Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att åka till Danmark och köpa häst. Kollade vad flyg skulle kosta tur och retur, knappt en tusenlapp. Det är bara frågan om hur många hästar man kan få in på ungefär ett dygn. Och det bästa vore ju om någon annan kunde köra runt i landet så att jag kan fokusera på att bara hitta rätt häst... Måste luska lite i detta alltså.
 
Denna tråden ger mig lite hopp faktiskt. Jag har en 3-åring som jag avlade själv att bli min tanthäst. Men tyvärr är hon inte min tanthäst då hon är för känslig. Hon är supersnäll i all hantering, sko, duscha, etc, men lite flyktbenägen ute. Hon menar väl, men är på riktigt rädd. Och jag vill ju typ bara rida ut så hon är ju fel för mig. Tyvärr har hon dessutom växt över ponnymåttet och mäter nu 150 cm. Suck!! Men hon är skitsnygg och det gör ju sitt när man ska sälja. Dessutom har hon stått hos proffs i stort stall nu i 3 månader för att ridas in ordentligt, så hon är van att gå i skrittmaskin etc.

Men som någon skrev om kommentarer såsom ”med sorg i hjärtat”, men detta är verkligen sådant tillfälle. Jag brukar inte ha några problem att sälja hästar rent emotionellt, men denna känns som att jag ger upp på min egen ridning och min egen kapacitet om jag säljer. Att jag överger min kunskap för att ta den lata vägen ut. 🥺
 
Denna tråden ger mig lite hopp faktiskt. Jag har en 3-åring som jag avlade själv att bli min tanthäst. Men tyvärr är hon inte min tanthäst då hon är för känslig. Hon är supersnäll i all hantering, sko, duscha, etc, men lite flyktbenägen ute. Hon menar väl, men är på riktigt rädd. Och jag vill ju typ bara rida ut så hon är ju fel för mig. Tyvärr har hon dessutom växt över ponnymåttet och mäter nu 150 cm. Suck!! Men hon är skitsnygg och det gör ju sitt när man ska sälja. Dessutom har hon stått hos proffs i stort stall nu i 3 månader för att ridas in ordentligt, så hon är van att gå i skrittmaskin etc.

Men som någon skrev om kommentarer såsom ”med sorg i hjärtat”, men detta är verkligen sådant tillfälle. Jag brukar inte ha några problem att sälja hästar rent emotionellt, men denna känns som att jag ger upp på min egen ridning och min egen kapacitet om jag säljer. Att jag överger min kunskap för att ta den lata vägen ut. 🥺

Förstår att det känns tufft, särskilt när det är egen uppfödning. Men - att du tar den lata vägen ut om du säljer är ju verkligen inte sant. Och, bara för att du väljer en häst som passar dina ändamål bättre innebär ju heller inte att du nödvändigtvis ”ger upp” på din egen ridning. Tänker snarare att byta häst lär göra positivt för din ridning, om du känner att du med nuvarande inte matchar? Dock förstår jag att det kanske emotionellt just nu inte känns så.

Apropå hennes storlek, när jag sökte häst förra året gick hästar i hennes mått åt som smör! I takt med att även ponnysar blivit vanligare förekommande i storhästklasser på tävling känns det som att det blivit mer attraktivt med övervuxna ponnys än tidigare.
 
Apropå hennes storlek, när jag sökte häst förra året gick hästar i hennes mått åt som smör! I takt med att även ponnysar blivit vanligare förekommande i storhästklasser på tävling känns det som att det blivit mer attraktivt med övervuxna ponnys än tidigare.
Alltså, såå skönt att jag gick in i denna tråden och läste för det gav hopp. När vi mätte henne tappade jag liksom hoppet lite grann. Har dessutom en supertrevlig 2-åring som bör säljas. Han kan vara min tanthäst, men han hoppar hus, så han är ju en mycket lyxig tanthäst, så där får pengarna prata och sälja honom. Jag behöver inte en sådan lyxig tanthäst.
 
Vi har provridit ponnyn nu. Den är fin men reaktiv. Sen är ju frågan om det är vad som vill till för att fungera på dressyrbanan :confused:
Första galoppfattningen dottern gjorde kom hon upp lite högt med handen så ponnyn for iväg i 100 knyck inklusive 90-graderssväng. Tydligen satt hon limmad i sadeln och bara galopperade vidare :cautious: Jag var säker på att hon skulle åka i backen när ponnyn svängde :rofl:

Säljaren sa att jag också kunde prova så jag gjorde så. Trevlig ponny även om jag förstås känner mig ganska stor på C-ponny :p
Vi får väl fundera och så får säljaren fundera på sitt håll. Stora beslut! (Även om dottern ifråga var fullt beredd att ta hem ponnyn på en gång :D )
 
Vi har provridit ponnyn nu. Den är fin men reaktiv. Sen är ju frågan om det är vad som vill till för att fungera på dressyrbanan :confused:
Första galoppfattningen dottern gjorde kom hon upp lite högt med handen så ponnyn for iväg i 100 knyck inklusive 90-graderssväng. Tydligen satt hon limmad i sadeln och bara galopperade vidare :cautious: Jag var säker på att hon skulle åka i backen när ponnyn svängde :rofl:

Säljaren sa att jag också kunde prova så jag gjorde så. Trevlig ponny även om jag förstås känner mig ganska stor på C-ponny :p
Vi får väl fundera och så får säljaren fundera på sitt håll. Stora beslut! (Även om dottern ifråga var fullt beredd att ta hem ponnyn på en gång :D )

Skönt att dottern var så nöjd, trots den fartfyllda upplevelsen :D
 
Min enda inbokade provridning är framskjuten några dagar. Känns nästan inte roligt längre, är som att glädjen är borta.

Har byggt ett sprillans nytt stall med snygg inredning, allt man behöver, ridbana och fina hagar. Allt är nytt och oanvänt. Och nu hittar jag inga hästar :sorry:
 
Min enda inbokade provridning är framskjuten några dagar. Känns nästan inte roligt längre, är som att glädjen är borta.

Har byggt ett sprillans nytt stall med snygg inredning, allt man behöver, ridbana och fina hagar. Allt är nytt och oanvänt. Och nu hittar jag inga hästar :sorry:
Min provridning är också framskjuten fast på obestämd tid. Ägaren tyckte inte hästen kändes fräsch:(
Jag känner likadant som du. Jag har sparat pengar i flera år för att ha råd men nu när jag väl börjar leta verkar allt gå emot mig..
 
Min provridning är också framskjuten fast på obestämd tid. Ägaren tyckte inte hästen kändes fräsch:(
Jag känner likadant som du. Jag har sparat pengar i flera år för att ha råd men nu när jag väl börjar leta verkar allt gå emot mig..

Men nej, så tråkigt :( verkligen fel tid att söka häst just nu, känns det som. Men vad gör man 🤷‍♀️
 
Denna tråden ger mig lite hopp faktiskt. Jag har en 3-åring som jag avlade själv att bli min tanthäst. Men tyvärr är hon inte min tanthäst då hon är för känslig. Hon är supersnäll i all hantering, sko, duscha, etc, men lite flyktbenägen ute. Hon menar väl, men är på riktigt rädd. Och jag vill ju typ bara rida ut så hon är ju fel för mig. Tyvärr har hon dessutom växt över ponnymåttet och mäter nu 150 cm. Suck!! Men hon är skitsnygg och det gör ju sitt när man ska sälja. Dessutom har hon stått hos proffs i stort stall nu i 3 månader för att ridas in ordentligt, så hon är van att gå i skrittmaskin etc.

Men som någon skrev om kommentarer såsom ”med sorg i hjärtat”, men detta är verkligen sådant tillfälle. Jag brukar inte ha några problem att sälja hästar rent emotionellt, men denna känns som att jag ger upp på min egen ridning och min egen kapacitet om jag säljer. Att jag överger min kunskap för att ta den lata vägen ut. 🥺
Tänker inte att det är den lata vägen, utan den mer rationella.

Flyktbenägenhet verkar vara väldigt ärftligt betingat. Utan att veta riktigt, så gissar jag att den instinkten hos vissa individer är lika stark som skällighet, stor jaktinstinkt och rädslor hos hundar.

Visst kan man få det bättre, nästan bukt med det, men det ligger där och lurar, trots mycket arbete.

Sådana hästar skall vara hos personer som inte störs av det.

Så deppa inte, tycker jag! :heart
 
Vi har bokat 2 provridningar på ponnyer som dagen innan man ska åka precis blivit sålda. Känns väldigt snopet men det är nog bara att vänja sig vid att marknaden ser ut så just nu.

Och på båda två har vi velat komma så fort som möjligt, den ena dagen efter den kom ut på annons. Men ändå köpte någon den innan vi ens sett den.
Funderar nästan på om man skulle fortsätta med C ett tag till. För där finns det lite mer utbud.
 
Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Eller är det genom kontakter? Sen är sökfunktionerna hopplösa. Skriver man in tex trygg, viktbärande, nybörjarhäst mm kommer de upp som INTE är det. Hur letar man?
 
Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Eller är det genom kontakter? Sen är sökfunktionerna hopplösa. Skriver man in tex trygg, viktbärande, nybörjarhäst mm kommer de upp som INTE är det. Hur letar man?

Riktigt, riktigt svårt men jag tror att det är den typen av häst som försvinner först från Hästnet.

Du kanske kan använda andra sökord som normalt inte används för att beskriva hur en häst inte är? Istället för att skriva "nybörjarhäst" och få alla resultat som säger "inte nybörjarhäst" kanske du kan skriva sökord som trygg, stabil, lugn, läromästare, mordotterhäst osv. Bara en tanke. Egentligen vet jag inte alls.

Förutom hästnet kan du kolla Blocket. Man kan maila/ringa ridskolor och fråga om de har någon häst som ska säljas. Jag har inte fått några napp på det viset men. Man kan ju prova.
 
Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Eller är det genom kontakter? Sen är sökfunktionerna hopplösa. Skriver man in tex trygg, viktbärande, nybörjarhäst mm kommer de upp som INTE är det. Hur letar man?
Viktbärande, nybörjarhäst etc. tror jag är sådant som mest finns med som "inte", har men häst som egentligen är det tror jag inte det är så ofta man kommer ihåg att skriva det utan använder andra ord. T.ex. en nordsvensk - det är ingen som tänker på att skriva att den är viktbärande, eftersom det naturligt är så i och med hästrasen.

Har du testat söka på verksamhet i sökfunktionen? Det är det vanligaste ordet jag använder om jag ska lägga till ett sökord och inte bara titta på alla annonser. Det finns en del som skriver att hästen skulle kunna passa till verksamhet (vilket ofta innebär hyfsat trygga hästar), så där finns det inte bara med som "inte".
 
Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Eller är det genom kontakter? Sen är sökfunktionerna hopplösa. Skriver man in tex trygg, viktbärande, nybörjarhäst mm kommer de upp som INTE är det. Hur letar man?
Sådana hästar går som smör i solsken. Det är inte ofta de säljs eftersom de får vara kvar hemma på gårdarna. Jag har en sådan numer 24-åring haflinger. Han är guld värd alla dagar i veckan och har varit hela sitt liv. Varför skulle jag sälja honom liksom? :) De blir ju kvar.
 
Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Eller är det genom kontakter? Sen är sökfunktionerna hopplösa. Skriver man in tex trygg, viktbärande, nybörjarhäst mm kommer de upp som INTE är det. Hur letar man?
Såna hästar är väldigt heta på marknaden just nu, om de läggs ut går de åt fort. De kostar också mycket mera än vad en sån häst kostade för något år sen, så om du satt något maxpris kan det vara problemet.
 
Sådana hästar går som smör i solsken. Det är inte ofta de säljs eftersom de får vara kvar hemma på gårdarna. Jag har en sådan numer 24-åring haflinger. Han är guld värd alla dagar i veckan och har varit hela sitt liv. Varför skulle jag sälja honom liksom? :) De blir ju kvar.
Det är ju det jag begriper ,men tycker väl att någon endaste enstaka någon gång skulle komma ut.
Kan ju finnas omständigheter som gör det mer el mindre tvunget att sälja.
 
Såna hästar är väldigt heta på marknaden just nu, om de läggs ut går de åt fort. De kostar också mycket mera än vad en sån häst kostade för något år sen, så om du satt något maxpris kan det vara problemet.
Ja, inte satt något direkt maxpris men ca 80 000-100 000 kr. Och då kommer det gärna upp någon bångstyrig fjording numera.
 
Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Eller är det genom kontakter? Sen är sökfunktionerna hopplösa. Skriver man in tex trygg, viktbärande, nybörjarhäst mm kommer de upp som INTE är det. Hur letar man?
Det är ju såna hästar ALLA vill ha. Trygga hästar som passar till lite allt möjligt och inte har speciellt mycket nerv utan är väldigt stabila och förlåtande men samtidigt välsigna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 859
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp