Vi som letar häst II

Fjordhäst är en billigare ras, om man ser till vad man egentligen får för inköpssumman. Sunda okomplicerade hästar som med rätt utbildning (och lite foder) kan gå medelsvår nivå i dressyr och distansritt, lätta klasser hoppning och fälttävlan och svår klass sportkörning. Kan för lite om WE för att uttala mig, men jag vet att en fjordhäst är med och tävlar på VM som pågår nu.

Tidigare var de även billiga i inköp, pinsamt när man köper föl för 12 000 kr... Eller när det blev en stor snackis när en fjordhäst som kvalat till medelsvår dressyr kostade 65 000 kr. O_o
Ja, jag har kikat en del på WE-fjordingen! Han är från Ungern och ser jätteduktig ut!
 
Fjordhäst är en billigare ras, om man ser till vad man egentligen får för inköpssumman. Sunda okomplicerade hästar som med rätt utbildning (och lite foder) kan gå medelsvår nivå i dressyr och distansritt, lätta klasser hoppning och fälttävlan och svår klass sportkörning. Kan för lite om WE för att uttala mig, men jag vet att en fjordhäst är med och tävlar på VM som pågår nu.

Tidigare var de även billiga i inköp, pinsamt när man köper föl för 12 000 kr... Eller när det blev en stor snackis när en fjordhäst som kvalat till medelsvår dressyr kostade 65 000 kr. O_o
Som tidigare fjordingägare kommer jag tyvärr aldrig äga fjording igen, just pga att de är för lättfödda. Det är så skönt att äntligen ha en häst som kan gå på bete, vilket gör det så mycket lättare att hitta stallplats!

För fyra år sedan var jag och provred en valack, fd godkänd hingst. Icke inkörd och inte tävlad, den skulle de ha 35 tkr för
 
Jag har varit och provat en som enligt annonsen skulle vara lämplig som tanthäst. Hade ett jättebra samtal med ägaren innan.
Allt hon sa stämde förvisso, men den kändes stelopererad i hela fronten, typ som om den var halt båda fram/ hade fång. Satt på den totalt i några minuter innan jag hoppade av och körde fyra timmar hem.
Att leta häst är riktigt okul.
 
Usch, vilken tråkig resa.

Jag har med en kompis i helgen för att titta på en unghäst. Fyra timmar för att på plats få veta att det var en häst som räddats i Portugal.

Dessutom en kota som var rejält mycket större än den andra.

Säljaren sade att denne kanske skulle kollat upp det, men ville se vad potentiella köpare tyckte först....

Tur att min kompis och jag hade kul i bilen. Tur för säljaren, det...

:idea: :cool:
Jag har varit och provat en som enligt annonsen skulle vara lämplig som tanthäst. Hade ett jättebra samtal med ägaren innan.
Allt hon sa stämde förvisso, men den kändes stelopererad i hela fronten, typ som om den var halt båda fram/ hade fång. Satt på den totalt i några minuter innan jag hoppade av och körde fyra timmar hem.
Barrybeg Devotion leta häst är riktigt okul
 
Usch, vilken tråkig resa.

Jag har med en kompis i helgen för att titta på en unghäst. Fyra timmar för att på plats få veta att det var en häst som räddats i Portugal.

Dessutom en kota som var rejält mycket större än den andra.

Säljaren sade att denne kanske skulle kollat upp det, men ville se vad potentiella köpare tyckte först....

Tur att min kompis och jag hade kul i bilen. Tur för säljaren, det...

:idea: :cool:
Usch vad tråkigt. Förstår inte varför folk inte är ärliga omkring detta.. Tyvärr är det en person som tagit hit många hästar från Portugal och påstår det är "räddnings hästar" men i verkligheten är det ren förmedling av undernärda hästar som inte mår bra (jag menar man försöker dölja det är en försäljnings/förmedlings verksamhet under en "rescue" flagga. Kan ju säga efter att haft med det att göra att det är rent av att man försöker lura folk på pengar.

Kan ju se en annan annons som står ute med " är en import ifrån Portugal och renrasig Lusitano. Hen står dock som oreggad och blandras i sitt pass pga förra ägaren inte skickade in papperna som bestämt." -ehhh, denna hästen kommer från samma "rescue" som flera andra, dom har ingen om vad föräldrarna är på dessa hästar så det är faktiskt en lögn. Dom hade aldrig fått papper för föräldrarna är inte avelsgodkända... O_o
 
Jag har varit och provat en som enligt annonsen skulle vara lämplig som tanthäst. Hade ett jättebra samtal med ägaren innan.
Allt hon sa stämde förvisso, men den kändes stelopererad i hela fronten, typ som om den var halt båda fram/ hade fång. Satt på den totalt i några minuter innan jag hoppade av och körde fyra timmar hem.
Att leta häst är riktigt okul.

Hade du sett den på film innan?
 
Hade du sett den på film innan?
Ja, massor med film. Och den hade inte massor med egen energi på filmerna, snarare fick man kanske arbeta mycket med att få den aktiv och framme. Men verkligheten var helt annan. Den skulle ha visats nån dag innan för annan spekulant som kört ännu längre än mig. De måste också varit besvikna 🙈
 
Usch, vilken tråkig resa.

Jag har med en kompis i helgen för att titta på en unghäst. Fyra timmar för att på plats få veta att det var en häst som räddats i Portugal.

Dessutom en kota som var rejält mycket större än den andra.

Säljaren sade att denne kanske skulle kollat upp det, men ville se vad potentiella köpare tyckte först....

Tur att min kompis och jag hade kul i bilen. Tur för säljaren, det...

:idea: :cool:
Men jösses 👀
Det där är ju snäppet värre 🥵
 
Usch vad tråkigt. Förstår inte varför folk inte är ärliga omkring detta.. Tyvärr är det en person som tagit hit många hästar från Portugal och påstår det är "räddnings hästar" men i verkligheten är det ren förmedling av undernärda hästar som inte mår bra (jag menar man försöker dölja det är en försäljnings/förmedlings verksamhet under en "rescue" flagga. Kan ju säga efter att haft med det att göra att det är rent av att man försöker lura folk på pengar.

Kan ju se en annan annons som står ute med " är en import ifrån Portugal och renrasig Lusitano. Hen står dock som oreggad och blandras i sitt pass pga förra ägaren inte skickade in papperna som bestämt." -ehhh, denna hästen kommer från samma "rescue" som flera andra, dom har ingen om vad föräldrarna är på dessa hästar så det är faktiskt en lögn. Dom hade aldrig fått papper för föräldrarna är inte avelsgodkända... O_o
För oss var allt en nyhet. Det var iofs ingen tvekan om rasen, för hästen var rastypisk i allt, och så klart - supertrevlig. Min kompis hade bara fått information om när hästen var importerad innan vi åkte. Att den stått på någon SOS-vade det nu hette, hade hon inte sagt.

Den var tunn och såg mer ut som en åring än som tvååring, och vet man ingenting om bakgrunden så är det lätt att få nya problem.

Vi tittade även på en till, på vägen hem, och för hade man inte fått papperen för uppfödaren hade inte gjort det, men det skulle gå att testa med dna för att få hästens ras verifierad. Det var helger inte aktuellt för min kompis.

Nåväl, vi hade en kul roadtrip och trivs så bra i varandras sällskap så det var ju roligt ändå! Och för mig som aldrig sett lusitano annat än på bilder och filmer, så var det spännande. Jag blev helt klart fascinerad av rasen och alltid lär man sig något!
 
Usch vad tråkigt. Förstår inte varför folk inte är ärliga omkring detta.. Tyvärr är det en person som tagit hit många hästar från Portugal och påstår det är "räddnings hästar" men i verkligheten är det ren förmedling av undernärda hästar som inte mår bra (jag menar man försöker dölja det är en försäljnings/förmedlings verksamhet under en "rescue" flagga. Kan ju säga efter att haft med det att göra att det är rent av att man försöker lura folk på pengar.

Kan ju se en annan annons som står ute med " är en import ifrån Portugal och renrasig Lusitano. Hen står dock som oreggad och blandras i sitt pass pga förra ägaren inte skickade in papperna som bestämt." -ehhh, denna hästen kommer från samma "rescue" som flera andra, dom har ingen om vad föräldrarna är på dessa hästar så det är faktiskt en lögn. Dom hade aldrig fått papper för föräldrarna är inte avelsgodkända... O_o
Det är ju förfärligt när man lurar folk att de gör en god gärning. Det är ju samma visa gällande "gatuhundar". Man blir bedrövad, för till sist vågar man inte missa på någon, och då får de djur som verkligen kunde behöva en räddare i nöden, ingen hjälp.

:cry:
 
Jag har varit och provat en som enligt annonsen skulle vara lämplig som tanthäst. Hade ett jättebra samtal med ägaren innan.
Allt hon sa stämde förvisso, men den kändes stelopererad i hela fronten, typ som om den var halt båda fram/ hade fång. Satt på den totalt i några minuter innan jag hoppade av och körde fyra timmar hem.
Att leta häst är riktigt okul.
Såg den ut på filmerna som när ägaren visade hästen live innan du satt upp?

Endel ryttare känner inte såntdär.
Tycker jag så ofta ser folk rida på halta hästar tex 😞
 
Såg den ut på filmerna som när ägaren visade hästen live innan du satt upp?

Endel ryttare känner inte såntdär.
Tycker jag så ofta ser folk rida på halta hästar tex 😞
På filmerna såg den fräsch ut. Om än att den saknade den där egna energin, men var inte oren alls på något vis. Tänkte att jag som vill ha en trygg tanthäst borde bli nöjd. Men att vara åt det segare hållet och ofräsch är ju två helt skilda saker 😔

Jag provar häst upp till 250’ så det är ju hästar som dels har presterat och är utbildade, men jag förväntar mig ju också en del av säljaren som tävlat hästen på medelsvår nivå.
 
Jag provred en kallblodstravare förra sommaren, blev jätteförtjust, skulle bli en del jobb men kändes bra och kul med en utmaning. Dagen efter säger jag till att jag vill köpa hästen, men då har ägaren ändrat sig och vill inte sälja alls :( Då hade man åkt en bit för att titta på hästen och sen byggt upp förväntningar och blivit förtjust i hästen redan.
 
Jag provred en kallblodstravare förra sommaren, blev jätteförtjust, skulle bli en del jobb men kändes bra och kul med en utmaning. Dagen efter säger jag till att jag vill köpa hästen, men då har ägaren ändrat sig och vill inte sälja alls :( Då hade man åkt en bit för att titta på hästen och sen byggt upp förväntningar och blivit förtjust i hästen redan.
Jag har varit med om det två gånger, att jag varit intresserad av att köpa en häst men sedan fått besked att de ändrat sig och istället vill behålla hästen. I det ena fallet hade det först sagts okej (jag beslutade mig direkt när jag var där) och att vi skulle fixa tid för besiktning, och sedan några dagar senare kom det att hon valde att ha kvar hästen. I båda fallen var det resor på 3-4 timmar enkel resa.
 
På filmerna såg den fräsch ut. Om än att den saknade den där egna energin, men var inte oren alls på något vis. Tänkte att jag som vill ha en trygg tanthäst borde bli nöjd. Men att vara åt det segare hållet och ofräsch är ju två helt skilda saker 😔

Jag provar häst upp till 250’ så det är ju hästar som dels har presterat och är utbildade, men jag förväntar mig ju också en del av säljaren som tävlat hästen på medelsvår nivå.
Med den budgeten borde du inte råka på någon som saknar framåtbjudning eller känns ofräsch.
 
Jag har varit med om det två gånger, att jag varit intresserad av att köpa en häst men sedan fått besked att de ändrat sig och istället vill behålla hästen. I det ena fallet hade det först sagts okej (jag beslutade mig direkt när jag var där) och att vi skulle fixa tid för besiktning, och sedan några dagar senare kom det att hon valde att ha kvar hästen. I båda fallen var det resor på 3-4 timmar enkel resa.
Så tråkigt! Klart folk kan ändra sig, men ändå...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 238
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 551
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 013
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp