Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag fått svar från tidigare ägare. Han såldes som ”problemhäst” för att han ser saker, stegrar, vänder och drar, är mötesskygg. Inte alls en trygg och lugn häst, som jag fick höra…

Dåså, då vet vi det 🤷‍♀️

Lite som anat då. Fruktansvärt att ljuga om det dock O_o
 
Jag har ju sett allt i tdb och senaste tävling blev han utesluten, tror det var 120 då. I februari detta år. Det var dock med förra ägaren, nuvarande ägare har inte tävlat alls.
Läste om den info du fått från tidigare ägare. Bra att du kollade upp!

Jag gjorde en liknande research när jag hjälpte en vän att köpa häst. Då ringde jag tidigare ryttare som tävlat hästen.

Sedan är det förstås så att problembeteenden kan bero på så många olika faktorer, så att det är svårt att bara skylla på hästen.

Jag vet hästar som varit gudomliga, men som i fel händer kan råka illa ut.

Fast i ditt läge är situationen ändå glasklar (enligt mitt tycke). Man överväger inte affär med en säljare om man misstänker att den inte ärlig. Trovärdigheten är A och O.

Hoppas du hittar en ny häst snart!!
 
Har fått lite förslag från nordsvenskuppfödare på åringar och tvååringar. Fanns en väldigt fin tvååring efter en hingst som jag tycker är superfin, dock räknas han bli mindre, typ 150... Jag som är 170 och tidigare halvblodsskadad är mest rädd för att känna mig gigantisk så vetefan. Men är det så stor skillnad kallblodsmässigt på 150 och 155?
 
Har fått lite förslag från nordsvenskuppfödare på åringar och tvååringar. Fanns en väldigt fin tvååring efter en hingst som jag tycker är superfin, dock räknas han bli mindre, typ 150... Jag som är 170 och tidigare halvblodsskadad är mest rädd för att känna mig gigantisk så vetefan. Men är det så stor skillnad kallblodsmässigt på 150 och 155?
Jag hade tidigare fjording på 140 och är knappt 180, jag kände mig inte stor. Nuvarande är knappt 160 och av halvblodsmodel och känner mig inte stor där heller. En nordsvensk brukar vara ganska bred över ryggen och borde kunna ta mycket ben.
 
Har fått lite förslag från nordsvenskuppfödare på åringar och tvååringar. Fanns en väldigt fin tvååring efter en hingst som jag tycker är superfin, dock räknas han bli mindre, typ 150... Jag som är 170 och tidigare halvblodsskadad är mest rädd för att känna mig gigantisk så vetefan. Men är det så stor skillnad kallblodsmässigt på 150 och 155?
På en nordsvensk tror jag inte att du känner dig stor. Det finns för mycket massa framför dig.
Såhär ser jag ut på min 3-åring som är Welsh-korsning.

Jag är 168 cm lång och väger 75 kg. Hon är precis 150 cm hög och mycket mer smäcker än en nordsvensk är. Dessutom har hon ingen maffig hals.
 

Bifogade filer

  • F574BC21-8A13-44AE-9C57-819FD405D83E.jpeg
    F574BC21-8A13-44AE-9C57-819FD405D83E.jpeg
    68,5 KB · Visningar: 151
En annan fråga nudå: är hästarna generellt billigare utomlands? Det finns ju några försäljningsstall som säljer importer till svenska normalpris eller ibland rent av lägre. Men de måste ju ha haft kostnader för att få hit hästen, stalla upp hästen, och moms+arbetsgivareavgifter och så vidare?

Går det ihop egentligen eller säljer dom ”defekta hästar”? 🤔
 
En annan fråga nudå: är hästarna generellt billigare utomlands? Det finns ju några försäljningsstall som säljer importer till svenska normalpris eller ibland rent av lägre. Men de måste ju ha haft kostnader för att få hit hästen, stalla upp hästen, och moms+arbetsgivareavgifter och så vidare?

Går det ihop egentligen eller säljer dom ”defekta hästar”? 🤔
Jag tror det är så att det går ihop pga snabba affärer. Ett försäljningsstall måste sälja omgående. Det betyder att de inte skall ha några kostnader för hästen.

Så bättre en liten förtjänst utan direkta omkostnader än en större förtjänst, m e n som då ätits upp av uppstallningskostnader.

Likaså köper många stall en busslast med ponnier till en fast summa. Några kommer visa sig vara värda mer, några mindre.

Personligen är jag dock skeptisk till dessa stall, då intrycket är att det kan vara många lurendrejare på vägen.

Det säger sig själv att hästarna var billigare i inköp än det de säljs för.

Bra, riktigt talangfulla hästar med god hälsa, genomgången historik, väl inridning osv säljs inte billigt och skickas på buss hur som helst.

Risken att bli lurad är ganska stor, så köper man en nyss importerad häst, så tycker jag att man skall träffa den.

Vad gäller moms osv så är det välkänt att vissa, absolut inte alla, näringsidkare sett lite si och så på saken.

Det finns givetvis seriösa försäljningsstall, men de lär också ligga lite högre i pris, tänker jag.
 
En annan fråga nudå: är hästarna generellt billigare utomlands? Det finns ju några försäljningsstall som säljer importer till svenska normalpris eller ibland rent av lägre. Men de måste ju ha haft kostnader för att få hit hästen, stalla upp hästen, och moms+arbetsgivareavgifter och så vidare?

Går det ihop egentligen eller säljer dom ”defekta hästar”? 🤔
By the way, eftersom du bor förhållandevis långt bort, då kan du ju lika gärna resa till valfritt land och se ut din häst själv?

Det lär kanske inte bli billigare, men du får en upplevelse på köpet, och om du planerar resan väl, en del att välja på?
 
By the way, eftersom du bor förhållandevis långt bort, då kan du ju lika gärna resa till valfritt land och se ut din häst själv?

Det lär kanske inte bli billigare, men du får en upplevelse på köpet, och om du planerar resan väl, en del att välja på?

Jag har funderat på det faktiskt! Men har svårt att åka ifrån stallet och ponnysarna här hemma, max någon natt kan jag få hjälp som det ser ut i nuläget.
 
Utomlands där det är billigare att ha häst kan det såklart vara billigare priser. Jämför med vad det skulle kostat att röntga hela hästen i Sverige tex. I Polen kostade det 400 euro. Och det var inklusive besiktning med böjprov. Och då röntgade de knän, haser, kotor, hovar, carpalleder och rygg.

Det är klart att sådana skillnader gör att hästarna blir billigare.
 
Av de jag känner som importerat hästar osedda har endast en varit helt frisk och fräsch. De andra har haft olika problem som visat sig efter ett tag, det finns t o m de som haft synliga defekter som inte synts p g a vinklarna filmerna är tagna ur.
 
Jag har hittat en ponny jag gillar, och som dottern gillar! :D
Vår tränare vill att vi provrider fler, och hade nog gärna sett en ponny med resultat i lite högre klasser. Men jag är redan kär! :love:

Hur hanterar man det? Jag sitter nu lydigt och tittar på fler annonser, men kommer på mig själv med att bara ringa på sådana som jag är säker på att de antingen redan är sålda eller att säljaren ska säga att något annat inte passar...:angel: Känner inte alls för att boka in någon annan ponny, utan har istället bokat ytterligare en med den jag gillar.
 
Jag har hittat en ponny jag gillar, och som dottern gillar! :D
Vår tränare vill att vi provrider fler, och hade nog gärna sett en ponny med resultat i lite högre klasser. Men jag är redan kär! :love:

Hur hanterar man det? Jag sitter nu lydigt och tittar på fler annonser, men kommer på mig själv med att bara ringa på sådana som jag är säker på att de antingen redan är sålda eller att säljaren ska säga att något annat inte passar...:angel: Känner inte alls för att boka in någon annan ponny, utan har istället bokat ytterligare en med den jag gillar.
Varför vill tränaren att ni provrider fler? Har hen sagt att ni ”behöver” en mer rutinerad ponny eller är det någonting du misstänker bara? 😊
 
Av de jag känner som importerat hästar osedda har endast en varit helt frisk och fräsch. De andra har haft olika problem som visat sig efter ett tag, det finns t o m de som haft synliga defekter som inte synts p g a vinklarna filmerna är tagna ur.
Vilken tur att jag känner en hel hög folk som har fått friska och fräscha hästar.


Kanske beror lite på hur man importerar? Jag tänker att tar man en häst från en säljare som har importerat en busslast med hästar eller liknande så är det en helt annan sak än om man söker upp hästar som inte marknadsförs för att säljas utomlands specifikt utan istället till "vem som helst".
 
Vilken tur att jag känner en hel hög folk som har fått friska och fräscha hästar.


Kanske beror lite på hur man importerar? Jag tänker att tar man en häst från en säljare som har importerat en busslast med hästar eller liknande så är det en helt annan sak än om man söker upp hästar som inte marknadsförs för att säljas utomlands specifikt utan istället till "vem som helst".

De är köpta via annonser eller auktion. Köparen har importerat själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 231
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 257
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 033
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp