Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker helt ärligt att marknaden har spårat ur just nu. Att kvalité kostar är självklart, men mängden av hästar med rejäl sjukdoms och skadehistorik, eller som knappt är insuttna vid ~10 års ålder där priset ligger högt är förbluffande.

Det ska bli riktigt intressant att se hur marknaden ser ut till hösten/vintern när majoriteten av befolkningen är vaccinerade och tillbaka på arbetsplatsen istället för att jobba hemifrån, och när restriktionerna på t.ex. resor och evenemang är borta..
Jag hoppas på att många behöver sälja sina hästar fort då. Det känns som enda möjligheten för mig att hitta häst.
 
Jag vill ha en trygg och schyst hobbyhäst, med möjlighet att tävla hoppning och dressyr på en låg nivå. Då ligger vi runt 70-110k i pris och konkurrensen är hög. Omöjligt nästan.

Så min tanke var att gå upp en prisklass, mot runt 150k för att komma undan viss komkurrens MEN på den nivån börjar hästarna bli hästarna lite för svåra för mig och för var jag befinner mig just nu.

Jätteklurigt.
 
Jag vill ha en trygg och schyst hobbyhäst, med möjlighet att tävla hoppning och dressyr på en låg nivå. Då ligger vi runt 70-110k i pris och konkurrensen är hög. Omöjligt nästan.

Så min tanke var att gå upp en prisklass, mot runt 150k för att komma undan viss komkurrens MEN på den nivån börjar hästarna bli hästarna lite för svåra för mig och för var jag befinner mig just nu.

Jätteklurigt.
Just det segmentet känns som om det är väldigt svårt att hitta - en trevlig, stabil hobbyhäst som kan klara låga klasser hoppning/dressyr men som inte är för het/svårriden/känslig/vad det nu mer är för svårigheter. Jag håller med om att det inte verkar hjälpa att gå upp i prisklasser, från hundra och uppåt börjar det komma mer tävlingshästar med känsligare temperament snarare än hästar som är stabil och trygga i "alla" situationer.
 
Jag letade häst hela 2020 och det var omöjligt att köpa! Ringde på flera stycken direkt när de kom ut på annons men ändå hann flera andra boka provridning innan jag fick tag på säljaren. Åkte 5 h enkel resa för att provrida en häst och det enda som stämde på den hästen var kön och färg. Så himla tråkigt då jag hade ställt frågor innan vi körde och säljaren hade ljugit rakt av.
Min budget var 75 000 och letade som alla andra, efter en okomplicerad, snäll och trygg allround, men de som fanns var omöjliga att provrida och såldes på bara några timmar.

Slutade med att jag importerade en egen som 110 % stämmer in på alla mina kriterier och som är världens stabilaste samt snygg :heart. Vet många av mina kompisar som har importerat 2020 och 2021.

Men kämpa på 💪. Någon gång borde det släppa :)
 
Jag vill ha en trygg och schyst hobbyhäst, med möjlighet att tävla hoppning och dressyr på en låg nivå. Då ligger vi runt 70-110k i pris och konkurrensen är hög. Omöjligt nästan.

Så min tanke var att gå upp en prisklass, mot runt 150k för att komma undan viss komkurrens MEN på den nivån börjar hästarna bli hästarna lite för svåra för mig och för var jag befinner mig just nu.

Jätteklurigt.
Just det segmentet känns som om det är väldigt svårt att hitta - en trevlig, stabil hobbyhäst som kan klara låga klasser hoppning/dressyr men som inte är för het/svårriden/känslig/vad det nu mer är för svårigheter. Jag håller med om att det inte verkar hjälpa att gå upp i prisklasser, från hundra och uppåt börjar det komma mer tävlingshästar med känsligare temperament snarare än hästar som är stabil och trygga i "alla" situationer.

Helt riktigt, det är typ omöjligt. Egentligen är det viktigaste att man klickar. Nu har jag ”bara” provridit fyra hästar sedan söket började, så egentligen har jag ju just bara börjat.
 
Jag vill ha en trygg och schyst hobbyhäst, med möjlighet att tävla hoppning och dressyr på en låg nivå. Då ligger vi runt 70-110k i pris och konkurrensen är hög. Omöjligt nästan.

Så min tanke var att gå upp en prisklass, mot runt 150k för att komma undan viss komkurrens MEN på den nivån börjar hästarna bli hästarna lite för svåra för mig och för var jag befinner mig just nu.

Jätteklurigt.


Helt riktigt, det är typ omöjligt. Egentligen är det viktigaste att man klickar. Nu har jag ”bara” provridit fyra hästar sedan söket började, så egentligen har jag ju just bara börjat.
Den femte hästen vi letar till ridskolan är samma typ av häst (men också kriteriet att den inte ska vara så stor, gärna runt 155), och det är den hästen vi inte har hittat än. Det finns väldigt få passande hästar som annonserats ut i Sverige. Så just för den hästen kollar vi en del utomlands där det verkar finnas fler som passar in på kraven (enligt säljarna...), men vi har inte köpt någon än. Men när man köper till sig själv är det ju viktigt att man själv passar med hästen, och då känns det viktigare med provridning.
 
Har ni provat att lägga ut en annons på ex hästnet? Vad fick ni för typer av svar om ni jämför med de kriterier ni skrivit ut?
 
Har ni provat att lägga ut en annons på ex hästnet? Vad fick ni för typer av svar om ni jämför med de kriterier ni skrivit ut?
Jag har!

Jag blev bland annat erbjuden att köpa en oinriden B-ponny trots att jag söker en nybörjarponny/läromästare i annonsen.

Blev också övertalad att komma och provrida en häst som är ökänd här i trakterna. De hävdade att den hästen var hur snäll och lugn som helst men när en fjärde person sa åt mig att hästen står mest på bakbenen samt inte går att få ifrån gården så avbokade jag provridningen.

Har också blivit erbjuden ett gäng travare men det är inte riktigt det jag söker eller behöver.
 
Jag har!

Jag blev bland annat erbjuden att köpa en oinriden B-ponny trots att jag söker en nybörjarponny/läromästare i annonsen.

Blev också övertalad att komma och provrida en häst som är ökänd här i trakterna. De hävdade att den hästen var hur snäll och lugn som helst men när en fjärde person sa åt mig att hästen står mest på bakbenen samt inte går att få ifrån gården så avbokade jag provridningen.

Har också blivit erbjuden ett gäng travare men det är inte riktigt det jag söker eller behöver.
Man undrar lite hur säljarnas tankegångar går. Oftast vet köparen vad den är ute efter eller behöver och det finns anledningar till att man letar med vissa kriterier. Annars skulle man skrivit att man letar efter vilken häst som helst.

En annan sak jag funderade på är att folk inte respekterar maxpriset heller. Det kan handla om 20000 över och de var kanske tänkta att ha till besiktning, försäkring eller annat som också kan tillkomma när man köper häst.
 
Jag inser när jag läser här i tråden att jag ändå haft enorm flax som hittade det jag sökte relativt snabbt och smidigt ändå.

Nu letade jag iofs inte någon äldre och trygg förmåga, där är trycket förmodligen högre. Utan jag letade efter föl/unghäst (0-2 år) och helst New Forest, men Connemara och Svensk ridponny kunde också vara aktuellt. Ville hursomhelst kunna se stam och vad föräldrarna presterat och sådär.

Började med att kontakta olika uppfödare men där var det soprent. Alltså verkligen. Inga unghästar, alla föl tingade och även nästkommande års föl paxade. Skrev då en egen annons och la ut på hästnet och fick alla möjliga roliga svar. Oinridna fem och sexåringar, diverse korsningar etc. Alltså inte vad jag efterfrågat i annonsen. Men en och annan intressant också såklart, men dom hann säljas på annat håll innan jag hann åka och kika. Eller var i en alltför hög prisklass (ca 90’ för en åring).

Sen hittade jag i en Facebookgrupp ett snyggt och resligt hingstföl född i år. New Forest. Kände med en gång att yes det är han! Var nojig att han också skulle hinna säljas innan jag fick komma iväg och titta på honom (han står en bit bort), men uppfödaren hade ingen panik att få honom såld och hon hade bara lagt ut honom i en facebookgrupp. Andra intressenter hade hört av sig senare men jag var först och hon höll honom ett par veckor tills jag kunde komma. Fick sen ett par dagar på mig att fundera, men jag hade i princip bestämt mig på plats.
 
Tycker helt ärligt att marknaden har spårat ur just nu. Att kvalité kostar är självklart, men mängden av hästar med rejäl sjukdoms och skadehistorik, eller som knappt är insuttna vid ~10 års ålder där priset ligger högt är förbluffande.

Det ska bli riktigt intressant att se hur marknaden ser ut till hösten/vintern när majoriteten av befolkningen är vaccinerade och tillbaka på arbetsplatsen istället för att jobba hemifrån, och när restriktionerna på t.ex. resor och evenemang är borta..
Håller med. Det är mitt nya nöje, att läsa annonser jag inte ens är intresserad av för att se hur låg nivå en del försöker sälja till en enorm prislapp. Hoppas marknaden blir lite mer som tidigare.
Såg nyligen en annons om en insutten häst med okänd stam som annonserades ut för ca 70' och den kunde absolut ingenting mer av vad jag kunde utläsa från annonstexten.
 
Och så alla långa utläggningar om att "jag kommer vara suuupernoga med vem jag säljer till och säljer inte till vem som helst osv osv". Det får man väl hoppas att man inte säljer till vem som helst eller? Jag brukar hur som helst hoppa över såna annonser direkt. Känns som en säljare som kan bli knepig att ha med att göra tycker jag (men det är ju bara min känsla).
 
25 är det längsta jag kört hittills! Söker inom en radie på 50 mil. Men 85 är lite väl alltså…
När jag letade åkte jag en helg till Skåne (ca 80 mil från oss) och provade ett helt gäng som jag fått ihop, då funkade det tyckte jag! Men 85 mil för EN häst som kan vara nåt skulle kännas tungt.

Slutade med att jag åkte till Tyskland och provade 16 hästar på en helg, men det var innan Corona det!
 
Jag studerar hästnet i väntan på att kunna köpa nästa höst, kommer försöka hitta en nordsvensk/kallblodskorsning 2-6 år, i den yngre åldern så klart inte behov av att den är inriden eller inkörd men efter 4-5 bör den iaf vara insutten. Priserna varierar KRAFTIGT kan man säga. Så ska bli spännande att se vad det slutar med haha
 
Vi söker, utan att ha bråttom, efter en typ bombsäker trygg sjysst barnponny. Utan fång och eksem. Körd och riden. A upp till C storlek utan betydelse bara individen är rätt.

Helt hopplöst svårt!
Den sista som var superintressant var såld efter 6h på Hästnet. Övriga har gått ungefär lika snabbt.
(Däremot såg jag en jag kontaktade i slutet av maj som var såld då, är till salu av köparen nu...)

Många svarar inte, för trycket verkar enormt hårt. De som syns på Facebook tex har dussintals kommentarer om DM på noll och ingen tid alls. Inte ens lönt att höra av sej till känner jag.

Så det känns lite hopplöst och som att barnen hinner bli stora innan vi hittar nåt 😅
Vi sökte liknande a-ponny tidigare i våras och det var samma då. Vi lyckades hitta en att köpa när det fanns en i närheten och jag sa vi ville titta ett par timmar senare. Som tur var kände vi att vi gillade den ponnyn :).

Innan hade jag bett att få kolla dagen efter, eller senare samma kväll, och då fått svar att hästen var såld (eller märkte bara att annonsen var borta).
 
Vi har haft samma problem på ridskolan där jag sitter i styrelsen. Det blir ju ofta att vi köper av olika försäljningsstall och de blir nerringda av ridskolor som jagar häst och många köps osedda, vilket vi inte har velat göra. Nu har vi som tur kontakt med ett stall i närheten och har fått in ett par stycken därifrån. En visade sig dock ha falska papper, den hade sålts till Sverige som en 6-åring men var bara 3. Varken vår kontakt eller vi misstänkte något för den man kunde absolut tro att den var 6 år i ridningen och hanteringen. Det enda vi märkte var att den var väldigt lekfull i hagen. Sen hade vi tandläkare ute för att kolla munnarna på de nya hästarna och då uppdagades det. Den hade varit perfekt annars, så snäll och mysig, men då var den ju för ung för att gå i verksamheten.
 
Håller med. Det är mitt nya nöje, att läsa annonser jag inte ens är intresserad av för att se hur låg nivå en del försöker sälja till en enorm prislapp. Hoppas marknaden blir lite mer som tidigare.
Såg nyligen en annons om en insutten häst med okänd stam som annonserades ut för ca 70' och den kunde absolut ingenting mer av vad jag kunde utläsa från annonstexten.

Ja herregud!

Man ska väl vara nöjd om den inte var trasig som annonserna ser ut nu... 🙄🤬

Såg en i liknande prisklass, tror det var 75' de ville ha, 9-åring som blivit skrittad lös och travad lite i lina. Haft "en släng av fång", nån skelettskada och var knepig som fan.


En annan som förvisso var "billig" i dagens mått, men nja, över 40' för en valack som är 10 och ingen lyckats rida in den trots beskrivning att flera försök gjorts.

Köper folk verkligen de här hästarna?
 
Jag tror att många av de här hästarna som har lite problem också säljs nu. Helt plötsligt har de fått ett värde, från att tidigare varit värdelösa. Jag tycker det är bra på sätt och vis. En häst som tidigare inte haft någon framtid pga att kanske svårsåld med gammal skada, kanske kan få leva upp som promenadhäst hos någon istället för att avlivas. Den kanske tom kan bli tävlingshäst igen, om den bara får chansen.

För några år sedan var ju en sådan häst dödsdömd egentligen, osäljbar om de inte var helt felfria. Samtidigt så klart en risk för en häst som kanske istället skulle varit avlivad... den säljs och det kan ju också bli fel.

Vi har tittat lite på ponnyer och flera av dem har reservationer i försäkringen och ändå kostar de mycket mer än vad man kan försäkra dem i utan reservationer. Så var det inte tidigare.

Beroende på vad det är så kan jag nog leva med någon reservation på försäkringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 146
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 729
Senast: Sootie
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 954
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 309
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp