Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, hörni. Den här dagen har varit riktigt jobbig faktiskt. Hyrde en B-kortare, åkte 20 mil för att hämta hästen. Börjar skriva på alla papper, då säger säljaren mitt i alltihopa ”oh förresten så har hon strålröta”. Jaha. Pengarna var redan skickade då liksom..
Märkligt att inte det var med på veterinärbesiktningen.

Sen hur hon skötte sig i transporten kan ju inte säljaren rå för så där kan du ärligt talat inte skylla på att säljaren är oärlig. Hur hästen står beror ju på hur man kör, hur van den är att åka etc. Ny transport kan göra stor skillnad.

Jag sålde en c-ponny en gång i tiden och tävlade MSV hoppning. Han var vid försäljningstillfället 12 år gammal. Han hade åkt tusentals mil i både lastbil och vanlig transport. Aldrig några problem. Efter 3 månader hos nya ägaren började han kasta sig ut ur transporten helt hysteriskt. Spakade och slog. De fick köpa en lastbil för att han skulle åka utan at bli hysterisk. Han hade aldrig tidigare visat någon sådan tendens.
 
Märkligt att inte det var med på veterinärbesiktningen.

Sen hur hon skötte sig i transporten kan ju inte säljaren rå för så där kan du ärligt talat inte skylla på att säljaren är oärlig. Hur hästen står beror ju på hur man kör, hur van den är att åka etc. Ny transport kan göra stor skillnad.

Jag sålde en c-ponny en gång i tiden och tävlade MSV hoppning. Han var vid försäljningstillfället 12 år gammal. Han hade åkt tusentals mil i både lastbil och vanlig transport. Aldrig några problem. Efter 3 månader hos nya ägaren började han kasta sig ut ur transporten helt hysteriskt. Spakade och slog. De fick köpa en lastbil för att han skulle åka utan at bli hysterisk. Han hade aldrig tidigare visat någon sådan tendens.
Fast här låter det ju som att säljaren först sagt en sak och sedan ändrat när det blir uppenbart.
 
Märkligt att inte det var med på veterinärbesiktningen.

Sen hur hon skötte sig i transporten kan ju inte säljaren rå för så där kan du ärligt talat inte skylla på att säljaren är oärlig. Hur hästen står beror ju på hur man kör, hur van den är att åka etc. Ny transport kan göra stor skillnad.

Jag sålde en c-ponny en gång i tiden och tävlade MSV hoppning. Han var vid försäljningstillfället 12 år gammal. Han hade åkt tusentals mil i både lastbil och vanlig transport. Aldrig några problem. Efter 3 månader hos nya ägaren började han kasta sig ut ur transporten helt hysteriskt. Spakade och slog. De fick köpa en lastbil för att han skulle åka utan at bli hysterisk. Han hade aldrig tidigare visat någon sådan tendens.
Klart att saker och ting kan ändra sig. Men här verkar säljaren ha påstått en sak och sedan säger denne tvärt emot.

Jag tycker också som du, att strålröta borde stå på besiktningsprotokollet.

Sedan, undrar jag över en sak, @Retnac .

Hur kom det sig att du skrev på avtalet efter det att du betalat?
 
Vi fick flytta besiktningen till tisdag nästa vecka. Veterinären är fullbokad på onsdag och torsdag-fredag kan jag inte få ledigt från jobbet.
Jag jobbar även på tisdag men får jag inte semester så är min pojkvän ledig. Det innebär att han och jag kan byta arbetspass med varandra så han jobbar för mig och jag kan närvara vid besiktningen :D Det har sina fördelar att jobba på samma ställe och ha ungefär samma behörigheter :banana:
 
Men ALLT som hittas ska väl egentligen stå på protokollet vid besiktning?
Det är ju liksom den (enda) skriftliga 'besvisningen' man har för hästens status den dagen köpet går igenom. Undersökningsplikten.
Ja precis. Allt ska noteras, stort som smått och även om det inte bedöms ha någon påverkan.
Vet inte om jag skulle litat på den där besiktningen om veterinären till och med missade strålröta.
 
Klart att saker och ting kan ändra sig. Men här verkar säljaren ha påstått en sak och sedan säger denne tvärt emot.

Jag tycker också som du, att strålröta borde stå på besiktningsprotokollet.

Sedan, undrar jag över en sak, @Retnac .

Hur kom det sig att du skrev på avtalet efter det att du betalat?

Allt skedde liksom samtidigt, vi fyllde i alla papper och skickade pengar lite om vartannat. Vi pratar en minut hit eller dit.
 
Ja precis. Allt ska noteras, stort som smått och även om det inte bedöms ha någon påverkan.
Vet inte om jag skulle litat på den där besiktningen om veterinären till och med missade strålröta.

Nej, jag kontaktade veterinären imorse och frågade men nej - han hade inte sett att det skulle vara någon strålröta.
 
Nej, jag kontaktade veterinären imorse och frågade men nej - han hade inte sett att det skulle vara någon strålröta.
Men den har strålröta? Alltså märker du att den har det?
Det brukar ju vara svårt att missa med tanke på hur det kan lukta bara man lyfter hovarna.
 
Men den har strålröta? Alltså märker du att den har det?
Det brukar ju vara svårt att missa med tanke på hur det kan lukta bara man lyfter hovarna.

Jag har inte haft möjlighet att kolla än men ska försöka göra det idag. Ser inte att hästen har besvär ellerDet var säljaren som nämnde det, men veterinären sa att han inte såg något..

Kan det uppkomma sådär bara på två dagar… besiktning i torsdags liksom.

Kan inte skaka av mig känslan av att något är skumt. Jag är inte den mest klartänkta i pressade situationer så alla funderingar kommer efteråt och jag känner mig så dum :(
 
Jag har inte haft möjlighet att kolla än men ska försöka göra det idag. Ser inte att hästen har besvär ellerDet var säljaren som nämnde det, men veterinären sa att han inte såg något..

Kan det uppkomma sådär bara på två dagar… besiktning i torsdags liksom.

Kan inte skaka av mig känslan av att något är skumt. Jag är inte den mest klartänkta i pressade situationer så alla funderingar kommer efteråt och jag känner mig så dum :(
Om du misstänker att veterinären inte var noggrann i besiktningen så kanske det är bra att ta ut en veterinär och göra en ny besiktning så snart som möjligt? Ifall att det skulle vara något fuffens.
 
Jag har inte haft möjlighet att kolla än men ska försöka göra det idag. Ser inte att hästen har besvär ellerDet var säljaren som nämnde det, men veterinären sa att han inte såg något..

Kan det uppkomma sådär bara på två dagar… besiktning i torsdags liksom.

Kan inte skaka av mig känslan av att något är skumt. Jag är inte den mest klartänkta i pressade situationer så alla funderingar kommer efteråt och jag känner mig så dum :(
Klandra dig inte. Om säljaren säger strålröta, så kanske det inte stämmer. Hon är väl ingen veterinär?

Vi hoppas det bara var något hon sade.

I övrigt så är det jättejobbigt att köpa häst. Mycket känslor och så skall man hålla huvudet kallt.

Själv glömde jag en gång, att jag ju lagt handpenningen. Men säljaren upplyste mig om att jag inte skulle betala hela summan...

Det jag reagerar mest på är att säljaren till din häst inte verkade vara konsekvent.

Dessutom undrar jag hur väl hon kände hästen?

Är det ett försäljningsstall så är historiken i regel obefintlig, men är hon en privatperson så bör hon kunna mer om hästen.

Det finns en del personer som är mindre noggranna.

Men nu har du henne i stället, och om något är tokigt så får du kontakta säljaren snarast och reda ut det hela.

Beroende på vilket avtal ni skrev, förstås.
 
Om du misstänker att veterinären inte var noggrann i besiktningen så kanske det är bra att ta ut en veterinär och göra en ny besiktning så snart som möjligt? Ifall att det skulle vara något fuffens.

Det kanske inte vore så dumt. Men om något visar sig vara fel, kan jag ens göra något åt det? Förutom att vårda hästen då, men menar mer juridiskt. Kan man ens ställa krav efteråt.

Jag var ju inte med vid besiktningen (vilket jag inser nu var jävligt dumt) men jag är ju orolig för att veterinären inte ens var dit…
 
Klandra dig inte. Om säljaren säger strålröta, så kanske det inte stämmer. Hon är väl ingen veterinär?

Vi hoppas det bara var något hon sade.

I övrigt så är det jättejobbigt att köpa häst. Mycket känslor och så skall man hålla huvudet kallt.

Själv glömde jag en gång, att jag ju lagt handpenningen. Men säljaren upplyste mig om att jag inte skulle betala hela summan...

Det jag reagerar mest på är att säljaren till din häst inte verkade vara konsekvent.

Dessutom undrar jag hur väl hon kände hästen?

Är det ett försäljningsstall så är historiken i regel obefintlig, men är hon en privatperson så bör hon kunna mer om hästen.

Det finns en del personer som är mindre noggranna.

Men nu har du henne i stället, och om något är tokigt så får du kontakta säljaren snarast och reda ut det hela.

Beroende på vilket avtal ni skrev, förstås.

Hästen är hennes egen uppfödning men hon har ju MASSOR av hästar.

Hon nämnde även att i kontakten vi haft på hästnet så var det egentligen hennes sambo som skrev med mig 😵‍💫 det var även han som skrev på köpeavtalet till mig. När jag nu tittar i passet så står ju inte han utan hon (säljaren) som ägare.

Han har inte heller angett en normal adress på köpekontraktet utan en Boxadress. Inget telefonnummer heller.

usch, jag känner mig så korkad 😞
 
Det kanske inte vore så dumt. Men om något visar sig vara fel, kan jag ens göra något åt det? Förutom att vårda hästen då, men menar mer juridiskt. Kan man ens ställa krav efteråt.

Jag var ju inte med vid besiktningen (vilket jag inser nu var jävligt dumt) men jag är ju orolig för att veterinären inte ens var dit…

Är du tveksam så boka snarast en tid på klinik hos en veterinär du litar på som går igenom hästen noggrannt. Vad följden blir beror ju helt på om ni hittar avvikelser eller inte, hittar ni inget kan du andas ut och finns där något får man utvärdera betydelse och vad man vill ska hända.
Beroende på vilken lag köpet faller under finns det mycket som kan göras OM nu hästen inte är så frisk som den framställdes som vid försäljningen.
Om du väntar och upptäcker problem senare ångrar du nog att du inte kollade direkt.
 
Det kanske inte vore så dumt. Men om något visar sig vara fel, kan jag ens göra något åt det? Förutom att vårda hästen då, men menar mer juridiskt. Kan man ens ställa krav efteråt.

Jag var ju inte med vid besiktningen (vilket jag inser nu var jävligt dumt) men jag är ju orolig för att veterinären inte ens var dit…
Jag kan inte juridiken, men du har ju garanterat större chanser nu dagarna efter köpet än om du väntar och det senare visar sig finnas något.
Det går kanske att hävda att veterinären inte utförde uppdraget tex om det hittas något som borde ha hittats sas.
 
Är du tveksam så boka snarast en tid på klinik hos en veterinär du litar på som går igenom hästen noggrannt. Vad följden blir beror ju helt på om ni hittar avvikelser eller inte, hittar ni inget kan du andas ut och finns där något får man utvärdera betydelse och vad man vill ska hända.
Beroende på vilken lag köpet faller under finns det mycket som kan göras OM nu hästen inte är så frisk som den framställdes som vid försäljningen.
Om du väntar och upptäcker problem senare ångrar du nog att du inte kollade direkt.

Tack för input. Att lasta och köra till klinik är nog inte riktigt möjligt med tanke på gårdagen. Men en gårdsbesiktning kan jag lösa.
 
Tack för input. Att lasta och köra till klinik är nog inte riktigt möjligt med tanke på gårdagen. Men en gårdsbesiktning kan jag lösa.
Plegga eller köra med sällskap? Möjligheterna för undersökning är ju så mycket bättre på klinik. Är allt u.a. hemma och man kan longera både på mjukt och hårt är det ju smörfint, men hittar man något och måste utreda är det kanske inte lika lätt. Vad för undersökningar gjorde de på förra besiktningen?
 
Hästen är hennes egen uppfödning men hon har ju MASSOR av hästar.

Hon nämnde även att i kontakten vi haft på hästnet så var det egentligen hennes sambo som skrev med mig 😵‍💫 det var även han som skrev på köpeavtalet till mig. När jag nu tittar i passet så står ju inte han utan hon (säljaren) som ägare.

Han har inte heller angett en normal adress på köpekontraktet utan en Boxadress. Inget telefonnummer heller.

usch, jag känner mig så korkad 😞
Låter onekligen skumt. Vet du om de är de personer de säger sig vara?

Jag tänker på din kontakt som tyckte att säljaren var pålitlig. Är det ens samma person?

Jag kanske är för konspiratorisk men det hela känns skumt.

Stämmer pass, chipnummer osv? (Mot protokollet på besiktningen).
 
Det kanske inte vore så dumt. Men om något visar sig vara fel, kan jag ens göra något åt det? Förutom att vårda hästen då, men menar mer juridiskt. Kan man ens ställa krav efteråt.

Jag var ju inte med vid besiktningen (vilket jag inser nu var jävligt dumt) men jag är ju orolig för att veterinären inte ens var dit…
Det är troligtvis en bra idé att göra en egen besiktning nu, ifall det är något fel.
Valde inte du veterinär själv, även om du inte var med på besiktningen?

För framtida köp är det alltid bra att kolla på varandras legitimationer när man skriver kontraktet. :)

Håller tummarna att det går bra och att hästen är hel och fräsch :up::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 117
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 709
Senast: Sootie
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 909
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 302
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp