
 
Ja, tror att du tänker helt rätt. Smal manke men när ni väl hamnar nånstans i ryggnivå kan hästen ha en mycket bredare vinkel på rygg, mankbas och även skulderblad - är sadeln för smal kan rörliga skulderblad inte rotera bakåt utan att slå i ortspetsarna samt att den kniper om mankbasen - detta är två tydliga tecken på att du har tryck på Trapeziusmuskeln. De blir trippiga och vill inte gå framåt, kommer inte upp med ryggen avslappnat.

Tycker också att alla sadlar på bildhamnar långt fram och ovanför. Förutom Icon.

Vad gäller sadelgjord så kan t ex ELT hjälpa till att hålla gjorden på plats. Finns även svängda gjordar för de som har läget för långt bak.

Ja, när vi tog fram mankprofilen på honom ser man tydligt att han har en hög topp som är smal (vilket tidigare sadelutprovare angett som anledning till att han ska ha smalare bomvidd) men när man väl kommer förbi manken så blir han ganska bred. Revbensprofilen på honom är rund snarare än oval.

Jag rider med ELT-gjord redan och tycker den är kanon!

Igår beställde jag dock sadel! Har hittat Custom-återförsäljare i Sverige och fick henne att komma förbi igår. Provred i 3 sadlar och alla låg stilla och i bra balans! Angenämt problem att försöka välja och känna vilken av sadlarna som jag tyckte kändes bäst när alla tre var fantastiska att rida i. Det slutade dock med en Gemini R som är gjord för hästar med mycket manke, stora bogblad och kort rygg, dvs min häst i ett nötskal! Hästen var lite övertänd eftersom jag inte kunnat rida ordentligt på ett tag pga att jag inte har någon sadel jag tycker ligger bra, men jag satt ändå säkert och i balans - kände att jag kunde sitta kvar i sadeln och att han inte ryckte mig ur balans när han hittade på lite egna övningar. Och jag gillar verkligen korta stöd tycker att jag kommer mer till min rätt som ryttare när inte benet pressas bak av ett stöd. Dessutom sitter jag ju redan relativt långt bak eftersom hans sadelläge är längre bak och då tyckte både jag och utprovaren att min skänkel hamnade i bättre läge i de korta stöden. Känns fantastiskt bra! Det som är extra bra är att jag får en sadel som de bygger efter min hästs mått i en modell som passar både mig och honom. Den enda som är sur är min plånbok, men jag tänker att både jag och hästen är värda en fin julklapp. :angel:

Nu sitter jag och bildgooglar sadlar som en tok eftersom man (som namnet Custom antyder) kan göra väldigt mycket design-val på utseendet. Är ju egentligen konservativ och tycker oftast att less is more vad gäller iaf sadlar men ska jag ha en brun sadel med ljusa sömmar? Svart sadel med grå sömmar? Svart sadel med bruna detaljer (piping etc) för att kunna vara friare i val av färg på övrig utrustning? Har ni några snygga sadlar att tipsa om som jag kan inspireras av tar jag tacksamt emot tips!
 
I veckan ska det minsann testas sadlar här! Har raggat ihop en Prestige D1, en Erreplus Adelinde och en Equipe Olympia! Ska bli väldigt intressant att testa alla :) .
 
Provade D1an igår och den låg helt ok på Koop. Väldigt fin och otroligt mjukt stoppad sadel. Men jag kunde i n t e rida i den. Sätt som en hal klick smör och hade noll kroppskontroll. Så det blir ett nej. Red sen en annan häst i en Erreplus Adelinde och den var mycket bättre än D1an men lite för bred i midjan. Har även blivit bortskämd av Equipes underbara greppiga lammskinn. Både Prestigen och Erreplusen kändes sådär i lädret i jämförelse. Imorgon provar vi Equipe Olympia och ev Viktoria och Glamour. Men de två senare är så dyra att det är helt orimligt.
 

Bifogade filer

  • 20181119_202640.jpg
    20181119_202640.jpg
    117,6 KB · Visningar: 121
Barb fick prova en Prestige X Helen ikväll. Jag gillade den väldigt mycket och ska prova den på Koop på fredag. Den är utskuren på samma sätt som D1 för bogen, supersmal i sätet och med rätt mittpunkt för mig.
 

Bifogade filer

  • 20181120_224624.jpg
    20181120_224624.jpg
    191,6 KB · Visningar: 109
Nu har jag iaf köpt en sadel. Fyndade en Prestige X Helen och gjorde lite av en chansning eftersom den är dubbelkåpad. Kanske inte en chansning som kommer att flyga då jag inte alls fick samma känsla i denna som den jag provade. Men men, den får nån vecka på sig innan den åker ut på annons och Emporion blir kvar också tillsvidare.
Blev lite filmad i den idag och jag rider utan stigbyglar för att kunna släppa ner benen, för handen på hjärtat kan det gott vara jag som inte är stark nog och inte sadlarna det är fel på (sååå konstigt :p).
 
Lite nyfiken på vad du har tyckt om Emporion den tid du ridit med den?
Jag tycker jättemycket om Emporion! Det som är nackdelen för mig och som gör att jag letar efter en annan sadel är att jag inte riktigt kommer ner och den tippar fram mitt bäcken. Annars är det en supertrevlig sadel som verkligen låter en komma nära hästen. Älskar det smala sätet! Hade jag kunnat gjort en hybrid med Oracles sittpunkt och resten som Emporion hade det varit min drömsadel. Nu ska iaf Prestigen säljas och jag ska försöka hitta en Oracle att testa.
 
Jag tycker jättemycket om Emporion! Det som är nackdelen för mig och som gör att jag letar efter en annan sadel är att jag inte riktigt kommer ner och den tippar fram mitt bäcken. Annars är det en supertrevlig sadel som verkligen låter en komma nära hästen. Älskar det smala sätet! Hade jag kunnat gjort en hybrid med Oracles sittpunkt och resten som Emporion hade det varit min drömsadel. Nu ska iaf Prestigen säljas och jag ska försöka hitta en Oracle att testa.

Jag är hemskt sugen på en emporio (även kollat Islandshästvarianten av emporio med öppet säte) :d
 
Islandsvarianten är hemsk. En vän har den och den är för mig helt annorlunda att rida i. Inte lika smal heller. Rekommenderar intet!

Vad bra att jag fick veta det! :up: Tittat på dem främst då dem verkar lättare att få tag i med vidare bom, än den vanliga Emporion som bara produceras i normal bomvidd(?)
 
Vad bra att jag fick veta det! :up: Tittat på dem främst då dem verkar lättare att få tag i med vidare bom, än den vanliga Emporion som bara produceras i normal bomvidd(?)
Om en beställer en ny Emporio går den tydligen att få som vid nu och det verkar även gå att värma om dom på samma sätt som Prestiges bommar. Ska kolla upp just det här med omvärmning om jag ändå får behålla min Emporio ett tag. Red i den igår och hade jag kunnat få Helensätet och Emporions kåpor hade jag varit i drömsadeln :D!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 004
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp