Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat över försäljningsstall som jag inte vet om man får namnge här?

Här uppe i norr finns inget sådant vad jag vet men kan söderut finns det ju några olika som verkar seriösa. Det vore ju toppen att kunna få åka till en sådan och få prova ut rätt häst. Men det kanske är en utopi att det ska kunna funka så?
 
@prinsessfeminist Lite OT kanske men på ämnet hästköp, hur har du tänkt upplägget med försäljning av ditt sto med föl vid sidan? Handpenning nu hämta i höst typ, som ett föl? Har samma situation här men tänkte att jag måste vänta tills fölet är avvant och stoet igång för att få napp.
Ja, jag skulle också väntat, egentligen, men eftersom mitt sto är så känslig och kräver erfaren ryttare som uppskattar just känsligheten, så tänkte jag att jag testar och ser om jag får någon intresserad?

Rätt person kanske kan tänka sig att vänta till årsskiftet, funderade jag?

Och nu är det säljarens marknad. Flera som har hört av sig säger att det inte ens hinner provrida så är hästen såld.

Vi kan ta detaljer i pm om du vill? Jag har en seriös spekulant nu, och vi har funderat på lite olika upplägg.
 
Ja, jag skulle också väntat, egentligen, men eftersom mitt sto är så känslig och kräver erfaren ryttare som uppskattar just känsligheten, så tänkte jag att jag testar och ser om jag får någon intresserad?

Rätt person kanske kan tänka sig att vänta till årsskiftet, funderade jag?

Och nu är det säljarens marknad. Flera som har hört av sig säger att det inte ens hinner provrida så är hästen såld.

Vi kan ta detaljer i pm om du vill? Jag har en seriös spekulant nu, och vi har funderat på lite olika upplägg.

Tack, gärna det!
 
Vi letar också häst, tävlingsponny för hoppning. Typ det som alla vill ha känns det som.

Vi har insett att vår lilla C -ponny dels kanske är lite för liten, men framförallt är hon en dressyrponny så vi försöker hitta någon som matchar barnets intresse lite mer.

Svårt, man vet vad man har , men inte vad man får. Jag har funderat på att köpa osett också, men när det är till ett barn, då är det ju verkligen viktigt att det blir rätt. Vi har tittat på ett par importer från Irland och många är ju lite nervösa av sig, precis som om de inte är riktigt "tama". En sådan vill man ju inte ha till sitt barn. Vi har en irländare idag, men den är superfin i temperamentet, en riktig barnponny.
 
@prinsessfeminist Lite OT kanske men på ämnet hästköp, hur har du tänkt upplägget med försäljning av ditt sto med föl vid sidan? Handpenning nu hämta i höst typ, som ett föl? Har samma situation här men tänkte att jag måste vänta tills fölet är avvant och stoet igång för att få napp.
Jag har en gång varit spekulant på ett sto med föl vid sidan. Förslaget från ägaren var att jag när fölet var avvant fick ta stoet på prov 4-8 veckor för att sätta igång henne och provrida ordentligt. Ville jag ha henne efter det fick jag henne för ett överenskommet pris, som var satt för en icke-igångsatt häst. Ville jag inte ha henne fick jag bjuda på igångsättningen. Detta var ungefär 15 år sedan så marknaden såg annorlunda ut då - jag tyckte det var en bra deal. Uppfödaren/ägaren kände väl till mig och min ridning, min tränare osv
 
Jag har funderat över försäljningsstall som jag inte vet om man får namnge här?

Här uppe i norr finns inget sådant vad jag vet men kan söderut finns det ju några olika som verkar seriösa. Det vore ju toppen att kunna få åka till en sådan och få prova ut rätt häst. Men det kanske är en utopi att det ska kunna funka så?
Stämmer att man inte får namnge försäljningsstall.
 
Jag fattar inte heller hur säljaren tänker.
Vi skall sälja vårt sto, och jag har lagt ut annons. Nu har hon föl vid sidan och det gör såklart att en del drar öronen åt sig. Hon är ju inte igång och det krävs avvänjning osv först.

I alla fall, jag har annonserat nu för att ha en möjlighet att känna köparen på pulsen. Jag är angelägen om att allt blir bra för alla parter. Hästen ifråga är pigg att rida och känslig för ryttarens vikt- och skänkelhjälper.

MEN, jag har fått många svar och det är allt från att man vill ha skogsmulle till att satsa på tävling eller avel.

Att hästen har föl nu har vissa ignorerat helt, och någon annan ville köpa fölet också.

Så som säljare undrar jag också lite? Hur går det till egentligen? Jag hade inte vågat sälja till någon som inte kom och tittade, eller åtminstone verkade väldigt seriös.

Nej precis, jag tycker att det är jättemärkligt. Hade det varit jag som sålt min häst hade jag varit jättemån om var den hamnade. Så vill jag minnas att det var förr när jag var desto mer aktiv. Verkar jättekonstigt att allt bara säljs direkt nu, utan att man faktiskt träffat köparen eller att denne fått testa rida. Jag vill ju köpa en häst jag klickar med liksom :laugh:
 
I våras hade jag kontakt med en tjej som hade spekulant ute på tisdagen, tackade nej till den och på fredagen var ponnyn såld (till en annan).

Så jag tror det gäller att vara först/väldigt tidigt ute, och vara beredd att snabbt kunna åka om man vill titta.
 
Jag har en gång varit spekulant på ett sto med föl vid sidan. Förslaget från ägaren var att jag när fölet var avvant fick ta stoet på prov 4-8 veckor för att sätta igång henne och provrida ordentligt. Ville jag ha henne efter det fick jag henne för ett överenskommet pris, som var satt för en icke-igångsatt häst. Ville jag inte ha henne fick jag bjuda på igångsättningen. Detta var ungefär 15 år sedan så marknaden såg annorlunda ut då - jag tyckte det var en bra deal. Uppfödaren/ägaren kände väl till mig och min ridning, min tränare osv
Ja känner man varandra är det nog ett sjysst upplägg, men jag vill inte flytta båda mina till en främmande människa, särskilt inte fölet som har alla chanser att få en riktigt bra grund att stå på. Den kan ju någon annan rasera trots goda intentioner.
 
Åh, en tråd för mig!

Jag letar också häst. Ett arabsto på 2 år eller äldre, över 152 cm. Jag gillar individer som är väldigt sociala och väldigt känsliga!

Jag trodde jag hade hittat henne, hade varit och tittat två gånger och var så kär! Kan inte ens säga hur hon ser ut, för jag var så kär att jag faktiskt inte kommer ihåg alls vad hon har för vinklar eller nånting. Ja färgen kommer jag såklart ihåg men annars är det mest ett rosa moln runt henne.

Hon röntgades och hade tyvärr en cysta i ena knät, stor sorg både för mig och säljaren såklart. Jag trodde att jag var klar med letandet och hade hittat min älskling. Men tyvärr så ville ödet annorlunda. Men det är bara att ta nya tag! Tyvärr så finns det inte speciellt många arabston till salu. Jag är dessutom intresserad av avel så det krävs att hästen håller en viss kvalité.

Det är ganska mycket frustration i att det inte finns något som passar mig till salu, och att det inte direkt läggs ut nya annonser heller.
 
Jag letar också häst eller snarare större ponny. Men helt sjukt vad alla går snabbt eller så får säljaren väldigt många svar. Mitt ”problem” är att jag letar efter en maxad D-ponny utan kapacitet för något storslaget på tävlingsbanan. Vill bara ha en skogsmulle och lättare träning.

Lider dock inte brist på häst eftersom jag har 2 sedan tidigare men ingen som går att rida på eftersom ena är 1år och och andra 26år. Den gamle har lite problem med sina leder, saknar muskler efter boxvila/konvalicensen för 1,5år sen. Idag tömkörs hon bara.

Ska ner och kika på en ponny i Skåne till helgen som verkar lovande.
 
Tycker det här är så intressant, har hört samma sak från vänner som letar häst att allt blir sålt direkt. Hur tusan går det till? Kan folk se hästarna samma dag, eller säljs allt osett nu för tiden? Låter knäppt :o
Jag har varit med och köpt fem hästar under det senaste året, en till mig och fyra till den lokala ridskolan (och det ska under hösten bli en femte till ridskolan).

Hästen jag köpte till mig själv kom ut på annons sent på kvällen, jag skickade ett mail direkt och sedan ett sms direkt på morgonen att jag var intresserad av att komma och kolla på den men inte ville ringa så tidigt. Hon ringde upp en timme senare och tyckte att det jag hade att erbjöda lät bra, och jag hade möjlighet att komma och kolla på henne samma dag runt lunch. Hon var bara precis grundriden och jag testade rida på bana och på grusväg i skritt och trav, och sade sedan direkt att jag ville köpa henne. Det var snart ett år sedan, och jag är fortfarande väldigt nöjd med mitt köp :heart

Två av ridskolans köptes från försäljare där vi åkte och tittade på dem inom någon dag, men där vi var de första som kollade på dem och inom någon timme efteråt gav besked om att vi ville köpa dem. En annan av ridskolans köptes osedd på Irland via film. Och den fjärde kom ut på annons runt lunch, jag kontaktade säljaren inom 0,5-1 h och sa att vi kan komma och titta på den idag (sommarledigt). Sen var det inte helt problemfritt att få till det då jag behövde ha en ryttare med mig då hästen var för liten för mig själv, men jag hittade någon som kunde hänga med och testa och det blev en sen 6 timmars tur för att kolla på den (vi var väl hemma vid 23-tiden igen). På den fjärde var det två andra som också kom och provred de närmsta dagarna, men hon valde att sälja till oss.
 
Jag har varit med och köpt fem hästar under det senaste året, en till mig och fyra till den lokala ridskolan (och det ska under hösten bli en femte till ridskolan).

Hästen jag köpte till mig själv kom ut på annons sent på kvällen, jag skickade ett mail direkt och sedan ett sms direkt på morgonen att jag var intresserad av att komma och kolla på den men inte ville ringa så tidigt. Hon ringde upp en timme senare och tyckte att det jag hade att erbjöda lät bra, och jag hade möjlighet att komma och kolla på henne samma dag runt lunch. Hon var bara precis grundriden och jag testade rida på bana och på grusväg i skritt och trav, och sade sedan direkt att jag ville köpa henne. Det var snart ett år sedan, och jag är fortfarande väldigt nöjd med mitt köp :heart

Två av ridskolans köptes från försäljare där vi åkte och tittade på dem inom någon dag, men där vi var de första som kollade på dem och inom någon timme efteråt gav besked om att vi ville köpa dem. En annan av ridskolans köptes osedd på Irland via film. Och den fjärde kom ut på annons runt lunch, jag kontaktade säljaren inom 0,5-1 h och sa att vi kan komma och titta på den idag (sommarledigt). Sen var det inte helt problemfritt att få till det då jag behövde ha en ryttare med mig då hästen var för liten för mig själv, men jag hittade någon som kunde hänga med och testa och det blev en sen 6 timmars tur för att kolla på den (vi var väl hemma vid 23-tiden igen). På den fjärde var det två andra som också kom och provred de närmsta dagarna, men hon valde att sälja till oss.
Jag kan ju också tillägga att jag varit med i en del hästförsäljningar detta året - och det är inte precis svårt att få sålt dem. En häst tog det en vecka från annons till att hästen var hämtad, och det var de första som kom och tittade på hästen som köpte honom. En häst kom aldrig ut på annons, han såldes direkt till en på ridskolan. Och en tredje häst var såld och hämtad inom 24 timmar från att annonsen lades upp - de kom och provred samma kväll, och kom dagen efter och provred igen och hämtade hästen.
 
Jag letar också häst! Kul med en tråd för oss. Jag tycker det känns smått hopplöst att hitta häst även fast jag inte har letat aktivt speciellt länge. Har hittat flera hästar som jag tror skulle passa mig men det är alltid någon som hinner före. Är min första häst så har ingen koll på hur det brukar vara. Letar efter en mindre storhäst för lättare träning och eventuellt några lätta klasser.
 
Jag har varit med och köpt fem hästar under det senaste året, en till mig och fyra till den lokala ridskolan (och det ska under hösten bli en femte till ridskolan).

Hästen jag köpte till mig själv kom ut på annons sent på kvällen, jag skickade ett mail direkt och sedan ett sms direkt på morgonen att jag var intresserad av att komma och kolla på den men inte ville ringa så tidigt. Hon ringde upp en timme senare och tyckte att det jag hade att erbjöda lät bra, och jag hade möjlighet att komma och kolla på henne samma dag runt lunch. Hon var bara precis grundriden och jag testade rida på bana och på grusväg i skritt och trav, och sade sedan direkt att jag ville köpa henne. Det var snart ett år sedan, och jag är fortfarande väldigt nöjd med mitt köp :heart

Två av ridskolans köptes från försäljare där vi åkte och tittade på dem inom någon dag, men där vi var de första som kollade på dem och inom någon timme efteråt gav besked om att vi ville köpa dem. En annan av ridskolans köptes osedd på Irland via film. Och den fjärde kom ut på annons runt lunch, jag kontaktade säljaren inom 0,5-1 h och sa att vi kan komma och titta på den idag (sommarledigt). Sen var det inte helt problemfritt att få till det då jag behövde ha en ryttare med mig då hästen var för liten för mig själv, men jag hittade någon som kunde hänga med och testa och det blev en sen 6 timmars tur för att kolla på den (vi var väl hemma vid 23-tiden igen). På den fjärde var det två andra som också kom och provred de närmsta dagarna, men hon valde att sälja till oss.
Har du suttit och scanat av marknaden regelbundet eller har det varit en tillfällighet att du såg de?
 
Har du suttit och scanat av marknaden regelbundet eller har det varit en tillfällighet att du såg de?
När jag köpte min egen så letade jag regelbundet, dvs. jag hade i princip en flik uppe på hästnet som jag uppdaterade ett antal gånger per dag för att se om någon ny intressant häst kommit in.

En av hästarna från försäljarna kom aldrig ut på annons, de skickade ut en fråga till några ridskolor i närheten om någon var intresserade av att köpa hästen då de tänkte att hon passade till ridskola. Den andra hästen från försäljare var jag inte delaktig i kontakten med säljaren, utan endast vid provridning etc. Den irländska var på annaons på Hästnet i kanske någon dag innan vi kontaktade säljaren, men eftersom den fortfarande stod på Irland så antar jag att intresset var mindre eftersom man inte kunde åka och kolla på den. Den sista var liknande som min egen, att jag hade sparat en länk till min sökning på Hästnet och att jag gick in där några gånger om dagen och kollade om det kommit något nytt.
 
När jag köpte min egen så letade jag regelbundet, dvs. jag hade i princip en flik uppe på hästnet som jag uppdaterade ett antal gånger per dag för att se om någon ny intressant häst kommit in.

En av hästarna från försäljarna kom aldrig ut på annons, de skickade ut en fråga till några ridskolor i närheten om någon var intresserade av att köpa hästen då de tänkte att hon passade till ridskola. Den andra hästen från försäljare var jag inte delaktig i kontakten med säljaren, utan endast vid provridning etc. Den irländska var på annaons på Hästnet i kanske någon dag innan vi kontaktade säljaren, men eftersom den fortfarande stod på Irland så antar jag att intresset var mindre eftersom man inte kunde åka och kolla på den. Den sista var liknande som min egen, att jag hade sparat en länk till min sökning på Hästnet och att jag gick in där några gånger om dagen och kollade om det kommit något nytt.
Då behöver jag inte känna mej galen som också gör det. Men just hästar som står i andra länder gör mej tveksam att ens skriva och fråga. Känns bättre om man kan se den i verkligheten och få en känsla.
 
Då behöver jag inte känna mej galen som också gör det. Men just hästar som står i andra länder gör mej tveksam att ens skriva och fråga. Känns bättre om man kan se den i verkligheten och få en känsla.
Ja, vi har diskuterat en hel del kring det här att köpa häst utan att se den. T.ex. finns det ju väldigt många hästar som annonseras från Spanien där de ser väldigt fina ut på filmerna, men där det känns som om det är stor risk att de inte är särskilt trevligt hanterade (och en hel del som rids på skarpa bett etc.). Och sen alla historier om skador, hästar som inte alls beter sig enligt beskrivningarna. I vårt fall behövde vi ha en häst snabbt och hästen som annonserades ut lät passande. Säljaren var i närheten och kunde fixa med karantän, och erbjöd några månaders öppet köp om det skulle visa sig att hästen inte funkade. Än så länge verkar hästen mycket lovande som ridskolehäst.

Samtidigt har vi också märkt att köpa häst via provridningar också kan leda till att det inte alltid blir som vi tänkt oss. T.ex. en som vi trodde skulle kunna gå in på nybörjarlektioner i princip direkt men som sedan visade sig kräva en mer bestämd ryttare än vi trodde (vilket gjort att vi nu tagit beslut om att alltid ha med oss ett barn på provridning). Först nu ett halvår senare bör hon kunna hoppa in på nybörjarlektioner. Och en annan som, när hon landat och ätit upp sig lite (från försäljare), visat sig vara känsligare och med mer humör än vi trodde.
 
Ja känner man varandra är det nog ett sjysst upplägg, men jag vill inte flytta båda mina till en främmande människa, särskilt inte fölet som har alla chanser att få en riktigt bra grund att stå på. Den kan ju någon annan rasera trots goda intentioner.
Ja, det var absolut en fördel att vi kände till varandra innan. Fölet skulle dock aldrig med till mig, bara stoet, efter avvänjning.
 
Tycker helt ärligt att marknaden har spårat ur just nu. Att kvalité kostar är självklart, men mängden av hästar med rejäl sjukdoms och skadehistorik, eller som knappt är insuttna vid ~10 års ålder där priset ligger högt är förbluffande.

Det ska bli riktigt intressant att se hur marknaden ser ut till hösten/vintern när majoriteten av befolkningen är vaccinerade och tillbaka på arbetsplatsen istället för att jobba hemifrån, och när restriktionerna på t.ex. resor och evenemang är borta..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 712
Senast: Sootie
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 940
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 305
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp