Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är troligtvis en bra idé att göra en egen besiktning nu, ifall det är något fel.
Valde inte du veterinär själv, även om du inte var med på besiktningen?

För framtida köp är det alltid bra att kolla på varandras legitimationer när man skriver kontraktet. :)

Håller tummarna att det går bra och att hästen är hel och fräsch :up::love:
Väldigt bra tips att kolla leg! 🙏

Jag valde inte veterinär eftersom jag inte känner till någon där. Hon frågade om
Jag ville välja men jag sa att det var lugnt. Fick ju namnet på veterinären, han existerar och är verksam, och pratade med honom i telefon.

Korkat. Man lär sig mycket av det här.
 
Hästen är hennes egen uppfödning men hon har ju MASSOR av hästar.

Hon nämnde även att i kontakten vi haft på hästnet så var det egentligen hennes sambo som skrev med mig 😵‍💫 det var även han som skrev på köpeavtalet till mig. När jag nu tittar i passet så står ju inte han utan hon (säljaren) som ägare.

Han har inte heller angett en normal adress på köpekontraktet utan en Boxadress. Inget telefonnummer heller.

usch, jag känner mig så korkad 😞
Alltså du måste nog se till och få en underskrift av henne. Du har ju vad jag förstår inget kontrakt med hästens ägare.
 
Har iallafall lyckats kolla hovarna idag även om damen är lite stressad fortfarande. Men jag vet inte om jag såg någon strålröta. Kände och luktade också men. Jag kanske inte har nog tränat öga 🤷‍♀️
Vet du vad jag skulle göra?
Ta ut en veterinär och be denne kolla igenom hästen. Hittas inget så be att få intygat att det är rätt säljare och sen skulle jag haft stor glädje av min nya fina häst.
Ta inte ut oro i förskott. Folk har alla möjliga anledningar till att ha tex en boxadress.

Är det ett företag eller privat säljare?
 
Vet du vad jag skulle göra?
Ta ut en veterinär och be denne kolla igenom hästen. Hittas inget så be att få intygat att det är rätt säljare och sen skulle jag haft stor glädje av min nya fina häst.
Ta inte ut oro i förskott. Folk har alla möjliga anledningar till att ha tex en boxadress.

Är det ett företag eller privat säljare?
Klokt! :bow:

Det finns ingen anledning att vare sig gräma sig, oroa sig eller känna sig dum.

Alla dessa känslor är bara destruktiva och förtar glädjen med den nya hästen som ju inte gjort något ont.

Men en veterinärkoll är en billig investering för att sova lugnt och slappna av.
 
ag har hittat en ponny jag gillar, och som dottern gillar! :D
Vår tränare vill att vi provrider fler, och hade nog gärna sett en ponny med resultat i lite högre klasser. Men jag är redan kär! :love:
Jag som säljare vill inte ha dit folk som åker och kollar på min ponny/häst för att vara lydiga mot nån annan än sig själv. Det är slöseri med allas tid och framförallt med djuret
 
Söker inte häst själv just nu tack och lov. Men hjälper vänner som söker ponnyer. Marknaden är verkligen helt sjuk just nu. En ponny som såg väldigt fin ut på bilderna, men när man läser mellan raderna så är den bränd. Gått 120 som 5-åring och verkar inte vilja hoppa i dag. Ligger ute för 160k! :crazy:
Men får de ens gå 120 som femåringar? Det är ju MsvB om den är kat D.
 
Jag har äntligen hittat en häst som jag vill köpa. Men jag har svårt att förstå mig på ägaren... Dagen efter jag provridit hörde ägaren av sig och frågade ifall jag var intresserad, vilket jag svarade att jag var. Får då svar att ägaren har andra intresserad som dom vill ge en chans att provrida hästen. Jag antar att jag ska tolka det som att ägaren egentligen inte vill sälja hästen till mig men tycker det vore enklare ifall de bara sa det direkt :(
Jag förstår principen.
Jag kommer inte låta förste man till kvarn köpa min ponny när jag lägger ut honom på annons. har jag möjlighet att välja hem kommer jag göra det.
 
Hej allihopa, jag följde tråden lite sporadisk innan min häst kom. Detta var mitt första hästköp och med alla hemska historier, slutade jag titta på priser och istället på hästen och hästen bakrund. Har antecknat flera olika hästar, jämfört, tänkt framåt osv.
Priserna är hemska så pruta på 😀
1. Vem säljer hästen, hur har hästen levt, när blev den inriden( vill inte ha en sönderriden häst”Samtidigt så spelar ägare stor roll för de har använt sig av sina metoder.
2. Skadehistorik, vad säger budjeten? Finns det risk att det är en återkommande diagnos som gör att det kommer behöva läggas ner både tid och pengar i framtiden?
3. Vad för typ av projekt? Eller i min mening vart har det gått snett?
Jag köpte min häst för ”Oacceptabelt beteende” Min magkänsla sa redan när jag såg hennes ögon på hästnet och filmer att hon är inte dum.
4. Iochmed att hon gått igenom besiktning, är en trevlig häst, säljaren ville även ses för att skriva kontrakt, jag fick uppdatering allt från hagen, kvällsmat och annat mys gjorde ännu mer att hon är i goda händer.
5.Projekt=STEGRING, när jag valde henne ville jag att hon ska få sin tid och ingen stress till något. Hon ska få visa mig vart det gått snett. Fick tag på tjejen som sålt den till säljaren. Det räckte med att hon sa ”Vi bytte stall där hon stod ensam i en hage och hon var jättestressad av det” Jaha så en häst som levt fritt i 10 år med samma ägare/uppfödare hamnar i ett sånt stall, då tänkte jag fy fan vilken bra tjej jag har som sa ifrån. Hon var inte elak o bocka, utan hon kunde bara plötsligt stegra.
Så av alla kandidater valde jag en 13 PRE/Svenskt Varmblod, aldrig skadad, tävlat dressyr, hoppat 1,15,otroligt psyke och Frisk.
När ni letar annonser så var inte rädda för att pruta, på annonser står det ”hästen älskar att hoppa/miljötränad osv…Haha glöm sånt snack för när hästen kommer hem behöver den tränas i din miljö, hästen kanske inte alls tycker om att hoppa.
Om hästen är oinreden etc plussa ihop med en gång,hästenspris plus i ridning. Många ville sälja till mig men och många var ärliga. Däremot fick jag höra många historier om när de köpte hästen och trodde det skulle bli så bra. Ta god tid på er, jag själv efter 1
månads FBI tycker jag runt 50.000 är rimligt för en häst utan lovord som ger en falska förhoppningar 🙏🏽♥️Lycka till,

Och jag skulle aldrig i hela mitt liv sälja till en som prutar. Då får de hitta en annan häst. Men så säljer jag hästar i annan prisklass än 50' och de håller vad jag lovar.
 
Uppfödarna till stoet jag kollade på i helgen hade diskuterat och sa att de gärna säljer till mig, så nu förbereds kontrakt och handpenning :love: De ville träna henne mer i den dagliga hanteringen så de ska ha kvar henne till våren, himla skönt att de inte bara vill lämna henne halvfärdig utan gärna lägger tid på att det blir rätt.
 
Uppfödarna till stoet jag kollade på i helgen hade diskuterat och sa att de gärna säljer till mig, så nu förbereds kontrakt och handpenning :love: De ville träna henne mer i den dagliga hanteringen så de ska ha kvar henne till våren, himla skönt att de inte bara vill lämna henne halvfärdig utan gärna lägger tid på att det blir rätt.
Tänk då på att vad som helst kan hända. Hästen kan bli skadad eller gå bort. Det kan hända säljaren något och ekonomin kan gå i botten.
Jag förstår inte fenomenet med att inte betala sin häst och hämta den med en gång.
Vi säljer ofta föl och då är det sin sak eftersom de inte kan lämna mamman men annars är det för mig obegripligt.
Tänk om säljaren får utmätning? Då står du där med betald handpenning men ingen häst tex.
 
Tänk då på att vad som helst kan hända. Hästen kan bli skadad eller gå bort. Det kan hända säljaren något och ekonomin kan gå i botten.
Jag förstår inte fenomenet med att inte betala sin häst och hämta den med en gång.
Vi säljer ofta föl och då är det sin sak eftersom de inte kan lämna mamman men annars är det för mig obegripligt.
Tänk om säljaren får utmätning? Då står du där med betald handpenning men ingen häst tex.
Självklart, det vi kan reglera gör vi i kontraktet. Jag har bra referenser till säljaren och handpenningen är av sådan storlek att jag inte blir märkbart påverkad om den mot förmodan skulle försvinna. Och de har varit öppna med att hästen inte är redo för överlämning redan när jag anmälde intresse så jag känner mig trygg.
 
Självklart, det vi kan reglera gör vi i kontraktet. Jag har bra referenser till säljaren och handpenningen är av sådan storlek att jag inte blir märkbart påverkad om den mot förmodan skulle försvinna. Och de har varit öppna med att hästen inte är redo för överlämning redan när jag anmälde intresse så jag känner mig trygg.
Man kan ju annars köpa hästen helt men ha den kvar hos säljaren inackorderad 😊
 
Uppfödarna till stoet jag kollade på i helgen hade diskuterat och sa att de gärna säljer till mig, så nu förbereds kontrakt och handpenning :love: De ville träna henne mer i den dagliga hanteringen så de ska ha kvar henne till våren, himla skönt att de inte bara vill lämna henne halvfärdig utan gärna lägger tid på att det blir rätt.
Känner du dig trygg med det, så låter det som en bra deal. Tänk bara på att du inte är ägare om något händer.

Det går säkert att lägga till i kontraktet att du återfår din handpenning om hästen avlider eller blir obrukbar.

Du har ingen annan försäkring, tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 476
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp