Vi som letar häst II

Jag sålde min häst igår 👀
Han är helt fantastisk i temperamentet, men har för mycket mellan öronen vid ridning. För vår bådas skull var det här det bästa.
Hittade den absolut bästa människan för honom, jag är otroligt glad!
Så nu ska jag bara hitta en lobotomerad tanthäst åt mig själv 😅
 
När jag kollar på kontraktmallar för köp av häst så står det att man ska fylla i priset och sen också vilken del av priset som utgör mervärdesskatt, vad betyder det eller hur vet man hur stor del av priset som är mervärdesskatt? Det är försäljning från privatperson till privatperson. Har sökt på skatteverket utan att hitta svar. O_o
 
När jag kollar på kontraktmallar för köp av häst så står det att man ska fylla i priset och sen också vilken del av priset som utgör mervärdesskatt, vad betyder det eller hur vet man hur stor del av priset som är mervärdesskatt? Det är försäljning från privatperson till privatperson. Har sökt på skatteverket utan att hitta svar. O_o
Det gäller väl om det är företag och moms
 
Nu fullkomligt haglar det av fina fjordhästar till salu! Men vilka priser! Och hingstar. Samtidigt fortsätter andra hästar sjunka i pris.

Tycker det är helt rätt att fjordhäst äntligen får kosta lite. Speciellt välutbildade hästar. Kanske är det Hangvar Kry som kommit ut på annons? Han vann precis SM-allrounden i helgen, dvs hoppning, dressyr, brukskörning och precisionskörning samma meeting. Hatten av!
 
Tycker det är helt rätt att fjordhäst äntligen får kosta lite. Speciellt välutbildade hästar. Kanske är det Hangvar Kry som kommit ut på annons? Han vann precis SM-allrounden i helgen, dvs hoppning, dressyr, brukskörning och precisionskörning samma meeting. Hatten av!
Ja, Hangvar ligger ute (130’) och Wile 325 (150’) och en norsk Sires Leander (200’). Och så låg ju Charmör ute för 145’. Stoet Smilla (100’) och valacker Uddas Hector (90’) och Mio min Mio ( 85’) och Kotens Roch (42’). Och så lite yngre hästar och föl. Har stenkoll fast jag ju inte ska köpa…
 
Ja, Hangvar ligger ute (130’) och Wile 325 (150’) och en norsk Sires Leander (200’). Och så låg ju Charmör ute för 145’. Stoet Smilla (100’) och valacker Uddas Hector (90’) och Mio min Mio ( 85’) och Kotens Roch (42’). Och så lite yngre hästar och föl. Har stenkoll fast jag ju inte ska köpa…

Då är dessutom både Hector och Mio godkända för avel (men kastrerade), så det är inga 35-poängshästar exteriört heller. :) Även Leander har visats i Sverige (men fick 36 poäng). Jag ska inte heller köpa, men försöker ha koll ändå, för endera dagen kanske jag köper nåt ändå. ;)
 
Ja, Hangvar ligger ute (130’) och Wile 325 (150’) och en norsk Sires Leander (200’). Och så låg ju Charmör ute för 145’. Stoet Smilla (100’) och valacker Uddas Hector (90’) och Mio min Mio ( 85’) och Kotens Roch (42’). Och så lite yngre hästar och föl. Har stenkoll fast jag ju inte ska köpa…

Det är ju inga uppseendeväckande priser?
Speciellt inte eftersom efterfrågan på trevliga allroundhästar alltid är stor.
 
Det är ju inga uppseendeväckande priser?
Speciellt inte eftersom efterfrågan på trevliga allroundhästar alltid är stor.
Fast har fjordhästar alltid kostat dessa summor? Jag trodde i min enfald att fjordingar var en billigare ras, så att säga?

Sedan att en välmeriterad häst med prestation, oavsett ras, kostar, det ifrågasätter jag inte. Men SM-vinnare är inte det ordinarie utbudet, så räkna bort den.
 
Fast har fjordhästar alltid kostat dessa summor? Jag trodde i min enfald att fjordingar var en billigare ras, så att säga?

Sedan att en välmeriterad häst med prestation, oavsett ras, kostar, det ifrågasätter jag inte. Men SM-vinnare är inte det ordinarie utbudet, så räkna bort den.

Nej, de har varit billigare tidigaremrn som sagt så har efterfrågan ökat enormt på trevliga allroundhästar av mindre storlek, de som för några år sedan ofta var billiga har blivit åtråvärda och dyra.
Fjordhästar är verkligen underskattade.
 
Fast har fjordhästar alltid kostat dessa summor? Jag trodde i min enfald att fjordingar var en billigare ras, så att säga?

Sedan att en välmeriterad häst med prestation, oavsett ras, kostar, det ifrågasätter jag inte. Men SM-vinnare är inte det ordinarie utbudet, så räkna bort den.

Fjordhäst är en billigare ras, om man ser till vad man egentligen får för inköpssumman. Sunda okomplicerade hästar som med rätt utbildning (och lite foder) kan gå medelsvår nivå i dressyr och distansritt, lätta klasser hoppning och fälttävlan och svår klass sportkörning. Kan för lite om WE för att uttala mig, men jag vet att en fjordhäst är med och tävlar på VM som pågår nu.

Tidigare var de även billiga i inköp, pinsamt när man köper föl för 12 000 kr... Eller när det blev en stor snackis när en fjordhäst som kvalat till medelsvår dressyr kostade 65 000 kr. O_o
 
Fast har fjordhästar alltid kostat dessa summor? Jag trodde i min enfald att fjordingar var en billigare ras, så att säga?

Sedan att en välmeriterad häst med prestation, oavsett ras, kostar, det ifrågasätter jag inte. Men SM-vinnare är inte det ordinarie utbudet, så räkna bort den.
Nej, de har inte alltid kostat dessa summor. Jag var nr 2 på bollen flera gånger för ett halvår sedan och då pratade vi priser runt 60’ för trevlig allroundvalack. Inte SM-vinnare förstås, men helt OK för hobbyryttare.

Typiskt då när min budget låg runt 130’ och jag inte kunde få tag i en fjording och köpte till sist ett halvblod för 125’. Som jag idag kanske kan få runt 100’ för. Ser min dröm om en egen fjording alltmer försvinna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 401
Senast: Sootie
·
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 922
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp