Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag letar men har gott om tid på mig och vill absolut inte hasta fram ett köp. Kollar mer och mer på import för att få det jag söker, men kommer absolut inte köpa någon osedd. Har inte jätteliten budget men det är just hetsen och stressen jag inte orkar med.
 
En grej som många skriver, som jag inte riktigt förstår är ”behöver en ryttare med balans och mjuk hand”.

Hur vet jag att jag har det eller inte har det? Och var på en eventuell skala?

Någon som vet hur man ska tolka det?

Eftersom jag håller på att hjälpa till att sälja en ponny med typ exakt de orden:

Du behöver ha bra egen-balans och kontroll på din kropp. Säkert en häst/ponny som är känslig för vikthjälper (där jag hjälper till så springer ponnyn fortare om man lutar sig framåt, tex och jag har nu sett många provryttare som lutar sig framåt när de skall rida lätt).

Den mjuka handen är ju väldigt subjektivt men framförallt tycker jag att det hänger på att man dels ger eftergifter (inte blir kvar i förhållningar/halvhalter/tygeltag) och att man inte har så stort stöd i munnen på hästen när man rider.
 
En grej som många skriver, som jag inte riktigt förstår är ”behöver en ryttare med balans och mjuk hand”.

Hur vet jag att jag har det eller inte har det? Och var på en eventuell skala?

Någon som vet hur man ska tolka det?
Du har väl lite koll på din sits? Styrkor och svagheter? Vad du brukar få för feedback av tränare tex?

En tolkning skulle kunna vara att du kanske inte har tillräckligt av de egenskaperna om du känner dig osäker själv. Men jag kan ju inte säga såklart 😊
 
En grej som många skriver, som jag inte riktigt förstår är ”behöver en ryttare med balans och mjuk hand”.

Hur vet jag att jag har det eller inte har det? Och var på en eventuell skala?

Någon som vet hur man ska tolka det?

Det där tolkar jag som att hästen kan bli bakskygg och flyga i taket om man tappar lite balans bakåt t ex.
Men det kanske är för jag mest har ridit sprättiga unghästar de senaste 15 åren..

Tänker att det kanske beror lite på annonsen i övrigt hur man ska tolka det.
 
Problemet är väl exakt det samma som man ofta pratar om när det gäller hästar, nämligen att beskrivningar som pigg, het, känslig, lat osv kan betyda otroligt olika saker beroende på vem du pratar med.

Jag tror att alla förstår att en häst som beskrivs att den behöver en ryttare med balans och mjuk hand inte passar en nybörjare eller ridskoleryttare som inte har full koll på kroppen ännu, men när man väl passerat det stadiet och har hyfsad balans och inte hänger hästen i munnen eller längre drar händerna till sina egna öron när man gör en förhållning, ja funkar det då?
Eller menas det att man måste kommit väldigt långt i sin egen utbildning?

De här sakerna är ju en skala och inte en av/på knapp så att säga :)

Man får helt enkelt be säljaren utveckla, och kanske skicka ridfilmer om man har.
 
Ja jag tror verkligen man måste vara beredd att sätta sej i bilen nästan på en gång. Annars gör nån annan det helt enkelt..


Alternativt hitta genom kontakter på nåt sätt.
De foderhästar jag haft som sällskap har alla varit genom kontakter. Hade aldrig hittat lika bra på annons tror jag. Den jag äger likaså.

Jag verkar ha hittat en högvinst i och med den här tråden faktiskt. Lite som kontakter,
men annorlunda 😁🙏

Buke as its best 🙏
Härligt! Jag försökte så men gick bet. Men det blev ju bra ändå :).
 
Du har väl lite koll på din sits? Styrkor och svagheter? Vad du brukar få för feedback av tränare tex?

En tolkning skulle kunna vara att du kanske inte har tillräckligt av de egenskaperna om du känner dig osäker själv. Men jag kan ju inte säga såklart 😊

Jag har extremt dåligt självförtroende efter mitt senaste (misslyckade) hästköp och känner mig allmänt kass på allt 🤷‍♀️ Har också märkt hur subjektiv hela ridsporten är sedan jag flyttade och hamnade i en ny krets. Därför undrar jag hur jag ska tolka vissa saker som skrivs i annonserna. Men vad en balanserad sits och mjuk hand är för en person, är inte nödvändigt detsamma för någon annan.

Jag har ridit i 25 år. Haft egna hästar i 12 av dom och ridit på ridskola resterande år. Ridit för många olika tränare. Aldrig tävlat eftersom jag avskyr att stå i centrum. Red på nivå 4 av 5 på ridskolan senast. Dressyrgrupp. Brukar få kritik för att jag vrider om händerna och för att jag har för lite stöd på handen.

Jag hoppas att självförtroende och färdighet inte är samma sak, för isåfall kan jag ingenting alls 🙈
 
Jag har extremt dåligt självförtroende efter mitt senaste (misslyckade) hästköp och känner mig allmänt kass på allt 🤷‍♀️ Har också märkt hur subjektiv hela ridsporten är sedan jag flyttade och hamnade i en ny krets. Därför undrar jag hur jag ska tolka vissa saker som skrivs i annonserna. Men vad en balanserad sits och mjuk hand är för en person, är inte nödvändigt detsamma för någon annan.

Jag har ridit i 25 år. Haft egna hästar i 12 av dom och ridit på ridskola resterande år. Ridit för många olika tränare. Aldrig tävlat eftersom jag avskyr att stå i centrum. Red på nivå 4 av 5 på ridskolan senast. Dressyrgrupp. Brukar få kritik för att jag vrider om händerna och för att jag har för lite stöd på handen.

Jag hoppas att självförtroende och färdighet inte är samma sak, för isåfall kan jag ingenting alls 🙈
Jag skulle iaf tänka att det är en känslig häst. Kanske kan du tänka kring sånt istället? Vill du ha en känslig häst som inte vem som helst kan rida eller är det viktigt med en stabil häst som har mer tolerans för ryttaren?
 
Jag skulle iaf tänka att det är en känslig häst. Kanske kan du tänka kring sånt istället? Vill du ha en känslig häst som inte vem som helst kan rida eller är det viktigt med en stabil häst som har mer tolerans för ryttaren?

Okej, ja så kan man ju tänka förstås. Tack.
 
Jag har extremt dåligt självförtroende efter mitt senaste (misslyckade) hästköp och känner mig allmänt kass på allt 🤷‍♀️ Har också märkt hur subjektiv hela ridsporten är sedan jag flyttade och hamnade i en ny krets. Därför undrar jag hur jag ska tolka vissa saker som skrivs i annonserna. Men vad en balanserad sits och mjuk hand är för en person, är inte nödvändigt detsamma för någon annan.

Jag har ridit i 25 år. Haft egna hästar i 12 av dom och ridit på ridskola resterande år. Ridit för många olika tränare. Aldrig tävlat eftersom jag avskyr att stå i centrum. Red på nivå 4 av 5 på ridskolan senast. Dressyrgrupp. Brukar få kritik för att jag vrider om händerna och för att jag har för lite stöd på handen.

Jag hoppas att självförtroende och färdighet inte är samma sak, för isåfall kan jag ingenting alls 🙈
Jag känner igen mig väldigt mycket. Upplever att hästvärlden är väldigt mycket kretsar med specifik jargong som ändå är ganska vag, och förstår du inte just den jargongen döms du ut som att du inte kan något alls. Jag har väldigt bra självförtroende och självkänsla vad gäller min egen relation till mina hästar/potentiella hästar, men känner noll självförtroende kring att kommunicera med säljare om det inte är i just den lilla krets av ridsporten som jag rört mig i mest. Därav att jag mer och mer tänker mig import, då finns det, upplever jag, mer förståelse för att språket inte är exakt samma alltid och det är upp till bevis för både köpare och säljare.
 
Det där tolkar jag som att hästen kan bli bakskygg och flyga i taket om man tappar lite balans bakåt t ex.
Men det kanske är för jag mest har ridit sprättiga unghästar de senaste 15 åren..

Tänker att det kanske beror lite på annonsen i övrigt hur man ska tolka det.
Då hade det nog stått bakskygg, vilket för mig innebär att hästen reagerar på något som låter/dyker upp bakifrån.

Det har inte med sitsen att göra, skulle jag tänka.

Balans och mjuk hand är för mig att ryttaren framförallt är lyhörd och inte tar i, samt sitter still i sadeln.
 
Jag skulle iaf tänka att det är en känslig häst. Kanske kan du tänka kring sånt istället? Vill du ha en känslig häst som inte vem som helst kan rida eller är det viktigt med en stabil häst som har mer tolerans för ryttaren?
Väldigt bra beskrivning! Det skall jag komma ihåg när någon frågar mig om hur min häst är.
Hon är hur fin som helst med ryttare som har god vana med känsligheten.

Men blir stressad av de flesta andra, faktiskt.

Man sätter inte vem som helst på henne.
 
Letar också häst nu. Och blir både skrämd och fascinerad över priserna som är just nu... Verkar ha ökar 300 % på ett par år... ☹🙁🙁🙁

Tror också att det är lätt att bli lurad… som någon skrev tidigare, tidigare svårsålda hästar säljs nog nu när marknaden är såhär crazy.
 
Här kan ju jag vara med lite. I november fick jag ta bort min häst. Det var en lång resa dit och jag hade börjat titta på ny häst redan så i december köpte jag en unghäst. En irländare. Det visade sig bli mitt sämsta köp nånsin. Han skulle vara otroligt okomplicerad men så blev det ju inte. Trots professionell hjälp och många tusenlappar investerade så blev det inte en häst för mig. Spola framåt ett halvår och den är såld med brakförlust och jag försöker hämta mig mentalt och ekonomiskt och samla mig för ett nytt försök på den här galna marknaden...
 
Väldigt bra beskrivning! Det skall jag komma ihåg när någon frågar mig om hur min häst är.
Hon är hur fin som helst med ryttare som har god vana med känsligheten.

Men blir stressad av de flesta andra, faktiskt.

Man sätter inte vem som helst på henne.
Exakt en sån häst sålde jag. Hur enkel som helst med en ryttare som har mjuk och följsam sits och hand. Totalt oridbar med någon som saknar den där känslan i sits och hand. Provridningarna var ett helvete för oss innan vi till slut hittade rätt.
 
Här kan ju jag vara med lite. I november fick jag ta bort min häst. Det var en lång resa dit och jag hade börjat titta på ny häst redan så i december köpte jag en unghäst. En irländare. Det visade sig bli mitt sämsta köp nånsin. Han skulle vara otroligt okomplicerad men så blev det ju inte. Trots professionell hjälp och många tusenlappar investerade så blev det inte en häst för mig. Spola framåt ett halvår och den är såld med brakförlust och jag försöker hämta mig mentalt och ekonomiskt och samla mig för ett nytt försök på den här galna marknaden...

Känner verkligen ingen mig, har liknande erfarenheter :(
 
Ja alltså det där med provridning tycker jag är skitsvårt. Jag är ju van vid att rida mina hästar men att rida en ny tyckte jag var skitsvårt. Man kände sig som värsta ryttaren när jag provred igår men uppenbarligen får jag ändå lov att köpa 😅
Jag gillade hästen så det andra får jag träna på 😎
 
Igår fick jag ett spännande meddelande på facebook. En bekant hörde av sig och talade om att häst x något är för svår och för känslig för person y. Och undrade om jag var intresserad. Det är en häst som jag flera gånger har sagt "shit, du har köpt min häst" om. Person Y har sagt att hon ALDRIG kommer sälja henne. Så det återstår att se om hon lyssnar på min bekanta eller inte.
Isf försöker jag åka och titta på den så snart jag kan och sedan besiktar och röntgar såklart. Spännande! Det är en fin häst och jag älskar hästar som är på gränsen till för känsliga så jag tror att den kan passa mig.
 
Ja alltså det där med provridning tycker jag är skitsvårt. Jag är ju van vid att rida mina hästar men att rida en ny tyckte jag var skitsvårt. Man kände sig som värsta ryttaren när jag provred igår men uppenbarligen får jag ändå lov att köpa 😅
Jag gillade hästen så det andra får jag träna på 😎
Har du hittat en? Grattis 😍🥳🤩
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 967
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 312
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp