Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag inte minns fel så så skrev du att alla utom en du har träffat på har varit trasig? Då känns det som att man menar indirekt att typ varenda häst är trasig.

Jag menar precis som du, osett betyder osett i verkligheten och har inte raljerat över att man har sett den på film. Jag ville inte platta till, jag ville ge min syn på saken bara.

Det känns som att ni båda talar till mig när jag är den enda i tråden som precis har importerat en häst. Och det måste jag säga faktiskt att det är ganska osjysst att skriva såna saker när det sitter en person och är skitnervös över att hen har importerat en häst. Det är lite som att skriva "Jaja, din häst kommer gå sönder, ha det så roligt". Indirekt givetvis och mycket subtext. Framförallt om man vet min historia där jag fick avliva båda mina hästar 2019 inom 3 månader, så det är såklart lite känsligt.

Nu är text svårt så jag förstår att ni kanske inte menade så. Men det var vad jag läste.
Jag har inte indirekt syftat på någonting alls, och jag förstår att du är nervös. Du är ju medveten om riskerna.

Nu hoppas vi att det går bra! Lycka till!

(Och en treåring, eller yngre, är så klart inte samma risk som en äldre)

Ps. Jag tar sällan ställning för- eller emot en person på Buke, bara så du vet. Jag kan dela med mig av någon personlig erfarenhet, men oftast reflekterar jag utifrån generella funderingar. De som läser vår konversation är nog rätt ointresserade av huruvida jag eller du uppfattar varandras åsikter som rätt eller fel.

Jag tycker det är mest givande att läsa när olika personer bryter olika, och flera perspektiv mot varandra. Då får jag verkligen ut något av att läsa människors olika inlägg.
 
Senast ändrad:
Vi har haft vår lilla nyimport nu i två veckor :heart. Innan hon kom diskuterade vi vad vi skulle kalla henne, dottern tycker Jackie och jag tycker Jaggan. Hon är så himla tunn! Så det har blivit Bengeten istället :laugh:
Fast det blir nog Jackie.


Nåväl, avmaskad, kontrollerad foderstat och bokat tid för tandkoll så hoppas jag att det ska göra susen.
När vi bestämde oss för att köpa osett, så var det bara för att precis varenda D ponny såldes ju mitt framför näsan på en så jag blev såå trött på detta. Och de vi åkte för att titta på, de var inte riktigt som de beskrevs i annonsen..
När det väl var bestämt med importen så var det en skön känsla att slippa sitta och jaga på hästnet.

Ponnyn vi fick hem var ju rätt tunn, men kanske är hon egentligen mest omusklad. Hon är inte mycket dressyrriden så det är mycket grundläggande arbete som behövs. Framförallt är hon otroligt snäll, och verkar väldigt nöjd med det mesta. Lugn i hagen, betar , eller står o vilar. Har gått ute dygnet runt en vecka nu och det är inga problem. Men hon har ju bara varit här i två veckor, så det är för tidigt att säga hur bra det blev egentligen.
Det som kanske är lite negativt är väl att hästen känns som om den bara är riden några månader, jag hade räknat med att den var riden mer, den är ändå 11 år. Men hon verkar ha rätt förutsättningar och ett bra psyke så jag tror det blir bra ändå.

En gång köpte jag en häst osedd från Danmark. Det var en åring, Cato hette han. Fredriksborgare. Såg jättefin ut på bilderna. Beställde besiktning och ägaren deklarerade att det var en väldigt "pigg och rask" Cato som skulle komma hem till mig.
Jag hämtade hästen i Helsingborg hos en person som brukar åka över och köpa hästar i Danmark. Hämtade honom direkt så han stod inte där något alls. Men som han såg ut ! Han såg ut som en spärrballong, och lång päls, stort huvud och tunn hals! En liten liten rumpa. Han fick smeknamnet "Geten".

Det första jag gjorde var att avmaska honom, och det kom ut massor, stackaren. Han fick också ha en egen hage de första veckorna för att kunna ha fri tillgång på bästa fodret och äta i lugn o ro.
Det blev häst av honom till slut, han blev sedermera voltigehäst.
 
Vi har haft vår lilla nyimport nu i två veckor :heart. Innan hon kom diskuterade vi vad vi skulle kalla henne, dottern tycker Jackie och jag tycker Jaggan. Hon är så himla tunn! Så det har blivit Bengeten istället :laugh:
Fast det blir nog Jackie.
En gång köpte jag en häst osedd från Danmark. Det var en åring, Cato hette han. Fredriksborgare. Såg jättefin ut på bilderna. Beställde besiktning och ägaren deklarerade att det var en väldigt "pigg och rask" Cato som skulle komma hem till mig.
Jag hämtade hästen i Helsingborg hos en person som brukar åka över och köpa hästar i Danmark. Hämtade honom direkt så han stod inte där något alls. Men som han såg ut ! Han såg ut som en spärrballong, och lång päls, stort huvud och tunn hals! En liten liten rumpa. Han fick smeknamnet "Geten".
Jag anar ett tema på dina smeknamn :D
Men nya ponnyn är superfin! Är hon från Irland?
 
Jag har en importhäst sedan 1,5 månad snart. Hon var väldigt stressad vid ankomst. Rädd för allt och lite svår att komma åt att hantera. Nu har hon lugnat sig lite och jag har provat att rida för första gången. Hon var väldigt vinglig, verkade inte förstå styrning överhuvudtaget. Skrittade bara. Och så gick något tokigt vid avsittning för hon blev rädd och hoppade högt och sprang iväg så jag åkte i marken och gjorde illa mig. Hon skulle ha varit riden i fyra månader, men jag tror att hennes utbildningsnivå är lägre än jag trodde. Nu jobbar jag bara från marken och ska ta hjälp med fortsatt ridning när jag känner att hon är redo.
En annan häst i stallet köptes också osedd och han är visserligen en ängel att hantera men exploderade när han skulle ridas. Tålde inte beröring med skänkel överhuvudtaget. Så de har fått jobba med tränare ganska mycket för att kunna rida.

Man får ju vara beredd på att man kanske inte får det man tror när man importerar osett.
 
Jag har en importhäst sedan 1,5 månad snart. Hon var väldigt stressad vid ankomst. Rädd för allt och lite svår att komma åt att hantera. Nu har hon lugnat sig lite och jag har provat att rida för första gången. Hon var väldigt vinglig, verkade inte förstå styrning överhuvudtaget. Skrittade bara. Och så gick något tokigt vid avsittning för hon blev rädd och hoppade högt och sprang iväg så jag åkte i marken och gjorde illa mig. Hon skulle ha varit riden i fyra månader, men jag tror att hennes utbildningsnivå är lägre än jag trodde. Nu jobbar jag bara från marken och ska ta hjälp med fortsatt ridning när jag känner att hon är redo.
En annan häst i stallet köptes också osedd och han är visserligen en ängel att hantera men exploderade när han skulle ridas. Tålde inte beröring med skänkel överhuvudtaget. Så de har fått jobba med tränare ganska mycket för att kunna rida.

Man får ju vara beredd på att man kanske inte får det man tror när man importerar osett.
Precis det du skriver verkar vara det vanliga, tycker jag.

Oavsett ålder, så verkar de irländska importerna (dvs de hästar som inte har några officiella sj-poäng) vara knappt ridna.

Det är självklart så att det blir problem om man sitter upp och förväntar sig en inriden och grundriden häst, och den inte är det.

Eller, om hästen är väldigt känslig, och ryttaren inte uppmärksammar detta i tid.

När jag själv köpt häst så har jag inte varit så snabb på att sitta upp. För mig har det varit viktigt att lära känna hästen från marken först, och att den getts tid att landa i sitt nya hem.

Hästen som var inriden som femåring kändes onekligen vinglig och jag red henne därför spontant som en unghäst. Längre pass än 15-20 minuter fungerade inte första halvåret. Hon blev för trött mentalt, och hade inte heller fysik för det.

Jag skriver inte detta för att kritisera dig eller någon annan, utan tror att det är precis som du säger; hästen är riden mindre än vad som angetts.

Köper man häst på de premisserna så får man säkert räkna med att ge hästen betydligt mer tid. Likaså välja ryttare med omsorg.

Ridningen är skör i början.
 
Precis det du skriver verkar vara det vanliga, tycker jag.

Oavsett ålder, så verkar de irländska importerna (dvs de hästar som inte har några officiella sj-poäng) vara knappt ridna.

Det är självklart så att det blir problem om man sitter upp och förväntar sig en inriden och grundriden häst, och den inte är det.

Eller, om hästen är väldigt känslig, och ryttaren inte uppmärksammar detta i tid.

När jag själv köpt häst så har jag inte varit så snabb på att sitta upp. För mig har det varit viktigt att lära känna hästen från marken först, och att den getts tid att landa i sitt nya hem.

Hästen som var inriden som femåring kändes onekligen vinglig och jag red henne därför spontant som en unghäst. Längre pass än 15-20 minuter fungerade inte första halvåret. Hon blev för trött mentalt, och hade inte heller fysik för det.

Jag skriver inte detta för att kritisera dig eller någon annan, utan tror att det är precis som du säger; hästen är riden mindre än vad som angetts.

Köper man häst på de premisserna så får man säkert räkna med att ge hästen betydligt mer tid. Likaså välja ryttare med omsorg.

Ridningen är skör i början.
När vår ponny kom hem så var väl tanken att hon skulle få landa lite först innan vi satt upp men hon kändes rätt cool så det blev ridning första dagen. Vi hoppade inte bara upp på henne, utan var väldigt uppmärksamma på hur hur reagerade vid beröring, vi hängde lite först, klappade lite i sadel och på hennes kors, ja ungefär som man gör innan man ska hoppa upp på en nyss inriden unghäst. Jag ledde också dottern runt ridbanan några varv först.
Vår är nog en ganska typisk irländare, snäll, känslig och skulle nog kunna bli rädd om man inte tänker sig för. Men jag var beredd på det så det har ändå funkat bra, hittills.
 
När vår ponny kom hem så var väl tanken att hon skulle få landa lite först innan vi satt upp men hon kändes rätt cool så det blev ridning första dagen. Vi hoppade inte bara upp på henne, utan var väldigt uppmärksamma på hur hur reagerade vid beröring, vi hängde lite först, klappade lite i sadel och på hennes kors, ja ungefär som man gör innan man ska hoppa upp på en nyss inriden unghäst. Jag ledde också dottern runt ridbanan några varv först.
Vår är nog en ganska typisk irländare, snäll, känslig och skulle nog kunna bli rädd om man inte tänker sig för. Men jag var beredd på det så det har ändå funkat bra, hittills.
Ja, huvudsaken är ju att man har kunskap nog att hantera det hela.

Då brukar det mesta lösa sig. :love:
 
När vår ponny kom hem så var väl tanken att hon skulle få landa lite först innan vi satt upp men hon kändes rätt cool så det blev ridning första dagen.
Min erfarenhet är att första veckorna får de nyimporterade lite av en kulturchock. Hästar som är fint skolade och tävlat en massa känns helt oinridna och kan inte svänga. Och tvärtom, hästar som knappt är inridna beter sig som att de aldrig gjort någonting annat än att gå på ridbanan.

Resan tar mycket på dem på kroppen, men det mesta är ju ändå mentalt. Det är väldigt jobbigt för en häst att transporteras den långa resan. Någon skrev någonstans att det tar två dagar från Irland, men det har jag då aldrig varit med om. I bästa fall åker de ut på fredagen och är i Sverige på måndagen om de ska följa reglerna med restid och vila.
 
Söker inte häst själv just nu tack och lov. Men hjälper vänner som söker ponnyer. Marknaden är verkligen helt sjuk just nu. En ponny som såg väldigt fin ut på bilderna, men när man läser mellan raderna så är den bränd. Gått 120 som 5-åring och verkar inte vilja hoppa i dag. Ligger ute för 160k! :crazy:
 
Vår ponnyjakt fortsätter. Dock har vi kanske hittat rätt nu :) Förhoppningsvis ska vi provrida en till tre ponnyer, på samma ställe, på lördag och därefter borde vi veta säkert.
Den vi kanske har hittat rätt med är en fyraårig C-ponnyvalack. Väldigt kärvänlig och social med bra huvud. Lite yngre än vi tänkt oss men det är inte alldeles orimligt. Jag har utbildat ponnyer förr ;)
 
Ska kolla lite unghästar uppåt i landet i helgen, nordsvenskar :up: 11 på ett ställe och 1 på ett annat. så det lär vara lite skillnad i tid som spenderas på varje ställe.
Vad roligt! Och välkommen till norr, om du ska uppåt! 👍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 101
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 837
Senast: animalasia
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp