Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför vill tränaren att ni provrider fler? Har hen sagt att ni ”behöver” en mer rutinerad ponny eller är det någonting du misstänker bara? 😊
Hon vill att vi ska ha en ponny som visat potential i lite högre klasser. Inte bara säljarens omdöme om en framtida kapacitet. Målet är ju förstås att dottern ska komma dit inom några år, och då vill tränaren att ponnyn inte ska vara en begränsning.
Även om jag redan är kär i den vi provat så inser jag att resan är lättare med en läromästare på rätt nivå, än med en som ska läras upp dit.
Och jag tror att alla förstår skillnaden på en ponny som hoppat ett hinder på 110 cm hemma, mot en som stabilt går tävlingar på den nivån.
Men även om den är grön, den vi tittade på, så är den så mysig och snäll! 😍
 
Jag har blivit erbjuden att provrida en häst på lördag. 7 år, sto, 160 hög, swb. Har inte gjort någonting direkt men är grundutbildad iallafall. 120’. Är det priset rimligt?

Har kontakt med en annan säljare om en annan häst, sto, 17 år, mycket tävlad i hoppning och verkar rutinerad. Inte fullt igång efter en liten skada. 110k. Vad säger vi om priset? Detta sto verkar även kunna tjura en del vid uteritter och bockar ibland….

17åringen för 110k som bockar ibland hade jag släppt direkt. Den översta låter mycket trevligare, bättre att utbilda en häst som troligtvis inte har med sig några problem från början.
 
Jeg skal kjøpe neste år, håper jeg. Er veldig glad jeg kan se på hastnet, for å kjøpe i Norge kan jeg bare glemme. Der koster en innsutten ponni på 4 år 150 000 kr... Prisene er helt sinsyke! I Sverige kan jeg kanskje finne noe jeg har råd til... bare dumt med momsen. Danmark kan jeg glemme, den danske kr står så høyt i valutakurs i forhold til den norske kr.
Om noen har importert fra Litauen, fra noen av de som annonserer på hastnet, så fortell meg gjerne erfaringer. Eller erfaringer/anbefalinger av steder på Irland?
 
Jeg skal kjøpe neste år, håper jeg. Er veldig glad jeg kan se på hastnet, for å kjøpe i Norge kan jeg bare glemme. Der koster en innsutten ponni på 4 år 150 000 kr... Prisene er helt sinsyke! I Sverige kan jeg kanskje finne noe jeg har råd til... bare dumt med momsen. Danmark kan jeg glemme, den danske kr står så høyt i valutakurs i forhold til den norske kr.
Om noen har importert fra Litauen, fra noen av de som annonserer på hastnet, så fortell meg gjerne erfaringer. Eller erfaringer/anbefalinger av steder på Irland?

Jag PMar dig. Har köpt häst från Litauen och är väldigt nöjd.
 
Hon vill att vi ska ha en ponny som visat potential i lite högre klasser. Inte bara säljarens omdöme om en framtida kapacitet. Målet är ju förstås att dottern ska komma dit inom några år, och då vill tränaren att ponnyn inte ska vara en begränsning.
Även om jag redan är kär i den vi provat så inser jag att resan är lättare med en läromästare på rätt nivå, än med en som ska läras upp dit.
Och jag tror att alla förstår skillnaden på en ponny som hoppat ett hinder på 110 cm hemma, mot en som stabilt går tävlingar på den nivån.
Men även om den är grön, den vi tittade på, så är den så mysig och snäll! 😍

Förstår hur hon tänker eftersom vi var i lite samma situation med dottern. Men en ponny som är i tävlingskondition och är på den nivån är också rätt svår att rida för en ryttare som inte är på den nivån. Vi köpte en ponny som gått stadigt LB hoppning till dottern som inte är nybörjare men inte heller superrutinerad. Det var en rejäl utmaning för henne kan jag säga eftersom ponnyn är van vid att bli riden av någon som är på den nivån... det var väldigt nära att dottern tröttnade och gav upp helt. Nu har hon lärt sig att rida sin ponny helt ok men hon har en rejäl resa framför sig.
 
Kollade på unghästar idag och gjorde misstaget att falla pladask för första 😂 Nordsvensk åring, valack. Inte påträngande utan perfekt social, inte alls brötig och jag fick lyfta ben, röra öron och kolla tänder fritt lös i hagen utan grimma. En trimmad ATV drog förbi och flocken blinkade inte ens.

När jag sen kom till nästa så var jag så färgad av den första. Dessa var litelite högre prisklass och fina, men det klickade inte på samma sätt. Mvh, känslomänniska
 
Jag tror jag har hittat rätt nu! Vansinnigt fint sto, 7 år, bra stam, swb. Precis vad jag tänkt mig. Perfekt. Lite yngre än jag tänkt men det kanske bara är bra. Många år tillsammans hoppas vi!

ska nog skicka handpenning imorgon..
 
Jag tror jag har hittat rätt nu! Vansinnigt fint sto, 7 år, bra stam, swb. Precis vad jag tänkt mig. Perfekt. Lite yngre än jag tänkt men det kanske bara är bra. Många år tillsammans hoppas vi!

ska nog skicka handpenning imorgon..
Var det den du sa att du skulle provrida igår? 😄
 
Förstår hur hon tänker eftersom vi var i lite samma situation med dottern. Men en ponny som är i tävlingskondition och är på den nivån är också rätt svår att rida för en ryttare som inte är på den nivån. Vi köpte en ponny som gått stadigt LB hoppning till dottern som inte är nybörjare men inte heller superrutinerad. Det var en rejäl utmaning för henne kan jag säga eftersom ponnyn är van vid att bli riden av någon som är på den nivån... det var väldigt nära att dottern tröttnade och gav upp helt. Nu har hon lärt sig att rida sin ponny helt ok men hon har en rejäl resa framför sig.
Det kan jag skriva under på! Vi har haft lite för svåra hästar och barnen har därför vacklat i intresse.

Nu, med facit i hand, så skulle vi ha satsat på en säker nybörjarhäst och där den nästan var på gränsen till "tråkig".

Istället har vi haft hästar som varit fantastiska när man gör rätt, men inte varit så toleranta om man gör fel.

Det är alltid lätt att vara efterklok, och det handlar ju också om relationen mellan ryttare och häst. En lite svårare häst att rida kan fortfarande vara underbar och enkel att hantera, och då lär man sig mycket från marken istället.

Nu rekommenderar jag alla som frågar efter råd om att köpa häst till barnen, att köpa en som passar NU.

Inte en som passar sedan.

Våra barn har till sist lärt sig riktigt bra, de har aldrig kunnat göra "ponnysparkar" eller styrt och ställt med våra hästar. De rider mjukt och med stor lyhördhet (det är nödvändigt), men de har inte alltid tyckt att det varit så roligt och självkänslan som är så viktig, har då och då varit i botten.

Det har varit för svårt, helt enkelt.
 
Grattis @Retnac!

Jag känner mig helt lost nu när jag ska föreslå köp av hästen för säljaren. Jag har bara köpt häst en gång innan och då var det av en rutinerad bekant så allt liksom gick så enkelt. 😅 Så, bukefrågestund!
  1. Hästen är åring, 30 k (hobbyhäst) så röntgen är inte aktuellt för min del. Hur är besiktning i detta fallet, som vanligt fast utan böjprov?
  2. Träckprov innan? Avmaska innan flytt? Avmaska vid ankomst i nya stallet?
  3. Jag tror inte hästen är försäkrad sedan innan, är det bara att ringa försäkringsbolaget direkt vid (ta i trä) UA besiktning och fixa det?
  4. Vad är rimliga summor/regler för handpenning? T.ex. full återbetalning vid anmärkning på besiktning?
 
Grattis @Retnac!

Jag känner mig helt lost nu när jag ska föreslå köp av hästen för säljaren. Jag har bara köpt häst en gång innan och då var det av en rutinerad bekant så allt liksom gick så enkelt. 😅 Så, bukefrågestund!
  1. Hästen är åring, 30 k (hobbyhäst) så röntgen är inte aktuellt för min del. Hur är besiktning i detta fallet, som vanligt fast utan böjprov?
  2. Träckprov innan? Avmaska innan flytt? Avmaska vid ankomst i nya stallet?
  3. Jag tror inte hästen är försäkrad sedan innan, är det bara att ringa försäkringsbolaget direkt vid (ta i trä) UA besiktning och fixa det?
  4. Vad är rimliga summor/regler för handpenning? T.ex. full återbetalning vid anmärkning på besiktning?
1. Kolla vad försäkringsbolaget behöver?
Jag valde att inte böjja en åring bak på en besiktning(råd av säljare) och då blev det reservation på försäkringen på bakbenen 🙈 Efter det har jag aldrig besiktat en häst innan köp men då har alla de hästarna redan haft försäkring sen innan som jag tagit över.
2. Kolla masken innan ja :) Sen avmaska några dagar innan ankomst tycker jag är bäst.
3. Ja. De kräver ibland en besiktning men går att teckna över telefon så den gäller från o med dagen du hämtar hästen så du har den vid transporten.
 
Fått meddelande om att ponnyn är på väg nu. Men ska jag vara ärlig så ser den liten ut på film, undrar om det verkligen är en D-ponny.... kanske är C istället 😐 😇
Misstänker att det är sånt man får räkna med när man köper osett. Spännande oavsett.
Jaha, slutmätning idag och det var minsann en maxad C vi fått hem. Alltså vad dumt ! Även om jag visste att risken fanns. Så nu har vi tre C ponnyer. Åldern verkar stämma i alla fall och hon hade bra tänder.
Hon var också snäll att lasta och skötte sig utmärkt på kliniken.
 
Grattis @Retnac!

Jag känner mig helt lost nu när jag ska föreslå köp av hästen för säljaren. Jag har bara köpt häst en gång innan och då var det av en rutinerad bekant så allt liksom gick så enkelt. 😅 Så, bukefrågestund!
  1. Hästen är åring, 30 k (hobbyhäst) så röntgen är inte aktuellt för min del. Hur är besiktning i detta fallet, som vanligt fast utan böjprov?
  2. Träckprov innan? Avmaska innan flytt? Avmaska vid ankomst i nya stallet?
  3. Jag tror inte hästen är försäkrad sedan innan, är det bara att ringa försäkringsbolaget direkt vid (ta i trä) UA besiktning och fixa det?
  4. Vad är rimliga summor/regler för handpenning? T.ex. full återbetalning vid anmärkning på besiktning?
1. Tror man skippar böjprov på unghästar.
2. Träckprov ABSOLUT innan. Det är INTE kul om det visar sig att hästen förstör markerna med stor blodmask (talar av egen erfarenhet).
3. Det är bara att ringa försäkringsbolaget och försäkra! Busenkelt. Hur stort liv-belopp du tänkt bestämmer om det krävs besiktning eller röntgen.
4. 10% av köpesumman är normalt att lägga som handpenning. Man kan avtala muntligt eller skriftligt att handpenningen återgår om besiktningen visar någonting.
 
Jag har pratat med säljaren och hon hade tyckt om oss och ville gärna sälja till oss :bump:
Nu ska vi "bara" lyckas pricka in en besiktning där både jag och säljaren kan närvara. (Och så ska ponnyn förstås gå igenom besiktningen också.)
Ponnyn är fyra år så frågan är hur omfattande besiktning som är lämpligt, röntgenplåtar?
 
Jag har pratat med säljaren och hon hade tyckt om oss och ville gärna sälja till oss :bump:
Nu ska vi "bara" lyckas pricka in en besiktning där både jag och säljaren kan närvara. (Och så ska ponnyn förstås gå igenom besiktningen också.)
Ponnyn är fyra år så frågan är hur omfattande besiktning som är lämpligt, röntgenplåtar?
Röntgen är väl i och för sig ingen nackdel, men det beror väl lite på priset?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 155
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 976
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp