Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja herregud!

Man ska väl vara nöjd om den inte var trasig som annonserna ser ut nu... 🙄🤬

Såg en i liknande prisklass, tror det var 75' de ville ha, 9-åring som blivit skrittad lös och travad lite i lina. Haft "en släng av fång", nån skelettskada och var knepig som fan.


En annan som förvisso var "billig" i dagens mått, men nja, över 40' för en valack som är 10 och ingen lyckats rida in den trots beskrivning att flera försök gjorts.

Köper folk verkligen de här hästarna?
Det undrar jag också. Många annonser verkar ändå försvinna, så jag antar att även många knepiga, gröna eller skadade hästar säljs numera.
 
Jag har en bekant som ska sälja sina tre hästar. Tror de hade gått snabbt om hon hade haft normala annonser och varit ärlig i dem. Nu tror folk att det är fejk… och bilderna visar inte alls hur hästarna ser ut.
 
Fast noggrann med hemmet kan man vara eftersom man inte vill ha tillbaka hästen.
Tror att du citerade mig fast det inte syns 🤔

Hur som helst vill jag bara förtydliga att jag självklart inte invänder mot att man är noggrann med vart hästen hamnar, utan mer att jag förutsätter att det är det normala och att jag drar lite öronen åt mig när det måste uttalas i sååå långa ordalag i annonsen. Känns inte riktigt seriöst.

(Parentes: jämför m hundannonser på Blocket… dessa ”Med SORG i hjärtat säljer jag nu min 12 veckors valp eftersom jag -surprise!! - upptäckte att jag visst jobbar heltid/kom in på utbildningen jag redan sökt när jag köpte hunden/inte tyckte det var så kul med hund”…. och dessa annonsörer är enligt uppgift alltid så ENORMT noga med var hunden hamnar och man ba: synd att inte den som sålde den till DIG var lika noga 😏 End of rant, men kan vara detta som triggar mig även när jag ser liknande utläggningar i hästannonser)
 
Tror att du citerade mig fast det inte syns 🤔

Hur som helst vill jag bara förtydliga att jag självklart inte invänder mot att man är noggrann med vart hästen hamnar, utan mer att jag förutsätter att det är det normala och att jag drar lite öronen åt mig när det måste uttalas i sååå långa ordalag i annonsen. Känns inte riktigt seriöst.

(Parentes: jämför m hundannonser på Blocket… dessa ”Med SORG i hjärtat säljer jag nu min 12 veckors valp eftersom jag -surprise!! - upptäckte att jag visst jobbar heltid/kom in på utbildningen jag redan sökt när jag köpte hunden/inte tyckte det var så kul med hund”…. och dessa annonsörer är enligt uppgift alltid så ENORMT noga med var hunden hamnar och man ba: synd att inte den som sålde den till DIG var lika noga 😏 End of rant, men kan vara detta som triggar mig även när jag ser liknande utläggningar i hästannonser)
Jag håller med. Tycker också att det låter väldigt oseriöst!
 
Jag har en bekant som ska sälja sina tre hästar. Tror de hade gått snabbt om hon hade haft normala annonser och varit ärlig i dem. Nu tror folk att det är fejk… och bilderna visar inte alls hur hästarna ser ut.
Blev nyfiken på hur hon utformat annonserna egentligen..? :D

Och som svar på trådens ämne: Tycker inte det fungerar att leta genom annons i dagens läge. Skulle bli så sjukt stressad. Jag letar efter ett sto som behövs som sällskap för nu är det bara en märr i stallet och vi vill att hon ska kunna gå med någon. MEN hon ska vara ridbar och en trevlig kompis man kan ha kul med... Ja den där hobbyhästen som typ alla vill ha alltså och där priset gått upp med 100%.
Så jag har övergett annonser och pratat med alla kontakter man kan tänkas ha. Min släkt är en sån hästfamilj som har många bekanta i den världen, så om vi har tur är det någon som kan tänka sig att sälja någon de har över i stallet. Vissa vill ju inte lägga ut på annons eller har kanske inte ens tänkt på att sälja förrän det dyker upp någon som de känner som letar.
 
Tror att du citerade mig fast det inte syns 🤔

Hur som helst vill jag bara förtydliga att jag självklart inte invänder mot att man är noggrann med vart hästen hamnar, utan mer att jag förutsätter att det är det normala och att jag drar lite öronen åt mig när det måste uttalas i sååå långa ordalag i annonsen. Känns inte riktigt seriöst.

(Parentes: jämför m hundannonser på Blocket… dessa ”Med SORG i hjärtat säljer jag nu min 12 veckors valp eftersom jag -surprise!! - upptäckte att jag visst jobbar heltid/kom in på utbildningen jag redan sökt när jag köpte hunden/inte tyckte det var så kul med hund”…. och dessa annonsörer är enligt uppgift alltid så ENORMT noga med var hunden hamnar och man ba: synd att inte den som sålde den till DIG var lika noga 😏 End of rant, men kan vara detta som triggar mig även när jag ser liknande utläggningar i hästannonser)
Jag förstår och instämmer. Jag kände mig kanske lite träffad eftersom jag i min annons skrivit ungefär "hästen är känslig och jag är därför noggrann med att hitta rätt hem".

Anledningen att jag tryckte lite på det beror på att hästen är pigg och snabb. Det kan lätt bli fel.
 
Jag förstår och instämmer. Jag kände mig kanske lite träffad eftersom jag i min annons skrivit ungefär "hästen är känslig och jag är därför noggrann med att hitta rätt hem".

Anledningen att jag tryckte lite på det beror på att hästen är pigg och snabb. Det kan lätt bli fel.
Ja men med den formuleringen kan du vara rätt lugn, den kvalar inte in bland "långa utläggningar" och skulle nog passera även mitt dömande öga :D
 
Jag får så dåliga vibbar när folk skriver saker som "med sorg i hjärtat" , "gråten i halsen" och liknande.

Jag fattar att det kan vara skitjobbigt att sälja, men jag ser framför mig någon som ändrar sig i sista stund eller står och gråter på stallbacken när man provrider, och det känns bara jobbigt. Föredrar sakliga, neutrala annonser. :p
 
Blev nyfiken på hur hon utformat annonserna egentligen..? :D
Hon har glömt härstamningen på ena hästen, tagit en text från en hingstpresentation och visar inte benen på bild på den yngsta, eller jo, men där ser den x-bent ut vilket den inte är. På den sk tävlingshästen skriver hon ut hans namn och säger att han kan gå klasser 30 cm högre än han startat, och det är inte direkt svårt att kolla upp i Blup.

jag tycker synd om er som letar häst som måste sortera bland dessa annonser. Det är klart att alla inte kan vara proffs på att skriva men de kan väl härma andra annonser?
 
Nu är ju priserna helt åt helvete, såg en annons idag där hästen kostar 200.000kr och beskrivs som felriden, men har kapacitet i hoppning. Dock inga resultat.

Jag vill verkligen inte köpa en häst osedd från utlandet men det är snart inte ekonomiskt försvarbart att köpa en häst i Sverige 🤷‍♀️
 
Jag får så dåliga vibbar när folk skriver saker som "med sorg i hjärtat" , "gråten i halsen" och liknande.

Jag fattar att det kan vara skitjobbigt att sälja, men jag ser framför mig någon som ändrar sig i sista stund eller står och gråter på stallbacken när man provrider, och det känns bara jobbigt. Föredrar sakliga, neutrala annonser. :p

Jag är tvärtom! För då tänker jag att jag kan ha en chans att övertyga säljaren om att jag kan erbjuda det bästa hemmet!

I och för sig så har det ju inte lyckats hittills..
 
Nu är ju priserna helt åt helvete, såg en annons idag där hästen kostar 200.000kr och beskrivs som felriden, men har kapacitet i hoppning. Dock inga resultat.

Jag vill verkligen inte köpa en häst osedd från utlandet men det är snart inte ekonomiskt försvarbart att köpa en häst i Sverige 🤷‍♀️
Nej jag börjar också titta utomlands. Insåg att en komplett exportröntgen går på bara 2500 i Danmark, då känns det som att man borde vara hyffsat safe. Det knepiga är väl just att försäkringsbolagen inte tar något som kan ha existerat tidigare. Kan man visa upp rena plåtar så känner iaf jag mig lite säkrare.

Det finns en häst i Ryssland som jag är sugen på med, men där tillkommer moms och då blir det väldigt dyrt helt plötsligt.
 
Jag har börjat sovra hästannonser inför framtiden för att checka av läget redan nu. Tittar främst efter nordsvenskar/kallblod som är skogskörda, gärna även brukat mark med, och ridna. Helst lite äldre men framför allt väldigt trygg och säker då jag 1. blivit feg som äldre och 2. är nybörjare inom körningen (ska gå kurser framöver innan något eventuellt inköp sker).

Under året som jag tittat har jag hittat en, som stämde in på kriterierna. Verkar vara en riktigt hopplös marknad. Annars är det framför allt 1-3 åringar, oerfarna eller sådana som beskrivs som "behöver en fast hand", "ej nybörjarehäst", "egen vilja" etc etc etc.
 
Angående annonsutformning, när jag sålde häst senast bollade jag med en ridinriktad kompis. Själv är jag avelsintresserad och tänker på ett sätt när jag utformar annonser medan min kompis kom med andra perspektiv.
Hästen blev såld på ett par dagar.
 
@prinsessfeminist Lite OT kanske men på ämnet hästköp, hur har du tänkt upplägget med försäljning av ditt sto med föl vid sidan? Handpenning nu hämta i höst typ, som ett föl? Har samma situation här men tänkte att jag måste vänta tills fölet är avvant och stoet igång för att få napp.

Köpte sto innan fölet var avvand.
Var ner och provred när fölet var cirka 4 månader gammal.
Besiktades och betalades, sen tiden ut innan jag kunde hämta stoet så var fd ägarna fodervärdar och stod för allt utom försäkringen.
Funkade jättebra.
 
Jag har egentligen pausat mitt hästletande då jag är höggravid, men spanar lite och förundras också en del över marknaden.

En fin dressyrhäst, med helknasig, sentimental annons, utan pris och där ägaren ville man skulle maila och berätta vem man var, tränar för och skicka bild plus film på ridning, uppstallning osv, blev aldrig såld i vintras. Den låg ute ett halvår. Jag orkade inte med säljaren så jag la ner. Kändes som att köpa på sig problem trots att hästen var röntgad i typ hela kroppen ua med obruten försäkring sen foster.

Den kom ut igen på (vettig!) annons för två veckor sen, men såldes via förmedling. Såld på tre dagar.
Annonsens utformning spelar verkligen stor roll!

Såg också en hopphäst de ville ha 350’ för, skulle inte funka som hopphäst pga skallen men kunde bli en fin dressyrhäst. Ostartad i dressyr… njaaa.
 
Vi sökte liknande a-ponny tidigare i våras och det var samma då. Vi lyckades hitta en att köpa när det fanns en i närheten och jag sa vi ville titta ett par timmar senare. Som tur var kände vi att vi gillade den ponnyn :).

Innan hade jag bett att få kolla dagen efter, eller senare samma kväll, och då fått svar att hästen var såld (eller märkte bara att annonsen var borta).
Ja jag tror verkligen man måste vara beredd att sätta sej i bilen nästan på en gång. Annars gör nån annan det helt enkelt..


Alternativt hitta genom kontakter på nåt sätt.
De foderhästar jag haft som sällskap har alla varit genom kontakter. Hade aldrig hittat lika bra på annons tror jag. Den jag äger likaså.

Jag verkar ha hittat en högvinst i och med den här tråden faktiskt. Lite som kontakter,
men annorlunda 😁🙏

Buke as its best 🙏
 
Jag har börjat sovra hästannonser inför framtiden för att checka av läget redan nu. Tittar främst efter nordsvenskar/kallblod som är skogskörda, gärna även brukat mark med, och ridna. Helst lite äldre men framför allt väldigt trygg och säker då jag 1. blivit feg som äldre och 2. är nybörjare inom körningen (ska gå kurser framöver innan något eventuellt inköp sker).

Under året som jag tittat har jag hittat en, som stämde in på kriterierna. Verkar vara en riktigt hopplös marknad. Annars är det framför allt 1-3 åringar, oerfarna eller sådana som beskrivs som "behöver en fast hand", "ej nybörjarehäst", "egen vilja" etc etc etc.
Nordsvenskar hade jag tittat efter på deras avelsförbundssida, det fanns några riktigt fina där 😍 även en treårshingst som jag gärna hade haft själv till framtida gård hehe
 
En grej som många skriver, som jag inte riktigt förstår är ”behöver en ryttare med balans och mjuk hand”.

Hur vet jag att jag har det eller inte har det? Och var på en eventuell skala?

Någon som vet hur man ska tolka det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 740
Senast: Sootie
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 977
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp