Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter också och biter på naglarna nu, hästen ska besiktigas ikväll (av någon anledning?) och jag närvarar inte pga avståndet. Sitter nu och väntar på besked.

Har bokat en B-kortare till lördag och om besiktningen går bra så hämtar vi hem henne då! :nailbiting::love::crazy1:
 
Jag fick köpa min häst jättebilligt pga skadehistorik och tillfällig reservation på försäkringen så hon är a1försäkrad för (typ) inköpspriset. Däremot är ju egentligen värdet betydligt högre och jag skulle aldrig kunna köpa en ny häst för den pengen, men har bestämt mig för att låta värdet vara kvar lågt eftersom premien blir så jäkla dyr annars..
Men så har det varit för mig med. Köpt båda hästarna för under 30.000 kr och haft dom försäkrade för det, då är ju premien human. Men värdet jag får vid en försäljning idag är ju betydligt högre och dör hästen får jag inte tillstymmelse till ridhäst för livvärdet på 30.000.
Men jag har inte råd att försäkra för speciellt mycket mer pengar. Bara hålla tummarna att de håller sig vid liv. 😅
 
Fast det där ger sig inte vem som helst på.
Vad beteenden beror på, kan ju vara väldigt varierande.

Sedan håller jag med dig om att man kan göra sin hemläxa ordentligt, och att alla hästar som säljs som projekt inte behöver vara svåra.
Hästen såldes inte som projekthäst!
Vill man finna fel kan man göra det. Däremot så är en häst besiktad och röntgad och du får ett ärligt svar varför den gjorde så vet du iallafall vad du får.
Jag själv skulle inte vilja köpa en häst som är sönderriden och tävlad sen 3 års ålder. Jo för jag vet att den hästen inte kommer hålla och skaderisken/ återinjuknad av att den blir lätt halt lätt tex är stor.
 
Men så har det varit för mig med. Köpt båda hästarna för under 30.000 kr och haft dom försäkrade för det, då är ju premien human. Men värdet jag får vid en försäljning idag är ju betydligt högre och dör hästen får jag inte tillstymmelse till ridhäst för livvärdet på 30.000.
Men jag har inte råd att försäkra för speciellt mycket mer pengar. Bara hålla tummarna att de håller sig vid liv. 😅
Det är bättre att sätta n pengarna på ett sparkonto än betala en hög premie för livförsäkring. Min förra häst hade jag ett tag försäkrad för inköpspriset men när jag räknade skillnad på premie så tjänade jag typ 13"/år på att ha en lägre livförsäkring. Så mellanskillnaden till den högre livförsäkringen hade jag tjänat in på två år.
 
Hur har det gått?

Enligt säljaren gick hästen igenom ua! So far so good….

Jag bad om att få se protokollet redan nu men då sa hon att jag får se det när jag hämtar hästen (trots att det är jag som betalar besiktningen..)

Hon bad mig även skicka över resten av köpesumman i förskott, uppdelat till tre olika konton hos olika banker…? Utan att jag har sett varesig besiktningsprotokoll eller köpekontrakt. Jag sa givetvis nej och att vi ordnar betalningen på plats när hästen hämtas. Hon accepterade detta.

Men varför dela upp summan till olika konton och banker ? Fattar inte.

vi hade även bestämt att hämtning skulle ske imorgon lördag men nu ändrade hon sig till söndag för att hon skulle få främmande. 🙄
 
Enligt säljaren gick hästen igenom ua! So far so good….

Jag bad om att få se protokollet redan nu men då sa hon att jag får se det när jag hämtar hästen (trots att det är jag som betalar besiktningen..)

Hon bad mig även skicka över resten av köpesumman i förskott, uppdelat till tre olika konton hos olika banker…? Utan att jag har sett varesig besiktningsprotokoll eller köpekontrakt. Jag sa givetvis nej och att vi ordnar betalningen på plats när hästen hämtas. Hon accepterade detta.

Men varför dela upp summan till olika konton och banker ? Fattar inte.

vi hade även bestämt att hämtning skulle ske imorgon lördag men nu ändrade hon sig till söndag för att hon skulle få främmande. 🙄
Jag skulle kräva att hon iaf fotar protokollet och skickar det till dig innan du ger dig ut på resan för att hämta hästen. Du behöver ju få se vad det står och få chans att tex ringa upp besiktande veterinär för att få ställa frågor om det skulle vara något du undrar över.
 
Enligt säljaren gick hästen igenom ua! So far so good….

Jag bad om att få se protokollet redan nu men då sa hon att jag får se det när jag hämtar hästen (trots att det är jag som betalar besiktningen..)

Hon bad mig även skicka över resten av köpesumman i förskott, uppdelat till tre olika konton hos olika banker…? Utan att jag har sett varesig besiktningsprotokoll eller köpekontrakt. Jag sa givetvis nej och att vi ordnar betalningen på plats när hästen hämtas. Hon accepterade detta.

Men varför dela upp summan till olika konton och banker ? Fattar inte.

vi hade även bestämt att hämtning skulle ske imorgon lördag men nu ändrade hon sig till söndag för att hon skulle få främmande. 🙄
Det lät lite skumt måste jag säga. Jag har alltid fått protokollet direkt när jag inte kunnat närvara vid besiktningen. Senast när vi köpte dotterns ponny så pratade jag med veterinären som utförde besiktningen också och hon gick igenom protokollet noga med mig trots att det inte var några konstigheter.
Är inte svårt att fota av och skicka protokollet och jag skulle absolut vilja se det innan jag åker långt för att hämta hästen!
 
Enligt säljaren gick hästen igenom ua! So far so good….

Jag bad om att få se protokollet redan nu men då sa hon att jag får se det när jag hämtar hästen (trots att det är jag som betalar besiktningen..)

Hon bad mig även skicka över resten av köpesumman i förskott, uppdelat till tre olika konton hos olika banker…? Utan att jag har sett varesig besiktningsprotokoll eller köpekontrakt. Jag sa givetvis nej och att vi ordnar betalningen på plats när hästen hämtas. Hon accepterade detta.

Men varför dela upp summan till olika konton och banker ? Fattar inte.

vi hade även bestämt att hämtning skulle ske imorgon lördag men nu ändrade hon sig till söndag för att hon skulle få främmande. 🙄
Med dagens teknologi så borde det inte vara svårt för säljaren att fota protokollet och skicka det till dig. Säljaren beter sig lite knepigt, bra att du sa nej till förskottsbetalningen😊
 
Enligt säljaren gick hästen igenom ua! So far so good….

Jag bad om att få se protokollet redan nu men då sa hon att jag får se det när jag hämtar hästen (trots att det är jag som betalar besiktningen..)

Hon bad mig även skicka över resten av köpesumman i förskott, uppdelat till tre olika konton hos olika banker…? Utan att jag har sett varesig besiktningsprotokoll eller köpekontrakt. Jag sa givetvis nej och att vi ordnar betalningen på plats när hästen hämtas. Hon accepterade detta.

Men varför dela upp summan till olika konton och banker ? Fattar inte.

vi hade även bestämt att hämtning skulle ske imorgon lördag men nu ändrade hon sig till söndag för att hon skulle få främmande. 🙄
Låter skumt! Varför tar hon inte bara en bild på besiktningsprotokollet? Har du pratat med veterinären?
 
Hästen såldes inte som projekthäst!
Vill man finna fel kan man göra det. Däremot så är en häst besiktad och röntgad och du får ett ärligt svar varför den gjorde så vet du iallafall vad du får.
Jag själv skulle inte vilja köpa en häst som är sönderriden och tävlad sen 3 års ålder. Jo för jag vet att den hästen inte kommer hålla och skaderisken/ återinjuknad av att den blir lätt halt lätt tex är stor.
Förlåt då missförstod jag dig. :o
 
Ja, det var väl det jag tänkte, men går folk med på det?

Om jag rider hästen till EM-nivå, vad har uppfödaren rent konkret gjort för att det skall ske?

Uppfödningen och framtagande av hästen är ju redan avklarat, tänker jag.

Jag hade aldrig gått med på det.
Nej, det känns som ett väldigt märkligt upplägg för mig också.
 
Nej, det känns som ett väldigt märkligt upplägg för mig också.
Jag tycker det är intressant att fundera på lite andra affärsmodeller som kan gynna uppfödare. Inom travet har ju t ex uppfödaren en procent på premier under hästens livstid - så de kan sälja ett föl lite billigare till en tränare de tror på - för det finns en möjlighet att de får igen pengar senare. Jag vet en uppfödare för många många år sedan som sålde en fin unghäst fyra år gammal, för 100 000 kr, rätt bra betalt då men inte anmärkningsvärt mycket. Ett år senare gick hästen för en miljon. Det berodde givetvis på att den utbildades och matchades extremt väl, men det beror ju också på att uppfödaren faktiskt tagit fram (och grundutbildat i det här fallet) en bra häst. Jag kan absolut se en poäng i en affärsmodell där uppfödaren kan få en liten andel av en sådan värdeökning.
 
Förlåt då missförstod jag dig. :o
Ville mest få fram att vi som köper har också rättigheter. Vissa sätter sig i skulder och mår hemskt dåligt när de förstår att det inte blev som man tänkt sig. Tittade på en projekthäst, men när jag väl satt och anteckna slog det mig. Import vid 8, jag skulle bli det 10 hemmet inom loppet av 2 år den varit i Sverige. Visst hästen var superfin osv och blev störtkär. Men jag började räkna och förstod att priset jämfört kostnader det första halvåret (om man verkligen ska göra det ordentligt skulle skena iväg, om ens hästen skulle funka). Så alla annonser med ett ”MEN” och samtidigt förskönar allt annat är inte rättvist mot hästen och oss som söker en förevig familjemedlem ♥️
 
Nu har jag pratat med veterinären som gjorde besiktningen (och s*tan vad han bröt, hade väldigt svårt att höra) men han skrev ua på allt. Dock så sa han att benställningen inte var helt optimal då ena hoven går utåt lite och att hästen kommer behöva täta hovslagarbesök, kanske rent av var 5:e vecka. Inget som ska påverka hästens användbarhet dock.

Men hur ställer man sig inför detta då. Jag har ju skickat handpenning redan. Protokollet säger ua på allt men jag kommer ändå behöva täta hovslagarbesök. Det går väl inte att ångra sig nu eller? Då blir jag av med handpenningen eller?
 
Det är svårt att se på bilderna jag har, men jag såg benställningen (och säljaren påtalade det också) när jag var där.
fotter.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 215
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 999
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 021
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 342
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp