Dressyrutrustning Vi som letar dressyrsadlar IV

Hallonsoda

Trådstartare
*Länk till förra tråden*

Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo equester Venus nu som ligger bra men den är alldeles för smal för mig :(, måste ha mkt bredare. Jag trivs ganska bra i Wellington/ Edinburgh och Wintec (!). Har tyvärr aldrig suttit i amerigo, prestige, erreplus eller childeric. Hästen har ganska tacksamt sadelläge men tror kanske att Edinburgh blir för svängd, hade en sådan på en ponny förr i världen och den var bra mkt mer svängd i ryggen än den här hästen, som är ett ganska typiskt halvblod av sportigare modell. Kvadratiskt byggt så inte extremliberaler rygg. Tänkte försöka satsa på begagnatmarknaden! Vore så snällt om ni kunde hjälpa mig!! Vad kan tänkas passa mig som vill sitta brett?

Senast ändrad av en moderator:
Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo equester Venus nu som ligger bra men den är alldeles för smal för mig :(, måste ha mkt bredare. Jag trivs ganska bra i Wellington/ Edinburgh och Wintec (!). Har tyvärr aldrig suttit i amerigo, prestige, erreplus eller childeric. Hästen har ganska tacksamt sadelläge men tror kanske att Edinburgh blir för svängd, hade en sådan på en ponny förr i världen och den var bra mkt mer svängd i ryggen än den här hästen, som är ett ganska typiskt halvblod av sportigare modell. Kvadratiskt byggt så inte extremliberaler rygg. Tänkte försöka satsa på begagnatmarknaden! Vore så snällt om ni kunde hjälpa mig!! Vad kan tänkas passa mig som vill sitta brett?
Min spontana tanke är Ideal/Crown Jessica, för den tycker jag själv är på tok för bred men vet flera som uppskattar. :D

I sadeldjungeln med min ”nya” häst 🙈

Sist jag var här kändes det som om man i alla fall i annonserna kunde läsa vad för hästar sadeln skulle passa (förutom att de ibland både passade raka som böjda, korta som långa osv 🤪🤣😅) men nu beskrivs de flesta sadlar bara för ryttaren?!

Nåväl jag har en stor halvblodskille, vilket innebär att jag inte är så liten själv (nästan 180 cm lång) med ordentlig manke och stort bopartiet, och så en riktigt riktigt kort liten rygg....
Manken gör att det är svårt att lägga för vid bom på honom men en bit ned är han egentligen ganska vid 🙈
Ska se om ni kan få någon bild här:

http://instagr.am/p/Bwbpow3gt7E/
http://instagr.am/p/BwtNDVngpCJ/
Några tankar eller tips?

Någon som har koll på hur de ”nya” märkena är?
Erreplus? Antares? Devecoroux? Custom?

Jag trivs väldigt bra i Amerigo DJ och CC, har precis en DJ på prov och det ser hyfsat ut men kanske inte optimalt. MEN den är iaf nog kort i 17,5”... däremot något för svängd och aningen trång redan nu men blir den vidare får inte manken plats 😅🙈
90240E29-75E6-4645-810D-815280E719C9.png

http://instagr.am/p/Bwrzs4pAQhO/

@JohannaB Jag har Erreplus sen flera år tillbaka. Passar väldigt bra på min häst med rak rygg, jättemanke och stora bogblad. Han har även kort anläggningsyta, men jag får plats med en 18 tum på honom, vilket jag behöver som ryttare, inte pga rumstorlek, men för att jag är så lång och behöver plats att kunna röra mig i sadeln pga det.

Hästdiskussioner nu

• Betäckningar 2019
  • Föl 2017
  • Föl 2019

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• En dag till utan familjen

Radannonser

• Fint fullblod säljes

Hästnyheter

Bukefalos