Vi som letar häst II

Sist jag letade häst fick jag en film av en säljare där en fyraåring reds med graman. Skickade den till min tränare och fick bara svaret ”be om en ny film, utan graman”

Så svårt kan de ju inte vara att ta av den för en 3 minuter lång film, även om det är så man rider till vardags. Hästen går inte bort, men om den inte står nästgårds eller jag får en bra anledning till varför gramanen används kommer jag ju inte vara sugen på en längre resa utan en film där den rids utan hjälptyglar.
 
Alltså så mycket roliga, konstiga saker som sker inom hästförsäljnings världen.

Var med i en grupp för ridskolehästar som en känd hästförsäljare har. Hon lägger upp två stycken ston som finns i Litauen och vill ha 75.000 per häst.
Jag är då nyfiken och skriver varför hon lagt på 25.000 kr i pris, då dem med original säljaren låg ute för 50.000 kr var. Inget illa menat och förstår vi alla försöker överleva här i världen. Men vad är det just med henne som gör att dem ska kosta 25.000 kr mer än den andra säljaren. Ingår andra saker?
Hon attackerar mig privat och börjar skriva riktigt elaka meddelande om mig (försöker iallafall) och att hon förtjänar den summan då hon betalar skatt osv. Gick ur gruppen då det var droppen för mig. Skulle aldrig få för mig att köpa häst utav någon som går till personangrepp över en fråga.

Senare samma kväll la en tredje hästsäljare ut samma hästar på hastnet för mellan 50-60 000 per häst.

Nej alltså denna marknaden är lite rolig ibland.
 
Alltså så mycket roliga, konstiga saker som sker inom hästförsäljnings världen.

Var med i en grupp för ridskolehästar som en känd hästförsäljare har. Hon lägger upp två stycken ston som finns i Litauen och vill ha 75.000 per häst.
Jag är då nyfiken och skriver varför hon lagt på 25.000 kr i pris, då dem med original säljaren låg ute för 50.000 kr var. Inget illa menat och förstår vi alla försöker överleva här i världen. Men vad är det just med henne som gör att dem ska kosta 25.000 kr mer än den andra säljaren. Ingår andra saker?
Hon attackerar mig privat och börjar skriva riktigt elaka meddelande om mig (försöker iallafall) och att hon förtjänar den summan då hon betalar skatt osv. Gick ur gruppen då det var droppen för mig. Skulle aldrig få för mig att köpa häst utav någon som går till personangrepp över en fråga.

Senare samma kväll la en tredje hästsäljare ut samma hästar på hastnet för mellan 50-60 000 per häst.

Nej alltså denna marknaden är lite rolig ibland.
Vilken still! Hon kunde väl bara skriva att hon vill göra en förtjänst?
 
Alltså så mycket roliga, konstiga saker som sker inom hästförsäljnings världen.

Var med i en grupp för ridskolehästar som en känd hästförsäljare har. Hon lägger upp två stycken ston som finns i Litauen och vill ha 75.000 per häst.
Jag är då nyfiken och skriver varför hon lagt på 25.000 kr i pris, då dem med original säljaren låg ute för 50.000 kr var. Inget illa menat och förstår vi alla försöker överleva här i världen. Men vad är det just med henne som gör att dem ska kosta 25.000 kr mer än den andra säljaren. Ingår andra saker?
Hon attackerar mig privat och börjar skriva riktigt elaka meddelande om mig (försöker iallafall) och att hon förtjänar den summan då hon betalar skatt osv. Gick ur gruppen då det var droppen för mig. Skulle aldrig få för mig att köpa häst utav någon som går till personangrepp över en fråga.

Senare samma kväll la en tredje hästsäljare ut samma hästar på hastnet för mellan 50-60 000 per häst.

Nej alltså denna marknaden är lite rolig ibland.
Fast så orimligt är det väl inte om en säljare i Sverige lägger på en del på ursprungspriset för t.ex. skatt, administrationskostnader, arbetstid och vinst?
Villkoren skiljer sig ju också mellan Sverige och Litauen.
 
Fast så orimligt är det väl inte om en säljare i Sverige lägger på en del på ursprungspriset för t.ex. skatt, administrationskostnader, arbetstid och vinst?
Villkoren skiljer sig ju också mellan Sverige och Litauen.
Nej det är rimligt tycker jag också samt det de erbjuder i att vara en svensk förmedlare till häst i utlandet kan i sig vara värt ett slags teoretiskt trygghetspris för osäker köpare. Det är ju samma vad man än handlar när det gäller att gå via förmedlare vs direkt, priset är inte det samma. Det konstiga här var väl mer att förmedlaren blev så aggressiv istället för att förklara de legitima skälen varför hon tar mer betalt. Som köpare har man sen ett val, köp direkt om du inte vill betala premien för förmedlare 🤷‍♀️
 
Fast så orimligt är det väl inte om en säljare i Sverige lägger på en del på ursprungspriset för t.ex. skatt, administrationskostnader, arbetstid och vinst?
Villkoren skiljer sig ju också mellan Sverige och Litauen.

Den första säljaren var också bosatt i Sverige. Hade annars inte frågat men undrade nu vad det var som skiljde dem två olika svenska förmedlarna åt. Den tredje försäljaren är också svensk.

Så alla tre hästförsäljarna är bosatta i Sverige men skiljer då alltså från 50.000-75.000 kr i pris beroende på vilkan säljare du köper ifrån. Detta var grunden till att jag frågade varför säljare nummer två hade höjt med 25.000 kr. Då säljare nummer ett hade att transporten till Sverige ingick.

Sen tycker jag inte att man beter sig så oavsett om alla hade varit svenska försäljare eller inte. För var inget elakt eller påhoppande i min fråga. Utan bara en fundering. För förstår så klart folk vill tjäna pengar och inte sälja för exakt samma summa dem köper hästar för.

Men när dem dagen innan låg ute för 50.000 var på hästnet och transport ingick. Varför får man nu samma deal men måste betala 25.000 kr mer. Lite det jag tycker är konstigt.
 
Den första säljaren var också bosatt i Sverige. Hade annars inte frågat men undrade nu vad det var som skiljde dem två olika svenska förmedlarna åt. Den tredje försäljaren är också svensk.

Så alla tre hästförsäljarna är bosatta i Sverige men skiljer då alltså från 50.000-75.000 kr i pris beroende på vilkan säljare du köper ifrån. Detta var grunden till att jag frågade varför säljare nummer två hade höjt med 25.000 kr. Då säljare nummer ett hade att transporten till Sverige ingick.

Sen tycker jag inte att man beter sig så oavsett om alla hade varit svenska försäljare eller inte. För var inget elakt eller påhoppande i min fråga. Utan bara en fundering. För förstår så klart folk vill tjäna pengar och inte sälja för exakt samma summa dem köper hästar för.

Men när dem dagen innan låg ute för 50.000 var på hästnet och transport ingick. Varför får man nu samma deal men måste betala 25.000 kr mer. Lite det jag tycker är konstigt.
Nyfiken fråga. Hur kan samma hästar säljas av olika personer alls?
 
Nyfiken fråga. Hur kan samma hästar säljas av olika personer alls?

Händer väldigt ofta om hästen inte finns i Sverige :). Samma häst/hästar kan vara till salu genom olika hästförsäljare här i Sverige. Den som får sålt hästen får väl sin del utav ägaren utomlands. Sett det fler gånger och brukar vara väldigt olika pris, beroende på vilken säljare.
 
Händer väldigt ofta om hästen inte finns i Sverige :). Samma häst/hästar kan vara till salu genom olika hästförsäljare här i Sverige. Den som får sålt hästen får väl sin del utav ägaren utomlands. Sett det fler gånger och brukar vara väldigt olika pris, beroende på vilken säljare.
Så knepigt 😂 bäst marknadsföring vinner 🤔 eller ja, lägst pris. Taskigt av ägaren egentligen, men blir kanske av med dem fortare.
 
Så knepigt 😂 bäst marknadsföring vinner 🤔 eller ja, lägst pris. Taskigt av ägaren egentligen, men blir kanske av med dem fortare.
Fast det är väl inte jättekonstigt, det är som mäklare och sälja hus, typ. Förstår inte riktigt det taskiga i att använda flera olika kanaler för att få en häst såld.
 
Så knepigt 😂 bäst marknadsföring vinner 🤔 eller ja, lägst pris. Taskigt av ägaren egentligen, men blir kanske av med dem fortare.
Men jag förstår inte heller! Om jag ser en annons på en häst som finns i Litauen som kostar 36000 om jag köper den av ägaren så vill jag ju inte betala 42000 för att köpa samma häst av en förmedlare? Samma häst, står på samma ställe, blir samma transportkostnad. Dessutom går jag ju miste om direktkontakten med ägaren som kan berätta mer eller kan var till hjälp efter köpet. Eller vinner jag något på att köpa av den svenska förmedlaren? Något med reklamationsrätt eller nåt? För när jag köpte direkt av denna säljare stod det ju i kontraktet att Litauisk lag gällde.
 
Men jag förstår inte heller! Om jag ser en annons på en häst som finns i Litauen som kostar 36000 om jag köper den av ägaren så vill jag ju inte betala 42000 för att köpa samma häst av en förmedlare? Samma häst, står på samma ställe, blir samma transportkostnad. Dessutom går jag ju miste om direktkontakten med ägaren som kan berätta mer eller kan var till hjälp efter köpet. Eller vinner jag något på att köpa av den svenska förmedlaren? Något med reklamationsrätt eller nåt? För när jag köpte direkt av denna säljare stod det ju i kontraktet att Litauisk lag gällde.
Jag vet inget om just dessa förmedlare men generellt tänker jag att folk hellre köper häst via en förmedlare som de känner sedan tidigare och som de känner sig trygga med, jämfört med att köpa direkt av okänd utländsk säljare.
Är säkert därför de använder olika förmedlare, i hopp om att någon av dem har större kontaktnät med svenska köpare.
 
Tyvärr verkar det inte bli något köp av den fina hästen jag provred för ett par veckor sen. Det är inte ens att det tog stopp i besiktningen utan det är ägaren som är fortsatt knepig, jag tror jag får släppa den och fortsätta leta. Vilket jag har gjort under tiden och…

jag har fått svar på tre andra hästar på annons varav två är svenskfödda isisar. En fyrgångare och en femgångare men jag tror inte jag skulle hålla på med att passa själv, kanske i framtiden med tränare isåfall. Jag har bara lite erfarenhet med islandshäst men jag ser ingen direkt anledning att inte köpa en isis som min första häst men hör gärna råd (förhoppningsvis inte avrådan).
 
Fast det är väl inte jättekonstigt, det är som mäklare och sälja hus, typ. Förstår inte riktigt det taskiga i att använda flera olika kanaler för att få en häst såld.
Fast man anlitar väl inte flera mäklare när man säljer sitt hus?
Att anlita en som förmedlar är ju inget konstigt men fler. Kanske heller inget konstigt att ha olika i flera länder.
 
Tyvärr verkar det inte bli något köp av den fina hästen jag provred för ett par veckor sen. Det är inte ens att det tog stopp i besiktningen utan det är ägaren som är fortsatt knepig, jag tror jag får släppa den och fortsätta leta. Vilket jag har gjort under tiden och…

jag har fått svar på tre andra hästar på annons varav två är svenskfödda isisar. En fyrgångare och en femgångare men jag tror inte jag skulle hålla på med att passa själv, kanske i framtiden med tränare isåfall. Jag har bara lite erfarenhet med islandshäst men jag ser ingen direkt anledning att inte köpa en isis som min första häst men hör gärna råd (förhoppningsvis inte avrådan).
Du får ju fundera på vilken typ av ridning du vill ägna dig åt 😊 visst tränar man dressyr med islandshästarna men vill du tävla dressyr o hoppning är den kanske inte mest lämpad. Vill du träna dressyr för att tävla bland islandshästar så är den ju perfekt 👌🏻 De jag träffat har varit lättsamma och schyssta men med massor av power under ryttare.
 
Men jag förstår inte heller! Om jag ser en annons på en häst som finns i Litauen som kostar 36000 om jag köper den av ägaren så vill jag ju inte betala 42000 för att köpa samma häst av en förmedlare? Samma häst, står på samma ställe, blir samma transportkostnad. Dessutom går jag ju miste om direktkontakten med ägaren som kan berätta mer eller kan var till hjälp efter köpet. Eller vinner jag något på att köpa av den svenska förmedlaren? Något med reklamationsrätt eller nåt? För när jag köpte direkt av denna säljare stod det ju i kontraktet att Litauisk lag gällde.

Jag vet inget om just dessa förmedlare men generellt tänker jag att folk hellre köper häst via en förmedlare som de känner sedan tidigare och som de känner sig trygga med, jämfört med att köpa direkt av okänd utländsk säljare.
Är säkert därför de använder olika förmedlare, i hopp om att någon av dem har större kontaktnät med svenska köpare.
Jag förstår också tanken med att nån förmedlar. Hjälper till med besiktning, transport osv. En trygghet och kanske kan jag få referenser från människor i Sverige som haft med personen att göra sen innan. Har den dessutom träffat hästen kan jag få en uppfattning, om jag har lite koll på förmedlaren.
Men det blir ju lite konstigt när när det finns två annonser på samma häst med olika pris.
Annars är ju själva förmedlingstjänst något jag kan tänka mig betala för, men det förutsätter att jag kan kolla upp förmedlaren och få goda referenser.
 
Fast man anlitar väl inte flera mäklare när man säljer sitt hus?
Att anlita en som förmedlar är ju inget konstigt men fler. Kanske heller inget konstigt att ha olika i flera länder.
Jag vet inte om det kanske är ovanligt i Sverige men det är vanligt med flera olika mäklare på samma hus i andra länder jag bott i, samma med lägenheter som hyrs ut. Nu brukar i och för sig inte priset skilja sig.
 
Du får ju fundera på vilken typ av ridning du vill ägna dig åt 😊 visst tränar man dressyr med islandshästarna men vill du tävla dressyr o hoppning är den kanske inte mest lämpad. Vill du träna dressyr för att tävla bland islandshästar så är den ju perfekt 👌🏻 De jag träffat har varit lättsamma och schyssta men med massor av power under ryttare.
Jag är inte en tävlingsmänniska men tycker jättemycket om att träna för tränare så det kommer jag fortsätta med, om det blir tävling av någon sort får framtiden utvisa isåfall. Köper jag en isis kommer jag börja rida för en ny tränare också som är utbildad i islandshästar. Jag letar främst efter en häst att ha roligt med och utvecklas så som vi har förutsättningar för 🙂
 
Jag har bestämt mig, jag ska köpa häst! Har fallit pladask för en annons och väntar på svar från ägaren. Privatägare i Sverige och samma ände av landet som mig så åka och titta blir inte så svårt. Jag har känt mig lite nedstämd av tanken att inte få köpa min foderhäst och tänkt mycket på det, tänkt på de fina svaren jag fick på min senaste tråd om det här, scannat annonser och sparat en del men ingen häst jag känt tillräckligt dragen till för att ta kontakt... och så såg jag den här wow-hästen, fick direkt en känsla att det där är min häst! Nu är det väl kanske inte så troligt att den första hästen jag tror mig vilja ha från annons blir den rätte, men det stora i detta är att jag inte längre känner att det är helt hopplöst om jag inte kan köpa min nuvarande häst. Att jo, det kan nog finnas en ny bästa vän till mig där ute. Känner mig ganska upprymd! :banana: Hoppas den inte är tingad redan!

Kan ni tänka er, plötsligt fick jag gehör från den här hästens ägare. Den där allra första annonsen jag fastnade för, spännande!
 
Tyvärr verkar det inte bli något köp av den fina hästen jag provred för ett par veckor sen. Det är inte ens att det tog stopp i besiktningen utan det är ägaren som är fortsatt knepig, jag tror jag får släppa den och fortsätta leta. Vilket jag har gjort under tiden och…

jag har fått svar på tre andra hästar på annons varav två är svenskfödda isisar. En fyrgångare och en femgångare men jag tror inte jag skulle hålla på med att passa själv, kanske i framtiden med tränare isåfall. Jag har bara lite erfarenhet med islandshäst men jag ser ingen direkt anledning att inte köpa en isis som min första häst men hör gärna råd (förhoppningsvis inte avrådan).
Hur mycket isis har du ridit? Skulle inte köpa en isis om jag inte behärskade tölten tex (vilket jag inte gör eftersom jag bara ridit isis på tur ett par gånger i mitt liv och för många år sedan). Däremot skulle jag kunnat tänka mig en isis om jag först ridit ett tag på en isis-ridskola för att lära mig, eller om jag stod uppstallad på ett ställe med många andra isisar och tillgång till bra tränare.

Det är ju så svårt att definiera och avgränsa vad man letar efter! Jag själv ville ju först och främst ha en fjording som kunde starta lite lättare dressyr- och hopptävlingar och börja träna lite WE. När inte det fanns började jag titta på annonser på andra kallblod eller lite grövre halvblod, men när det inte funkade med kallblodet jag köpte svängde jag och tänkte att jag ökar budgeten och tittar efter äldre halvblod som kunde funka som läromästare och tanthäst. Misslyckades ändå! Har nu valt att ha en hyrfjording ett tag från hösten, så får vi se om jag snubblar över en egen fjording så småningom!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 230
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 249
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 551
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 038
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp